Brussel-Noord anno 1920 - het einde

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Het raadsel van de ladder: naast de ladder is een lang peillat. Aan de peillat kan men van buiten de waterstand aflezen in de kuip. De ladder dient voor het onderhoud aan de peillat. :D

Maar voor de ultieme, eenmalig superkik: bungie jumpen zonder koord. Het kan, maar men raad het meestal toch af.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Eén watertoren in de hand... met venters, gekleefd met CleanFix. Dus weeral rustig later drogen...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Maurits71 »

Ik zeg topwerk


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Ad_M »

Bijna zonde om te weatheren als het zo ver is...
Wel weer het bewijs dat klein ook mooi kan zijn en met veel details :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door gek op stoom »

heel mooi zo met de rode baksteen

Gr Andy


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door maarten »

Hij is prachtig Michiel!!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door bob vermeulen »

Gaaf ding die watertoren.

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Harco
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jan 2011 21:13
Locatie: Oosterbeek

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Harco »

Dat ziet er ook weer fantastisch uit.
Ben / blijf vol bewondering van wat jij voor elkaar krijgt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

De wielen van de Peco draaischijf zijn vervangen. Ik heb een ontwerpje gemaakt, en een collega modelbouwer heeft het met zijn etsmachine en draaibank gemaakt; erg strak werk. Het resultaat past helemaal zoals gepland, en de draaischijf draait nu veel vlotter. Nu moet ik de stappenmotor nog monteren, en kijken of deze de brug vlotjes rond krijgt.
Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door gek op stoom »

netjes gemaakt Michiel en collega model bouwer

Gr Andy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Het filmpje van de draaischijf in werking. Het is vrij somber, maar steek dat maar op deze donkere najaarsdagen. De weergave is nogal horterig, maar dat ligt dan weer aan vooral aan Joetjoep, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de fijn-schokkerige draaibeweging van de stappenmotor nog net merkbaar is. Maar ik ben toch erg tevreden.

Het filmpje!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door BenQ »

Michiel,
Vindt het er goed uitzien en de film is niet schokkerig.
Goed dat je de hint van youtu.be niet hebt opgevolgd om het schokkerige eruit te halen, dan was de titelpagina niet om aan te zien geweest.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Het schokkerige van de film ligt dus aan mijn computer. Bedankt Ben, voor de feedback en de tip. Ik zal het filmpje dus NIET laten omvormen zoals Joetjoep voorstelt.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5702
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door FidOo »

Ik vind het er super uit zien michiel. Mechanisch ziet Er ook zeer goed uit. Draait zonder schokken of stoten. Ben benieuwd naar de positionering!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Raymond63
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013 15:50
Locatie: Loon op zand

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Raymond63 »

mooi.. kan ie nog wat trager..?


voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door maarten »

@Raymond: Michiel maakt gebruik van een stappenmotor. Deze kan langzamer draaien maar ik vermoed dat het schokken (in feite de stapjes van de motor) dan duidelijker gaat worden. Om dat op te vangen moet je een tandwiel overbrenging gaan gebruiken. De motor moet dan sneller draaien (op zich geen enkel probleem) maar door de overbrenging draait hij per saldo langzamer. Behalve de constructionele complicaties geeft dat kans op speling wat de correcte positionering niet ten goed komt.
(Michiel, correct me if I'm wrong.. ;))

Het mooiste zou zijn een heel groot tandwiel (bijvoorbeeld ter grootte van de brug) en dat aandrijven met een wormwiel op de motor-as. Nadeel: motor moet echt snel gaan draaien wat meer geluid betekent.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Raymond63
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013 15:50
Locatie: Loon op zand

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Raymond63 »

snap um, dan denk ik eerder aan de overbrenging.. uiteindelijk kun je een motortje ook zover terugdraaien dat ie in onbalans raakt, kunnen ze ook niet echt tegen..


voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Ik ben er mee eens dat de draaischijf nog iets te snel draait. De huidige snelheid is nog zoals ik het programma initieel had geschreven en waarbij ik de snelheid had geschat. Door middel van een enkelvoudige parameter (delay tussen stappenmotorpulsen) kan ik de snelheid eenvoudig aanpassen.

Met deze stappenmotor heb ik 4096 stappen per omwenteling. Men kan nog net de individuele stappen zien tijdens het draaien. Trager draaien kan, maar dan worden de stappen merkbaarder. Een remedie zou zijn om een motor te gebruiken met meer stappen per omwenteling of een reductieoverbrenging (ongeveer 1/4) te gebruiken. En zoals Maarten het al aanhaalt, deze reductie moet echt wel zonder speling zijn, want anders is precies positioneren weer moeilijker.

Maar mijn eerste zorg is nu om deze versie klaar te krijgen. Ik heb zin om weer eens wat anders te doen, maar ik weet nog niet wat het gaat worden. Bedankt voor jullie interessante reacties.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door evo »

Hoi Michiel, gebruik je half stappen of volledige stappen? Als het laatste het geval is en je aansturing het mogelijk maakt, zou je de stapgrootte (gratis!) kunnen halveren (kijk bijvoorbeeld op deze site van jouw landgenoten: http://www.rtcoostvlaanderen.be/media/d ... nmotor.pdf)
Ik zit trouwens met bewondering te kijken naar jouw modelbouwkunsten en je oog voor detail!


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Edwin, je bent een held! Ik overdrijf een beetje, maar jouw idee gaf me een "déclique". Halve stappen is inderdaad mogelijk, en ik had het overwogen, maar men waarschuwde me dat in half-step de motor minder krachtig is, en gemakkelijker stappen mist. Om een exacte positionering te hebben was het beter om hele stappen te behouden.

MAAR, met jouw opmerking dacht ik plots: "waarom geen halve stappen gebruiken, maar stoppen en tellen op hele stappen?" Je bent een genie! :D (weer een beetje overdreven natuurlijk) ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

En meteen uitgeprobeerd; ik heb de stappenmotorschokjes merkelijk kunnen reduceren door de stappenmotor in half-step aan te sturen. De positionering gebeurt nog wel op de hele stappen om de positieprecisie te behouden. Best of both worlds, lijkt me. Werkt perfect.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door evo »

Mooi dat het zo goed werkt.
Misschien heb ik nog wat meer tips die kunnen helpen (of misschien weet je dit allemaal al, in dat geval is het misschien voor andere lezers interessant):

Als er nog wat speling zit in de verbinding tussen de motor en de draaischijf, kun je toch de positionering nauwkeurig maken (zonder terugkoppeling), door altijd vanaf 1 richting te positioneren. Stel dat je altijd rechtsom positioneert, maar je moet 15gr linksom, dan ga je 16gr linksom, daarna 1gr rechtsom en je hebt je speling uit het systeem gehaald.

Om step-loss te voorkomen zou je een accelleratie/decelleratie profiel kunnen toepassen, dit is hier misschien niet nodig omdat je draaisnelheid vrij laag is en de wrijving hoog.

Als je volledig zonder terugkoppeling werkt, dan is het mogelijk dat je naar verloop van tijd (door step-loss, of grijp-grage vingers) de positionering verloopt. Maak dan op 1 plaats een positioneringssensor (hall, LED, oid) en gebruik dit als een 0-positie waar je elke keer bij het aanzetten heen gaat. Vanuit daar weet je dan het exacte aantal stappen naar elke positie.

Ik blijf dit onderwerp met veel interesse volgen en wacht met smart op het volgende modelbouw hoogstandje 8-)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Hoi Evo,

In verband met:

speling: check! Tijdens de initiele calibratieprocedure wordt het nulpunt zowel links als rechtsdraaiend gemeten. Het verschil wordt bijgehouden als "hysteresis", en verwerkt in de exacte positionering ongeacht de rinchting van naderen.

descelleratie: check! Ik heb een dergelijke procedure geprogrammeerd, waarbij de snelheid reduceert naar calibratiesnelheid wanneer de brug in de buurt komt van het ijkpunt. Maar zoals je al vermoedde, ligt de operationele snelheid al onder de calibratiesnelheid.

ijkpunt: check! Telkens wanneer de brug langs het ijkpunt komt wordt de positieteller gereset. Verlopen van de teller en missen van stappen door de stappenmotor wordt hierdoor tegengegaan.

Bedankt voor de tips. Ik had ze al geprogrammeerd, maar zoals je zegt, mogelijk dat meelezers er inspiratie uit halen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door spoor65 »

Michiel,

Prachtige resultaten laat je weer zien met een schitterend stukje modelbouwvakwerk,
Kun je september 2014 niet met jouw project naar Lochem komen? zou je velen een plezier mee doen om dit leuke project, althans het eerste deel ervan,
in werkelijkheid te aanschouwen, nu heeft het tenminste nog een afmeting die vervoerbaar is ;)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie