Pagina 10 van 18

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 03 nov 2013 12:52
door Bjor
Hoi Michel,

Ik kijk met veel bewondering naar je werk. Werkelijk prachtig gedaan. Ik ben bezig met de bouw van een segmentdraaischijf, maar zoek zulke wieltjes zoals jij gebruikt. Waar heb je die gevonden?

Ben

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 03 nov 2013 15:21
door Michiel
Hoi Ben,

ik heb die niet "gevonden", maar een collega modelbouwer was zo vriendelijk om voor mij m'n ontwerpje te etsen en te draaien. Je zou hetzelfde kunnen doen. Je maakt een klein ontwerpje, en je vraagt op fora wie er interesse heeft om dit te maken, tegen een vergoeding. Ik ben er haast zeker van dat je hulp zal krijgen, en het bevordert de samenhorigheid en vriendschap. Doen, zou ik zeggen! ;)

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 03 nov 2013 18:11
door Michiel
De Arduino heeft z'n plaast gekregen onder de draaischijf, met op z'n rug gebonden de stappenmotordriver en de 2 weestanden voor de optocoupler. Voorlopig gaat dit project in de koelkast, totdat de aansluitende sporen zijn gelegd. Dan kan ik verder met de programmatie van de exacte posities van de brug.
Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 18 nov 2013 11:28
door Krab
Hoi Michiel ,
zag op benelux dat er ook een peco gemoteriseerd werd.
En dacht dat is misschien iets voor Miciel ;)

http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... cseen.html



mvg Sjaak

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 30 nov 2013 15:47
door gvandersel
Hoi Michel,

Ik heb het verhaal over het motoriseren van de draaischijf met belangstelling gevolgd. Ik ben namelijk met hetzelfde bezig. Alleen op beneluxspoor. Ik heb de motor nog niet draaiend gehad, maar wel de specificaties gelezen. Volgens deze specificaties draai de stappen motor in 64 stappen een hele omwenteling. Waar haal jij de overige stappen vandaan, want ik zie geen reductie.
Verder ga ik na het motoriseren verder met het automatiseren. RocRail of Koploper moeten straks de schijf besturen.

Bedankt voor de vele hints.

Groet,

Gerard van der Sel.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 30 nov 2013 16:37
door Michiel
Hoi Gerard,

de motor heeft een reductie met tandwieloverbrenging ingebouwd. De as van de motor staat niet centraal, maar uit het center. Dat is al een indicatie. Wanneer je het typenummer in google ingeeft, krijg je zelfs een aantal sites waar men de motor heeft opengeputst. ;)

Succes!

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 07 dec 2013 14:33
door Michiel
Even de stand van zaken oprakelen. Wat heb ik al gebouwd? Wel, een klein hoekje aan de zijkant van de loods. De muurpanelen zijn nog niet af, en staan nog los. Maar het geeft meteen wel een leuk sfeerplaatje. Kortom: I'm back!

Numero uno op de agenda: alle sporen op de moduleovergangen aanbrengen, vastzetten en aansluiten...

Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 07 dec 2013 14:46
door BenQ
Michiel,
Je gaat goed, net zo snel als ik, misschien ga jij wel sneller.
Is een leuk aanzicht zo. Muur is ook goed gelukt.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 07 dec 2013 15:01
door Michiel
Hoi Ben,

ben je al uit de elektronica? Want dat was zowat jouw laatste update. En met die elektronica moet ik nog beginnen. Je staat dus al een stukje voor op mij. Ik wroet nog in mijn gedachten hoe ik alle boards in de module gestopt ga krijgen. Maar dat is voor later. Eerst wil ik alle sporen gelegd krijgen. Daarna zien we wel weer...

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 07 dec 2013 18:01
door Hoontje
Heren Heren, het is toch zeker geen wedstrijd? :lol:

Michiel, het beloofd wat, vindt dit echt al een sprekend stukje scenery!
Vraag, het is een modulaire baan, 2014 Lochem is dan ook een optie om hem in het echt te bekijken?
Of blijft dit schoon's in België?

Groet,

Hoontje

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 07 dec 2013 18:17
door Michiel
Hoi Hoontje,

het is inderdaad geen wedstrijd, maar het lijkt bij ons soms een beetje de trein der traagheid. Maar daar komt verandering in. Beloofd!

Een jaar of 2 geleden stond ik met mijn pizzabaantje "St-Michel la Roche" in Lochem. Daar heb ik goede herinneringen aan, maar het is toch een enorme afstand. 300km enkel, en dan nog overnachtingsproblemen, vrouw en kinders die vervelend doen met zo'n weekend alleen weg...

Voorlopig plan ik met deze module enkel de modelpoorexpo van Leuven 2014. Daarna zie ik wel weer. Trouwens, er komen nog een 20-tal vervolgmodules. ;)

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 07 dec 2013 18:27
door Ad_M
Michiel schreef:Trouwens, er komen nog een 20-tal vervolgmodules. ;)
Dat wordt smullen hier :mrgreen:

Mvg,
Ad

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 07 dec 2013 19:05
door Hoontje
Ha Michiel,

Heb je een datum van Leuven 2014? Draaen we het gewoon om 8-)

Succes! 20 modules is heel wat!

Groet,

Hoontje

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 07 dec 2013 19:11
door Michiel
zaterdag 18 en zondag 19 oktober 2014 in de Brabanthal te Leuven. ;)

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 09 dec 2013 21:06
door Michiel
Ik ben nog steeds bezig met het monteren van de sporen op de bakscheiding, maar ben ondertussen aan het plannen hoe ik het dak van de loods ga maken. Ik had eerste de Slater leisteenplaten geprobeerd, maar die lijken te veel op klinkers. Ik heb dan tussen de "rommel" 4 teststrookjes met leien gevonden; laserprint op grijs karton. Hieronder de 4 mogelijkheden: T, S, T3 of T2. Het onderste beeld toont een historische foto met hoe de loods eruit zag. Welke teststrook heeft jullie voorkeur dat het dichtst aanluit bij het origineel?

Afbeelding

Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 09 dec 2013 21:13
door maarten
Lastig te beoordelen...
S lijkt mij te grof,
T2 wel erg fijn
T3 is misschien redelijk schaalgetrouw maar wel een beetje fijn
T lijkt mij het meest geschikt, maar nogmaals, het is lastig te beoordelen..

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 09 dec 2013 21:18
door Michiel
Dit zijn dezelfde strookjes, maar van veel dichter bij. Zo dicht en gedetaillerd kan je ze niet zien op de baan vanop een normale kijkafstand, maar zo hebben jullie een beter idee waar tussen er wordt gekozen.
Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 09 dec 2013 21:46
door maarten
Ik vind het er mooi uitzien Michiel! Ik twijfel nog altijd tussen T en T3. Uiteindelijk denk ik toch dat T3 het dichtst in de buurt komt van het origineel.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 09 dec 2013 22:00
door BenQ
Michiel,
Denk dat dit altijd het probleem blijft bij deze schaal.
Wil je wat zien op normale kijkafstand dan wordt het te grof.
Wil je het op de juiste schaal dan wordt het een grijs vlak.
Kijk ook naar het laatste huis van Maarten, planken van 1 mm. :o

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 09 dec 2013 22:25
door RFabriek
Ik neig toch meer naar S. Als ik het plaatje van dichtbij ziet lijken de pannen vrij rond. Ik heb ook de rijen geteld tot de "schoorsteen". Dat zijn er ca 18. Dan nog 8 of wat naar de nok. Zal er uiteraard wat naast zitten. S heeft al een paar rijen meer en is daarom niet eens zo grof als hij lijkt. De lengte van de twee daken lijken me elkaar ook niet veel ontlopen. Die op de foto staat iets stijler volgens mij.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 10 dec 2013 08:01
door FidOo
Ik vind S ook het mooiste passen, om dezelfde reden wat de 2 heren boven mij aangeven!

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 10 dec 2013 12:00
door BenQ
Een dakpan is ongeveer 25 á 30 cm dus in N 1,5 á 2 mm.
Denk dat je daarna moet kijken.
Als het leistenen zijn dan wordt het kleiner, ± 150mm is 1 mm in N.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 11 dec 2013 10:43
door Michiel
Bedankt voor jullie feedback. Mijn voorkeur gaat ook naar versie "S". Misschien iets te grof, maar kwa indruk en gevoel komt deze naar mijn idee het best overeen met het dak van de loods op de zwart-wit foto. Het blijft natuurlijk erg subjectief.

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 12 dec 2013 11:00
door Michiel
Zo! Alle sporen op de segmentovergang zijn gelegd. Nog enkel de 3 voorste sporen doorslijpen en ik kan aan de volgende fase beginnen: de sporen aanleggen van het kolenpark...
Afbeelding

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Geplaatst: 13 dec 2013 09:51
door Michiel
Na het uitpluizen van de werking van het kolenbevoorradingssysteem van Brussel-Noord, en na het uitzetten van de limieten en mogelijkheden op de module, ben ik tot een ontwerpschets gekomen voor het kolenpark. Het principe komt helemaal overeen met het echt. De verschillende gebouwen zijn ook aanwezig, maar het geheel zal weergegeven worden in een gecomprimeerde vorm.

Zwart is normaalspoor (loc traject en laad/los sporen)
Rood is smalspoor (Nf) met kipwagens en smalspoorlocje
Blauw is infrastructuur
Groen is omheining van het depotterrein

Afbeelding

Zo, het algemeen concept is uitgezet. Nu kan ik meer in detail elk element afzonderlijk gaan invullen...