Pagina 10 van 11
Re: Benelux
Geplaatst: 29 mei 2014 09:22
door jeepney
ouwerling schreef:Stiekem in m'n hoofd al weer een beetje bezig met een nieuwe baan........................
Stiekem vind ik die autoweg vooraan, achter het plexiglas, echt een leuke vinding.
Henk
Re: Benelux
Geplaatst: 10 okt 2014 08:27
door ouwerling
Benelux 2.0
Benelux 1.0 opgeruimd.
Baan was eigenlijk klaar.
Dus afgebroken; alles ingepakt en opnieuw beginnen.
Bouwen blijft toch het leukste.
Eerste begin is er al weer.
Voor de kerst weer de 1e rijdende treintjes?
Benelux 2.0 wordt wat smaller en compacter, met minder niveaus.
Ik werd toch wel wat zenuwachtig van 5 niveaus en meer dan 80 wissels.
Wordt vervolgd.
Groet
Jos
Re: Benelux
Geplaatst: 10 okt 2014 09:11
door Ad_M
Blijft het toch bizar vinden Jos,
Je heb iets moois gebouwd en dan de zaag er in...
Maar het geeft toch ook weer een nieuwe uitdaging om verder te gaan met de kennis die je heb opgedaan
En de eventuele fouten te verbeteren en beter te doen
Ik kijk uit naar je vorderingen en succes met 2.0!
Mvg,
Ad
Re: Benelux
Geplaatst: 10 okt 2014 11:51
door richard7877
Hoi Jos
jammer dat je je baan hebt gebroken, vond het er mooi uitzien, maar inderdaad je leert wel en kunt nu de fouten die je eventueel hebt gemaakt verbeteren.
Heb je al een baanplan voor voor versie 2?
Ik kijk weer met veel belangstelling naar je vorderingen van Benelux verie 2.
Groeten Richard
Re: Benelux
Geplaatst: 10 okt 2014 11:59
door ouwerling
Hallo,
Moet zeggen dat ik bij het afbreken geen emoties voelde.
Wel jammer dat er bij het afbreken zo links en rechts wat sneuvelt.
Meeste wissels en alle elektronica gered.
Ga in ieder geval over op zoveel als mogelijk flex; peco code 55 in het SS en de rest Flm.
Alleen nu jammer dat ik voorlopig niet kan rijden, dat moet nog even wachten.
Veel geleerd met de 2e baan alweer; dus hopelijk nu weer verder.
Heb alleen een schema voor het schaduwstation klaar; de Helix staat ook al en is dus ook al een vast punt; de rest komt dan vanzelf; net zoals bij Benelux 1.0.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet
Jos
Re: Benelux
Geplaatst: 10 okt 2014 12:42
door shoven
ouwerling schreef:
Ga in ieder geval over op zoveel als mogelijk flex; peco code 55 in het SS en de rest Flm.
Bedoel je Flm flexrails met ballast?
Zo ja, daar zou ik nog eens over nadenken: de ballast die Flm in de rails meent te moeten verwerken ziet er niet uit (IMHO), plus het is stervensduur in vergelijking met andere flexrails.
En waarom code 55 in het SS? Ik zou die juist in het zicht leggen en de minder mooie rails in het SS.
Maar da's mijn mening, het is jouw feestje.
Re: Benelux
Geplaatst: 10 okt 2014 20:59
door Ad_M
Ben het met Steven eens...
De Flm flex die ik nu heb neergelegd is zeer kostelijk, en met ballasten ook best een uitdaging om het netjes te krijgen (doordat het best wel stug is, maakt het het moelijker om in vorm te houden)
Zou de Flm in het SS doen en dan code 80 flex van Peco erbij gebruiken (kost weinig en het blijft goed geleiden, ook na langere tijd niet gebruiken) en / of je rails wat je heb liggen
En in het zicht vol gaan voor code 55, werkt ff anders dan Flm, je moet hier alles zelf op afstand leggen
Kwestie van wennen
Het is maar een advies en een mening
Mvg,
Ad
Re: Benelux
Geplaatst: 22 okt 2014 20:12
door ouwerling
Begin is er weer.
Schaduwstation ligt er in.
22 wissels en 46 bezetmelders; dus dat waren weer een heleboel draadjes.
Nu in en afstellen; foutjes er uit halen en met iTrain alles soepel laten lopen.
Meestal duurt dat ook een paar dagen voordat je de meest soepele instellingen hebt gevonden.
Veel proefrijden de komende dagen met steeds meer treinen.
Rondjes schaduwstation rondom de Helix moet uiteindelijk met ongeveer 10 treinen tegelijkertijd gaan lukken.
Volgende projectje is de camera's (4x) en monitoren (3x) ophangen.
Daarna gaan we de Helix aansluiten en op het bovenste niveau een tijdelijk rondje maken.
Dus nog zat te doen.
Groet
Jos
Re: Benelux
Geplaatst: 23 okt 2014 10:22
door Paul_DMV
ouwerling schreef:
Ga in ieder geval over op zoveel als mogelijk flex; peco code 55 in het SS en de rest Flm.
ik zou gewoon alles code 55 houden, het lijkt namelijk duur maar peco code 55 flex rails is ca 90 cm lang per stuk terwijl andere merken in code 80 stukken aanbieden van 70cm. Ga maar rekenen wat het dan per meter kost. 2 euro a 70cm is 2,85 per meter, peco bij ehattons ongeveer 2,80 dus 3,11 euro per meter. nou voor die 25 cent per meter hoef je het dan niet te laten. Bovendien is code 55 een stuk steviger omdat het dieper in het ballast verzonken ligt en bij buigen blijft het in de bocht staan, ook wel handig.
Code 80 wissels van peco hebben een groter uitslag nodig om de wissel om te zetten (de tong is smaller) dat levert problemen op bij sommige wissel motoren. Fleischmann wissels zijn veel duurder als peco wissels en bovendien gaan ze snel stuk. Als er ook maar één korreltje ballast in het mechaniekje van de wissel terecht komt, dan ben je zuur.
Of te wel, ik gebruik niets anders meer dan Peco code 55. Alleen kato unitrack voor een SS kan ik me nog voorstellen.
Re: Benelux
Geplaatst: 23 okt 2014 15:28
door maarten
Voor een schaduwstation kan het een nadeel zijn dat Peco code55 wissels mooi slank zijn, je levert daardoor opstellengte in. Dat is voor meerdere mensen de reden om daar code 80 of iets anders zoals bijvoorbeeld Fleischman in te zetten.

Re: Benelux
Geplaatst: 24 okt 2014 07:10
door ouwerling
Flex liggen er al in hoor.
Het is Flm 22201 (Stug) geworden aangevuld met de 22200 (Flex)
http://www.fleischmann.de/en/productsea ... ducts.html
Kende deze types niet maar werkte prima. €2,85 per 7777mm.
Groet
Jos
Re: Benelux
Geplaatst: 24 okt 2014 16:33
door Wim
Dat is een mooie prijs

Re: Benelux
Geplaatst: 24 okt 2014 19:57
door RogerB
De Fleischmann 22200 flex is mijn favoriet. Daar heb ik ondanks totale gebrek aan ervaring mooie bochten mee gelegd op mijn baan!
Succes met de wederopbouw!
Re: Benelux
Geplaatst: 27 okt 2014 17:19
door ouwerling
Hi,
Uitgang SS naar Helix en rondom Helix wilde niet altijd vlekkeloos rijden.
Sporadisch een hapering, maar toch een hapering; dat willen we niet; dus veranderen; ik wil een feilloos en vloeiend rijdend SS.
Op advies van een collega, de uitgaande wisselstraat gesplitst.
Was 't eerst 5 wissels achter elkaar, nu 2 x 2 en verder weg nog een 5e.
Ik had daar ruimte voldoende.
Ligt en rijdt nu veel vloeiender.
Nu 3 uren gereden zonder een enkele hapering.
Kijk daar worden we vrolijk van.
Volgende stap aansluiten Helix.
Groet
Jos
Re: Benelux
Geplaatst: 28 okt 2014 09:53
door Ronald1
Goed bezig jos
groet
Ronald
Re: Benelux
Geplaatst: 07 nov 2014 12:13
door ouwerling
En we zijn boven.
Tijdelijk rondje boven neergelegd zodat we door de Helix naar boven en naar beneden kunnen.
Ook de 3 monitors opgehangen:
2 voor iTrain en 1 voor de 4 camera's die het SS in de gaten houden.
3 camera's zijn al geïnstalleerd. de 4e houden we nog even achter de hand voor later.
Voorts de meeste draden en decoders geïnstalleerd zodat de basis voor de bovenbaan gereed is.
Nu rijden met veel treinen om de oneffenheden eruit te halen en iTrain goed in te stellen.
Nu nog een baanplan voor de bovenbaan
Groet
Jos
Re: Benelux
Geplaatst: 07 nov 2014 12:49
door Peter
Jos, welke camera's heb je gebruikt? Ik kan er ook wel een bij mijn schaduwstation gebruiken.
Grtz.
Peter
Re: Benelux
Geplaatst: 07 nov 2014 20:01
door ouwerling
Hi,
Een keer besteld via Ebay.
Zoiets als dit:
http://www.ebay.nl/itm/Outdoor-CCTV-Sur ... 4d2096c9f4
Groet
Jos
Filmpje; altijd leuk
Geplaatst: 12 feb 2015 12:50
door ouwerling
Hi,
Deze winter veel andere hobbies en met de baan vooral bezig geweest met het 100% en storingsvrij krijgen van het schaduwstation en de Helix.
En dat is nu sinds een paar weken gelukt.
Het rijd zonder storing en naar m'n wens.
Filmpje altijd leuk dus:
https://www.youtube.com/watch?v=mOM0mcW ... e=youtu.be
En nu weer verder.
Groet
Jos
Re: Benelux
Geplaatst: 12 feb 2015 15:52
door Wablo
Jos,
Hele leuke film met treffende muziek er bij, maar je heb zo te zien eer van je werk, het rijd als een trein
groetjes,
Bert
Re: Benelux
Geplaatst: 13 feb 2015 08:03
door Hans S
Jos,
Het ziet er goed uit en het filmpje is ook erg leuk. Met deze treinbaan ben je wel voorlopig van de straat
Hoe gaan de stations heten die je op de baan gaat plaatsen?
Helaas is de Benelux Hondekop nog niet geproduceerd door Piko, hoort erbij!
Fijn weekend en veel plezier met jouw treinbaan
Hans
Re: Benelux
Geplaatst: 21 jan 2017 09:01
door ouwerling
Hoi,
Het heeft door allerlei andere bezigheden en hobbies even stil gelegen (3 jaar), maar de werkzaamheden aan de Bovenbaan van Benelux zijn begonnen.
Natuurlijk wel af en toe gereden en de baan schoongehouden, maar de inspiratie, motivatie en tijd voor de Bovenbaan hebben even op zich laten wachten.
Inmiddels liggen de buitenste sporen er en zijn we begonnen met het solderen van de vele, heel veel draadjes.
Hadden we eerst alleen het schaduwstation:
Daarna de Helix:
Nu dus ook de Bovenbaan:
Nog in aanbouw, maar de 1e contouren zijn al goed te zien.
In totaal dadelijk weer 27 meter extra spoor met 2 keerlussen.
En in het ontwerp nog veel mogelijkheden voor uitbouw, zodat ik nog alle kanten op kan, als ik een idee heb hoe en wat met de scenery.
En zo ziet het er nu uit:
De eerste trein rijdt in middels al weer.
Nog niet rond, maar elke dag een paar blokken erbij.
Kijken of we de komende weken alles rijdend krijgen en ingeregeld in iTrain.
Groet
Jos
Re: Benelux
Geplaatst: 21 jan 2017 19:16
door bob vermeulen
Jos,
Mooie vorderingen weer en altijd een mijlpaal als de treinen weer rond kunnen rijden.
Mvrgr Bob
Re: Benelux
Geplaatst: 17 feb 2017 08:46
door ouwerling
Hoi,
De achtergrond en het talud naar de keerlus bovenop de Helix zit erin.
Er voor gekozen om de Helix en de keerlus (rechts) uit het zicht te plaatsen middels een achtergrond.
Jammer dat de achtergronden maar 270cm lang zijn, want nu is er iets kleur verschil bij de overgang van de ene naar de andere.
In het echt valt het overigens nauwelijks op.
Na het oplossen van wat kleine storingen en stotteringen rijden we nu al weer een paar weken probleemloos rond.
12 treinen rijden er tegelijk zonder enig oponthoud!
Volledig rondje (SS en retour SS) is nu meer dan 7 min rijden. Dadelijk met wat stops op een station e.d. dus boven de 10 min. Top.
Nog veel ruimte voor extra sporen, rangeren en perrons, dus dat is de volgende stap.
Eerst weer even inspiratie opdoen hoe en wat.

Re: Benelux
Geplaatst: 17 feb 2017 12:54
door nspoorkees
Ligt de rails nou los op dat schuimlaagje? Ik zie geen lijm? Als je spijkers of schroeven hebt gebruikt is dat schuim vrijwel zinloos....