Pagina 2 van 2
Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde
Geplaatst: 01 jan 2023 19:15
door yah
Beste Michiel,
neudalhausenstadbahn schreef: ↑01 jan 2023 12:35
ik weet niet wat modeltrams kunnen maar bij echte trams en metro's zijn hellingen tot 8% heel normaal en er zijn nog zat steilere tramlijnen.
Als de Stadtbahn-expert dat al niet weet, wie ben ik dan

?
Het is toch een beetje
all bets are off als het om N-spoor trams gaat; zo begrijp ik dat de Arnold Duewags niet eens een radius van 192mm aankunnen. Niet te veel risico lijkt me dus geen slecht idee.
Groetjes,
- Wil
Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde
Geplaatst: 01 jan 2023 23:08
door neudalhausenstadbahn
yah schreef: ↑01 jan 2023 19:15
Als de Stadtbahn-expert dat al niet weet, wie ben ik dan

?
Tja ik ben niet van het rijden met modeltreinen

maar van het bouwen van realistische dingen

, en heb meer met het grote voorbeeld en de logstiek er achter

.
Groetjes Michiel
Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde
Geplaatst: 07 jan 2023 20:33
door bpieters
Je zou de stad inclusief trambaan lager kunnen maken zodat de tram onder het treinspoor door naar de andere kant kan rijden.
Re: Stad met tramlijn, station en schaduwrotonde
Geplaatst: 01 mar 2023 15:48
door yah
Beste allemaal,
Aan de hand van jullie opmerkingen en mijn eigen ergernissen, heb ik verder aan mijn baanplan gepuzzeld. Hier is de laatste versie:
De belangrijkste verschillen zijn:
- De tramremise is verplaatst naar de zuidwesthoek van de baan, waarbij drie korte sporen zijn vervangen door twee langere sporen. Hierdoor is er meer ruimte ontstaan in het stadscentrum, dat dan ook opnieuw is ingericht.
- De schaduwrotonde is opnieuw ontworpen. De parkeersporen zijn, door ze te laten doorlopen in de bocht in de noordwesthoek, in lengte verdubbeld: ieder parkeerspoor kan nu twee treinen van de maximale lengte (ca 130 cm) aan. Het aantal parkeersporen is teruggebracht van acht naar vijf.
- Er zit nu een knik in de schaduwrotonde, waardoor er een flinke hap uit de tafel kan worden gezaagd, om zo de bereikbaarheid van het midden van de baan te verbeteren.
Ik ben (alweer) benieuwd naar jullie commentaar, met name naar ervaringen met een tamelijk scherpe bocht in de parkeersporen van een schaduwstation.
Alvast bedankt!
- Wil