Pagina 9 van 15

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 30 jan 2011 09:22
door nico42
Je hebt een leuk baantje gelegd Bert,verstandig om het op deze manier uit te proberen met de computer veel succes ;)

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 30 jan 2011 23:25
door nico42
Mooi hoor Bert zo n ringleiding wil ik onder mijn eigen baan ook nog maken en waarom je trein af en toe blijft staan op de wissel ja misschien dat iemand hier het antwoord weet?

ik zou zeggen krijgt hij wel goed stroom of wissel smerig??

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 31 jan 2011 08:39
door Michiel
Bert, dat is een perfect idee om zo'n testbaantje aan te leggen. Daar leer je een hoop mee. Betreffende die wissel, het meest voor de hand liggende is: kijk eens na of dat het "nietje", dat als draadbruggetje tussen de rails zit, er inderdaad nog zit. Er zouden er 2 moeten zijn. Succes met je testbaan!

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 31 jan 2011 09:00
door mdedeugd
nico42 schreef:Mooi hoor Bert zo n ringleiding wil ik onder mijn eigen baan ook nog maken en waarom je trein af en toe blijft staan op de wissel ja misschien dat iemand hier het antwoord weet?

ik zou zeggen krijgt hij wel goed stroom of wissel smerig??
Hoi Nico. ;)
Heb je de rails al verouderd, geverft ?
Verder....
Tja dat kan verschillende oorzaken hebben, kies maar. ;)
Vooral kleine loc,s kunnen er snel last mee hebben.


1] Gebrekkig stroomcontact, door dat het loopvlak van de wielen vuil is.
2] Rails vuil.
3] Connexie van de rails onderling, zijn raillassen nog sluitende genoeg.
4] stroombrug tussen de wissels nog goed, U contactveertje wat er uit kan.
Om de stopfunctie [denkende wissel] te gebruiken

Een goede stroomafname verkrijg je.
Door de rails, wielen contacten te controleren en schoon te maken.
Zijn de koolborstels nog goed genoeg.
Met de railgum of een doek met wasbenzine kun je eenvoudig het spoor reinigen.
Dan als dat niet helpt.
Kun je er voor kiezen extra stroompunten bij de wissels, rail te solderen.
Op een ringleiding aante sluiten, zoals Bert het laat zien ;)
Sucses ;)

Martin de Deugd

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 31 jan 2011 16:02
door shoven
Filmpjes uploaden: Youtube of Photobucket, ik vind Youtube makkelijker.
Secties: bedoel je secties per blok voor Koploper? Ik gebruik er 2 per blok, een binnenkomstmelder en een stopmelder. Als je ingewikkelder dingen wilt kun je er meer nodig hebben, maar 2 is redelijk standaard. Zie ook de Koploper handleiding.

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 31 jan 2011 16:21
door Michiel
Gebruik inderdaad altijd 2 secties per blok. Of het nu een vrij-baanblok is, een perronspoorblok, een kopspoorblok... Met 2 secties per blok kan je steeds alle kanten uit. Soms kom je toe met meer, of net met minder, maar dat zijn echt de uitzonderingen op de regel. Hou het op 2, en geniet!

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 31 jan 2011 17:32
door Jos
Wel beide helften van het digitale signaal voorzien (als ik het goed heb de twee rechtse klemmetjes)?

Groetjes,
Jos

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 31 jan 2011 18:37
door Jos
Dan rijzen er nog een aantal vragen, beschrijf je aansluitingen eens (welke nummers waar), waar lees je de bezetmeldingen op af? Andere spoorstaaf niet geïsoleerd? Ook niet door "denkend" wissel?

Groetjes,
Jos

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 02 feb 2011 19:13
door mdedeugd
Hoi die Bert.


Een visuele cursus: het digitaal testbaantje aanleggen.
Hoe en wat er bij nodig is.
Das niet verkeert.
Ik zie een hoop oude bekende langs komen. :D
Mooi en duidelijk gedaan ;) .

Martin de Deugd

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 02 feb 2011 19:37
door mdewidt

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 02 feb 2011 21:39
door mdewidt
Heb je ? Windows XP, Windows Vista, Windows 7, of nog iets anders ?
Als die USB -> Serieel adapter geen goed stuurprogramma heeft gaat het nooit werken.
Ik heb exact dezelfde adapter en hier op XP werkt dat prima ...

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 03 feb 2011 09:12
door shoven
Bert, probeer deze eens. Op de site van VOTI vind je verwijzingen naar drivers voor deze kabels. Misschien doen die het wel.

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 08 feb 2011 00:56
door R van Lune
Dit is hem denk ik:
Aten uc-232a
http://www.aten.com/products/productIte ... 2316346005


Groetjes,
Remco

verhoeks schreef:hey martin,

bedankt voor het compliment...nu op naar koploper...heb hem net gedownload... ;)
alleen heb ik nu al een probleem met het Twin-center....en dat is namelijk dat de pc hem niet herkent??
heb zo'n rs232 kabel ene kant usb en andere kant rs232....maar pc zegt dat hij een stuur programma nodig heeft???
kan iemand mij helpen wat ik hier voor progje nodig heb????
600_USB-to-RS232-Adapter.JPG
dit is die gene die ik heb....

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 09 feb 2011 21:13
door Hookies
Als de trein alleen maar rondjes rijdt, valt er ook geen remmen te leren. Je zal dan in één van je blokken de trein moeten laten stoppen.

Kun je ook aangeven wat de kleur van de lijnen in Koploper is van de trein die doorrijdt, terwijl Koploper 'm definieert als onterecht stilstaan?

Mvg,
Martin

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 20 feb 2011 22:16
door mdedeugd
Hallo Bert.

Ja ik ben zowat de eerst :lol: :lol:
Prachtig viaduct. :o :o
Het lijkt veel op Chris zijn mooie Tauernbahn viaduct.
De Ross verf techniek bevalt je ook, mij ook trouwens.
Ik kan je zeggen ik wil nu niet meer zonder.
Het word veel levendiger door de schilder, drop and drag techniek.
Weghalen wat te veel is. nat op nat verven.
Sucses. ;)

Martin de Deugd

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 27 feb 2011 19:14
door nico42
Mooi hoor Bert het begin is er en even een vraagje hoe lang zijn je opstelsporen ik schat een meter of 1.25???
Gewoon belangstelling hoor :)

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 28 feb 2011 11:09
door shoven
verhoeks schreef: hoe zouden jullie dit in blokken verdelen met rem en stop-sectie's e.d.... ;)
Bert, in mijn goederen-gedeelte heb ik iets dergelijks liggen (in het schaduwstation binnenkort ook).
De sporen hebben een gemeenschappelijk binnenkomst-melder en elk een eigen stopmelder, dat scheelt bezetmelders.
In jouw tekening heb ik dat zo aangegeven (er even van uitgaand dat er in 1 richting wordt gereden):
Afbeelding

De gele stipjes zijn de binnenkomstmelders, de rode de stopsecties (bij mij plm 10 cm lang).
Het buitenste (doorgaande) spoor heb ik even als 1 blok aangemerkt, je kunt er natuurlijk meer van maken.

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 28 feb 2011 22:44
door shoven
Ja natuurlijk, kost je alleen wat extra bezetmelders, 2 per spoor. De gemeenschappelijke (gele) dient dan voor de achterste helft, daarna heb je er 2 voor de andere helft.
Maar die treinen zijn dan wel erg kort, want zo lang zijn die sporen niet.

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 01 mar 2011 14:36
door Michiel
Hoi Bert,

het concept van je schaduwstation vind ik lang niet slecht. Maar persoonlijk vind ik je opstelsporen nogal erg kort. Zie je geen enkele mogelijkheid om deze te verlengen (lees in lengte haast verdubbelen)? Een alternatief is om treinstellen en trek-duwcombinaties op lange kopsporen op te stellen. Kopsporen zijn gemakkelijker lang te maken dan doorrijsporen. 't Is maar een idee. ;)

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 01 mar 2011 18:23
door Michiel
Hoi Bert,

ik wil wel eens puzzelen. De aansluiting van het schaduwstation met de helix, is die bepaald? Of is "ergens links-boven" goed?

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 01 mar 2011 20:43
door Michiel
Hoi Bert,

ik zou het eventueel op deze manier oplossen: 4 doorlopende lange opstelsporen, opgedeeld in 3 tot 4 blokken per spoor. Dat geeft je in totaal tot 16 opstelplaatsen voor kortre treinen of 8 opstelplaasten voor je langere treinen. Plus, je kan nog een aantal lange kopsporen kwijt voor treinstellen en trekduwtreinen. Je moet nog wel de wisselstraten wat netter uitwerken.

Mits een dynamiche aanpak met Koploper (of ander besturingssysteem), kan je hier een hoop treinen in kwijt. Maar of het ook jouw goedkeuring kan wegdragen...? Laat het maar gerust weten. Elk voorstel of correctie is welkom.
Afbeelding

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 01 mar 2011 20:51
door nico42
Mooi hoor Michiel dat zijn een stuk langere opstel sporen ben benieuwd wat Bert er zelf van vind ;)

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 02 mar 2011 21:52
door Michiel
Bert, dit lijkt me prima. Je kan 4 lange treinen kwijt, en 8 korte. Het is een mooi compromis. Ik zou zeggen: bouwen. 8-)

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 03 mar 2011 22:52
door nico42
Veel succes Bert met je schaduwstation we zien de foto s wel ben erg benieuwd ;)

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 03 mar 2011 23:24
door mdedeugd
Hallo Bert.
Laat ik ook weer eens wat horen. :D
Ik ben er ook nog steets, en ook trouw getuigen ervan hoe alles zo al gaat met jou modelspoorbaan.
Even sucses wensen, vindt ik, kan dus nimmer kwaad.
Dus bij deze heel veel Sucses, goede collega modelspoorder Bert ;)
Ik blijf volgen bij alles.

Martin de Deugd