Hallo Bren,
Dat is een mooi overzicht geworden! Bedankt voor de moeite. Nu hebben we een draadje waar we naar kunnen verwijzen als de vraag weer eens langs komt.
Voor mij is het ook nu duidelijk: Peco code 55. Reden is het fijnere profiel van de railstaven.
De foto van de overgang van Peco naar Flm met bedding laat dat duidelijk zien. Zelf heb ik ook zo'n overgang in mijn baan, maar dan in het niet zichtbare deel (2e foto in volgende link):
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 90#p173490
(Raillasjes zijn van Peco, Flm rail is met de dremel bewerkt om het passend te maken. De treinen rijden er trouwens probleemloos over. Geen hobbel te voelen.)
Een ander nadeel van Flm vind ik de te korte dwarsliggers. Dat valt ook in jouw fotos op als je het vergelijkt met Peco of Kato. Tenslotte zijn de wissels niet erg slank (alleen 15 graden).
Kato of Roco lijken beide niet slecht. Ze vallen voor mij echter af vanwege het hoge profiel van de rail. Daarnaast heeft Kato geen flexrail. Dat kun je met kunstgrepen wel weer maken, maar dat kost weer meer tijd.
Dat laatste argument (tijd) vind ik ook belangrijk. Voor een klein baantje is wat meer tijd voor de rails niet zo erg, maar als je vele meters spoor moet (wilt) leggen, wordt het een ander verhaal.
Zoals uit jouw test met 4 railsystemen blijkt, is met elk systeem wel een acceptabel uiterlijk te maken, maar dat gaat je dan wel tijd kosten.
Bv een goed geballast spoor dat in een flauwe boog ligt, kost bij gebruik van Kato veel meer tijd dan wanneer je Peco zou gebruiken. Ik vraag me dan af wat het voordeel van Kato nog is.
Ik zou alleen voor Kato (of Fleischmann) kiezen als ik zonder veel problemen/gezaag snel een baan wil kunnen leggen. Dan heb je een degelijk railsysteem. Als je dan met het uiterlijk van het ballastbed niet tevreden bent (en/of flex wilt in geval van Kato), moet er zoveel extra werk in worden gestoken, dat je beter direct voor Peco zou kunnen kiezen.
Maar goed, dat is natuurlijk mijn persoonlijke visie
Nogmaals bedankt voor de vergelijking!
Groet, Wim