Pagina 2 van 3
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 09 mar 2019 18:22
door Maurits71
Erik, dat solderen is simpel , je gebruikt of the metalen draad die er standaard aan zit of anders gewoon ergens op de V, je moet dan wel beide sporen van je hart stuk voorzien van een isolatie lasje . maar ik begrijp dat je analoog rijdt ? dan zou ik lekker met Martin Domburg zijn schakelaartje gaan werken
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 09 mar 2019 18:25
door martindomburg
klik hier voor aansluitvoorbeelden
Scroll ff naar beneden naar de ASB
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 09 mar 2019 18:40
door EJvH
Ik rij niet analoog maar digitaal maar wil graag de wissels analoog bedienen .
Ja Ik heb onder tussen ook al contact gehad met Martin over zijn ASB .
Mvg
Erik
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 11 mar 2019 10:56
door ns1200
Hier moet ik eens door heen spitten. Met 26 wissels die op zich al kortsluiting hebben door dat ze nog niet onderbroken zijn en verder nog niets aan gedaan. Daarom komt mijn baan ook niet verder. Electra op de baan is niet echt mijn ding. Twijfel daarom ook nog steeds om over te stappen naar digitaal.
Rick
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 11 mar 2019 11:05
door Sandopie
Denk niet dat digitaal de "oplossing" is. Als je wissels hebt met een metalen hartstuk en je wilt b.v. van spoor wisselen, dan moeten beide wissels op "rond" (afslaan) staan. Zo niet, dan heb je in beide gevallen (analoog en digitaal) kortsluiting.
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 11 mar 2019 12:17
door EJvH
Dat wordt mijn volgende project alle wissels voorzien van 3 draden , 2 voor de rails en 1 voor het hart stukje .
Maar dan wel 2 isolatie stukjes aan de punt stuk schuiven en aan de binnenkant bij het hartstuk door slijpen.
Pff ik zie er nu al tegen op omdat te doen maar het moet .
Groetjes
Erik
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 11 mar 2019 12:19
door Maurits71
waarom ga je de binnenkant doorslijpen ?
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 11 mar 2019 12:25
door EJvH
Dat moet toch als je net als ik electrofrog wissels van peco gebruikt?
Erik
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 11 mar 2019 12:52
door Maurits71
nee. het hartstuk isoleer je via de 2 isolatie asjes. het hartstuk zelf wordt gevoed of a via de tongen of B via de polaristeits switch of c beide.
Ik heb een kleine 100 electro frogs en niet een is er aangepast. beste advies, niet alles geloven wat er wordt gezegd en maak dingen niet moeilijker als noodzakelijk.
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 11 mar 2019 13:42
door Willempie
Of je kiest voor de UNIFROG. b.v. de SL-U395F of SL-U396F.
Dan heeft Peco de aanpassingen voor je uitgevoerd en hoef je alleen nog maar het draadje van het puntstuk aan een polaritatie schakelaar aan te sluiten.
Groetjes
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 11 mar 2019 13:49
door Hube
ns1200 schreef: ↑11 mar 2019 10:56
Hier moet ik eens door heen spitten. Met 26 wissels die op zich al kortsluiting hebben door dat ze nog niet onderbroken zijn en verder nog niets aan gedaan. Daarom komt mijn baan ook niet verder. Electra op de baan is niet echt mijn ding. Twijfel daarom ook nog steeds om over te stappen naar digitaal.
Rick
Rick, Als Electra niet jouw ding is dan zou ik aan deze wijze van wisselsaansluiten niet te veel aandacht besteden. Het is iets voor puristen.
Als je Peco wissels met een geleidend hartstuk toepast gewoon de handleiding volgen en de geïsoleerde raillassen gebruiken.
Digitaal is niet moeilijker dan analoog en heeft bovendien het voordeel dat er korte workshops zijn en er op dit forum veel mensen zijn die je kunnen en willen helpen.
Groetjes,
Gerard
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 11 mar 2019 14:01
door Willempie
Hube schreef: ↑11 mar 2019 13:49
Als je Peco wissels met een geleidend hartstuk toepast gewoon de handleiding volgen en de geïsoleerde raillassen gebruiken.
Nee, dan gewoon de UNIFROG gebruiken. Heb je nergens geen omkijken meer naar, en is extra isoleren zelfs niet meer.
Helemaal en speciaal voor de digibeten, en de niet electrotechneuten.
Groetjes
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 11 mar 2019 15:23
door rjvanhouten
Willempie schreef: ↑11 mar 2019 13:42
Of je kiest voor de UNIFROG. b.v. de SL-U395F of SL-U396F.
Dan heeft Peco de aanpassingen voor je uitgevoerd en hoef je alleen nog maar het draadje van het puntstuk aan een polaritatie schakelaar aan te sluiten.
Wat @Willempie zegt. Onlangs stuitte ik op onderstaand YouTube-videootje, waarin het verschil tussen
insulfrog,
electrofrog en
unifrog helder wordt uitgelegd.
Groet,
Robert Jan
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 11 mar 2019 19:28
door EJvH
Heb alle wissels al gekocht ze zijn allemaal electrofrog.
Dus dat wordt solderen ook al zeggen sommige dat het niet nodig is maar voor de zekerheid ga ik dit wel doen
Mvg
Erik
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 11 mar 2019 19:56
door Willempie
Electrofrog solderen is niet nodig, alleen het puntstuk van een ompoolrelais/schakeling voorzien is aan te bevelen. Voor de rest alles laten zoals het is.
Heb er hier op deze manier 40 in de baan liggen, nooit een probleem mee.
Groetjes
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 12 mar 2019 14:06
door Hube
Conclusie:
Ga niet zagen in je Peco wissels!
Als je nog kan kiezen pas dan “unifrog” wissels toe.
Ik heb 1 plek op mijn baan waar de wissels zo dicht op elkaar liggen dat een lok met CoCo as indeling kortsluiting maakt van de ene wisseltong naar de andere. Daar zou zo’n unifrog wissel een oplossing zijn. Maar een wissel vervangen dat al compleet ingebouwd is inclusief ballast, solderen etc. doet vaak meer kwaad dan goed.
Groetjes,
Gerard
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 12 mar 2019 15:02
door FidOo
ik heb bij mijn nieuw gelegde wissels wel die zaagsnede gemaakt, dit omdat ik niet meer afhankelijk wilde zijn van de Timing die het hartstuk omschakelt. Ik heb namelijk de korte code 55 wissels gebruikt en die zijn nog niet te koop in de unifrog versie.
En ik ben aan het kijken of ik dit ook bij de al liggende wissels ga doen.
Zo ver ik weet is de enige Servo decoder waarin dit allemaal niet van belang is de ServoSwitch van Rosoft. De rest werkt allemaal met middenstand bepaling of Timing. En mijn ervaring is dat de Middenstand nogal afhankelijk is van de mechanische speling.
Ieder zijn mening, maar je mag zelf raden naar het feit waarom Peco overstapt naar Unifrog.
En overigens is solderen bij de oude wissels altijd nodig, want er moeten toch draadjes aan de rails vast..
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 13 mar 2019 21:22
door Nico Essers
Naar aanleiding van de Unifrog wissels even geprobeerd om wat meer info hierover boven water te halen. Het aanbod is nog beperkt maar "in time" zouden alle Peco wissels als Unifrog worden uitgevoerd en dus zowel de Insulfrog als de Electrofrog vervangen. Het is alleen natuurlijk de vraag hoe lang "in time" gaat duren. Persoonlijk gebruik ik het liefste de 24 graden Peco Setrack wissels omdat je je wisselstraat hiermee veel compacter kan opbouwen dan met de 14 of 10 graden wissels. Dit zijn nu echter allemaal nog Insulfrogs. Het zou ideaal zijn als ik "in time" voor mijn nieuwe baan Unifrog zou kunnen kiezen. Weet iemand hier misschien al wat meer over.
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 14 mar 2019 21:01
door EJvH
Ik zit nog steeds met de twijfel of ik alle wissels moet voorzien van drie draden en de andere dingen eruit moet slopen.
Ik gebruik korte electrofrig wissels SL-E391F en de SL-E392F de ene zegt dit en de andere zegt dat.
Maar mocht ik het wel doen dan komen de 2 draden aan de buitenste sporen maar waar moet ik dan de derde draad solderen?
Mvg
Erik
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 14 mar 2019 21:12
door spoor65
Het enige wat ik doe, is draden solderen, ik haal geen veertjes uit de wissels en zaag nergens.
de wissel gaat prima om, ook met de veer er in, servo drukt hem keurig aan, en de veer zorgt gewoon voor een goede verbinding.
Voor het oog gaat de wissel dan misschien iets meer schokkend om, maar verzekerd mij wel van een goede wisselstand en betrouwbaarheid gaat bij mij boven een realistisch langzaam omgaande wissel.
die derde draad? die soldeer je aan 1 van de railstaafjes die de punt ( < ) vormen, het hartstuk zijn dus.
mvg
Freddy
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 14 mar 2019 21:20
door rjvanhouten
EJvH schreef: ↑14 mar 2019 21:01
...maar waar moet ik dan de derde draad solderen?
Beste Erik,
Juist vandaag heeft David Watson uit Schotland er (nog maar weer eens) een videootje aan gewijd. Hij demonstreert een en ander met een H0-wissel, maar voor het principe maakt dat niet uit. Spoiler: de derde draad gaat naar het puntstuk.
Groet,
Robert Jan
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 14 mar 2019 21:53
door EJvH
Dit is de onder kant van de wissel waar ik het eerder over had ik zie nergens een lossen draad hangen voor het punt stuk, sorry maar ben nieuw met dit soort dingen en wil het zo goed mogelijk doen.
Mvg
Erik

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 15 mar 2019 10:50
door Ronaldp
Ik het zo gedaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... &start=210
Zelf heb ik wel het veertje eruit gehaald.
Mvg ronald
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 15 mar 2019 11:57
door EJvH
Oke dat is duidelijk nu weet ik alles wat ik moest weten dank jullie wel.
Mvg
Erik
Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Geplaatst: 15 mar 2019 13:46
door Wim H
Hallo Erik,
Je kunt de draad voor het puntstuk ook gewoon aan het eind solderen, dan hoef je geen dwarsliggers weg te halen. In de foto hieronder zie je waar precies (de grijze draad helemaal links):
NB ik heb de railstaven van het wissel wel doorgezaagd, en dus ook extra draden gesoldeerd (rood en bruin) maar dat is dus niet perse nodig. De grijze is voldoende.
Groet, Wim