Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR212 naar digitaal met DH10C
Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 plus filmpjes
Weer even nieuws van het front.
Dit weekend bezig geweest met de digitalisering van een FM BR 140 en de vervanging van de gebogen wissels door
nieuwe exemplaren met een metalen puntstuk.
Het vervangen van de gebogen wissels door exemplaren met een geleidend metalen puntstuk heeft zijn vruchten afgeworpen.
Alle lokjes BR 01, Werkslok, BR151, BR140, BR218, BR210, BR221, etc. lopen nu zonder problemen door de gebogen wissels.
Dus zowel de R1 als R2 bochten zijn nu geen probleem meer. Ben blij dat dat gelukt is
Voor de ombouw heb ik dit keer de DH10C-0 gebruikt. Dus het type waar je zelf de draadjes nog aan
moet solderen. Wel een heel gepriegel, maar met een beetje geduld en een fijn boutje heel goed te doen gelukkig.
Dit keer heb ik de decoder mooi op de print geplaatst, zodanig dat hij mooi binnen de uitsparing van de trafo in kap valt.
Ook heb ik bij dit lokje het motortje helemaal uit elkaar gehaald en de collector, asjes, koolborsteltje in orde gemaakt.
Alles lichtjes geolied en toen weer in elkaar.
Tijdens een proefritje constateerde ik helaas een bijgeluid in het lokje dat versterkt wordt als het kapje erop zit.
Dus het hele lokje weer uit elkaar gehaald en gezocht naar de oorzaak.
In eerste instantie kon ik niets vinden, totdat ik het motortje nog eens goed bekeek.
Een van de vaste magneetjes zat wat los. Dit had ik ook al een keer gezien bij de BR 218, dus met epoxy het magneetje weer
vastgezet op de plaats waar hij hoort te zitten. Toen alles weer in elkaar gezet en gaan proefrijden.
Helaas was er geen verschil en had ik nog steeds dat bijgeluid. Ook bij rijden zonder de kap is het geluid er hetzij veel minder goed hoorbaar.
Het bijgeluid wordt dus niet door de kap veroorzaakt maar versterkt het geluid alleen maar.
Toen toch maar weer verder gezocht en de wormwieltjes en tandwieltjes onderzocht. Deze zagen er allemaal goed uit.
Voor de zekerheid de twee losse tandwieltjes vervangen door exemplaren die ik nog had liggen en toen weer proefrijden.
Helaas waren de bijgeluiden nog niet weg. Bij voor of achteruit rijden is het bijgeluid ook iets anders en lijkt het dus op iets in
de aandrijving. Verder loopt het lokje erg goed, dus ik weet nu eigenlijk niet zo goed waar ik het dan moet zoeken.
Hopelijk is er iemand hier op het forum die soortgelijk heeft gehad en nog een aanwijzing heeft
Hieronder een paar fotootjes van de ombouw en een foto van de BR140 en BR151 op mijn proefbaantje.
Ik ga nog proberen een filmpje te maken van de bijgeluiden en hier plaatsen, in de hoop dat jullie misschien weten wat het
kan zijn.
Zelf heb ik het idee dat het toch iets in de aandrijving is, maar optisch zie ik niet echt een probleem.
Dit weekend bezig geweest met de digitalisering van een FM BR 140 en de vervanging van de gebogen wissels door
nieuwe exemplaren met een metalen puntstuk.
Het vervangen van de gebogen wissels door exemplaren met een geleidend metalen puntstuk heeft zijn vruchten afgeworpen.
Alle lokjes BR 01, Werkslok, BR151, BR140, BR218, BR210, BR221, etc. lopen nu zonder problemen door de gebogen wissels.
Dus zowel de R1 als R2 bochten zijn nu geen probleem meer. Ben blij dat dat gelukt is
Voor de ombouw heb ik dit keer de DH10C-0 gebruikt. Dus het type waar je zelf de draadjes nog aan
moet solderen. Wel een heel gepriegel, maar met een beetje geduld en een fijn boutje heel goed te doen gelukkig.
Dit keer heb ik de decoder mooi op de print geplaatst, zodanig dat hij mooi binnen de uitsparing van de trafo in kap valt.
Ook heb ik bij dit lokje het motortje helemaal uit elkaar gehaald en de collector, asjes, koolborsteltje in orde gemaakt.
Alles lichtjes geolied en toen weer in elkaar.
Tijdens een proefritje constateerde ik helaas een bijgeluid in het lokje dat versterkt wordt als het kapje erop zit.
Dus het hele lokje weer uit elkaar gehaald en gezocht naar de oorzaak.
In eerste instantie kon ik niets vinden, totdat ik het motortje nog eens goed bekeek.
Een van de vaste magneetjes zat wat los. Dit had ik ook al een keer gezien bij de BR 218, dus met epoxy het magneetje weer
vastgezet op de plaats waar hij hoort te zitten. Toen alles weer in elkaar gezet en gaan proefrijden.
Helaas was er geen verschil en had ik nog steeds dat bijgeluid. Ook bij rijden zonder de kap is het geluid er hetzij veel minder goed hoorbaar.
Het bijgeluid wordt dus niet door de kap veroorzaakt maar versterkt het geluid alleen maar.
Toen toch maar weer verder gezocht en de wormwieltjes en tandwieltjes onderzocht. Deze zagen er allemaal goed uit.
Voor de zekerheid de twee losse tandwieltjes vervangen door exemplaren die ik nog had liggen en toen weer proefrijden.
Helaas waren de bijgeluiden nog niet weg. Bij voor of achteruit rijden is het bijgeluid ook iets anders en lijkt het dus op iets in
de aandrijving. Verder loopt het lokje erg goed, dus ik weet nu eigenlijk niet zo goed waar ik het dan moet zoeken.
Hopelijk is er iemand hier op het forum die soortgelijk heeft gehad en nog een aanwijzing heeft
Hieronder een paar fotootjes van de ombouw en een foto van de BR140 en BR151 op mijn proefbaantje.
Ik ga nog proberen een filmpje te maken van de bijgeluiden en hier plaatsen, in de hoop dat jullie misschien weten wat het
kan zijn.
Zelf heb ik het idee dat het toch iets in de aandrijving is, maar optisch zie ik niet echt een probleem.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet ok
Nog even een ingeving gehad en het lokje zonder aandrijving getest, dus zonder de 2 tandwielen.
Daarna getest met en zonder kapje erop.
Het resultaat is dat het geluid toch iets met het motorje te maken heeft.
Zie onderstaande filpjes.
Daarna getest met en zonder kapje erop.
Het resultaat is dat het geluid toch iets met het motorje te maken heeft.
Zie onderstaande filpjes.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet OK
Het lijkt er inderdaad op dat rotor aanloopt tegen de magneet en dat de magneet met een dunnere laag lijm vastgezet moet worden.
Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet OK
Dat geluid lijkt volgens mij op een wikkeling die tegen je magneet komt. Dit zou je moeten kunnen voelen als je het motortje met de hand rond draait.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet OK
Zit de lager wel in het chasis vanbde motor? Lijkt alof die los ligt
Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet OK
Dacht ook even dat het een 1 april grap was.....
Deze decoder hoort idd in een H0 los thuis. Gelukkig past ie wel in de loc, dat scheelt weer, maar je hebt je wel heel erg veel werk op de hals
gehaald zo.. Ik heb deze loc ook, en er een Kuhn N045 in gezet, eigenlijk "opgelegd". Binnen 30 minuten klaar...
Nog een tip, heb je stap 1 wel gedaan?
Stap 1 is namelijk: zorgen dat de loc in kwestie in topvorm is, dus goed rijdend en als je toch bezig bent, schoon en voorzien van nieuwe olie.
Ik snap de reactie van Martin wel, je hebt eigenlijk een verkeerde decoder meegekregen.
Dat had men je nooit mogen adviseren, want de kans dat ie niet zou gaan passen was eigenlijk groter dan de mazzel die je nu hebt dat je hem
wel pas hebt gekregen, welliswaar met moeite. Qua decoderfunctie maakt het inderdaad niet uit. DCC H0 is hetzelfde als DCC N.
Groet, en veel wijsheid gewenst voor project #2!!
Collin
Deze decoder hoort idd in een H0 los thuis. Gelukkig past ie wel in de loc, dat scheelt weer, maar je hebt je wel heel erg veel werk op de hals
gehaald zo.. Ik heb deze loc ook, en er een Kuhn N045 in gezet, eigenlijk "opgelegd". Binnen 30 minuten klaar...
Nog een tip, heb je stap 1 wel gedaan?
Stap 1 is namelijk: zorgen dat de loc in kwestie in topvorm is, dus goed rijdend en als je toch bezig bent, schoon en voorzien van nieuwe olie.
Ik snap de reactie van Martin wel, je hebt eigenlijk een verkeerde decoder meegekregen.
Dat had men je nooit mogen adviseren, want de kans dat ie niet zou gaan passen was eigenlijk groter dan de mazzel die je nu hebt dat je hem
wel pas hebt gekregen, welliswaar met moeite. Qua decoderfunctie maakt het inderdaad niet uit. DCC H0 is hetzelfde als DCC N.
Groet, en veel wijsheid gewenst voor project #2!!
Collin
Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet OK
Bedankt voor jullie reacties
Ik ben met jullie tips ook nog even verder gegaan met zoeken naar de oorzaak.
@ Nijboer: Het FM BR151 lokje loopt perfect met de ESU decoder. Wel wat groot en wat meer moeite gekost, maar
uiteindelijke toch goed gelukt.
Vandaar ook bij de BR 140 waar ik nu mee bezig ben gekozen voor een DH10C en die past precies in de uitsparing
in het kapje. En inderdaad er gewoon opgeplakt aangesloten en klaar.
Met dit 2e hands lokje is het alleen een beetje tobben met het motortje.
Dit loopt met bijgeluiden.
Vanavond het motortje weer eens eruit gehaald en nader onderzocht.
Uiteindelijk met een klein polijstschijfje op de dremel de binnenkant van de magneetjes een beetje gladgepolijst.
Alle delen vervolgens grondig gereinigd en licht in de olie gezet zoals het hoort.
Toen weer met het lokje gaan testen. Het geluid was nu wel iets minder geworden, maar nog steeds aanwezig, dus
bovenstaande procedure nog eens hehaald.
Bij het testen was het geluid weer iets beter geworden maar er resoneerde duidelijk iets mee.
Met veel testen (kap erop kap eraf, enz.enz.enz) kwam ik er achter dat er onbalans zit in het motortje wat bij verschillende
toerentallen optreed en wat met de kap erop versterkt wordt.
Het lokje heeft met de kap eraf een veel stillere loop dan met de kap erop en dan hoor je dus ook de onbalans in
het motortje niet.
Ook heeft het motortje heel af en toe de neiging om vol gas te gaan draaien, ondanks dat de CV3 op 48 ingesteld staat (DH10C).
Dit treed alleen op in een bepaalde richting. Kan een incident zijn omdat het lokje, motortje, koolborstels, etc. steeds los zijn geweest en
de boel eerst weer eens een tijdje moeten inlopen.
Voor de onbalans in het motortje zijn denk ik weinig andere opties.
Ik weet ook niet wat de historie is van dit 2e hands lokje, dus wellicht zijn er eerder problemen geweest met het motortje.
Ik ga het lokje eerst eens goed inrijden in beide richtingen en kijken of het beter wordt en tevens proberen om iets van de trillingen
onder het kapje weg te nemen door te werken met een beetje verpakkingsschuim ofzo.
Verder zijn er dan nog maar weinig andere opties dan toch een nieuw motortje.
Wordt vervolgd
Ik ben met jullie tips ook nog even verder gegaan met zoeken naar de oorzaak.
@ Nijboer: Het FM BR151 lokje loopt perfect met de ESU decoder. Wel wat groot en wat meer moeite gekost, maar
uiteindelijke toch goed gelukt.
Vandaar ook bij de BR 140 waar ik nu mee bezig ben gekozen voor een DH10C en die past precies in de uitsparing
in het kapje. En inderdaad er gewoon opgeplakt aangesloten en klaar.
Met dit 2e hands lokje is het alleen een beetje tobben met het motortje.
Dit loopt met bijgeluiden.
Vanavond het motortje weer eens eruit gehaald en nader onderzocht.
Uiteindelijk met een klein polijstschijfje op de dremel de binnenkant van de magneetjes een beetje gladgepolijst.
Alle delen vervolgens grondig gereinigd en licht in de olie gezet zoals het hoort.
Toen weer met het lokje gaan testen. Het geluid was nu wel iets minder geworden, maar nog steeds aanwezig, dus
bovenstaande procedure nog eens hehaald.
Bij het testen was het geluid weer iets beter geworden maar er resoneerde duidelijk iets mee.
Met veel testen (kap erop kap eraf, enz.enz.enz) kwam ik er achter dat er onbalans zit in het motortje wat bij verschillende
toerentallen optreed en wat met de kap erop versterkt wordt.
Het lokje heeft met de kap eraf een veel stillere loop dan met de kap erop en dan hoor je dus ook de onbalans in
het motortje niet.
Ook heeft het motortje heel af en toe de neiging om vol gas te gaan draaien, ondanks dat de CV3 op 48 ingesteld staat (DH10C).
Dit treed alleen op in een bepaalde richting. Kan een incident zijn omdat het lokje, motortje, koolborstels, etc. steeds los zijn geweest en
de boel eerst weer eens een tijdje moeten inlopen.
Voor de onbalans in het motortje zijn denk ik weinig andere opties.
Ik weet ook niet wat de historie is van dit 2e hands lokje, dus wellicht zijn er eerder problemen geweest met het motortje.
Ik ga het lokje eerst eens goed inrijden in beide richtingen en kijken of het beter wordt en tevens proberen om iets van de trillingen
onder het kapje weg te nemen door te werken met een beetje verpakkingsschuim ofzo.
Verder zijn er dan nog maar weinig andere opties dan toch een nieuw motortje.
Wordt vervolgd
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR 140 toch het motortje niet OK
Weer even wat nieuws van het front.
Inmiddels heeft het BR140 lokje al behoorlijk wat inloop uren gehad.
De loop is wel iets beter geworden, maar toch nog met teveel geluid en ook onregelmatig.
Dus op zoek gegaan naar een ander exemplaar op internet. Op internet ben ik wel een beetje geschokken van de
prijzen voor zo'n motortje. Nooit geweten dat die krengen zo duur zijn. De prijzen variëren van 25 euro voor een
2e hands to bijna 70 euro voor een nieuwe. In veel gevallen bijna net zoveel als een heel ander 2e hands lokje en
dan komen daar vaak de verzendkosten nog bij.
Dus op dit moment heb ik nog geen beslissing genomen wat te doen vanwege de best wel hoge kosten.
Ik denk dat ik het lokje even zo laat en even afwacht of er een betaalbaarder motortje voorbij komt.
Dus dit projectje moet even in de ijskast totdat ik een ander motortje gevonden heb.
Wordt dus weer vervolgd
Inmiddels heeft het BR140 lokje al behoorlijk wat inloop uren gehad.
De loop is wel iets beter geworden, maar toch nog met teveel geluid en ook onregelmatig.
Dus op zoek gegaan naar een ander exemplaar op internet. Op internet ben ik wel een beetje geschokken van de
prijzen voor zo'n motortje. Nooit geweten dat die krengen zo duur zijn. De prijzen variëren van 25 euro voor een
2e hands to bijna 70 euro voor een nieuwe. In veel gevallen bijna net zoveel als een heel ander 2e hands lokje en
dan komen daar vaak de verzendkosten nog bij.
Dus op dit moment heb ik nog geen beslissing genomen wat te doen vanwege de best wel hoge kosten.
Ik denk dat ik het lokje even zo laat en even afwacht of er een betaalbaarder motortje voorbij komt.
Dus dit projectje moet even in de ijskast totdat ik een ander motortje gevonden heb.
Wordt dus weer vervolgd
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Een overzicht van de werkzaamheden
Nog even wat nieuws van het front.
Inmiddels voor de BR140 (1e foto 4e van links) een ander motortje gevonden op ebay en deze komt waarschijnlijk deze week binnen.
Misschien leuk om even een overzicht te geven van de digitale lokjes en werkzaamheden tot nu toe (van links naar rechts);
1. Werkslok - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met DH10C
2. BR011 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met ESU micro V4.0
3. BR151 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met ESU V4.0
4. BR140 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met DH10C (Wacht nog op nieuwe motor vanwege bijgeluid)
5. BR140 - algeheel onderhoud en omgebouwd naar digitaal met DH10C (Lokje aangeschaft in nieuwe/mint conditie)
6. BR210 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met DH10C
7. BR218/V160 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met ESU micro V4.0 (Fleischmann 6858 decoder vervangen door ESU)
8. BR221 DCC - nieuw gekocht
9. BR120 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met ESU micro V4.0
10. BR642 DCC & Sound - gekocht in nieuwe/mint conditie
11. 8623 K Stuurstandwagen - algeheel onderhoud en omgebouwd naar digitaal met fleischmann 6858 decoder afkomstig uit de BR218/V160
12. ????????? is nog geheim
Alle lokjes zijn nu digitaal en lopen prima, dus op naar de volgende ombouw
Inmiddels voor de BR140 (1e foto 4e van links) een ander motortje gevonden op ebay en deze komt waarschijnlijk deze week binnen.
Misschien leuk om even een overzicht te geven van de digitale lokjes en werkzaamheden tot nu toe (van links naar rechts);
1. Werkslok - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met DH10C
2. BR011 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met ESU micro V4.0
3. BR151 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met ESU V4.0
4. BR140 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met DH10C (Wacht nog op nieuwe motor vanwege bijgeluid)
5. BR140 - algeheel onderhoud en omgebouwd naar digitaal met DH10C (Lokje aangeschaft in nieuwe/mint conditie)
6. BR210 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met DH10C
7. BR218/V160 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met ESU micro V4.0 (Fleischmann 6858 decoder vervangen door ESU)
8. BR221 DCC - nieuw gekocht
9. BR120 - geheel nagekeken/gereviseerd en omgebouwd naar digitaal met ESU micro V4.0
10. BR642 DCC & Sound - gekocht in nieuwe/mint conditie
11. 8623 K Stuurstandwagen - algeheel onderhoud en omgebouwd naar digitaal met fleischmann 6858 decoder afkomstig uit de BR218/V160
12. ????????? is nog geheim
Alle lokjes zijn nu digitaal en lopen prima, dus op naar de volgende ombouw
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Een overzicht van de werkzaamheden
Beste Rebel, jij knutselt wat af , zou het ook te knutselen zijn dat de filmpjes en foto's wat meer licht krijgen , ik kan ze haast niet zien.
Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Revisie en ombouw FM BR401 ICE
Weer even tijd voor een update
Inmiddels alweer bijna een klein ombouw projectje afgerond.
De revisie en ombouw van een Fleischmann BR401 ICE treinstel.
Deze heb ik voorzien van een ESU micro V4.0 en rijd inmiddels perfect zijn rondjes.
Zit bij het treinstel alleen nog te wachten op de glaasjes en de pantografen.
Deze waren helaas kapot en incompleet en konden niet meer gemaakt worden.
Hieronder even wat impressies van de treinset;
Inmiddels alweer bijna een klein ombouw projectje afgerond.
De revisie en ombouw van een Fleischmann BR401 ICE treinstel.
Deze heb ik voorzien van een ESU micro V4.0 en rijd inmiddels perfect zijn rondjes.
Zit bij het treinstel alleen nog te wachten op de glaasjes en de pantografen.
Deze waren helaas kapot en incompleet en konden niet meer gemaakt worden.
Hieronder even wat impressies van de treinset;
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Revisie en ombouw FM BR401 ICE
Dit blijft ook een van mijn favorieten. Mooi gezicht om zo'n "Weiße Wurst" voorbij te zien komen. Rijdt ook ontzettend goed. Ombouw is redelijk eenvoudig. Zal vanavond die van mij eens op de baan gooien.
Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR212 naar digitaal met DH10C
Vandaag bezig geweest met groot onderhoud en ombouw naar digitaal van een Fleischmann 7230 BR 212 258-8.
Het lokje zag er nog als nieuw uit en had eigenlijk alleen groot onderhoud nodig.
Dus het gehele lokje gedemonteerd en alles weer mooi schoongemaakt en lichtjes van olie voorzien op de
delen die dit vereisen.
Daarna de printplaat ontdaan van de analoge delen en de benodigde printbanen onderbroken.
Bij dit lokje was het ook nodig om een stukje weg te slijpen van het chassis, wat aan één kant tegen het veertje
komt wat loopt van de printplaat naar een van de koolborstels. Doe je dat niet en zet je het lokje in elkaar dan maakt
een kant van het motortje contact met massa. Dat mag niet wat de motor moet volledig geïsoleerd worden van het chassis.
Vervolgens de benodigde bedrading van de DH10C decoder vast gesoldeerd en de decoder met dubbelzijdig tape op de printplaat
vastgemaakt, zodanig dat deze precies binnen de cabine valt. De DH10C decoder pas daar n.l. precies in.
Als laatste de decoder geprogrammeerd en de eerste proefrondjes gereden.
Het lokje liep meteen perfect en boterzacht. Ook het kruipen ging geweldig goed, wat voor dit type lokje natuurlijk wel een must is.
Al met al weer een geslaagde ombouw
Het lokje zag er nog als nieuw uit en had eigenlijk alleen groot onderhoud nodig.
Dus het gehele lokje gedemonteerd en alles weer mooi schoongemaakt en lichtjes van olie voorzien op de
delen die dit vereisen.
Daarna de printplaat ontdaan van de analoge delen en de benodigde printbanen onderbroken.
Bij dit lokje was het ook nodig om een stukje weg te slijpen van het chassis, wat aan één kant tegen het veertje
komt wat loopt van de printplaat naar een van de koolborstels. Doe je dat niet en zet je het lokje in elkaar dan maakt
een kant van het motortje contact met massa. Dat mag niet wat de motor moet volledig geïsoleerd worden van het chassis.
Vervolgens de benodigde bedrading van de DH10C decoder vast gesoldeerd en de decoder met dubbelzijdig tape op de printplaat
vastgemaakt, zodanig dat deze precies binnen de cabine valt. De DH10C decoder pas daar n.l. precies in.
Als laatste de decoder geprogrammeerd en de eerste proefrondjes gereden.
Het lokje liep meteen perfect en boterzacht. Ook het kruipen ging geweldig goed, wat voor dit type lokje natuurlijk wel een must is.
Al met al weer een geslaagde ombouw
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR212 naar digitaal met DH10C
Mooi man en de foto's zijn een stuk beter zichtbaar.
Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Binnenkort weer eens een update
Vandaag weer eens zin om op het forum rond te struinen en zag dat het al weer even geleden was dat ik wat gepost had.
Ondertussen heb ik toch niet stil gezeten en zijn er nogal wat lokjes en wagons bijgekomen.
Binnenkort zal ik weer eens kort verslag gaan doen.
Ondertussen heb ik toch niet stil gezeten en zijn er nogal wat lokjes en wagons bijgekomen.
Binnenkort zal ik weer eens kort verslag gaan doen.
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Re: Ombouw diverse Fleischmann lokjes naar Digitaal. Laatste nieuws; Ombouw FM BR212 naar digitaal met DH10C
Hallo Rebel,
ik zie dat jij 2 loks van hetzelfde type beide voorziet van een decoder.
Ik heb een aantal fleischmann br111 loks, dus 7346, 7347, 7348, 7349 en ook nog een verkeersrode.
Ik heb 1 lok voorzien van een decoder, (die het mooiste liep ...), de rest niet.
Wil ik nu met een citybahn br111 rijden dat gaat dat kapje op het chassis en kan ik rijden.
Wil ik een andere, dan doe ik een ander kapje op de lok.
Hetzelfde doe ik met br141 van flm en met mn 181'ers van roco.
Scheelt een heleboel geld en tijd.
Nadeel, je kan niet tegelijkertijd met meerdere loks van hetzelfde type rijden.
Mocht me dat tegen gaan staan dan ga ik eventueel nog een 2e voorzien van een decoder.
Guus
ik zie dat jij 2 loks van hetzelfde type beide voorziet van een decoder.
Ik heb een aantal fleischmann br111 loks, dus 7346, 7347, 7348, 7349 en ook nog een verkeersrode.
Ik heb 1 lok voorzien van een decoder, (die het mooiste liep ...), de rest niet.
Wil ik nu met een citybahn br111 rijden dat gaat dat kapje op het chassis en kan ik rijden.
Wil ik een andere, dan doe ik een ander kapje op de lok.
Hetzelfde doe ik met br141 van flm en met mn 181'ers van roco.
Scheelt een heleboel geld en tijd.
Nadeel, je kan niet tegelijkertijd met meerdere loks van hetzelfde type rijden.
Mocht me dat tegen gaan staan dan ga ik eventueel nog een 2e voorzien van een decoder.
Guus