Marelburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: Marelburg

Bericht door Glaskast189 »

De ruimte ziet er netjes uit!

Komt er nog iets van een achtergrond o.i.d?
Maurits71 schreef:mis de poster :lol:
Ja, inderdaad. :P

Bruce
Laatst gewijzigd door Glaskast189 op 21 jun 2012 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Poster, achtergrond. Een en een is twee haha

Ja der komt in de nabije toekomst een frieslijst met led en dag- nachtverlichting

Groetjes



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Marelburg

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

We leren zo het hele huis wel kennen :D
Ziet er ook weer zo sjiek en ruim uit.
Aan ruimte heb je zo te zien geen gebrek :o :o
En dan de ruimte nog waar je te mee die hele grote modelbaan gaat situeren, ook niet te vergeten ;)
Daar gaan we ook nog eens kijken, vindt dit erg leuk.
Ik geniet er best wel van. :D

Martin de Deugd



Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: Marelburg

Bericht door Glaskast189 »

martindomburg schreef:Poster, achtergrond. Een en een is twee haha
En nog een beetje rode LED verlichting erbij, maakt het helemaal compleet.

Nee, serieus. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat worden dan.

Groetjes, Bruce


Sporend online op mijn site!

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1309
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Marelburg

Bericht door Bouwe »

Jij zit echt diep in de puberteit Bruce :D


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Nee je moet lekker volwassen gaan doen...... word je vrolijk van haha

:D



Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: Marelburg

Bericht door Glaskast189 »

:mrgreen:


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Het verhaal gaat deze week weer verder. Komende zondag 1 juli krijg ik bezoek van Xander Berkhout om een aantal punten in iTrain te testen om de besturing in N-spoor te verder verbeteren. Daarom de noodzaak om de baan testklaar te maken. Vandaag heb ik de bovenmodules klaar gemaakt.

Grote veranderingen zijn de toevoeging van een aftakwissel naar het toekomstige depot en een toegangswissel naar het station. Zo zijn de sporen 3, 4 en 5 ook bereikbaar vanaf het baanvak.

Afbeelding

Afbeelding

Ook is te zien dat ik al wat verder ben gekomen met de aanleg van het MCC systeem. Deze week zal ik niet verder bouwen, wel lekker veel rijden. Tevens ga ik een start maken om de TEE Ram motor te vervangen.

Word vervolgt



Misha
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mei 2012 12:50

Re: Marelburg

Bericht door Misha »

Martin,

Als ik zo de foto's bekijk ga je als een speer met de aanleg van je spoorbaan en dat gaat zeker goed komen vanwege de ervaringen uit het verleden.

Voor de MCC baan zou je eerst een proefbaan maken om eea uit te proberen. Ik zie nu dat de kruisende hoeken bij de wissels van de magneetbanden wellicht te vlak zijn waardoor het sleepcontact wellicht niet de originele (en bedoelde) richting volgt maar ineens aftakt op een onbedoelde route. Vanuit mijn ervaring met H0 weet ik dat dit voor problemen kan zorgen. Voor N weet ik dat niet.
Ik stel voor dat je op een testplank dit eens uitprobeert. Je kan het natuurlijk ook op je baan uitproberen en als het gecorrigeerd moet worden is dat met je gekozen ondergrond ook zo opgelost. Leg bij het testen wel een stuk hardplastic over de magneetbanden heen.

Succes verder en ik blijf je volgen want ik ben erg benieuwd naar hoe het gaat rijden. MCC dan wel te verstaan. :-)

Groetjes Misha.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

He Misha,

Hoe bedoel je te vlak? Snap wel wat je bedoelt met het overspringen.
Ik vermoed zelf dat door de kleinere breedte van de sleper in N-spoor deze de magneetband beter zal volgen en minder gevoelig zal zijn voor aftakkingen dan in H0.

Ik was even aan een proefbaantje begonnen, maar ik vroeg me al snel af waarom eigenlijk. Zoals je al zegt met deze ondergrond kan je het gemakkelijk corrigeren of overdoen. Dus waarom zou ik dubbele materialen verbruiken met een proefbaan als je net zo goed de defenitieve layout kan testen. vandara dat ik meteen op Marelburg ga werken.

Ik kan nu nog weinig doen, ik verwacht over een paar weken de vrachtwagen van Heinz te ontvangen en dan kan ik het traject en de contacten echt aan gaan leggen. Ik kan nu alleen maar aftekenen :lol:

Edit:

Omdat ik nog steeds wacht op de onderdelen van Krois voor de railbus en het motortje van de TEE besteld is ben ik toch maar weer verder gegaan met bouwen vanavond. Ik had weinig zin om verder te gaan met het MCC wegennet dus heb ik een start gemaakt aan de depot module. Deze add-on is 105x42 cm en komt aan de rechterzijde van de baan.

Hiervoor heb ik een constructie in gedachten zodat deze opgaat met de huidge constructie. Soort van blend-in 8-)

Als eerste de bovenzijde voorzien van dunne lat om daar de zijwanden mee te verbinden:

Afbeelding

De kopse zijwand zit erop, de zijwanden komen vanavond of morgen er tegenaan. Als de "bovenzijde" gelijmd is dan zet ik een frame tegen de onderzijde van balken 4x4. Deze veranker ik aan het Marelburg frame met M8 bouten.

De resterende onderdelen klaar voor montage
Afbeelding

De module heeft een simpele layout met een draaischijf voorzien van 14 aansluitingen. 4 voor een ringloods, 2 voor een locloods, 2 voor een kolenbunker en aan de rest verdeel ik zand, slak en water. Uiteraard zal de module ook worden voorzien van de nodige effecten.

In de binnenzijde komen buiten de DTC draaischijfbesturing ook twee TM-H blokkaarten en een OC32 print voor de effecten.

Leuk leuk leuk..... whaha


p.s.: Misha, mocht je een keer zin hebben om te helpen met de aanleg van het MCC gebeuren, stuur me dan even een PB!!! Je expertise is van harte welkom in ruil voor een koud biertje ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Edit 2:

Inmiddels de zijwanden erin gelijmd en de draaischijf afgetekend.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Vanavond heb ik de module verder afgemaakt en voorzien van het gat voor de draaischijf.

De binnenzijde:

Afbeelding

Zichtbaar is een klein plankje, hierop komen de twee TM-H's. Aan de voorzijde is de zijspant achter de balk geplaatst. Daarin wil ik de doorkoppeling maken voor de communicatie van de blokkaarten en de OC32. Laatsgenoemde komt tegen de bovenplaat samen met de DTC.

Hoe ik dat ga doen word later wel duidelijk

Afbeelding

De bevestiging aan de modules doe ik met M8 houtdraadbout met M8 draad aan het eind. Ik steek de module hierin en bout hem vervolgens vast. Alleen het uiteinde moet ik een oplossing voor maken. Ik wil graag klapbare poten gebruiken. Hoe ikd at ga doen vis ik later nog wel uit....

Word vervolgt.


Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 835
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Marelburg

Bericht door Thrillseeka »

Zijn die klapbare poten niet goed te maken met piano schranieren?


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Ik zat daar wel aan te denken, het zijn uiteindelijk gewone scharnieren geworden. Ik heb een dun pootje gebruikt van 70 cm lang. Kwam mooi uit omdat de baan op 74,8 cm hoogte staat en ik zo ruimte heb om een stabiele constructie te maken. Heb wel meteen een latje meegelijmd om ervoor te zorgen dat tijdens transport de poot niet de electronica kan beschadigen

Afbeelding

Eenmaal aan de baan bevestigd is het meteen een heel ander gezicht:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet er nog wel even aan wennen dat er nu een bak aan vastzit, maar dat terzijde. Aan het eind moet ik de module van station Marelburg nog wel iets uitbreiden zag ik. Ik heb het plaatwerk iets te kort daar :) Komt morgen wel :mrgreen:

Groetjes


Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 835
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Marelburg

Bericht door Thrillseeka »

is het niet steviger om 2 van die poten eronder te zetten?


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Hoeft vooralsnog niet. Hij zit met twee M8 bouten vast aan het frame de enige kracht die er op kan zitten is neerwaarts.maar ik kan pas oordelen als er wat meer gewicht op zit.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Het is weer tijd voor een update, maar eerst mag ik verheugd verkondigen dat ik door Hans ben benaderd om Marelburg te laten zien op de N-spoordagen op 22 en 23 september is Lochem. Ik heb er meteen op ingestemd, zeker na alle reacties die ik heb gekregen overal. Daarom zal de in aanbouw zijnde Marelburg zijn debuut gaan maken in Lochem.

Nog niet geheel klaar, want ik verwacht nog geen geautomatiseerd MCC systeem en scenery maar de techniek ligt bloot en is goed zichtbaar en dat maakt het al erg interessant. Op deze manier kunnen de bezoekers de toepassing van Dinamo, OC32, DIR en DTC beter bekijken. Leuk leuk leuk :mrgreen: :mrgreen:

maar goed terug naar Marelburg want ik heb een beste slag gemaakt vandaag met de draaischijf. Vanaf vandaag heeft het station een officiele aansluiting op de draaischijf

Afbeelding

Afbeelding

Ik begon vanavond met twee uitdagingen:

1. De overgang van Fleischmann naar peco
2. De overgang van de aansluitrail naar de brug.

Bij Schwarzwald was het best lastig om de overgang van FLM naar Peco vloeiend te maken. Ik heb toen van alles geprobeerd, van roco en trix raillassen tot draadjes solderen en de rails met verenstaal verbinden aan de buitenzijde. Alles om een vloeiende overgang te maken. Maar niets werkte uiteindelijk echt goed. Maar vanavond kreeg ik zo'n gloeilamp moment toen ik een aansluitrail zag liggen zonder de rails in de bielzen.

Ik heb een stuk peco gepakt en een deel van de bielzen weggesneden. vervolgens de rails in de sleuf geschoven van het aansluitrail waar normaal de flm rail zit. Dit vervolgens gefixeerd met een druppel secondelijm en voila

Afbeelding

Punt 1 kan van tafel geveegd worden :D :D :D

Nu nog punt 2. De overgang van de brug naar het aansluitrail vind ik niet geweldig, de railsen liggen niet helemaal gelijk. Met de peco als aansluitstuk word het niet veel beter maar goed, anyhoeee. Van 2 slechte overgangen naar 1 is niet slecht toch 8-)

Hoe ik de overgang ga oplossen weet ik nog niet zeker. De peco ligt iets hoger dan de rail op de brug. Op zich simpel de rail vlak slijpen. Maar ik twijfel nog of dit de juiste manier is om een gladde overgang te krijgen.

Iemand tips?

Groetjes


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Marelburg

Bericht door Doolemeister »

Beste Martin,

Sorry, geen tip voor je rail probleem, wel heb ik bewondering voor je prachtige bouwwerk. :D
Elke keer als Marelburg ongelezen staat ben ik benieuw wat er weer verder gebeurd is.
Tof dat je naar Lochem gaat met de baan, deze zal ik zeker komen bekijken! ;)

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Marelburg

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Martin,

De druk wordt opgebouwd, Ik kom ook en wil natuurlijk wel "waar voor me geld" :lol:
Je kunt daar toch geen kale baan neer zetten 1 boom kan toch wel?

Dat probleem met de draaischijf aansluiting is goed opgelost, heb ik genoteerd voor later.
Overigens zie ik aan dat aansluitspoor geen enkele wissel, ga je er geen bekoling ed bij bouwen?

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Doolemeister schreef:Beste Martin,

Sorry, geen tip voor je rail probleem, wel heb ik bewondering voor je prachtige bouwwerk. :D
Elke keer als Marelburg ongelezen staat ben ik benieuw wat er weer verder gebeurd is.
Tof dat je naar Lochem gaat met de baan, deze zal ik zeker komen bekijken! ;)

Groet,

Arjan
Dank je, ik heb straks even wat proefgereden en op zich vind ik het meevallen. ik had meer gehobbel verwacht van de locs. Ik ga eerst de resterende sporen leggen morgen en dan zien we het wel als de bedrading werkt.... Kan altijd nog wat wegslijpen 8-)


bob vermeulen schreef:Hallo Martin,

De druk wordt opgebouwd, Ik kom ook en wil natuurlijk wel "waar voor me geld" :lol:
Je kunt daar toch geen kale baan neer zetten 1 boom kan toch wel?

Dat probleem met de draaischijf aansluiting is goed opgelost, heb ik genoteerd voor later.
Overigens zie ik aan dat aansluitspoor geen enkele wissel, ga je er geen bekoling ed bij bouwen?

mvrg Bob
Nou zal ik speciaal voor jou een boompje planten haha :)

Er komt een ringloods, werplaats en bekolingsinstallatie. Maar ivm ruimtegebrek heb ik ervoor gekozen om alle sporen via draaischijf te laten lopen. Anders kan ik de module niet kwijt in de kamer en word het op de beurs wel een beetje omslachtig ;)



Misha
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mei 2012 12:50

Re: Marelburg

Bericht door Misha »

Martin,

Ja daar ben ik weer, je MCC geweten. :-)

Zoals je ziet hou ik je in de gaten. Ik zie een mogelijk probleem met de kruising naar de draaischijf en de MCC baan bij de loods. Als je rails magnetisch is heb je met deze hoek een probleem in de geleiding van je voertuigstuurmagneetje.
Heb je al eens getest of de rails magnetisch is? Had je zelf dit al in de gaten en kom ik met mosterd na de maaltijd?

Groetjes Misha.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

He Misha,

Goede opmerking, zal eens testen of het magnetisch is :idea: tnxs kerel

Mocht het een probleem geven, dan geen paniek, dan kan ik de de hoek heel gemakkelijk veranderen want dat deel word een bedrijfsterrein. Hopelijk krijg ik snel de auto van Heinz dan kan ik de magneetband testen :D

Heb veel zin om aan de slag te gaan met het wegennet...

groetjes

edit: zover ik heb kunnen zien is de rails niet magnetisch


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Wederom een korte update nu de druk voelbaar word :o :lol:

Heb de sporen aan de rechterzijde van de draaischijf gelegd en de sporen aan de linkerzijde op maat gesneden.

Afbeelding

Stay tuned folks...........


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Marelburg

Bericht door bob vermeulen »

Martin,

ziet er weer mooi uit heb toch een puntje denk ik :o
Vindt de tweespoortje aan de onderzijde een beetje gekunsel net als of hier ook wat komen moet.
Zou het niet te overwegen zijn om daar de "lokleidings gebouw" e.d te maken?

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Volgens mij hebben wij dezelfde gedachte Bob, :lol: die had ik op die twee spoortjes gepland.

Tijd voor een wat grotere update na mijn"vorige post. Inmiddels heb ik de rails gefixeerd e op lengte gemaakt. Nadat ik deze heb gefixeerd en de staven heb ingekort in de draaikuil heb ik de aansluitingen op de schijf voorzien van een beetje bellast omdat de rails hier omhoog loopt en dus los ligt.

Hierbij een overzichtje van de depotmodule voorzien van een reeks gebouwen. Dan heb je alvas een idee wat waar komt:

Afbeelding

Aan de linker zijde van boven naar beneden:

1. aanvoer kolen
2. kolenbunker en waterkolom
3. kolenbunker en waterkolom
4. toegangsspoor
5. opstelspoor
6. ontslakken
7. Werkplaats (nog niet aangeschaft)
8. Werkplaats (nog niet aangeschaft)

De twee sporen aan de onderzijde zijn voor opstellen van assen en wielstellen.

Aan de rechterzijde van boven naar beneden:

1. ringloods spoor 1
2. ringloods spoor 2
3. ringloods spoor 3
4. ringloods spoor 4
5. uitzetspoor materieel

De deuren van de werkplaats en ringloods krijgen een servo besturing, de waterkolommen en kolenkraan wil ik via een servo ook laten draaien. Verder komen er nog een boel lichteffecten bij :lol:

De aansluiting op de brug is goed gelukt vind ik zelf:

Afbeelding

Morgen wil ik de DTC installeren en de draden aan de blokken solderen. Verder word er niet veel gebouwd want zondag moet de baan test klaar zijn.

Groetjes Martin


Plaats reactie