welk digitaal systeem

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
sassenaer

Re: welk digitaal systeem

Bericht door sassenaer »

maarten schreef:Het gaat er niet om of die DR5000 op een Mac draait, maar of je programma (Koploper, iTrain, etc.) op een Mac draait. De DR5000 wordt met een USB kabeltje verbonden met de computer. ;)

Zoveel verstand heb ik er dus van :D :D

sjoef

Bericht door sjoef »

Koploper werkt alleen op windows. Als je geen vmware hebt op je iMac moet je dus een besturingsprogramma kiezen dat op de iMac werkt. Bijv iTrain........ ,die maakt dan verbinding met de 5000.

Jos

rjvanhouten

Bericht door rjvanhouten »

sjoef schreef:Bijv iTrain........
...of het gratis verkrijgbare RocRail: http://wiki.rocrail.net/

Groet,
Robert Jan

Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

JacZ

Bericht door JacZ »

rjvanhouten schreef:
sjoef schreef:Bijv iTrain........
...of het gratis verkrijgbare RocRail: http://wiki.rocrail.net/

Groet,
Robert Jan

Klopt, maar RocRail vraagt dan weer meer bereidheid om te investeren in computerkennis om het aan de praat te krijgen. Maar eerlijk gezegd, een discussie over welk systeem voor treinbesturing kan makkelijk ontaarden in een soort Hoekse en Kabeljouwse twisten anno 2016/2017.

Een keuze die al eerder valt te maken is welk soort centrale je wilt. Er zijn uitgebreide centrales waar je zelf een baanplan in kan tekenen. Ik denk hierbij aan de Viesmann Commander. Maar als je ooit van plan bent om een PC of Mac te gebruiken voor dat werk dan kan je volstaan met een simpel zwart kastje met een goede interface en de benodigde functies.

Jac

Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air

mvriesde

Bericht door mvriesde »

Koploper draait ook op de mac de dr5000 ook meende ik zl even kijken voor je.

http://www.floodland.nl/aim/info_koploper_mac_1.htm

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

mvriesde schreef:Koploper draait ook op de mac de dr5000 ook meende ik zl even kijken voor je.
Koploper werkt alleen op Windows, en ook op een Mac als jij van je Mac een Windows machine maakt met VMWare zoals hierboven ook al is aangegeven.
Met welke software je een centrale en de baan wil bedienen is hier niet de vraag, de vraag is welk digitaal systeem, en daarbij is de OS van de computer niet belangrijk.

Groetjes

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Hoi sassenaer,
ik voel met je mee, wat betreft de keuze voor welk systeem je wil gaan. Ik stond jaren geleden op dezelfde manier tegen dit probleem aan te kijken. Ik zag door de bomen het bos niet, ook omdat ik niet technisch genoeg ben en niet ingelezen was. Ook ik heb om raad gevraagd op dit forum. Ook ik kreeg allerlei goed bedoelde adviezen. Ik besef als geen ander dat forumleden zonder dat ze het zelf beseffen, taal gebruiken waardoor je niet direct begrijpt wat zij bedoelen. Ik praat even voor mezelf natuurlijk, maar hun jip en janneke taal was in sommige gevallen toch nog abracadabra. Bijv. ' Denk goed na wat je wil gaan doen. ' Als je nieuw ben, weet je niet welke facetten er zijn in onze mooie hobby. In het begin wil je alles, toch? Ik heb er zelf jaren over gedaan om een keuze te maken. Op een gegeven moment ben je er vanzelf klaar voor om een goede keuze te maken. Je wil geen verkeerde investering doen. Mijn advies zou zijn, begin klein. Blijf trouw aan je scenery maken, de trein rijdt door je landschap heen. Lees veel en praat met mensen. En voor de forumleden. In sommige gevallen is een iets uitgebreider beschreven gedachtenstoom net wat duidelijker dan je dacht. Ik schrijf dit om een lans te breken voor beginners. De treinhobby is vaak gebruikers onvriendelijk. Ik heb op deze site genoeg forummers gezien die met veel aandacht en geduld voor starters het een en ander hebben uitgelegd. Waarvoor hulde. Top. Maar desondanks blijft het lastig voor starters.
Vriendelijke groeten, Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

FidOo

Bericht door FidOo »

Ha Ronald, je hebt het mooi verwoord. Ik snap het probleem ook. Maar een forum wordt vaak gezien als een vraagbaak. Lees de beginner stelt een vraagt en verwacht een perfect antwoord. Keer op keer. Voor de mensen die antwoorden (lees ervaren modeltreiners) is het soms gewoon vervelend om dezelfde vraag elke keer opnieuw te beantwoorden.
De vraag welk systeem het beste geschikt is, is niet eenvoudig en ligt namelijk helemaal aan het budget, vaardigheid, voorwaarden waar het systeem aan moet voldoen en de verwachte grootte van de modelbaan.

De grootste eerste keus is, analoog, dcc of hybride (dinamo). O en zo lastig is die eerste keus niet, soms is gewoon beginnen met een van de bovenstaande opties de enige juiste optie. Je kunt iets gebruikt kopen. En de meeste zaken dan zonder groot verlies verder verkopen.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

sjoef

Bericht door sjoef »

mvriesde schreef:Koploper draait ook op de mac de dr5000 ook meende ik zl even kijken voor je.

http://www.floodland.nl/aim/info_koploper_mac_1.htm
Vragensteller geeft aan apple apparatuur te hebben en ZEKER geen windows te willen draaien. Dus koploper valt af.

Jos

Ronald2016
Contacteer:

Bericht door Ronald2016 »

iTrain kan zo te zien op een mac. https://www.berros.eu/nl/itrain/installation.php

Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Onderwerp starter
sassenaer

Bericht door sassenaer »

Allereerst allemaal bedankt voor jullie inbreng..
Het heeft zeker voer tot lezen en nadenken gegeven tijdens de feestdagen.

Heb een aantal draadjes over de diverse systemen gelezen en denk dat het Z21 systeem het meest eenvoudig werkend te krijgen is.

Ik denk dat bij mijn wensen het best de z21 past, maar kom er wel achter dat die eigenlijk niet meer leverbaar is. Het zou dan een z21 start moeten zijn met een aparte router en code om hem te ontgrendelen wat me dan ook weer tegenstaat.

Als iemand toevallig een z21 in de aanbieding heeft, of er ergens in een winkel of webshop nog 1 weet hou ik me aanbevolen

FidOo

Bericht door FidOo »

Mijn advies:

Digikeijs DR5000, Rosoft Loconet-S88 melders, wissel-decoders afhankelijk van merk rail en aantal wissels(digikeijs DR4018, DR4024/OC32) en Itrain ivm MAC OS (of koploper via VMware mocht je dat toch willen overwegen)

Dit is naar mijn inzien de meest gunstige instap met de meeste mogelijkheden en goede kwaliteit componenten. Alleen de DR5000 wil nog wel eens een probleempje hebben met die communicatie met de PC via USB.

M.v.g. Joost van Dijk

Modelbouwerke

Bericht door Modelbouwerke »

@Sassenaer, ik heb hier nog een volledige z21 liggen die weg mag.
Indien interesse, stuur maar een PB.

Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Tangman77

Bericht door Tangman77 »

Ik lees even mee want ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje op dit moment. En ik probeer het draadje niet te veel te vervuilen ;)
Ik ben in het bezit van een multimaus en wil in de toekomst met koploper gaan werken. Maar aangezien ik pas 1 loc in bezit heb is dat nog niet noodzakelijk, en kan ik probleemloos met de handbediend rijden, wat met 2 locs ook nog prima te doen is. Ik heb flm picollo wissels en wil het spoor met flm 22200 flexrail maken.(Baan zit nog in de pen)
Nu heb ik een vraag over de onderstaande opmerking.
FidOo schreef:Mijn advies:

Digikeijs DR5000, Rosoft Loconet-S88 melders, wissel-decoders afhankelijk van merk rail en aantal wissels(digikeijs DR4018, DR4024/OC32) en Itrain ivm MAC OS (of koploper via VMware mocht je dat toch willen overwegen)

Dit is naar mijn inzien de meest gunstige instap met de meeste mogelijkheden en goede kwaliteit componenten. Alleen de DR5000 wil nog wel eens een probleempje hebben met die communicatie met de PC via USB.
Ik wil met bezetmelders en wissel-decoders gaan werken en zou deze tzt met mijn telefoon/tablet of computer willen bedienen. Daar heb ik koploper dan toch nog niet voor nodig? Maar wel een centrale zoals de DR5000? Ik houd het graag overzichtelijk. Alleen met de multimaus wordt dat lastig lijkt me.

Groeten Rick

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik wil met bezetmelders en wissel-decoders gaan werken en zou deze tzt met mijn telefoon/tablet of computer willen bedienen. Daar heb ik koploper dan toch nog niet voor nodig? Maar wel een centrale zoals de DR5000? Ik houd het graag overzichtelijk. Alleen met de multimaus wordt dat lastig lijkt me.

Groeten Rick
Via alleen een telefoon of tablet kun je niet automatisch rijden! Deze kunnen hooguit of een vervanging zijn van een bediening voor een centrale (dus bij de z/Z-21 van Flm/roco) hiermee stuur je dus nog steeds handmatig treinen, alleen nu dus via een App.

Wat je nodig hebt om automatisch te rijden is dus bezetmelders/wisseldecoders/Centrale+PC interface en aansluiting voor bezetmelders/PC met software.

Koploper is het stukje software. Die heb je dus nodig, alternatieveen hiervoor zijn bv Itrain/rocrail/windigipet/traincontroller.

Je hebt al een centrale (multimaus) alleen geen PC interface. Deze kun je los kopen bij Rosoft (expressnetS88Li)
De Digikeijs DR5000 is een centrale met PC interface en bezetmeldinterface.. Deze vervangt zogezegd hetgene in de zin hierboven.

M.v.g. Joost van Dijk

dentheo

Bericht door dentheo »

Tangman77 schreef: Ik wil met bezetmelders en wissel-decoders gaan werken en zou deze tzt met mijn telefoon/tablet of computer willen bedienen. Daar heb ik koploper dan toch nog niet voor nodig?
Natuurlijk niet je kan digitaal perfect handmatig rijden .
Maar dan heb je ook geen bezetmelders nodig, eigen ogen gebruiken.

Maar wil je dat er dingen automatisch gaan, blokbeveiliging enzovoort dan komt de automatisering boven.
Volgens mij doet alleen de Raptor centrale dat zelf (en Viessmann Commander, maar is die er nog ?)
De meeste werken dan met pc programma met een link naar centrale voor de input:bezetmelders en output loks en wisseldecoders.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Tangman77

Bericht door Tangman77 »

dank voor de antwoorden.
Ik heb net een beetje flm flexrails besteld zodat ik een leuk test baantje kan maken. Ik heb al een aantal piccolo wissels en rechte rails liggen, vanwaar ik flm flexrail heb besteld.
Dan ik zal daarin wel alvast bekabeling trekken voor volmelding en de wissels. Zo kan ik ook het solderen en het blokken bouwen een beetje onder de knie krijgen. Zolang ik dan de volmelding niet gebruik sluit ik die draden aan op de juiste voeding. Het kan maak klaar liggen. Hoe snel ik het juiste materiaal aan zal schaffen heeft te maken met wat er eind van de maand overblijft als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Plaats reactie