Pagina 2 van 2

Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten

Geplaatst: 19 apr 2010 09:36
door Gert Jan
Ik kwam wat plaatjes tegen op internet. Zelf heb ik i.p.v. de PL 13 schakelaar gekozen voor de PL 15 twinschakelaar,zoals weergegeven in de tekening op pagina 2. Heb ik gelijk een terugmelding op mijn schakelbord...Ook is het mijn ervaring door gewoon zaken volgens beschrijving aan te sluiten en tussentijds te testen je er wel uit komt. Succes!

gr.

Gert Jan

Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten

Geplaatst: 19 apr 2010 10:10
door Wim Ros
evo schreef:Wat ik een beetje vreemd vind aan afb.6 is dat ze de buitenste rails ook geisoleerd getekend hebben. Dit is natuurlijk helemaal niet nodig, ik heb deze gewoon gesoldeerd en alleen de binnenste rails geisoleerd met een plastic raillasje.
Dat is niet zo vreemd, als je daar een wissel op aansluit is dat de aansluiting van het puntstuk van het wissel.

Mvg
Wim.

Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten

Geplaatst: 19 apr 2010 10:11
door Wim Ros
Geert-Jan, maak het nu niet nog moeilijker. Ook al is het goed bedoeld. ;) ;)

Mvg
Wim.

Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten

Geplaatst: 19 apr 2010 11:00
door Gert Jan
Beste Wim,

Het schema op pagina 2 gaat uit van PL 15 twinschakelaar, terwijl in de tekst wordt gesproken over een pl 13 schakelaar. Vandaar mijn reaktie hierop.Moeilijker? Wel duidelijker ;)

m.vr.gr.

Gert Jan

Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten

Geplaatst: 19 apr 2010 12:02
door evo
Op verzoek: een foto van mijn rattenest onder de baan. De bundel oranje/geel/zwart is de aansturing van de wissel en bruin/rood zijn de rijdraden. De 2 zwarte lussen zijn de draden die aan de puntstukken zitten (met krimpkous eromheen) die naar het moedercontact van de overliggende PL-13 gaan. De bruine en rode draad zitten gekruist op de geschakelde contacten van de PL-13.
De warboel van draden ziet er ingewikkelder uit dan die werkelijk is. Focus op de rode en bruine draden en vergeet oranje en geel.

Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten

Geplaatst: 19 apr 2010 13:27
door Trammetje
Heren,

bedankt voor jullie antwoorden. Geeft niets als er overtollige informatie staat, ik filter er wel uit wat ik hebben wil.

Ga toch voor de pl-15 denk ik. In eerst instantie doe ik niet met de extra schakeling maar dat kan later dan altijd nog. Als ik het goed heb kan ik daarmee op mijn schakelpaneel led's laten branden voor de stand van de kruising. (dit kan ik dan ook bij de wissels toepassen)

Als ik het goed heb kan ik de wissel ook alleen omzetten met een pl-10

Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten

Geplaatst: 19 apr 2010 16:07
door shoven
Trammetje schreef:Als ik het goed heb kan ik de wissel ook alleen omzetten met een pl-10
Ja, dat is de wisselaandrijving en die duwt gewoon een pin heen en weer die je aan je wissel bevestigt om hem om te zetten.
En doet dat nogal luidruchtig.

Re: Kruising SL-E390F van Peco aansluiten

Geplaatst: 26 mei 2010 17:42
door Trammetje
OKe, deze kruising is nu duideljik.

Nu de volgende vraag:
Afbeelding

De kruising die in het middel ligt heeft ook weer 4 aansluitingen. Ik denk dat ik deze kruising ongeveer het zelfde zal moeten aansluiten. Maar omdat ik niet zo technisch ben zal het makkelijk zijn als iemand een aansluit schema heeft of kan maken.

De vier wissels zullen worden aangedreven met ieder een pl-10. Volgens mij moet het voldoende zijn als 1 of 2 daarvan worden voorzien van de schakelaar van peco (pl-15).
Ik zit er aan te denken om alle wissel met 1 schakelaar te gaan bedienen, er zijn toch maar twee mogelijkheden, rechtdoor of kruisen.