Pagina 2 van 3

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 04 apr 2018 17:34
door Folkert van Wijk
Ik zit nu in AnyRail met secties te spelen, is het nodig om deze in Anyrail al uit te zetten en moet een sectie stoppen, bijvoorbeeld tussen twee secties afremmen en optrekken in?
Het hele spul wordt trouwens uiteindelijk digitaal.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 04 apr 2018 19:18
door dwarsligger
Ieder blok heeft minimaal 2 secties nodig. Een inrijsectie en een stopsectie, echter bij 2 richtingsverkeer zijn dat er dus 3, een stopsectie aan beide uiteinden. De stopsectie moet minimaal 8cm zijn geloof ik, ligt ook een beetje aan de loks. Wel rekening houdend met de vrije ruimte bij wissels.

Uittekenen kun je doen in anyrail of op papier na printen in 1 op 1. Maar gezien de afmetingen van jou baan wel voordat je begint te bouwen. Dat voorkomt teleurstellingen.

Ik zou alles printen in 1 op 1 en uittekenen/meten en er een trein op plaatsen. zo krijg je een goed idee van de beschikbare ruimte

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 05 apr 2018 08:26
door FidOo
Dat hangt er overigens maar net vanaf met welk programma je rijdt. Maar feitelijk kun je al met 1 sectie per blok af.

Ik heb voor de toekomstige combinatie met Itrain 2 secties per blok gebruikt en wel precies 2x de helft.

Wat Hannes omschrijft geldt volgens mij specifiek voor koploper en naar mijn beste weten is dat zelfs niet helemaal verplicht om het zo te doen, maar het veiligst.

Overigens zijn blokken en secties alleen van belang bij besturing door software. Digitaal kun je natuurlijk ook handmatig doen.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 05 apr 2018 08:39
door Folkert van Wijk
Oké als ik het goed begrijp, dan kan ik met het bepalen van de blokken, secties e.d. beter wachten tot we besloten hebben met welk digitaal programma we gaan rijden.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 05 apr 2018 08:47
door doniek
dwarsligger schreef:Ieder blok heeft minimaal 2 secties nodig. Een inrijsectie en een stopsectie, echter bij 2 richtingsverkeer zijn dat er dus 3, een stopsectie aan beide uiteinden.
Deze snap ik niet helemaal. Op het moment dat je een blok in twee richtingen in kunt rijden heb je voldoende aan 2 secties. Eentje aan beide in-/uitrij kanten. Kom je van links, dan is de linkse sectie de inrij sectie en de rechtse de stopsectie, kom je van rechts, dan is de rechtse sectie de inrij sectie en de linkse de stopsectie. De software (bv koploper) houdt hier rekening mee, de functie van de sectie wordt namelijk bepaald door het blok waar je uit kwam.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 05 apr 2018 09:42
door dwarsligger
doniek schreef:
dwarsligger schreef:Ieder blok heeft minimaal 2 secties nodig. Een inrijsectie en een stopsectie, echter bij 2 richtingsverkeer zijn dat er dus 3, een stopsectie aan beide uiteinden.
Deze snap ik niet helemaal. Op het moment dat je een blok in twee richtingen in kunt rijden heb je voldoende aan 2 secties. Eentje aan beide in-/uitrij kanten. Kom je van links, dan is de linkse sectie de inrij sectie en de rechtse de stopsectie, kom je van rechts, dan is de rechtse sectie de inrij sectie en de linkse de stopsectie. De software (bv koploper) houdt hier rekening mee, de functie van de sectie wordt namelijk bepaald door het blok waar je uit kwam.
Geen idee wat je bedoeld. Als je een blok in 2 secties verdeeld, dus de scheiding precies in het midden, maak je niet echt optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Je kunt in koploper aangeven dat iedere trein een bepaald aantal cm moet doorrijden. Maar dat is onhandig.Volgens mij wordt dat niet veel gehanteerd.

Wel standaard is 3 secties. Begin en eind ongeveer 8cm. Daar tussen de rest. Of je dit detecteerd moet je zelf weten, zeker niet noodzakelijk. Maar het blijft een sectie, het is toch niet niets, als het niets is is het een vacuüm en daar kunnen geen treinen rijden.


En P.S. In Itrain kun je gebruik maken van 1 sectie per blok, maar of dat nauwkeurig wordt met zulke korte blokken valt nog te betwijfelen.

P.S.2 ik zou in ieder geval voordat je ook maar iets aanschaft de secties plannen. Voorkomt teleurstellingen. (Uit eigen ervaring)

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 05 apr 2018 13:03
door doniek
dwarsligger schreef:Wel standaard is 3 secties. Begin en eind ongeveer 8cm. Daar tussen de rest. Of je dit detecteerd moet je zelf weten, zeker niet noodzakelijk.
Ah dan snap ik wat je bedoelt :), je hebt gelijk dat je feitelijk 3 secties hebt, waarvan er dan 2 gedetecteerd zijn, ik nam aan dat je 3 gedetecteerde secties bedoelde. Alleen maakt het niet uit of je 1 richting of 2 richtingen op rijdt, bij beide blijft het aantal secties, gedetecteerd en ongedetecteerd hetzelfde.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 07 mei 2018 20:53
door Folkert van Wijk
Afbeelding

Heb bij wijze van oefening eens gekeken hoe diverse treinen op ons toekomstige baantje zouden kunnen of moeten gaan rijden.
Paars zijn de passagierstreinen
Roze zijn de goederentreinen
Oranje is Tandrad passagiers
Rood is Tandrad goederen/onderhoud

1) Het idee is om te beginnen met 1 Passagiers, 1 Goederen en 1 Tandrad passagiers treintje
2) Vervolgens nog een Tandrad goederen
3) Dan nog een passagiers
4) Nog een goederen
5) En eventueel ooit nog een passagiers die alleen het grote station aandoet en tussendoor rechts bovenin staat te wachten tot hij weer een rondje kan doen...

Met de routes heb ben ik uitgegaan van het links aanhouden op dubbelspoor.
Hoop met dit plan ook te kunnen zien welk digitaal programma voor ons geschikt is.

De goederentrein gaat dus stilstaan op spoor 01
De passagiers trein staat stil aan spoor 02
Waarvandaan de passagiers die door willen met het tandrad alleen het perron hoeven over te steken.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 13 aug 2019 09:53
door Folkert van Wijk
Even een vraagje:
Het plan is om links en rechts boven de dubbele bochten in de berg te gebruiken om extra treinen te stallen maar,
zou het veel toegevoegde waarde hebben als ik onder de baan nog een schaduw station zou maken?
Dan kan zou de buitenste bocht linksboven naar beneden kunnen duiken en dan met een wijde bocht op een schaduw station kunnen aansluiten...

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 14 aug 2019 06:39
door Nico Essers
Dat is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid treinen die je op je baan wilt laten rijden. Hoe meer treinen des te meer variatie.
Nadeel is dat je dan vaak gebruik moet maken van een helix om het schaduwstation toegankelijk te maken. Daarom het ik mijn volgende baan gepland met het schaduwstation naast de baan en niet eronder. Echter moet je daar wel de ruimte voor hebben.
Uiteraard is dit een persoonlijke visie maar ook Michiel ( met hoofdzakelijk stoomtreinen ) heeft daarom zijn baan aangepast.
Anderen gebruiken de helix zelf ook als extra schaduwstation. Werk het uit en kijk hoe het voor jouw plan uitpakt. Achteraf aanpassen is altijd veel moeilijker.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 14 aug 2019 08:38
door Folkert van Wijk
Hm, een helix gaat 'm niet worden op dit oppervlak. Ik zat meer te denken aan nog een laag vlak onder de baan. Maar ik neem nu aan dat het handligger is om een schaduw station zo te hebben dat je er ook bij kunt....

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 14 aug 2019 15:54
door Nico Essers
Je moet er inderdaad voor zorgen dat je altijd bij je materieel komt. Zelf heb ik ongeveer 20 cm ruimte, dat is te doen voor een kleine baan. Advies is meestal 30 cm. Zodra je het landschap/gipsverband aanbrengt merk je pas hoe slecht/goed je overal bij komt.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 14 aug 2019 19:03
door Folkert van Wijk
Dank je Nico, ik snap het
Dat gaat 'm dus in ons geval niet worden.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 14 aug 2019 19:19
door Nico Essers
Mijn baan is ook niet groter dan 75 x 145 cm. Het kan dus ook bij een kleinere baan als je dat wilt.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 15 aug 2019 20:14
door bpieters
Op het zijspoor rechtsonder zou je misschien een fiddleyard of cassette kunnen aansluiten evt. demontabel als er de ruimte voor is.
Ook een optie is een paar opstelsporen aan de voorzijde en je plaat 10cm breder maken.
Beide opties behoeven geen hellingen of een helix.
groet,
Bert

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 16 aug 2019 10:55
door Folkert van Wijk
Dank je Bert, zo'n opstel spoor aan de voorkant is inderdaad wel een goed idee. Eerst maar eens kijken hoeveel ruimte ik uiteindelijk ga krijgen.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 17 dec 2019 17:18
door Folkert van Wijk
Met het risico op 10 verschillende meningen toch maar even een vraagje over het te gebruiken spoor enzo.
Het plan zoals ik het nu in Anyrail heb, is gemaakt met Fleischmann zonder bedding.
Ik dacht er over om de kant en klare wissels te kopen en dan de "motor" van wissels op zijn kop te monteren.
Nu heb ik meerdereker keren gehoord dat Fleischmann wissels hoe dan ook nog wel eens haperen en dat willen we natuurlijk niet.

Vandaar de vraag: Geven Fleischmann wissels echt storingen en is het de moeite waard om daarom op een ander merk spoor over te stappen?
De tekening daarvoor eerst aan te passen?
Of de wissels dan toch maar met een aparte servos om de wissels te besturen?

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 17 dec 2019 17:52
door Rene-k
Hallo Folkert, ik gebruik op mijn baantje Roco wissels (Fleischmann zonder bedding) met kunststof hartstuk Deze worden met servo’s bediend. Als ik het nog eens moest doen, zou ik deze wissels niet meer gebruiken en Peco wissels gebruiken. Deze zijn al mooier qua uiterlijk, maken een minder scherpe afbuiging en zijn naar mijn mening betrouwbaarder.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 17 dec 2019 21:05
door bpieters
Vooral de meegebogen R1/R2 en de 24° wissels van roco zorgden bij mij voor problemen.
Ook die van minitrix trouwens.
Ik ben overgestapt op Peco voor mijn huidige baan.
Voor de 24° wissels kun je peco setrack 22,5° gebruiken en voor de andere de peco medium radius.
Meegebogen wissels van peco zijn prima.
Wel moet je qua hoogte wel rekening houden met de ondergrondse aandrijving.
Groet,
Bert

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 17 dec 2019 22:08
door spoor65
Zonder te discussiëren over het te gebruiken rail materiaal, Folkert,

Kan ik idd beamen dat gebogen wissels vaak niet de meest ideale wissels zijn, alleen peco komt daarbij. bij mij door de keuring,

echter, gezien de afmetingen van jouw baan, valt peco gebogen wissels dus ook af,de boogradius is een stuk ruimer dan de Roco/Fleischmann zonder bedding, dus jouw hele baanplan zou op de schop moeten, denk niet dat je ze passend krijgt in het huidige.

Wat betreft het omgekeerd plaatsen van de wisselaandrijvingen, dan zou ik zeggen, vervang de roco/flm zonder bedding voor de minitrix,

Minitrix en roco/flm z.b. zijn geometrisch gewoon helemaal gelijk, en bij Minitrix zijn de wisselaandrijvingen er eenvoudig uit te trekken, en anders op de tegen wissel te plaatsten, linker aandrijving dus omgekeerd plaatsten op een rechter wissel en andersom.

mvg
Freddy

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 17 dec 2019 23:26
door bpieters
Als tip:
Bij meegebogen wissels van peco dacht ik aan ST-44 en 45.
Misschien red je het daarmee wel.
Maar goed de tip van Freddy is ook prima.
Groet,
Bert

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 18 dec 2019 21:36
door spoor65
Zou idd ook nog een mogelijkheid zijn, Bert,

Maar vraag is dan even of de radius gelijk is, en de lengtes van de rails, indien niet, zal er nog een aanpassing in Folkert zijn ontwerp moeten komen, om de boel passend te maken, maar dat zou met flex rail zeker te bewerkstelligen zijn.

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 27 dec 2019 10:53
door Folkert van Wijk
Het plan van Freddy lijkt me wel wat.
Ik neem aan dat ik de flexibele tandradrails van Fleischmann gewoon op de Minitrix rails/wissels kan aansluiten?
Zit er veel verschil qua kleuren en zo tussen MInitrix en Fleischmann?

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 27 dec 2019 11:16
door bpieters
De raillassen van fleischmann met bedding passen op minitrix .Andersom is wat moeilijker. En uiteraard het hoogteverschil van de bedding.Fleischmann zonder bedding (het oude Roco) past prima op minitrix.
Ik heb zelf roco,minitrix en peco (wissels) gecombineerd
en dat gaat prima.
Groet,
Berg

Re: Zwitserland periode II baanplan

Geplaatst: 27 dec 2019 11:45
door Folkert van Wijk
Top!