Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Okay, dank voor de tip.

Vwb jouw rivier: ik vind de rivier, die grachtgroen is bij Boppard, pas mooi worden met die lak erover. Dan glimt het meer en valt dat donkere minder op......

En daar ben ik nog lang niet...... :cry:


Afbeelding
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door RogerB »

Hoi Jeroen!
Even een vraag van een beginneling: wat zijn de voordelen van het met schuim maken van muren/tunnelportalen t.o.v. klei of gips?

Gr, Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door wim lagerwaard »

Hallo Jeroen

Al is het nog niet goed zichtbaar maar dit gaat natuurlijk ook weer een geweldige baan worden.
Jouw kennende.
Maar nu heb ik toch een brandende vraag, en die is volgens mij door jouw makkelijk te beantwoorden
Hoe flik je dat nou met die boven leidingen en dan bedoel ik dat de masten percies tegenover elkaar komen te staan, en dat toch de boven leidingen passen en dan bedoel ik natuurlijk in de bochten.

Maar jouw modules zijn toch verhuisbaar? hoe doe je dat met de bovenleidingen laat je dan alles zitten of breek je het af?
alvast bedankt en we blijven het volgen

vr gr Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Joo Wim,

De modules zijn inderdaad verhuisbaar. De scheiding van de modules is natuurlijk niet zomaar gekozen. Ik plan natuurlijk wisselstraten, maar ook de bovenleiding. Al ben je in dat laatste wel wat vrij, want praktisch alles kan; ook in het grootbedrijf. Bij Duisburg-Beksheim hanteerde ik gewoon vaste maten tussen de bakken. Als je masten exact plaatst kan dat makkelijk. Zeker met het Viessmann spul, want dat is verrassend stevig terwijl het toch relatief mooi oogt.

Ja, ook hoe je alles, of alles zoveel mogelijk waar mogelijk, tegenover elkaar zet: wederom precisie. Je moet echt wel op de millimeter gaan werken of nauwkeuriger om het een beetje strak te krijgen. In bogen krijg je dan natuurlijk gezeik met de rijdraden, die ze normaal in vaste radii verkopen voor vaste radii.....en die radii gebruik ik natuurlijk nooit. Je flex't lekker met de rail, voor het oog hartstikke mooi, maar het is dan veel gedoe met de bovenleiding. Ik pak, voor zover mogelijk een rijdraad die gaat passen op de buitenste radius, en dan zet ik op de binnenboog de mast alvast goed. Vervolgens moet je dan dus de rijdraad voor de binnenboog aanpassen. Dat is wat gedoe, maar oefening baart kunst. Regel wel even zo'n Viessmann-tang. Dat scheelt enorm!

@Roger,

Schuim is goedkoop, dus je kan genoeg oefenen. Het krast lekker, vormt lekker (totdat 't breekt....) mits je een scherp mesje gebruikt. Een écht scherp mes met een dunne punt. De voegen worden dan ook dunner.

Onthoud: schuim, althans de dunne plaatjes van de Gamma zijn natuurlijk niet stevig. Dat XPS-bouwschuim is mega stevig. Gips is relatief stevig, maar als je het niet goed aanmaakt breekt het snel.

Hét grote voordeel van schuim is natuurlijk dat het geen reet weegt. Nou zijn m'n modules nu niet echt licht, maar bij DU-B. waren ze dat wel en dat scheelde wel een hoop!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Gisteren was het wat te laat voor een update. Die doen we dan nu maar even, want de eerste kleur zit op de baan. Én de eerste ballast.

Soort van overzicht. Wellicht worden de foto's vandaag wat beter als ik de boel weer buiten kan zetten.....

Afbeelding

De ballast moet nog een roestkleurtje krijgen, al speel ik met het idee om de binnenboog wat nieuwer te laten dan de buitenboog. Het idee moet ook een beetje zijn dat die binnenste tunnel ook wat nieuwe is dan de buitenste. Ik heb daartoe ook 2 verschillende tunnelportalen gemaakt. Ik vind het resultaat so far lang niet gek.....al is het ook dat dit een stuk gezelliger oogt dan dat kale blauwe schuim waar dit eergister uit ontstond....

Afbeelding

Iets meer in close-up. Het andere portaal show ik vanmiddag even, daar kreeg ik echt geen goede foto van gisteren....

Afbeelding

En hieronder zet ik 2 foto's van de steunmuur tussen de sporen t.b.v. de binnentunnel. De eerste hadden jullie al gezien, en de 2e is mét kleur. Overigens heb ik daar weer een omslachtige methode voor gebruikt. Eerst verfde ik het in een basiskleur, beetje oker. Daarna eerst de wat rodere stenen, toen de lichtgrijze, toen wat bruine stenen geverfd. Ja, dus die kleine kutbaksteentjes mag je gaan verven, ja. Daarna wat bruine washes totdat ie voldoende bruin was dat het door moest gaan alsof ze het gesteente daar uit de bergen hebben gebruik voor de tunnel. (wat ook zo is daar......)

Afbeelding

Afbeelding

Zometeen komt de ballast binnen, als alles goed gaat. Dan kan ik voorlopig weer even door.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Hoontje »

Het ziet er veel belovend uit Jeroen! Lekker bezig!!!

Groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

kolere wat mooi, veel werk maar dan heb je ook wat staan.
Goed idee ook met die verschillende kleuren, smoelt net echt.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Wim H »

Het ziet er goed uit Jeroen! Toch nog één puntje: bij het linker tunnelportaal lopen de stenen van de boog niet door, ze stoppen net voorbij de top. In werkelijkheid zou dit mechanisch niet stabiel zijn en het portaal instorten... Als je de boog iets verder door laat lopen klopt het wel. Als ik het goed zie op de foto is er nog ruimte om een paar extra stenen in de boog te plaatsen zodat het perfect lijkt.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Heee, scherp gezien en opgemerkt. Je hebt helemaal gelijk. Eens kijken of ik de boog iets verder kan laten lopen. Beetje pielen zo met de bovenleiding ervoor, maar moet wel lukken.


Afbeelding
Gebruikersavatar

René
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 okt 2010 20:08
Locatie: Almere

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door René »

"Vergeten stenen" kunnen vaak ook met wat klimop worden gecamoufleerd.
Mooi werk weer.


Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hi René,

Ja ik vrees dat dat echt soelaas gaat brengen. Heb getracht wat te corrigeren, maar dat bleek toch wel lastig. Ik verzin wel wat....

Een klein stukje verder kunnen ballasten. Veel werk om dat precies te doen, maar tijd heb ik hier na-tuur-lijk wel voor over. De Woodland rommel kwam vanmiddag binnen, en daar zat ik ook danig op te wachten.

Zoals ik al zei maak ik voor het binnenspoor een stukje 'nieuwe' ballast. Alles is nog erg grijs, maar ik kan het pas een beetje met poeders gaan bewerken (of airbrush......al worden het toch poeders denk ik) als het helemaal droog is. En dat is pas morgen.

Afbeelding

Vanaf die andere Seite, jaaaaa. Je gaat straks de trein mooi de hoek om zien komen. Daarom houd ik zo van bogen die niet om je heen krommen, als het ware. Als het wat toonbaar(der) is in Lochem in september dan zijn alle cam-wagons welkom! 8-)

Afbeelding

Die witte band, vraagt u? Dat stuk XPS moet even goed opdrogen. De houtlijm zat al ongeveer vast, maar met de ballast wordt er veel water gebruikt.....dus wordt de houtlijm weer vloeibaar. Daarom liggen de sporen alweer vast met schroeven die ik er vanmiddag in heb gedraaid. Heb je zoveel moeite gedaan voor een mooie boog die ligt vastgelijmd........gij snapt 'em.....

Afbeelding

Nog een plaatje vanaf de andere kant.......

Afbeelding

Helaas weer niet het tunnelportaal kunnen fotograferen. Waar het nu staat -haastig neergezet ivm de naderende buien- is het met tegenlicht geen doen te fotograferen. Komt nog wel eens......maar pas vanaf zondag.

Ik ga nog even verder ballasten enzo. Hopelijk kan ik straks de steunmuren nog een beetje verven. Dat brengt direct wat leven in de b(r)ouwerij......

J.


Afbeelding

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door brizbo »

Knap en strak werk Jeroen!

Vanuit deze perpectieven gaan nog vele mooie foto's getrokken worden!

Ik zit al stilletjes te wachten op wat groen, roestige rails en de één of andere vette loc met een vuile sleep!


Mooi bezig 8-)


Fabrice
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Maurits71 »

Goed bezig J.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door wim lagerwaard »

Hallo Jeroen

bedankt voor de uitleg hoe je de boven leidingen door de bocht leidt, en hoe vaker ik er naar kijk eigenlijk kan een baan niet zonder boven leidingen want dat maakt het wel zo af.
Maar als je geen idee hebt hoe te beginnen zit je daar wel zo tegen aan te hikken.
Dus we moeten maar de stap wagen en kijken wat het gaat het worden.

groeten Wim


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Wim,

Het verwerken van de bovenleiding is relatief simpel. Hoewel enige planning noodzakelijk is mbt tot wisselstraten. In principe plaats je een mast en hang je er een draad tussen. In de bogen zal je moeten kijken of de panto's er netjes onder blijven daar heeft viessmann een hulpmiddeltje voor (of eigenlijk twee) om dat gemakkelijker te maken.

Tip is dus: koop naast een paar draden en masten de volgende attributen: 4396, 4397 en 4398, de laatste is even slikken en kost een bom duiten maar het is een zeer goed stuk gereedschap. De 4396 en 4397 kosten ongeveer zoveel als anderhalve bovenleidingsmast voor het enkelspoor, daar val je geen buil aan.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door ZThijs1 »

Super tof! Ik sta altijd weer versteld hoe snel jij weer gaat. En die muurtjes... wauw, doe je dat nou gewoon met krassen in de vloerplaten/schuimplaten, en dan een laagje verf? Het belooft weer wat te worden!


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Roberto heeft wel gelijk. De desbetreffende tang leen ik op dit moment van hem, waarvoor extreem veel dank. Heel Duisburg-Beksheim heb ik ermee aangelegd en dat was een bovenleidingsklus van jewelste.

De andere mallen gebruik ik ook. Soms kan dat niet, maar vaak wel en dan is het eigenlijk vrij makkelijk. Dit is nu de derde baan met Viessmann bovenleiding en het is gewoon prima spul. Beslist niet breekbaar, hoewel je dat er niet aan af ziet.

@Thijs: inderdaad met wat scherpe messen enzo flink krassen voor muurtjes, en een beetje hakken en breken voor rotsen. Dit doe ik tot een bepaald niveau (qua hoogte) en vanaf daar komt een afneembaar stuk waar ik een frame voor bouw en spanten zaag en de horregaasmethode eens ga proberen....

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

en de horregaasmethode eens ga proberen....
Misschien raadzaam ivm. het gewicht eerst een laag roodband te strijken.
Daarna lekker met gips smijten op de plaatsen waar je het het meest nodig hebt. Muren, rotsen ed.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door martindomburg »

Erg mooi J, heb nu alweeer een biertje weggetikt


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door spoor65 »

Dat was dan al minstens je 2e biertje vanavond Martin :evil:

Jeroen, Ik heb het al vermeld toen je dit topic begon, en ja hoor, ik heb mij niet vergist, dit is weer een baan met ballen, waar de lat wederom omhoog geschoven word, Klasse en Hulde voor de meesterbouwer.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door evo »

Jeroen, je bent weer erg goed bezig. Die schuimmuurtjes vind ik persoonlijk nog mooier dan gips of das klei.

Waar gebruik je dat bovenleiding tangetje trouwens voor?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

@Evo
Het maken van oogjes aan de bovenleidingsdraden zodat je ze op de uitleggers kan 'klikken'.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Dank voor de mooie commentaren.....maar niet te hard van stapel lopen, hoor. We moeten nog effe.......maar in ieder geval probeer ik voor mijzelf de lat altijd hoger te leggen.

We zijn weer een stukje verder geraakt met de aanleg. Heb alleen niet zoveel gepost, want dat kost zo gruwelijk veel tijd. Bovendien moet er ook nog wel eens gewerkt worden zo nu en dan. Naja, vandaag dan maar even wat plaatjes van de stand van zaken. Straks gaan we overigens gewoon weer door met bouwen....

Wederom beginnen we met een totaalplaatje.

Afbeelding

De zooi breidt zich alleen maar verder uit, zo lijkt het. Die extra 'verdieping' waar de houtlijm nu op staat is eigen lijk de max hoogte voor deze module.....voordat ie niet meer door het trapgat past. Ik maak feitelijk een soort ring rondom deze module. Daarbovenop komt dan het afneembare deel met de heuvel. Nog een heel gedoe, maar gestaag begint het idee al vorm te krijgen in m'n hoofd. Wat ik allemaal al moet doen voor dat Lochem...pfff..... :roll:

Een aanzienlijk deel van de tijd is gaan zitten in het ballasten van de rails. Ik ben blij dat ik niet zo'n Miniatur Wunderland (of Beleveniswelt Domburg 8-) ) hoef te ballasten. En dan nóg ben ik niet klaar met deze module. De puntjes moeten nog op de I, maar het begint ergens op te lijken.

Afbeelding

De meesten zullen wel weten hoe het moet. Ik licht nog even mijn manier stapsgewijs toe.

-Rails aanleggen (neeeeee, echt?! :geek: ) (incl. draden, stopsecties, noem maar op)
-Ik lijm de rails vast, verstevig dit met schroeven. Véél schroeven, zeker met bogen.
-Ballast aanbrengen. Dit is een langdurig en moeizaam karwei. De ballast die ik gebruik is van Woodland met dank aan Zthijs. De hulpmiddelen: kleine potjes, een theelepeltje, onverdunde houtlijm voor de schuine delen van het railbed, diverse kwastjes.

Wat je doet: met dat lepeltje een beetje ballast over de rails gooien, en met de kwastjes en wat niet al breng je het in model en zorg je dat de rail niet helemaal onder zit.
-Ligt het goed? Mooi, met een spuit de boel verneveld besproeien met een mix van water en wat afwasmiddel. Ik moest de boel goed zeiknat maken, overigens, maar ik werkte ook buiten in de zon.
-fatsoeneer de boel nog wat. En doe ook niet alles ineens, kun je na 10 min weer gaan sproeien.
-Ready? Met iets wat druppelt, maakt niet uit wat, de boel verlijmen: mix van houtlijm en water én wat afwasmiddel. Rustig aan doen, want als je te 'hard' gaat krijg je kuiltjes in de ballast.
-Bijna een dag laten drogen. Tussendoor kun je al wel door met de rest.
-Wil je je ballastbed een beetje verweren of verven of wat dan ook? Now is the time. Ik gebruik poeders (van Vallejo) die ik soms met water meng, soms niet.
-Tegen de tijd dat de ballast droog is komt het klotewerk: de ballast die aan de binnenkant van de sporen zit, of waar dan ook het niet hoort verwijderen. Gebruik hiervoor een schroevendraaier, een mesje, pincet, je nagel....verzin wat moois.
-Ballast droog? Schroeven eruit draaien. Tadá! Een prachtige zooi kuiltjes heb je nu.
-NU PAS, niet eerder, later mag, de spoorstaven schilderen.
-Die mag je dus gaan vullen met ballast. Daarna drupje verdunde houtlijm/afwastjak erbij. (dit kan handig zijn met een buddy erbij!)
-de boel uiteindelijk nog eens nalopen en fatsoeren (hier ben ik dus).
-bier

Yep. Leuk he, baantje bouwen....... :?

En dan heb ik ook nog eens 2 kleuren gebruikt. Beetje oud en vernieuwd spoor bij elkaar...

Afbeelding

Ook is er een wissel vernieuwd.....het effect is best leuk, al zeg ik het zelf...

Afbeelding

Ohja, als je de rails aan het verweren bent met de poeders, neem ook even de steunmuren mee. Meteen leuk werk om te doen!

Afbeelding

En de rest heb ik ook even aangepakt.

Afbeelding

Nou, vandaag even wat bovenleiding bijbouwen en wat steunmuren krassen. Tussendoor nadenken over het afneembare deel. Mocht ik me vervelen, which I doubt, dan kan ik ook nog 2 andere modules gaan ballasten.....zuchterdezucht.....


J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Maurits71 »

leiuk man

kleine aanvulling. ik strijk de ballast aan de binnenkant alvast glad met een vinger , paar keer heen en weer en zodat je de bielzen ziet. dan natmaken en druppelen, scheelt je heeeeeeel veel tijd met krabben daarna. ;)

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door henry »

mooi gedaan J.
even een tip.
ik gebruik geen schroeven maar een tacker om de rails vast te zetten.
daarna een drupje olba lijm tussen de bielzen om de 5 cm en de rails zitten muurvast.
dan de nietjes eruit en ballasten.
scheelt een hoop gaatjes dicht storten ;)
gr henry


Plaats reactie