Pagina 2 van 3

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 05 mei 2010 09:14
door Michiel
Je hebt gelijk. Als deze locomotief in actieve dienst gaat, moet ze ('s nachts) lantaarns dragen. Het hangt er nu een beetje vanaf welke dienst ze gaat doen, en in welk tijdperk het situeert. Ik ben er zelf nog niet uit op welke manier ik ze ga inzetten. Waarschijnlijk ga ik haar inzetten als locomotief voor depotdiensten. Ik moet nog eens uitzoeken hoe dat zat tijdens tijdperk I. Naar mijn herinnering :o (nee, ik ben niet zo oud, maar ik heb het ergens gelezen :D ) droegen ze overdag vlaggen, en 's nachts een enkele witte lantaarn langs elke kant. (Nu, ik weet ook dat dit locje maar na de 2de wereldoorlog in Belgische dienst is gesukkeld, maar ik doe maar alsof het WOI was, want het is een goedkoop probeer- en prutslocje ;) )

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 05 mei 2010 15:28
door Glaskast189
Michiel schreef:, want het is een goedkoop probeer- en prutslocje ;) )[/i]
Als ie echt rijp voor de sloop is, sloopt een nieuw bedrijf op miijn baan hem wel helemaal verder :mrgreen: .

Maar ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken.

Groet Bruce

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 05 mei 2010 15:55
door donkyshot
Spannend ombouwsel wordt dit.. maar voordat ik met afwasmiddel, ovenreiniger en dremels aan de slag ga, ga ik toch eerst eens zorgen dat een treintje over mijn baan kan rijden
Maar ik blijf dit draadje volgen.. succes

Marcel

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 05 mei 2010 18:46
door apk
Michiel schreef:Hallo Henk,

ik heb een dremel, en ik heb tijdens het poetsen met de tandeborstel daar ook aan gedacht. Maar een metalen borstel op een metalen locomotiefje... welk metaal wordt er gepoetst? Ik bedoel, wie van de twee is het hardst, en krijg ik geen krassen? Of erger, dat de scherpe aftekening wordt afgerond.

Een heleboel "alsen"; ik probeer het met een extra bad ovenreiniger, en dan morgen weer poetsen. Met de dremel ga ik later het model weer wat bijwerken. ;)
Metaal op metaal geeft krassen dan zou ik eerder voor een koper of hard kunststof borstel gaan dat geeft veel minder krassen en werkt net zo goed daarna een primer erover en de kleur erop.

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 05 mei 2010 19:05
door Michiel
Na 48 uur onder de ovenreiniger ging alle verf er vrij goed vanaf. Het is nog wel stevig poetsen met een tandeborstel, maar de verf is bijna weg. Enkel nog in een paar kieren. Ik heb net een pak verse Milliput gekocht, dus ik kan weer gaan kliederen...
Afbeelding

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 05 mei 2010 19:55
door martinb
Als ovenreiniger niet voldoende werkt kun je ook oude remolie gebruiken op metaal. Op kunststoffen is dat weer minder geschikt. Als je met ovenreiniger verf gaat verwijderen, koop dan ook eens Muscle ovenreiniger. De andere merken lijken minder sterk.

Afwasblokjes heb ik nog nooit een goed resultaat mee kunnen bereiken.

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 05 mei 2010 22:06
door Artologic
Hey Michiel,

Het gebeurde in die periode ook bij mijn weet dat er 2 lantaarns werden gebruikt, in de meest gekke combinaties. Alhoewel het idee met de vlaggen wel iets uniek zou opleveren, misschien is dit het proberen eens waard?
Ik volg met de nodige nieuwsgierigheid (ben je al gewend he ;-) ) .

Mvg

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 06 mei 2010 10:00
door Michiel
In rangeerdienst werd er 1 wit frontsein per kant van de locomotief gebruikt, voor lijndienst was dat 1 of twee witte frontseinen, en een enkel rood sluitsein (of ronde schijf overdag) aan het eind van de samenstelling. Ik zal nog eens moeten zoeken of ik geen lantaarntjes in schaal N kan vinden dat een beetje op het Belgisch model lijkt.

wordt vervolgd...

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 07 mei 2010 19:43
door Michiel
Nadat er een aantal details hardhandig van het locomotiefje werden verwijderd, werden met Milliput de putten en gaten terug dicht geplamuurd. Het is niet helemaal perfect, maar voor een eerste kennismaking met dit soort fijnvakwerk in schaal N, ben ik vrij tevreden. Het metaal begint terug zwart uit te slaan door de corrosie waardoor het locomotiefje steeds meer op een lelijk eendje gaat lijken.

Nu kan ik beginnen met het maken van de ontbrekende toestellen, en restauratie van wat pijpen en stangen. Klein, kleiner kleinst! ;)
Afbeelding

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 08 mei 2010 08:07
door Michiel
Langs de rechte kant heb ik een paar ontbrekende leidingen aangebracht. Het zijn de aders van een soepele schakeldraad. Wat een priegelarij! De bel is ook weer geplaatst, en nu is ie een beetje in verhouding. De lucifer maakt het iets duidelijker hoe klein het allemaal is. :shock:
Afbeelding

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 08 mei 2010 08:10
door Ron
Michiel,

Het is een priegelwerk, maar wel leuk priegelwerk.

ik blijft het volgen.

gr. Ron.

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 09 mei 2010 10:48
door Michiel
Het lokje heeft een nieuwe compressor gekregen. Ik heb geen draaibank of ander fijn-mechanisch gereedschap. Dit is puur handwerk, met mes en vijl. Eigenlijk nog een beetje grof, maar op werkelijk schaal ziet het er best aardig uit. Nogmaals, een uitvergroting zoals hieronder is genadeloos.
Afbeelding

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 09 mei 2010 11:13
door Artologic
Hey Michiel,

Leuk bedacht met dat veertje enneuh is dat bovenaan de kop van een nagel??? Ik ben benieuwd wat je nog gaat bereiken met dit locje!

Mvg

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 09 mei 2010 11:28
door Michiel
Ik heb inderdaad een nagel gebruikt als kapstok, en met Milliput de cylinders gemaakt. Dan met een adertje van schakeldraad een veertje eromheen gewonden.

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 09 mei 2010 11:38
door Ron
Ziet er heel goed uit Michiel.

Ik vind het nadenken en zoeken van het te gebruiken materiaal heel interessant.
het is leuk om dit draadje te volgen.

gr. Ron.

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 09 mei 2010 12:28
door Michiel
Ron bedankt voor je aanmoedigingen.

...maar we gaan gewoon door. Ervaring opbouwen, daar gaat het om. Op de foto was achteraan centraal nog een 3de venster te zien. Dus dat heb ik bij dit model ook maar gedaan. :)

Een schuine achterkant zoals bij het grote voorbeeld is met dit Arnold model niet te doen. De as van de motor komt tot in de kofferbak dit model. Het bevestigingssysteem om motor, kap en onderstel samen te houden is met die 2 pinnetjes onderaan de koffer. Er is gewoonweg geen plaats en geen alternatief om een schuine onderkant van de cabine te verwezelijken. Althans, dat is voor mij te hoog gegrepen. Men moet zijn eigen grenzen kennen. :?

Afbeelding

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 09 mei 2010 15:26
door Michiel
Het lokje zit in de grondverf. Ik heb onthouden dat grondverf niet helemaal kleur-dekkend hoeft te zijn. Nu een paar dagen helemaal laten uitharden. Dan kunnen we voor het eerste beginnen experimenteren met de gloednieuwe airbrush...
Afbeelding

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 09 mei 2010 15:51
door Artologic
Hey Michiel,

Je bent echt goed op weg, t is een genot om te zien hoe je belgische locje "groeit". Ik kan het niet helemaal zien op de foto's, maar -en ik ben geen expert- je primer is toch mooi effen heh?

Mvg

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 09 mei 2010 16:30
door Jos
Hoi Michiel,

Leuk om dit te volgen hoor!
Primer hoeft niet kleurdekkend te zijn, maar wel egaal aangebracht. Zo te zien zitten er nog veel zwarte "puntjes" in je kap, daar zit geen primer op. Dan kan je lak gaan "blazen".

Groetjes,
Jos

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 09 mei 2010 16:53
door Michiel
Jos, bedankt voor je reactie. Daar leer ik nu van, sè! ;) Nu, ik laat het zo, voordat ik overal een laag van 3cm gondverf op spuit. Maar voor de volgende keer weet ik dat het toch volledig bedekt moet zijn. Dat wordt eerst wat oefenen.

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 09 mei 2010 17:18
door Raymon
Ik ben benieuwd, het ziet er in de grondverf al goed uit.


Groeten ,Raymon

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 10 mei 2010 18:00
door Michiel
Vandaag was het eerder een knoeidag. Met de maskol heb ik nog niet de juiste methode gevonden. Ofwel was het te kleverig, ofwel te vloeibaar... daar moet ik nog de goede consistentie in vinden. En dan het spuiten van de grondverf: dat ging goed behalve op de spaakwielen. Die grondverf heeft helemaal geen capilariteit. De verf blijft steeds als een druppel bovenop het wiel zitten, en kruipt niet tot tussen de spaken. Ik zal de binnenkant van de spaken later met de oude vertrouwde methode doen: een borsteltje! :D
Afbeelding

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 10 mei 2010 18:43
door Jos
Michiel,

Als de verf als een druppel op de wielen blijft zitten spuit je te dik of te dichtbij.
Van een grotere afstand spuiten en niet proberen om in 1 keer alles vol te krijgen. Doe maar meer dunne laagjes na elkaar.

Groetjes,
Jos

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 13 mei 2010 11:43
door evo
Als de verf als een druppel op het oppervlak blijft liggen, kan het ook zijn dat er olie, vet of (erger nog) siliconen op het oppervlak zit. Het kan natuurlijk ook zijn dat het een plasticsoort is die niet hecht (bv. polypropyleen of POM).

Re: ombouw van een Arnold stoomlok BR 89 naar een NMBS type

Geplaatst: 13 mei 2010 12:21
door Michiel
Voor het opspuiten van de grondlaag had ik alle onderdelen zorgvuldig ontvet met afwasmiddel en laten drogen. Olie of vet op de wielen lijkt me onwaarschijnlijk. Het plastiek van de wielen heeft wel een zacht, teflonachtig gevoel, maar teflon is het natuurlijk niet. Ik ben ook geen expert, en begin nog maar pas met airbrushen en zo. Dus het ligt waarschijnlijk ook aan mezelf. :? Maar ik ga gewoon door... wel effe wachten tot morgen, want ik moet nog een stekker kopen om op de airbrush-compressor de zetten.