Treinen omdraaien
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Treinen omdraaien
Wat een heerlijke discussie weer.
ik snap niet wat er moeilijk is.
als ik mijn locs omdraai rijden die van nu niet,dan en nooit niet.
dan zitten er geen wielen dus waaaar moet ie op rijden laat staan dat ik moet nadenken welke kant ie op moet.
mijn 2 cent
ik snap niet wat er moeilijk is.
als ik mijn locs omdraai rijden die van nu niet,dan en nooit niet.
dan zitten er geen wielen dus waaaar moet ie op rijden laat staan dat ik moet nadenken welke kant ie op moet.
mijn 2 cent
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Treinen omdraaien
Thnx voor je input, daar kan ik ook weer wat meeRob Fongers schreef:Martin,
Never change a winning team
Psies zoals je zegt al >18 jaar zonder noemenswaardige problemen en het rijdt gewoon altijd mooi, geen geklooi met decoders, geen warmteontwikkeling en 1 kmh. Wie doet me na
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Treinen omdraaien
@Martin,
Het is niet "Het niet willen"
Het is veelmeer dat er
a) 60 locs opnieuw geijkt moeten worden.
b) Het geheel weer opnieuw ingeregeld moet worden, gaat weliswaar automatisch maar moet gewoon gebeuren en is een tijdrovend karwei.
Dus e.e.a verduidelijkt denkelijk mijn opmerking dat er überhaupt geen aanleiding voor is.
Het is niet "Het niet willen"
Het is veelmeer dat er
a) 60 locs opnieuw geijkt moeten worden.
b) Het geheel weer opnieuw ingeregeld moet worden, gaat weliswaar automatisch maar moet gewoon gebeuren en is een tijdrovend karwei.
Dus e.e.a verduidelijkt denkelijk mijn opmerking dat er überhaupt geen aanleiding voor is.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Treinen omdraaien
Wat een idee allemaal teweeg brengt
Begrijp dat iedereen net als ik dit dus nooit doet, weer wat wijzer.
Begrijp dat iedereen net als ik dit dus nooit doet, weer wat wijzer.
Mvg.
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Re: Treinen omdraaien
O maar zulke discussies zijn toch zeer leerzaam. Hoop oprecht dat die blijven bestaan.
Re: Treinen omdraaien
+1FidOo schreef:O maar zulke discussies zijn toch zeer leerzaam. Hoop oprecht dat die blijven bestaan.
@Jacob, ja hoor. Niet bewust overigens; let er niet op. Dan blijkt dat sommige locs inderdaad een kant op gemakkelijker draven dan de andere kant op. Of dat kwaad kan? Naaaahhh; doen ze al jaren!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Re: Treinen omdraaien
Wat Martin zegt over rijden met analoge trafo's is uit zijn verband getrokken. Wie rijdt er nu continu met de trafo vol open?!? Als deze al de 16 volt haalt (officieel heten ze maar 12 volt te zijn) dan nog rijdt bijna niemand continu met de trafo vol open. Dat deed je toch alleen vroeger als klein snotjong om te kijken hoe hard hij ging en of ie uit de bocht zou vliegen?
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Treinen omdraaien
Dan heb je mijn tekst of niet goed gelezen of niet goed begrepen Maartenn. Dat zeg ik ook niet wat je zegt over de trafospanning klopt ook niet.
Zonder weer alles te herhalen, de motor beveiliging van een decoder spaart de motor. Vermogen is anders dan voltage. Een trafo grijpt niet in als de motor teveel vermogen gaat vragen. Dat doet een decoder wel. En dan geld Zelfs dat hoe lager de voltage de hoger de stroom.
Zonder weer alles te herhalen, de motor beveiliging van een decoder spaart de motor. Vermogen is anders dan voltage. Een trafo grijpt niet in als de motor teveel vermogen gaat vragen. Dat doet een decoder wel. En dan geld Zelfs dat hoe lager de voltage de hoger de stroom.
Laatst gewijzigd door martindomburg op 06 jun 2017 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Treinen omdraaien
Ik weet niet zoveel over stroom maar Martin had het over een motor die bv 2 ampere gaat trekken doordat deze vervuild raakt, en waardoor hij oververhit kan raken. Nu word er gesproken over 12V/16V voor het bepalen van de rijsnelheid.
Maar ampere en volt zijn toch hele andere dingen?
Maar ampere en volt zijn toch hele andere dingen?
DB diesels, tijdperk IV
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Treinen omdraaien
Ja klopt.
Allereerst is de treintrafo een 16V wisselspanningstrafo die op de gele contacten is gelijkgericht. Zonder afvlakkibg geeft dat een effectieve spanning (eff). Wat betekend dat je een rimpel hebt in danwel het positieve danwel de negatieve kant afhankelijk van de regelaar. Je spanning piekt hierin op ruim 21Vdc. Dat meet je niet maar kan je wel zien met een ossciloscoop. Je meet gewoon de effectieve voltage.
Een trafo levert wat van hem word verwacht. De voltage is x Volt en bij een X vermogen krijg je een X Ampere.
Als de.motor meer vermogen nodig heeft omdat de collector verstopt raakt dan loopt de amperage op en daarmee dus ook de warmte door vonkvorming of overgangsweerstanden tussen de collector en de koolborstel.
Dan gaat de regelaar vaak wat verder open anders.rijdt hij niet. Resultaat is dat je steeds meer vermogen vraagt die de trafo gewoon levert. Dat gaat op een gegeven moment ten koste van je motor. En dan verbrandt hij
Waar een decoder ingrijpt als het boven een vastgestelde veilige x Ampere uitkomt. Dis blijft je motor.langer goed en.heb je minder slijtage.
Dit is de praktijk waarin gebruikers pas aan onderhoud gaan denken als er rook uit de motor komt. Waar bij analoog gebruik de gebruiker de beveiliging zou moeten zijn door tijdig onderhoud te geven doet een.decoder dat voor je door de.motor uit te schakelen.
Hiermee leg ik indirect ook uit waarom in de huidige modellen die PTC blokjes zitten. (X..) die beveiligen de motor tegen overstroom door temperatuur te bewaken.
Hetgeen verwijderd moet worden als je digitaal wilt rijden om problemen te voorkomen bij rijspanningen boven de 15vdc.
Groetjes
Allereerst is de treintrafo een 16V wisselspanningstrafo die op de gele contacten is gelijkgericht. Zonder afvlakkibg geeft dat een effectieve spanning (eff). Wat betekend dat je een rimpel hebt in danwel het positieve danwel de negatieve kant afhankelijk van de regelaar. Je spanning piekt hierin op ruim 21Vdc. Dat meet je niet maar kan je wel zien met een ossciloscoop. Je meet gewoon de effectieve voltage.
Een trafo levert wat van hem word verwacht. De voltage is x Volt en bij een X vermogen krijg je een X Ampere.
Als de.motor meer vermogen nodig heeft omdat de collector verstopt raakt dan loopt de amperage op en daarmee dus ook de warmte door vonkvorming of overgangsweerstanden tussen de collector en de koolborstel.
Dan gaat de regelaar vaak wat verder open anders.rijdt hij niet. Resultaat is dat je steeds meer vermogen vraagt die de trafo gewoon levert. Dat gaat op een gegeven moment ten koste van je motor. En dan verbrandt hij
Waar een decoder ingrijpt als het boven een vastgestelde veilige x Ampere uitkomt. Dis blijft je motor.langer goed en.heb je minder slijtage.
Dit is de praktijk waarin gebruikers pas aan onderhoud gaan denken als er rook uit de motor komt. Waar bij analoog gebruik de gebruiker de beveiliging zou moeten zijn door tijdig onderhoud te geven doet een.decoder dat voor je door de.motor uit te schakelen.
Hiermee leg ik indirect ook uit waarom in de huidige modellen die PTC blokjes zitten. (X..) die beveiligen de motor tegen overstroom door temperatuur te bewaken.
Hetgeen verwijderd moet worden als je digitaal wilt rijden om problemen te voorkomen bij rijspanningen boven de 15vdc.
Groetjes
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Treinen omdraaien
+1FidOo schreef:O maar zulke discussies zijn toch zeer leerzaam. Hoop oprecht dat die blijven bestaan.
Zo trek je mensen van hun.zolderkamer in het debat. Leerzaam en vooral Leuk
Re: Treinen omdraaien
Martin, ik ben het niet vaak met je oneens maar nu wel. Als je analoog rijdt en je merkt op een gegeven moment dat je je trafo helemaal open moet zetten om een normale schaalsnelheid te bereiken dan heb je allang die lok van de baan gehaald voor onderhoud. Wat al eerder gezegd werd: Niemand rijdt op een hobbybaan met de trafo op vol. Dan is er wat mis, behalve als je een digitale startrain 1300 hebt (tandjes wat zijn die traag!)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Treinen omdraaien
Dat mag, niemand zegt dat ik altijd gelijk heb
Maar theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar.
Groetjes
Maar theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar.
Groetjes
-
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: Treinen omdraaien
is de verklaring dat een loc de éne kant mooier loopt dan de andere kant niet terug te voeren naar het inslijten van de tandwielen?
en heeft dat niets te maken met analoog/digitaal of koolborstels en aanverwante zaken.
ik bedoel als een loc al heeeeel lang één richting op rijd zullen de tandwielen aan de aangedreven kant een vorm van slijtage krijgen.
draai je na een een poos de loc om en hij rijd de andere kant op heeft hij in principe nieuwe tandwielen en dientengevolge wat mooier en strakker en misschien wel stiller rijden.
t'is maar een gedachtegang.
mijn 2 cent.
en heeft dat niets te maken met analoog/digitaal of koolborstels en aanverwante zaken.
ik bedoel als een loc al heeeeel lang één richting op rijd zullen de tandwielen aan de aangedreven kant een vorm van slijtage krijgen.
draai je na een een poos de loc om en hij rijd de andere kant op heeft hij in principe nieuwe tandwielen en dientengevolge wat mooier en strakker en misschien wel stiller rijden.
t'is maar een gedachtegang.
mijn 2 cent.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: Treinen omdraaien
Het is niet alleen een gedachtegang, het is ook zo. Dus ja, het heeft wel degelijk nut om de rijrichting te veranderen.janiegein schreef:is de verklaring dat een loc de éne kant mooier loopt dan de andere kant niet terug te voeren naar het inslijten van de tandwielen?
en heeft dat niets te maken met analoog/digitaal of koolborstels en aanverwante zaken.
ik bedoel als een loc al heeeeel lang één richting op rijd zullen de tandwielen aan de aangedreven kant een vorm van slijtage krijgen.
draai je na een een poos de loc om en hij rijd de andere kant op heeft hij in principe nieuwe tandwielen en dientengevolge wat mooier en strakker en misschien wel stiller rijden.
t'is maar een gedachtegang.
mijn 2 cent.
Henk