Nieuw plan voor baan 100 x 200
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200
Trouwens als je je baan in de toekomst verder zou willen uitbouwen dan moet je eens naar dit topic kijken Rolf.
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=116173
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=116173
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200
Na een aantal keren dit hele betoog te hebben gelezen geloof ik dat ik het snap......!
Het achteruit het station uit laten rijden dacht ik te hebben opgelost door op het doodlopend spoortje (of beide) een lok te hebben staan die de wagons kan overnemen van de trekkende lok door deze dan te laten los koppelen en zodoende de wagons weer getrokken het station te laten verlaten.
Deze losgekoppelde lok kan dan weer op het doodlopend spoor worden geplaatst. En alzo rangerend dacht ik ook nog leuk bezig te zijn.
Ik kan allen niet goed inschatten of dit ook een oplossing is voor het punt waar Wim tegenaan liep.
Groet Rolf.
Het achteruit het station uit laten rijden dacht ik te hebben opgelost door op het doodlopend spoortje (of beide) een lok te hebben staan die de wagons kan overnemen van de trekkende lok door deze dan te laten los koppelen en zodoende de wagons weer getrokken het station te laten verlaten.
Deze losgekoppelde lok kan dan weer op het doodlopend spoor worden geplaatst. En alzo rangerend dacht ik ook nog leuk bezig te zijn.
Ik kan allen niet goed inschatten of dit ook een oplossing is voor het punt waar Wim tegenaan liep.
Groet Rolf.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200
Op het moment dat je de extra verbinding maakt zoals aangegeven in rood kun je alle kanten op en rijden zoals je dat zelf wilt. Rangeerbewegingen kun je altijd doen als je dat leuk vindt. Daarom is een ontwerp altijd goed om te ontdekken wat wel en niet kan en wat aangepast kan/moet worden. Zelfs kant en klare plannen zijn zoals je ziet niet altijd geoptimaliseerd.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200
@Rolpom
Dit is wat je wil:
"Rijden: digitaal maar verder alle handelingen zoals wissel en seinen en noem maar op manueel, handen aan de knoppen, analoog dus.
Elektronica heb ik geen kaas van gegeten, de enige concessie die ik zou willen doen is een keerlus, dat kan ik bevatten en is redelijk rechttoe rechtaan. Verder dus geen automatisering.
Ik zal met max 2 treinstellen tegelijk willen kunnen rijden en max 3 wagons lang zijn en geen stoom."
voldoet jouw plan hieraan?
ik bedoel:
Kun je 2 treinen laten rijden , of 1 laten rondrijden en met een andere rangeren zonder dat ze elkaar als vanzelf tegenkomen?
Je wilt rijden met "de handen aan de knoppen" dus dan moet je wel heel goed opletten.
En het zal niet eenvoudig zijn om, met het oog, de stand van de diverse (Engelse) wissels in de gaten te houden.
Ik wil de pret niet bederven maar misschien moet je het plan vereenvoudigen tot een dubbele ovaal en via het kopstation wisselen van de ene naar de andere ovaal,
Groetjes,
Gerard
Dit is wat je wil:
"Rijden: digitaal maar verder alle handelingen zoals wissel en seinen en noem maar op manueel, handen aan de knoppen, analoog dus.
Elektronica heb ik geen kaas van gegeten, de enige concessie die ik zou willen doen is een keerlus, dat kan ik bevatten en is redelijk rechttoe rechtaan. Verder dus geen automatisering.
Ik zal met max 2 treinstellen tegelijk willen kunnen rijden en max 3 wagons lang zijn en geen stoom."
voldoet jouw plan hieraan?
ik bedoel:
Kun je 2 treinen laten rijden , of 1 laten rondrijden en met een andere rangeren zonder dat ze elkaar als vanzelf tegenkomen?
Je wilt rijden met "de handen aan de knoppen" dus dan moet je wel heel goed opletten.
En het zal niet eenvoudig zijn om, met het oog, de stand van de diverse (Engelse) wissels in de gaten te houden.
Ik wil de pret niet bederven maar misschien moet je het plan vereenvoudigen tot een dubbele ovaal en via het kopstation wisselen van de ene naar de andere ovaal,
Groetjes,
Gerard
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200
Het is inderdaad het belangrijkste wat Rolf zelf wil met de baan. Door de rode verbindingen in de laatste schets weg te laten heb je je ovaal al klaar en zelfs geen keerlussen nodig. Je kunt ook zeggen, bouw de mogelijkheid in maar zet de Engelse wissels "vast" in een richting. Dan heb je altijd de mogelijkheid om je bediening naar behoefte uit te breiden zonder meteen de baan te moeten aanpassen.
Aan Rolf de keus wat hij wil.
Aan Rolf de keus wat hij wil.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200
Iedereen heel hartelijk bedankt voor het meedenken en aandragen van advies en oplossingen. Geweldig zoveel hulp je hier krijgt!
Ik neig er nu inderdaad naar om het niet moeilijker te maken dan het al is (voor mij dan) en met de dubbele ovaal te gaan werken door de rode verbinding (voorlopig) weg te laten. Ik kan dan rustig bekijken hoe e.e.a. gaat en wennen hoe het "spelen" met de wissels gaat. Ik ga ook niet direct over tot een uitgebreide scenery, wil eerst zien wat de mogelijkheden zijn.
Het is nu zaak om een ringleiding aan te leggen voor de rails (gevoed vanuit de Roc 10764 booster) en de ringleiding voor wisselbediening en verlichting, gevoed door een analoge trafo (MSF 6735).
Hier ga ik nu eerst mee aan de slag, nogmaals dank en
groet Rolf.
Ik neig er nu inderdaad naar om het niet moeilijker te maken dan het al is (voor mij dan) en met de dubbele ovaal te gaan werken door de rode verbinding (voorlopig) weg te laten. Ik kan dan rustig bekijken hoe e.e.a. gaat en wennen hoe het "spelen" met de wissels gaat. Ik ga ook niet direct over tot een uitgebreide scenery, wil eerst zien wat de mogelijkheden zijn.
Het is nu zaak om een ringleiding aan te leggen voor de rails (gevoed vanuit de Roc 10764 booster) en de ringleiding voor wisselbediening en verlichting, gevoed door een analoge trafo (MSF 6735).
Hier ga ik nu eerst mee aan de slag, nogmaals dank en
groet Rolf.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200
Goed te horen dat je tot een keus gekomen bent. Succes met bouwen en je weet, we zien graag veel foto's
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200
Hier weer ’s een berichtje van mij met wat vorderingen en wat problemen die ik zoal tegenkom.
De ringleidingen liggen allebei.
Daarna heb ik de baan een keer “droog” neergelegd om te kijken of e.e.a. inderdaad ging passen op de plank (220 x 115 cm). Toen dit goed bleek te gaan de baan weer (in stukken) afgebroken en goed gedocumenteerd apart gelegd.
Bij de plaatselijk bouwmarkt XPS platen gehaald en op maat gesneden m.b.v. een apparaatje waar een buurman mee aan kwam zetten. Dit ging zo goed dat de platen precies klem kwamen te liggen in de omlijsting.
En toen de baan weer opgebouwd.
Viel niet mee om alle aansluitingen keurig passend te maken; probleem is o.a. dat ik werk met nieuwe en 2e hands rails en wissels. Dan maar ’s een lok op de rials en kijken hoe ver die kwam en dat viel best wel even tegen. Ben nu alle knelpunten aan het wegwerken door o.a. nieuwe raillasjes te plaatsen maar ook wat soldeerwerk te doen.
Er blijven echter plekken waar hij gewoon stopt, wat ik ook doe. En de voltmeter zegt keurig 18 V.
Ik blijf poetsen en moet nu even op nieuwe raillasjes wachten, zijn in bestelling. Ik hoop ook dat de aansluiting van de baan op de ringleiding voor verbetering zorgt.
Is het zinnig om een aansluiting te maken om de paar rails? Is daar een vuistregel voor? De bedrading voor de wissels intussen naar de onderkant gebracht.
Het gaat hier allemaal met horten en stoten, maar dat is nou eenmaal zo en ik heb geen haast. Ik wil gewoon zekerheid dat ik een baan heb waar langzaam maar ook wat sneller op gereden kan worden voordat e.e.a. vast komt te liggen.
Dit was het weer even voor nu en ik houd me aanbevolen voor tips en op- of aanmerkingen. Het is helemaal nieuw voor me maar vind het wel leuk (als het lukt!).
Groet Rolf.
De ringleidingen liggen allebei.
Daarna heb ik de baan een keer “droog” neergelegd om te kijken of e.e.a. inderdaad ging passen op de plank (220 x 115 cm). Toen dit goed bleek te gaan de baan weer (in stukken) afgebroken en goed gedocumenteerd apart gelegd.
Bij de plaatselijk bouwmarkt XPS platen gehaald en op maat gesneden m.b.v. een apparaatje waar een buurman mee aan kwam zetten. Dit ging zo goed dat de platen precies klem kwamen te liggen in de omlijsting.
En toen de baan weer opgebouwd.
Viel niet mee om alle aansluitingen keurig passend te maken; probleem is o.a. dat ik werk met nieuwe en 2e hands rails en wissels. Dan maar ’s een lok op de rials en kijken hoe ver die kwam en dat viel best wel even tegen. Ben nu alle knelpunten aan het wegwerken door o.a. nieuwe raillasjes te plaatsen maar ook wat soldeerwerk te doen.
Er blijven echter plekken waar hij gewoon stopt, wat ik ook doe. En de voltmeter zegt keurig 18 V.
Ik blijf poetsen en moet nu even op nieuwe raillasjes wachten, zijn in bestelling. Ik hoop ook dat de aansluiting van de baan op de ringleiding voor verbetering zorgt.
Is het zinnig om een aansluiting te maken om de paar rails? Is daar een vuistregel voor? De bedrading voor de wissels intussen naar de onderkant gebracht.
Het gaat hier allemaal met horten en stoten, maar dat is nou eenmaal zo en ik heb geen haast. Ik wil gewoon zekerheid dat ik een baan heb waar langzaam maar ook wat sneller op gereden kan worden voordat e.e.a. vast komt te liggen.
Dit was het weer even voor nu en ik houd me aanbevolen voor tips en op- of aanmerkingen. Het is helemaal nieuw voor me maar vind het wel leuk (als het lukt!).
Groet Rolf.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200
Hallo Rolf, leuk om te zien dat je plan al vorm krijgt.
Ik had dezelfde problemen met de locs die overal stil bleven staan. Het belangrijkste is dat je voldoende aansluitingen maakt vanaf de "ringleiding". Ik heb uiteindelijk ieder los stuk rails voorzien van voeding. De raillasjes zijn niet echt betrouwbaar tenzij je ze soldeert. Dan controleren of de wielen van de locs schoon zijn als de rails poetsen niet voldoende is. Als laatste kun je gebruik maken van ATF vloeistof. Met een wattenstaafje een heel klein beetje aanbrengen op beide railstaven. een cm of 2 per staaf is voldoende voor de gehele baan. Sindsdien heb ik geen problemen meer met rijden.
Ik had dezelfde problemen met de locs die overal stil bleven staan. Het belangrijkste is dat je voldoende aansluitingen maakt vanaf de "ringleiding". Ik heb uiteindelijk ieder los stuk rails voorzien van voeding. De raillasjes zijn niet echt betrouwbaar tenzij je ze soldeert. Dan controleren of de wielen van de locs schoon zijn als de rails poetsen niet voldoende is. Als laatste kun je gebruik maken van ATF vloeistof. Met een wattenstaafje een heel klein beetje aanbrengen op beide railstaven. een cm of 2 per staaf is voldoende voor de gehele baan. Sindsdien heb ik geen problemen meer met rijden.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200
Beste allen
Ik heb het filmpje van deze baan meermaals bekeken en ik denk dat de kruiswissel die de keerlus vormt gewoon een kruising is en geen kruiswissel.
Dit maakt de rijmogelijkheden van de binnenste baan wel erg beperkt.
Zie ik dit verkeerd?
Ik heb het filmpje van deze baan meermaals bekeken en ik denk dat de kruiswissel die de keerlus vormt gewoon een kruising is en geen kruiswissel.
Dit maakt de rijmogelijkheden van de binnenste baan wel erg beperkt.
Zie ik dit verkeerd?
Re: Nieuw plan voor baan 100 x 200
Het kan gebeuren dat als je met je multimeter test of er stroom staat op rails hij aangeeft dat er gewoon netjes stroom op staat omdat je op de rails drukt waardoor er contact ontstaat bij de raillasjes, maar een locomotief is veel lichter, dus dan worden de raillasjes bij onzekere verbindingen niet aangedrukt en is er geen contact. Dus, tja, niets anders te doen dan alles nogmaals nagaan om te kijken of alles netjes contact maakt. En wielen en rails poetsen, maar ik heb het vermoeden dat de diagnose in dit geval de eerste is.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)