Pagina 9 van 14
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 23 dec 2012 13:09
door sjoef
Wimpie schreef:Hoi Martin,
Zeker ben ik tevreden met de Kato, de vele voordelen wegen op tegen de kleine nadelen.
Ook Wim Ros heeft zijn steentje bijgedragen voor de aansturingen van de diverse wissels van Kato.
Een nadeeltje is het wissel met de kleine radius wil de veerspanning voor bepaalde loc's wel eens te laag zijn. Ontsporing van de loc is dan het resultaat. Je kan dit oplossen door de veerspanning in de wissel te verhogen. Zo sluit de tong van het wissel beter aan tegen de spoorstaaf.
Wim
Wim, mocht je nog een keer een wissel open maken voor die veerspanning, wil je daar dan ook zo'n mooi foto verslag van maken?
Jos
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 27 dec 2012 10:01
door eercb
Hoi Wim,
Je had voor de kruiswissel een ls150 in gebruik, waar je in het begin nogal problemen had.
Heb je de volgende oplossing al eens overwogen?:
http://www.hobby-n-express.nl/kato_shop ... -kato.html
Deze heb ik voor de clubbaan wel aangeschaft. Als er een goede reden was om deze oplossing niet te kiezen hoor ik het ook graag.
Voor de gewone katowissels gebruik je een MDD? kun je daar iets meer over vertellen?
Groet,
Eric
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 27 dec 2012 20:16
door shoven
Eric, is dat een decoder speciaal voor die Kato kruiswissel?
Ik weet dat voorheen ook kruiswissels van Peco (de scissors) nogal een ramp waren om aan te sluiten, heeft deze decoder extra software/eigenschappen die dat makkelijker maken?
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 30 dec 2012 23:38
door Wimpie
Hoi spoor lief hebbers,
Na het aanbrengen van de ruwbouw tijd om de geluidsisolatie aan te brengen op het hout werk.
Ik weet niet of het veel effect heeft, maar ik heb de indruk dat het goed helpt.
De platen worden vastgelijmd met boekbinders lijm van pipoos.
Deze lijm is flexibel en is oplosbaar door middel van het toevoegen van water.
Al met al een lijm soort die ik veel gebruik.
Zie onderstaande foto's:
Zo dat was het weer van de week.
Volgende week alles netjes in de grijze grondverf zetten.
Veel leesplezier,
Wim van Dijk
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 31 dec 2012 14:22
door bob vermeulen
Wim,
Mooi gebouwd en alles netjes geordend.
mvrg Bob
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 31 dec 2012 16:54
door michel
Ziet er goed uit Wim.
Blijf je vorderingen zeker volgen.

Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 31 dec 2012 17:10
door eercb
shoven schreef:Eric, is dat een decoder speciaal voor die Kato kruiswissel?
Ik weet dat voorheen ook kruiswissels van Peco (de scissors) nogal een ramp waren om aan te sluiten, heeft deze decoder extra software/eigenschappen die dat makkelijker maken?
Yep deze zijn speciaal voor deze kruiswissel, en je kan ze ook gebruiken voor twee "enkele wissels", je hoeft dan niet meer met diodes in de weer......
Groet,
Eric
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 06 jan 2013 09:54
door Wimpie
Beste spoorders,
Afgelopen dagen de nieuwe baan in de grondverf gezet.
De grondverf heeft de kleur van de bedding van de KATO Rail.
Dit heeft als voordeel dat je tijdens het ballasten niet zo nauwkeurig hoeft te werken. Stel dat je tijdens het ballasten per ongeluk een stukje vergeet valt dit weg door de kleur van de grondverf (met dank aan de vrouw, ik ben n.l. kleuren "doof").
Verder geeft het natuurlijk een strakke uitstraling.
Hierbij de foto's van het resultaat
Zoals je op de foto's kunt zien heb ik ook al de aansluiting voor het industriegebied voorbereid. De houten platen worden gekoppeld middels lamellen. Op dit industrie gebied komen 2 industrie sporen, een aanvoer route met ontkoppelaar voor de wagons en een omloop voor de loc. Op deze wijze kan ik de wagons met loc A aanvoeren en met loc B afvoeren. Tevens is op de baan een koppeling gemaakt tussen het industriegebied en het loc depot. Hier is een kopie van bovenstaand gemaakt en kan er tussen het industriegebied en het loc depot goederen worden getransporteerd (bijv. kolen, zand en brandstof).
Tevens is er een kopstation met 2 sporen op het industriegebied gevestigd voor het vervoeren van personeel tussen station de dijk en het loc depot
Zoals eerder vermeld is het station uitgebreid met 2 sporen (7 naar 9 sporen).
In het station is rekening gehouden met de wens van een klein tram baantje te laten rijden door het dorp, welke ook gebruik maakt van 1 spoor langs het station.
De paradebaan is ovaal vormige baan geworden met bruggen en viaducten. De sporen lopen nu over de bestaande sporen van de oude baan heen.
Ook heb ik rekening gehouden met de aansluiting van het industrie gebiedje. Het industriegebied bestaat 2 industrie sporen, 2 doorgaande sporen en een kopstation met 2 sporen.
Tijdens het leggen van de sporen heb ik nog wel hier en daar ff moeten knutselen om de hoogtes van de bruggen en viaducten in order te krijgen. Gelukkig is dit zonder al te veel problemen gelukt.
Op de foto's staan hier en daar de pilaren een beetje scheef ook dat is goed gekomen.
Nu op naar de foto's.
Volgende week gaan we de boel aansluiten en de start maken voor de bouw van het industriegebied.
Tot volgende week.
Wim
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 06 jan 2013 10:12
door Wim
Mooie vorderingen Wim.
Slim die grondverf kleurkeuze...
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 06 jan 2013 10:25
door gek op stoom
dat ziet er zeker strak uit Wim
mooie lange brug trouwens
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 06 jan 2013 20:02
door michel
Mooie foto's Wim.
Een mooie lange brug ziet er goed uit,net als de baan die er trouwens ook mag zijn.

Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 06 jan 2013 23:55
door bob vermeulen
Wim,
Dat ziet er prima uit, jammer dat je de rails nu niet meer zie liggen
mvrg Bob
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 07 jan 2013 00:04
door Hookies
Dat is weer een mooie fotoserie Wim. Eén puntje: zou je tussen de foto's misschien een witregel kunnen plaatsen. Dat vergroot de zichtbaarheid van je foto's.
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 13 jan 2013 20:37
door Wimpie
Beste Spoorders,
Afgelopen week druk bezig geweest om de bekabeling van de aangebrachte sporen aan te sluiten op de verdelers.
Gelukkig wel wat hulp gekregen van de kids, om de draadjes netjes weg te werken in de kabelgootjes.
Nu op naar de foto's.
Hierna het industriegebied aangepakt.
Het industriegebied is gevestigd boven de linker helix.
Het industriegebied is gekoppeld met de paradebaan, station de Dijk en het loc depot.
Op het industriegebied komt een kolen en brandstof opslag voor de diesels en stoomloc's. Als het lukt komt er ook nog een hout opslag bij.
Bij het industriegebied is er nog een 2 sporig stationnetje voor de werkenden binnen het industriegebied. De loc's komen te pendelen tussen station de Dijk en het 2 sporig kop stationnetje bij het loc depot.
2 doorgaande sporen vanuit de paradebaan. 1 spoor richting station de Dijk en 1 spoor richting het loc depot.
Er komen 2 industrie sporen: 1 aanvoerroute met ontkoppel inrichting voor de loc. Deze loc kan dan omlopen en eventueel de volle wagons weer meenemen richting het loc depot. Ook kan een willekeurige andere loc de volle wagons meenemen naar het loc depot.
Op naar de foto's van de ruwbouw.
Het leggen van de sporen op het houtwerk.
Koppeling met station de Dijk en de industriesporen.
Het uitleggen van de sporen (2 doorgaande: spoor naar het station de Dijk en een spoor richting het loc depot).
De koppeling van de paradebaan met het industriegebied.
Even de juiste maatvoering vaststellen.
De onderdoorgang van de havenspoorlijn onder het industriegebied.
Dit wordt een tunnel doorgang met een stenen wal.
Veel leesplezier en tot volgende week dan gaan we de geluidsisolatie aanbrengen en als het lukt ook voorzien van een laagje grondverf.
Groetjes,
Wim
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 13 jan 2013 20:51
door D-Mon
Aha, poets dwergen in dienst.. Goed idee!
Mooie plaatjes ook, geeft een mooi overzicht!
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 13 jan 2013 21:20
door matthijskuiper
leuke prreizers. maar is boven op de baan niet leuker
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 13 jan 2013 22:59
door Marcel
Wim,in jouw vitrine zie ik tussen de 'T3'tjes' Roco diesel BR253? staan,rijd deze bij jouw ook zo slecht?
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 14 jan 2013 16:43
door Wimpie
Beste Marcel,
Ik heb zover ik weet geen Roco BR253 staan in mijn vitrinekast.
Wel staan er 2 stuks Trix BR 253 in de uitvoering SETG hout transport.
Zijn wel voorzien van een digitale aansluiting maar lopen beroerd, vandaar de status vitrinekast (geldt niet voor alle loc's).
Ook zijn diverse exemplaren nog analoog en wachten op de ombouw.
Groet,
Wim
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 14 jan 2013 19:16
door Marcel
Ik bedoelde de BR237 van Roco,deze:

Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 14 jan 2013 20:23
door Wimpie
Hoi Marcel,
Deze heeft nog niet bij mij op de baan gestaan, is nog een analoge versie.
Wim
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 15 jan 2013 09:21
door Marcel
Deze is ook nog analoog,het motortje los draait heel mooi maar eenmaal ingebouwd werkt de aandrijflijn tegen waardoor het lokje schoksgewijs naar voren en achteren gaat,intussen heb ik van een donorlokje alle tandwieltjes en assen overgezet,maar het resultaat blijft hetzelfde helaas.
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 15 jan 2013 18:12
door Wimpie
Hoi Marcel,
Ik zal eens bij Hobby In Praktijk in Werkendam deze loc eens op de baan zetten.
Ik ben benieuwd hoe deze dan rijd.
Groet,
Wim
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 19 jan 2013 23:15
door Wimpie
Hallo allemaal,
Als eerste heb ik de afgelopen week het industriegebied zover klaar gemaakt op de 2 industrie sporen na. Deze liggen er wel maar moeten nog worden aangesloten.
De geluidsisolatie aangebracht op het industriegebied en in de basis grondverf gezet. Hierna de sporen teruggelegd en aangesloten.
Zie de fotoreportage:
Afgelopen weekend ook druk geweest om een probleem op te lossen bij de helling van het rechter spiraal naar het station de dijk en de paradebaan. Deze had een stijgingspercentage van 6% en dat vonden sommige loc's toch te veel van het goede zeker wanneer zij een sleep van 6 ICE rijtuigen naar boven moesten trekken.
Om te starten met het loc depot moest eerst dit probleem worden verholpen, dit i.v.m. de bereikbaarheid van de achterliggende sporen.
Zie onderstaande fotoreportage:
Voor alle duidelijkheid alle sporen op mijn baan liggen nog los. Dit omdat ik wil dat eerst alles naar wens rijd, zodat ik nog de mogelijkheid heb om de sporen makkelijk te kunnen verwijderen.
Als de test de komende weken goed verloopt ga ik de start maken met het loc depot.
Dus voor de volgende update moeten jullie ff geduld hebben.
Veel leesplezier.
Wim
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 27 jan 2013 11:20
door Wimpie
Hoi Spoorvrienden,
Afgelopen week test gereden over mijn nieuwe baan en start gemaakt met de elektronica voor de draaischijf en de bouw van het loc depot.
Eerst de resultaten van de test van de nieuwe sporen.
Voordat alle loc's alle bezetmelders en sporen hebben bereden ben ik wel ff bezig.
De eerste problemen zijn al opgedoken met het rijden met stoomloc's.
Bij verschillende wissels ontsporen de stoomloc's, dit komt meerendeel door de voorste wielstel van de stoomloc's.
Omdat bij de enkelvoudige KATO wissels met de kleinste radius de veerspanning niet altijd optimaal is komen worden de tongen van de wissel bij rechtstand niet met voldoende druk tegen de spoorstaven gedrukt. Door nu de veerspanning in het wissel iets op te schroeven kan ik voorkomen dat het voorste wielstel tussen de tongen en de spoorstaven komt en kortsluiting veroorzaakt.
Nu is het alleen de kunst om de juiste veerspanning te vinden.
Uiteindelijk wel gelukt maar kost toch een paar avondjes (af en toe ben je in staat om het wissel in de container te gooien, maar helaas geen reserve op voorraad).
Ook is een wissel in het schaduwstation verlopen, gevoelige treinen ontsporen hier ook.
Dus nog ff wat werk aan de winkel.
Gelukkig zijn de problemen aan de rechterzijde van de helix opgelost door de constructie die ik heb aangebracht (zie vorige update).
Deze week ook gestart met het maken van de elektronica voor de draaischijf.
De print is nog niet helemaal klaar (componenten ontbreken) maar hierbij alvast de eerste foto's.
Voor het solderen van de componenten op de printplaat een Weller soldeerbout aangeschaft met verschillende soldeerpunten.
Deze print is speciaal door Kees Moerman ontworpen om de arnold draaischijf aan te sturen m.b.v. koploper.
De laatste componenten zijn zojuist binnen gekomen vanuit Conrad, dus ik kan de print afmaken.
Wat betreft het loc depot het volgende:
E.e.a. heeft nog wat voeten in de aarde omdat ik een overloop moet maken van KATO naar Arnold spoor.
Het loc depot moet nog worden gebouwd, gelukkig zijn de KATO sporen en wissels al op voorraad.
Komende weken dus aan de gang met het loc depot, en de laatste handelingen nog verrichten in het industriegebied.
Zie hier de voorbereidingen van het loc depot:
Overloop in het loc depot voor het aan en afvoeren van loc's die de kolen /zand en brandstoffen aanleveren vanuit het industriegebied. Via dit overloop kan de aan voerende loc, na het ontkoppelen van de wagons worden omgereden om de lege wagons weer te transporteren naar het industriegebied.
groet,
Wim
Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 27 jan 2013 12:44
door Lemland
Mooi werk weer. Het viel mij op toen ik je baan in het echt zag, hoe het zo mooi recht en gelijkmatig reed. Daar zie je je aandacht voor je werk in terug.
Bart