n-baan 2mx1m
Re: n-baan 2mx1m
Hallo Frank,
Heb jouw draadje al een tijdje gevolgd, een verstandige keus om alle locjes digitaal te maken, en een duim voor michiel dat hij jou het mooie aanbod deed om dat eventueel voor jou te doen.
Maar nu even terug komend op jouw baanplan.
Zal maar gewoon eerlijk met de deur in huis vallen, ik vind het nu niet een plan om over naar huis te schrijven, of in wat directere woorden, ik zou toch echt nog eens overwegen om je plan geheel te herzien.
Je hebt een ruite beschikbaar van 2x1 meter waar je vrij omheen kunt lopen. dit is echt een ruimte waar je veel meer mogelijkheden mee hebt dan wat je nu hebt ontworpen.
Naar mijn mening denk je teveel in rondjes rond de kerk baantjes. en het grote gevaar daarin is dat je binnen de kortste keren de lol er af zult hebben, daar je weinig rij-mogelijkheden hebt. Je kunt nu eigenlijk nog steeds alleen maar rondjes rijden in 1 richting, of je moet telkens de zelfde richting aanhouden per loc, daar je anders telkens de locs moet laten wachten alvorens een groot deel van jouw baan vrij is, en zodra dan het deel vrij is zal vervolgens de andere loc weer moeten afwachten tot de eerste weer terugis op zijn oude eigen stukkie. nergens is er een passeer mogelijkheid op beide doorgaande rijmogelijkheden. dus als je al een loc tegen komt op de middelse slingerbaan, zal 1 loc een opstelspoor op moeten, en daarna terug moeten steken, alvorens hij verder kan.
ik zou je willen adviseren, speel meer met je ruimte, en vooral met je sporen kwa inhaal/passeer mogelijkheden.
Als je de mogelijkheid hebt, ga dan ook in hoogtes werken, daarmee vergroot je de baanmogelijkheden enorm, en het geeft gelijk een volwaardigere indruk.
Laat bv een station schuin over de baan gaan, en ontwerp hem als dubbelspoor station, om vervolgens elders in b.v een hondebot lus terug te laten komen, zodat een trein vanaf de zeflde kant het station weer binnen komt als dat hij weg gereden is. dit is veel meer werkelijkheid dan telkens een rondje. maak ook ergens een klein schadus station/opstelbundel, zodat je treinen elkaar wat afwisselen, zeker in de toekomst als je wat meer locs treinen hebt ideaal te gebruiken.
tevens kun je bij een schuin geplaatst station de ruimte er naast mooi benutten om locloods en goederensporen er bij in de buurt te leggen, zodat het alles wat meer als eenhied over komt, en je daardoor tevens meer ruimte over hebt voor ergens een zeispoortje naar een bedrijf, en scenery, kortom, mijn advies, bekijk eens andere ontwerpen hier op de site, en probeer er iets meer uit te halen.
Als je dan wissels te kort hebt in eerste instantie, dan nog geen man over board toch, tenslotte kun je altijd aan een bepaald deel al beginnen te bouwen, om later uit te bereidenop jouw nu al gemaakt plan, want echt, niemand heeft bij het ontwerp al zijnmateriaal al binnen.
Mvg
Freddy
Heb jouw draadje al een tijdje gevolgd, een verstandige keus om alle locjes digitaal te maken, en een duim voor michiel dat hij jou het mooie aanbod deed om dat eventueel voor jou te doen.
Maar nu even terug komend op jouw baanplan.
Zal maar gewoon eerlijk met de deur in huis vallen, ik vind het nu niet een plan om over naar huis te schrijven, of in wat directere woorden, ik zou toch echt nog eens overwegen om je plan geheel te herzien.
Je hebt een ruite beschikbaar van 2x1 meter waar je vrij omheen kunt lopen. dit is echt een ruimte waar je veel meer mogelijkheden mee hebt dan wat je nu hebt ontworpen.
Naar mijn mening denk je teveel in rondjes rond de kerk baantjes. en het grote gevaar daarin is dat je binnen de kortste keren de lol er af zult hebben, daar je weinig rij-mogelijkheden hebt. Je kunt nu eigenlijk nog steeds alleen maar rondjes rijden in 1 richting, of je moet telkens de zelfde richting aanhouden per loc, daar je anders telkens de locs moet laten wachten alvorens een groot deel van jouw baan vrij is, en zodra dan het deel vrij is zal vervolgens de andere loc weer moeten afwachten tot de eerste weer terugis op zijn oude eigen stukkie. nergens is er een passeer mogelijkheid op beide doorgaande rijmogelijkheden. dus als je al een loc tegen komt op de middelse slingerbaan, zal 1 loc een opstelspoor op moeten, en daarna terug moeten steken, alvorens hij verder kan.
ik zou je willen adviseren, speel meer met je ruimte, en vooral met je sporen kwa inhaal/passeer mogelijkheden.
Als je de mogelijkheid hebt, ga dan ook in hoogtes werken, daarmee vergroot je de baanmogelijkheden enorm, en het geeft gelijk een volwaardigere indruk.
Laat bv een station schuin over de baan gaan, en ontwerp hem als dubbelspoor station, om vervolgens elders in b.v een hondebot lus terug te laten komen, zodat een trein vanaf de zeflde kant het station weer binnen komt als dat hij weg gereden is. dit is veel meer werkelijkheid dan telkens een rondje. maak ook ergens een klein schadus station/opstelbundel, zodat je treinen elkaar wat afwisselen, zeker in de toekomst als je wat meer locs treinen hebt ideaal te gebruiken.
tevens kun je bij een schuin geplaatst station de ruimte er naast mooi benutten om locloods en goederensporen er bij in de buurt te leggen, zodat het alles wat meer als eenhied over komt, en je daardoor tevens meer ruimte over hebt voor ergens een zeispoortje naar een bedrijf, en scenery, kortom, mijn advies, bekijk eens andere ontwerpen hier op de site, en probeer er iets meer uit te halen.
Als je dan wissels te kort hebt in eerste instantie, dan nog geen man over board toch, tenslotte kun je altijd aan een bepaald deel al beginnen te bouwen, om later uit te bereidenop jouw nu al gemaakt plan, want echt, niemand heeft bij het ontwerp al zijnmateriaal al binnen.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: n-baan 2mx1m
Wat hier misschien helpt is om te gaan denken in meerdere niveaus. Je hebt met wat hoogteverschillen veel meer mogelijkheden dan nu. Nu zit alles op hetzelfde niveau en ontstaat ruimtegebrek (sporen gaan elkaar in de weg zitten). En wat Freddy zegt, bekijk eens wat baanplannen hier op het forum of bij de buren.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: n-baan 2mx1m
Ik ben het met de mannen eens. En reken maar dat ik en menig ander hier deze fout gemaakt hebben.
Ik denk dat je je plan moet ontwerpen naar zoals jij het wilt en dat je huidige aantal wissels daarbij niet bepalend moet zijn.
Kijk eens in mijn topic voor een overzichtsfoto van hoe het er bij mij als proef ligt. Het is nog niet perfect maar ik moet het ook nog verder uitdenken. Helaas heb ik nog geen baanplan voor je. Maar koop anders eens een baanplanboek. Of checken links die in mijn topic staan. Kun je een hoop inspiratie uit opdoen denk ik.
Jos heeft bijvoorbeeld nog een hele partij materiaal liggen. Misschien is dat wel interessant voor Jou. En anders is er genoeg materiaal te vinden op beurzen en marktplaats. Bij mij is 90% van het materiaal 2e hands. Niks mis mee hoor.
Ik denk dat je je plan moet ontwerpen naar zoals jij het wilt en dat je huidige aantal wissels daarbij niet bepalend moet zijn.
Kijk eens in mijn topic voor een overzichtsfoto van hoe het er bij mij als proef ligt. Het is nog niet perfect maar ik moet het ook nog verder uitdenken. Helaas heb ik nog geen baanplan voor je. Maar koop anders eens een baanplanboek. Of checken links die in mijn topic staan. Kun je een hoop inspiratie uit opdoen denk ik.
Jos heeft bijvoorbeeld nog een hele partij materiaal liggen. Misschien is dat wel interessant voor Jou. En anders is er genoeg materiaal te vinden op beurzen en marktplaats. Bij mij is 90% van het materiaal 2e hands. Niks mis mee hoor.
Re: n-baan 2mx1m
ik kan me hier alleen bij aansluiten maar een baanplan heeft toch een ander draadje
groetjes henry
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: n-baan 2mx1m
bedankt mannen voor jullie advies,zal dus best nog niet te rap beginnen met de sporen te leggen,mijn huidig materiaal is allemaal tweedehands gekocht;vermits het reeds mijn
vierde (1x HO en 3x N) baan is en heb ze steeds verkocht om dan steeds weer een nieuwe te bouwen!Veel spijt van natuurlijk!Vooral om het rijdend materiaal.Zal wel eens fotos plaatsen van vroegere banen.
groetjes Frank.
vierde (1x HO en 3x N) baan is en heb ze steeds verkocht om dan steeds weer een nieuwe te bouwen!Veel spijt van natuurlijk!Vooral om het rijdend materiaal.Zal wel eens fotos plaatsen van vroegere banen.
groetjes Frank.
Re: n-baan 2mx1m
Ziehier fotos van mijn vroegere n-baan met Arnold sporen
- Bijlagen
-
- P1010040_2.jpg (81.79 KiB) 4383 keer bekeken
-
- P1010041_2.jpg (82.09 KiB) 4383 keer bekeken
-
- P1010042_2.jpg (90.23 KiB) 4383 keer bekeken
-
- P1010044_2.jpg (68.44 KiB) 4383 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ana&dig op 29 jun 2010 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: n-baan 2mx1m
Zweeds E-loc en een Beierse stoomloc
- Bijlagen
-
- P1010046_2.jpg (69.58 KiB) 4384 keer bekeken
-
- P1010045_2.jpg (71.46 KiB) 4384 keer bekeken
Re: n-baan 2mx1m
hier nog een paar fotos van een vroegere baan....
- Bijlagen
-
- treinbaan4 c.jpg (42.26 KiB) 4348 keer bekeken
-
- treinbaan4 b.jpg (50.14 KiB) 4348 keer bekeken
-
- treinbaan4 a_2.jpg (62.95 KiB) 4348 keer bekeken
Re: n-baan 2mx1m
Wat is jouw ervaring met Arnold-rails?
Is de stroomgeleiding vergelijkbaar met andere merken?
Persoonlijk vind ik de Arnold rails heel mooi en realistisch om te zien,alhoewel ik momenteel zelf met Minitrix rails aan het leggen ben heb ik toch een beetje spijt dat ik geen Arnold rails gekozen heb.
Is de stroomgeleiding vergelijkbaar met andere merken?
Persoonlijk vind ik de Arnold rails heel mooi en realistisch om te zien,alhoewel ik momenteel zelf met Minitrix rails aan het leggen ben heb ik toch een beetje spijt dat ik geen Arnold rails gekozen heb.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: n-baan 2mx1m
dag Marcel,betreffende de Arnold rails geleiding was ik tevreden,vond ze wel de mooiste;ik ben nu herbegonnen en dacht dat deze rails niet meer te kopen waren,dus heb ik
de picolo rails van FLM maar gekocht!
de picolo rails van FLM maar gekocht!
Re: n-baan 2mx1m
Had ook Arnold rais en flex van Roco.
Voor Arnold geld: hoe meer verkeer hoe properder de rais blijven.
Voor Roco daarentegen was een poetswagen nodig.
A&D.
Aardig baantje, maar op een oppervlak van 2x1 zijn wel meer mogelijkheden.
Niet kwaad bedoeld hoor.
Groetjes.
Matheus.
Voor Arnold geld: hoe meer verkeer hoe properder de rais blijven.
Voor Roco daarentegen was een poetswagen nodig.
A&D.
Aardig baantje, maar op een oppervlak van 2x1 zijn wel meer mogelijkheden.
Niet kwaad bedoeld hoor.
Groetjes.
Matheus.
Re: n-baan 2mx1m
ik weet het Matheus,maar deze keer geen hoogteverschillen en geen spookstation,wil alles in één keer zien en blijven zien.groetjes Frank
Re: n-baan 2mx1m
met "spookstation"bedoel ik natuurlijk een schaduwstation.Mijn eigenlijk ontwerp valt in duigen,vrouwlief heeft de plaats nodig volgend jaar;zodoende ben ik naar het
gelijkvloers getrokken,lees kleinkinder-kamer;om alles makkelijk te kunnen verhuizen wanneer ze komen slapen.De afmetingen hebben uiteraard ingeboet,
150x85,die 85 is nodig voor R3 van de piccolo sporen van FLM.En door omstandigheden zal het terug een analoge (buitenste ring) en digitale(loc-boss) baan worden!En dan later alles digitaal
met misschien simpelweg buitenste ring met binnenste te verbinden!Rails zijn deze namiddag vastgelegd ( met nageltjes )op de multiplexplaat.Alles wat je ziet van sporen en wissels
en nog niet te zien rollend materiaal, is online tweedehands in Duitsland gekocht.Nieuw materiaal voor de scenery (strooisel etc...)koop ik in de buurt van de Eiermarkt/A.Hoop regelmatig fotos te kunnen plaatsen van de vorderingen. groetjes
gelijkvloers getrokken,lees kleinkinder-kamer;om alles makkelijk te kunnen verhuizen wanneer ze komen slapen.De afmetingen hebben uiteraard ingeboet,
150x85,die 85 is nodig voor R3 van de piccolo sporen van FLM.En door omstandigheden zal het terug een analoge (buitenste ring) en digitale(loc-boss) baan worden!En dan later alles digitaal
met misschien simpelweg buitenste ring met binnenste te verbinden!Rails zijn deze namiddag vastgelegd ( met nageltjes )op de multiplexplaat.Alles wat je ziet van sporen en wissels
en nog niet te zien rollend materiaal, is online tweedehands in Duitsland gekocht.Nieuw materiaal voor de scenery (strooisel etc...)koop ik in de buurt van de Eiermarkt/A.Hoop regelmatig fotos te kunnen plaatsen van de vorderingen. groetjes
- Bijlagen
-
- IMG_0510.jpg (22.56 KiB) 3882 keer bekeken
-
- IMG_0505.jpg (20.88 KiB) 3882 keer bekeken
-
- IMG_0504.jpg (23.54 KiB) 3882 keer bekeken
Re: n-baan 2mx1m
rijdend materiaal er eens opgeplaatst,volgende werk is soldeerwerk (verlengen van bedrading der wissels en ontkoppelingsrails)!
- Bijlagen
-
- IMG_0545_2.jpg (58.39 KiB) 3792 keer bekeken
-
- IMG_0539_2.jpg (61.3 KiB) 3792 keer bekeken
-
- IMG_0535_2.jpg (63.07 KiB) 3792 keer bekeken
Re: n-baan 2mx1m
Hallo Frank.
Dat ziet er goed uit.
Analoog en Digitaal op een modelbaan.
Er zijn alleen een paar opvallende verbeterbare puntjes aan deze baan.
Die ik zelf zeker anders zou doen, als het mijn baan was geweest.
Ik noem ze, mischien kan je er nog iets mee doen, kijk maar
Ik zou het A en D spoor mooi paralel laten lopen, dus naast elkaar.
Dus zoals het buiten spoor loopt, met vloeiende bogen, perfect.
Dan krijg je in het midden van de baan meer ruimte voor de overweg, draaischijf, en loc loods.
Het is nu duidelijk krap voor alles wat op de baan is gebouwt.
Met wat kleine aanpassingen van het spoor, kom je een heel eind.
Dan zal je ontdekken dat het visueel ook voor jezelf nog beter oogt.
En past alles net wat ruimer op de baan.
Martin de Deugd
Dat ziet er goed uit.
Analoog en Digitaal op een modelbaan.
Er zijn alleen een paar opvallende verbeterbare puntjes aan deze baan.
Die ik zelf zeker anders zou doen, als het mijn baan was geweest.
Ik noem ze, mischien kan je er nog iets mee doen, kijk maar
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik zou het A en D spoor mooi paralel laten lopen, dus naast elkaar.
Dus zoals het buiten spoor loopt, met vloeiende bogen, perfect.
Dan krijg je in het midden van de baan meer ruimte voor de overweg, draaischijf, en loc loods.
Het is nu duidelijk krap voor alles wat op de baan is gebouwt.
Met wat kleine aanpassingen van het spoor, kom je een heel eind.
Dan zal je ontdekken dat het visueel ook voor jezelf nog beter oogt.
En past alles net wat ruimer op de baan.
Martin de Deugd
Re: n-baan 2mx1m
dag Martin,inderdaad dat zou beter zijn,maar heb in de binnenste baan een meedraaiende wissel en dat houdt in dat de buitenste voortgaat met R2 boog en binnenste met stukje R1 boog.Dat kan ik niet doen overeenkomen met de R3 van de buitenste baan.Links onder de locloods komt een spoor voor ketelwagens(7st.)en rechts voornamelijk ertswagons.
Het is mijn vijfde baan reeds,maar deze keer hou ik het hééééél simpel en hééééél goedkoop,maar alhoewel klein zal me toch kunnen amuseren qua fotografie en
filmpjes maken van deze spoorbaan!Hou jullie zoveel mogelijk op de hoogte qua vorderingen, groetjes.
Het is mijn vijfde baan reeds,maar deze keer hou ik het hééééél simpel en hééééél goedkoop,maar alhoewel klein zal me toch kunnen amuseren qua fotografie en
filmpjes maken van deze spoorbaan!Hou jullie zoveel mogelijk op de hoogte qua vorderingen, groetjes.
Re: n-baan 2mx1m
heb de voorlopige bedrading aangebracht,ga nog wat zoeken om het op een propere manier af te kunnen werken!
- Bijlagen
-
- IMG_0564.jpg (56.41 KiB) 4361 keer bekeken
-
- IMG_0563.jpg (58.22 KiB) 4361 keer bekeken
-
- IMG_0562.jpg (49.64 KiB) 4361 keer bekeken
Re: n-baan 2mx1m
even het rijdend materiaal op de sporen geplaatst,zoek geen periode of bepaalde locatie;ik heb de locs aangeschaft die ik graag op mijn baan zie.
- Bijlagen
-
- IMG_0567.jpg (71.01 KiB) 4354 keer bekeken
-
- IMG_0566.jpg (66.49 KiB) 4354 keer bekeken
-
- IMG_0565.jpg (66.01 KiB) 4354 keer bekeken
Re: n-baan 2mx1m
Hoi Frank.
Dat is al netjes gedaan.
Mischien zijn bindruggen ook voor jou de oplossing.
Met kleine schroefjes tegen de onderkant aan gemonteert, makkelijk en netjes.
Dan loop je niet het risico op tijdens werk onder de baan de draden te beschadigen.
Martin de Deugd
Dat is al netjes gedaan.
Mischien zijn bindruggen ook voor jou de oplossing.
Met kleine schroefjes tegen de onderkant aan gemonteert, makkelijk en netjes.
Dan loop je niet het risico op tijdens werk onder de baan de draden te beschadigen.
Martin de Deugd
Re: n-baan 2mx1m
In het draadje van andere Martin (Hookies) staat dat uitgebreid beschreven. Ik gebruik het zelf ook, en het bevalt prima!mdedeugd schreef: Mischien zijn bindruggen ook voor jou de oplossing.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: n-baan 2mx1m
bedankt Martin en Steven,ga eens kijken of ik bindruggen kan vinden op zolder,zoniet denk ik oogvijzen te gebruiken. groetjes Frank
Re: n-baan 2mx1m
Ik denk dat het verstandiger is, voor bindruggen te gaan, die beschermen de kwetsbare draden veel beter, dan oogvijzen.ana&dig schreef:bedankt Martin en Steven,ga eens kijken of ik bindruggen kan vinden op zolder,zoniet denk ik oogvijzen te gebruiken. groetjes Frank
Daar de bedrading tussen deze ooghaakjes ook wel oogvijzen genoemd, nog los blijft hangen.
Met stuk trekken van je draden tot gevolg als je er achter blijft hangen.
Je zal de eerste niet zijn die het overkomt. :oops:ik kijk weer naar mezelf helaas maar waar.
Martin de Deugd
Re: n-baan 2mx1m
klopt,maar heb toch maar oogvijzen gebruikt;de draadjes wel goed aangespannen!Heb de draad door oogvijs getrokken en dan nog eens door de oogvijs zo kon ik
ze heel goed aantrekken en heb ik geen "doorhangers".
ze heel goed aantrekken en heb ik geen "doorhangers".
- Bijlagen
-
- IMG_0579.jpg (46.48 KiB) 4048 keer bekeken
-
- IMG_0578.jpg (43.03 KiB) 4048 keer bekeken
Re: n-baan 2mx1m
OK, OK. Nu is dit dit (klik) wellicht voor jou weer teveel van het goede, maar ik zou je wel willen aanraden een tussensoort te verzinnen. Losse draden bewegen in de loop der tijd teveel en geven vroeger of later gedonder door losse contacten. En zoek dan die storing (die er soms wel, en soms niet is) er maar eens uit......
Gootje, bindrug kost ook maar weinig, maar levert in de loop der jaren veel plezier op.......
(MartinB die ook door veel schade en schande nu wat stabieler werkt met de draadjes....)
Gootje, bindrug kost ook maar weinig, maar levert in de loop der jaren veel plezier op.......
(MartinB die ook door veel schade en schande nu wat stabieler werkt met de draadjes....)
Re: n-baan 2mx1m
martinb schreef:Losse draden bewegen in de loop der tijd teveel en geven vroeger of later gedonder door losse contacten. En zoek dan die storing (die er soms wel, en soms niet is) er maar eens uit......
Gootje, bindrug kost ook maar weinig, maar levert in de loop der jaren veel plezier op.......
Beste Frank.mdedeugd schreef:Ik denk dat het verstandiger is, voor bindruggen te gaan, die beschermen de kwetsbare draden veel beter, dan oogvijzen.ana&dig schreef:bedankt Martin en Steven,ga eens kijken of ik bindruggen kan vinden op zolder,zoniet denk ik oogvijzen te gebruiken. groetjes Frank
Daar de bedrading tussen deze ooghaakjes ook wel oogvijzen genoemd, nog los blijft hangen.
Met stuk trekken van je draden tot gevolg als je er achter blijft hangen.
Je zal de eerste niet zijn die het overkomt. :oops:ik kijk weer naar mezelf helaas maar waar.
Martin de Deugd
Het is echt waar
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik heb het zelfde aan de hand gehad op mijn oude baan.
Daarom schreef ik, en advieseerde het jou ook duidelijk.
Ik spreek echt uit ook ervaring vandaar.
Leg de bedrading goed aan, inclusief eerst 2 ringleidingen voor 1 analoog en 2 digitaal.
Echt de kwalitijd onder de baan is belangrijk zoniet veel belangrijker als de boel er boven.
Daar dat de belangrijkste schakel is voor goed functioneren van de modelbaan.
Schroom niet en vraag alles wat je maar wilt weten
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Martin de Deugd