loods Brussel-Noord anno 1920

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3657
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Schachbrett »

Hallo Michiel,

Ik vind de deur er wel nostalgisch uit zien,volgens mij is dat ook een beetje de bedoeling van dit project. :D


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Het is inderdaad de bedoeling om een toch wat rustieke look te geven aan de baan. Een beetje romantiek mag toch, dacht ik. ;)

En het elektrische onderdeel moet ook nog aangepakt worden. Deze spinnentjes zullen dus instaan voor de stroomdetectie van elke sectie. Het is een gewone bruggelijkrichter met + en - met elkaar verbonden, en over de brug een weerstand van 4k7 Ohm en een condensator van 10nF. De weerstand dient om de detectie minder gevoelig te maken voor zeer kleine stroompjes. De condensator dient om de ruis te onderdrukken en om het antenne-effect van een losse rail (zonder trein in sectie) te neutraliseren. Ik heb er nu 28 klaar, nog een 150-tal te gaan...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Het is weer even geleden, maar ik ben vooral bezig met minder artistiek gedoe: bezetmelders in elkaar solderen en aansluiten. Er komt een heel leger van die dingetjes onder de baan. Een eerste regiment is al op de plaats gesoldeerd. Nog 4 zulke rijen...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1226
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door CC72000 »

kun je uitleggen hoe die bezetmelders werken en wat je daar voor nodig hebt?
groeten
Diederik


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

De bezetmelders dat ik gebruik zijn exact dezelfde als diegene dat je terugvindt op de courante bezetmelder/terugmelder modules (oa Rosoft). Deze bezetmelders zijn 2x2 diodes in anti-parallel die als detector gaan dienen in het geval er een stroom in de betreffende sectie wordt opgenomen. Deze spanning wordt aan de terugmelder (RS, S88, ...) aangeboden en klaar. Dus ik vind hier niets uit.

Ik heb enkel de bezetmelders nu individueel vlak bij de spoorsecties aangesloten, in plaats dat ze samen op een bezetmeldermodule zitten. Ik doe dit omdat ik met Lenz en RS-feedback hierdoor de prijs per bezetmelder kan halveren. Indien je S88 terugmelding gebruikt, dan zit je gebeiteld met een oplossing zoals die van Rosoft: kwalitatief goed en zeer schappelijk in prijs.

Maar concreet, om op je vraag te antwoorden, mijn bezetmelders zijn gewone bruggelijkrichters, waarvan de + en - met elkaar verbonden is. Over de bruggelijkrichter komt een weerstand van 4K7 om de gevoeligheid te verminderen, en een condensator van 10nF om de ruis te onderdrukken. (zitten ook op Rosoft modules).


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door martinb »

Wat voor terugmelders gebruik je? De standaard lenz of....... :?:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Naar mijn weten zijn de terugmelders van Littfinski (LTD), de RS-16-0, de voordeligste RS-terugmelders op de markt, en kwalitatief goed. Ik hebt eerder de RS-8 (gecombineerde bezet- en terugmelders) van LTD gebruikt, naar alle tevredenheid. De RS-16-O is de helft van prijs per kanaal. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door martinb »

OK, bedankt!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

't Is een beetje stillekes langs deze kant, maar 'k ben toch beetje bij beetje bezig met de bedrading...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7484
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Krab »

Hoi Michiel ,
je bent van de straat af en daar is het slecht nu he :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Overlord »

En Michiel, hoe gaat het met de vorderingen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Niet veel veranderd :| Bij het wachten op de levering van een paar benodigdheden, was ik aan iets anders begonnen. Ook dat moest even opgeschort worden wegens wachten op een levering. Dan maar weer iets anders begonnen... 'tja, als het jeukt moet je krabben! :D

Maar na een paar omzwervingen, overwegingen en twijfels ben ik toch weer tot de conclusie gekomen dat dit HET project is; het heeft gewoon alles.

Dus, deze week worden de werken weer aangevat. Updates zullen over afzienbare tijd wel weer verschijnen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Zo, even een oud draadje afstoffen. Ik eens proberen om schaal N bakstenen te voegen. De eerste poging met een soort gips-pasta is mislukt. Schaal-N stenen hebben niet voldoende profiel om dit goed te krijgen. Een twee poging ging al een stuk beter. De uitleg:

Afbeelding

1. Men neme een Slater baksteen plaat
2. Men geve het een kleur naar eigen voorkeur (men kan nog verder gaan en individuele bakstenen aanstippen, maar voor de test is dit niet nodig)
3. Men menge een waterige oplossing van modelleergips en een puntje lichtbruin, en strijke dit op het voorwerp. Dit is in feite een gewone wash. Hou de muurplaat schuin zodat de oplossing vrij egaal uitvloeit.
4. Wanneer het droog is, kan men met een lap katoen strak over de vinger gespannen de muurplaat opwrijven. De bakstenen komen vrij.

Het resultaat is niet slecht, vind ik. De gips geeft het geheel een erg matte schijn en accentueer de steen en cement look. De kleur van de voegen vind ik hier nog te geel, maar voor de rest zeker bruikbaar lijkt me.

Alle commentaar en suggesties zijn natuurlijk van harte welkom.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Maurits71 »

Misschien gebruik maken van huishoud schoonmaak middel, jiff, of zoals hier in Engeland Ciff, dit is wat korrelig en lijkt net echt.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Ik ken Jiff, maar nooit geprobeerd om er iets constructief mee te doen. Heb je misschien een voorbeeld?

Ondertussen heb ik een test gedaan om te voegen met plakaatverf. Ten slotte is plakaatverf pigment gemengt met kalk, net wat ik ook deed. En links is het resultaat. Wel een beetje houtlijm in de plakaatverf doen, anders schilfert het zo weer los.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Maurits71 »

zal binnenkort wel weer eens wat doen met jiff

echter jou methode is toch prima, vindt het er heel natuurlijk uitzien


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door bob vermeulen »

Al tijd weer leuk om te zien hoe men weer iets maakt. Er zijn zoveel mogelijkheden en ook dit is er weer een. Zal het ook eens op deze manier proberen.

Mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

En dan iets helemaal anders: een loods heeft locomotieven nodig, veel locomotieven. Ik had nog een ex-S3/6 van de Belgische Staatsspoorwegen, maar met een "digitale tender". Dat is dus aangepast. De tender kreeg een opbouw, en echte steenkool. Dat ziet er iets realistischer uit dan die puist van een decoder. :D

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door bob vermeulen »

Michiel,

Leuke oplossing en ik denk zelf dat het een aanwinst voor de lok is zoals hij er nu uitziet :o

Mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Ik vind het zelf ook een stuk mooier dan de originele kolenbak. Echte steenkool, ook in schaal N, maakt het een stuk realistischer dan die namaak kunststof steenkool.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Lemland »

Michiel schreef:Ik vind het zelf ook een stuk mooier dan de originele kolenbak. Echte steenkool, ook in schaal N, maakt het een stuk realistischer dan die namaak kunststof steenkool.
Hoe fixeer je dat? Houtlijm?

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Inderaaad, gewoon met houtlijm. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Deze geadopteerde Belgische loc type 62 werd gedigitliseerd. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Eén decoder naar de eeuwige jachtvelden door eigen schuld (onbezonnen en te snel willen gaan zonder grondige controle van het resultaat) en een hoop ellende van wel en niet willen rijden in gevolge een draadje dat intern gebroken was. Maar nu toch, eindelijk, kan deze ex-Pruisische S10.2 de digitale vloot vervoegen.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Lemland »

Is Urbanie tegenwoordig alleen in Brussel-Noord en is Germaine terug naar St-Michel La Roche?

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

:D

Germaine staat telkens te wachten op Urbanie, die steeds weer de cabine is ingeklommen om eens "een klapken" te gaan doen met de machinist. :roll:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie