Waldkirch - De vensterbankbaan
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Hoi je zal geen last meer hebben door die hartstukken van stilstaande kleine locjes op je baan .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
En dat was inderdaad de bedoeling! En geen microswitches of iets dergelijks, polarisatie via de esu. Binnenkort weer inbouwen!
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Alle wissels zijn weer ingebouwd en aangesloten. Eentje geeft echter af en toe sluiting, daar moet ik even naar kijken. Kan ook door een wielflens komen die net in de punt iets raakt.
Verder het hele stationdeel in het midden 2cm meer omhoog gezet zodat het optisch veel mooier is. Anders was het spoor vooraan op dezelfde hoogte, nu oogt het ... tja..natuurlijker?
Er zijn nog ideeën voor een kopspoor die helemaal vooraan na het knikje komt. En de andere kant ergens bij het atation. Die gaat dan 2 kanten op rijden over een deel vd baan, maar dat houdt ws. het andere treinverkeer flink tegen. Even uitdenken.
Ik kan namelijk nog 5 blokken kwijt op de Yamorc. Oftewel 10 bezetmelders. Links en rechts komen bergen. Wat ook kan is daar op een hoger niveau (bv 6cm boven het stationniveau) een los spoortje laten lopen. Of deze juist vanaf het spoor vooraan te laten komen. Als het spoor vooraan dubbel wordt met rechts ook een wissel (dat je van beide sporen naar beide sporen kan) naar het huidige spoor dan zou daar een station komen waar een pendeltrein kan. Ga ik uittekenen want dit is denk ik onduidelijk.
Het hoge spoor laat ik dan achter het station heenkomen.
Maar man man man, wat een draden...
Verder het hele stationdeel in het midden 2cm meer omhoog gezet zodat het optisch veel mooier is. Anders was het spoor vooraan op dezelfde hoogte, nu oogt het ... tja..natuurlijker?
Er zijn nog ideeën voor een kopspoor die helemaal vooraan na het knikje komt. En de andere kant ergens bij het atation. Die gaat dan 2 kanten op rijden over een deel vd baan, maar dat houdt ws. het andere treinverkeer flink tegen. Even uitdenken.
Ik kan namelijk nog 5 blokken kwijt op de Yamorc. Oftewel 10 bezetmelders. Links en rechts komen bergen. Wat ook kan is daar op een hoger niveau (bv 6cm boven het stationniveau) een los spoortje laten lopen. Of deze juist vanaf het spoor vooraan te laten komen. Als het spoor vooraan dubbel wordt met rechts ook een wissel (dat je van beide sporen naar beide sporen kan) naar het huidige spoor dan zou daar een station komen waar een pendeltrein kan. Ga ik uittekenen want dit is denk ik onduidelijk.
Het hoge spoor laat ik dan achter het station heenkomen.
Maar man man man, wat een draden...
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Rechtsonder komt een klein stationnetje die ook door het pendeltreintje gebruikt gaat worden. Vanaf daar met wissel naar de nieuwe bocht omhoog, hoog achter het station langs en uitkomend bij een kopstationnetje links op de berg met daar evt nog een opstelspoortje. Idee is om daar een railbusje te laten pendelen. Ik denk aan de piko 40250 met dcc.
Rechtsonderin zou hij ook een eigen spoor bij het stationnetje kunnen krijgen, dan is daar geen wissel nodig en is het niet verbonden aan het hoofdspoor. Iets minder leuk denk ik
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Of het minder leuk is weet ik niet, het is wellicht wel gunstig voor je dienstregeling.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Tja. Die pendelaar gaat op dat gedeelde station de andere treinen ophouden inderdaad. Aangezien de hoofdbaan maar 1 richting op rijdt gaat dat vervelend worden denk ik.
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Bezig met de nieuwe pendellijn! Gaaf om een spoor op nog een hoger niveau te hebben, geeft meer diepte aan de baan.
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Het is een mooi licht ontwerp waar je veel kanten mee op kan , zag nu pas dat je een hijsinstallatie had .
Dus je kan hem tegen het plafon omhoog doen zodat je aan de onderkant de draden solderen kan .
Dat is ook makkelijk
mvg Sjaak
Dus je kan hem tegen het plafon omhoog doen zodat je aan de onderkant de draden solderen kan .
Dat is ook makkelijk
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Klopt sjaak. Zo kan hij naar het plafond en kan ik ook andere dingen in de schuur doen, bijvoorbeeld houtdraaien. Bovenop gaat een oud hoeslaken en de onderkant kan dicht met een paar platen. Dan komt er ook geen stof in.
In de wintermaanden ligt het geheel in de vensterbank.
Inderdaad, solderen kan via de onderkant en dat is erg handig. Soms wel last van de nek bij het solderen omdat je veel boven je hoofd bezig bent.
Hopelijk vandaag het pendelspoor afmaken. Dan even wachten tot de piko railbus binnenkomt zodat ik kan kijken of de helling makkelijk te doen is voor hem.
In de wintermaanden ligt het geheel in de vensterbank.
Inderdaad, solderen kan via de onderkant en dat is erg handig. Soms wel last van de nek bij het solderen omdat je veel boven je hoofd bezig bent.
Hopelijk vandaag het pendelspoor afmaken. Dan even wachten tot de piko railbus binnenkomt zodat ik kan kijken of de helling makkelijk te doen is voor hem.
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Je kan hem enkel gelijkmatig laten zakken ,niet de voorste apart van de achterste bedienen ?
Want dan kun je hem als ware op zijn zij laten zakken .
Dat is bij mijn baan het geval ik kan de voorkant omhoog zetten en met twee latten ondersteunen .
mvg Sjaak
Want dan kun je hem als ware op zijn zij laten zakken .
Dat is bij mijn baan het geval ik kan de voorkant omhoog zetten en met twee latten ondersteunen .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Dat is wel een idee inderdaad. Op dit moment kan gaan de 2 touwen links samen en de 2 touwen rechts. Even uit mijn hoofd is dat omdat ik die samengeknoopt heb. Ik zou hem wel op de kant moeten kunnen krijgen, desnoods met een extra touw. Maar, de baan ligt nog niet helemaal vast, maar voor later is het wel een goed plan.
Dank!
Dank!
-
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Ik heb dit draadje eens doorgelezen en het wordt een mooie baan!
Het concept van een klein baantje voor in de huiskamer lijkt wel een beetje op die van mij, met afwisselend dubbel en enkelspoor.
Is het bij jou ook de bedoeling dat uiteindelijk alles automatisch gaat rijden?
Ik lees dat je extra spoor aanlegd om meer treinen te laten rijden en enkel in één richting rijdt, maar treinen kunnen ook om beurten van een stuk spoor gebruik maken en dan bij het station of op een dubbel stuk ergens op elkaar wachten en passeren.
Met bijvoorbeeld iTrain is dat heel goed te regelen...
Daarnaast is meerdere treinen tegelijk in beweging wel mooi om eventjes te zien maar voor constant in de huiskamer is het misschien wat veel van het goeie.
Dan is één trein die rustig voorbij komt en zijn rondje tijd ook wel zo mooi en nog realistischer ook.
Zo heb ik nu 5 a 6 treinen rijden die soms alleen en soms een paar tegelijk hun ding doen.. En soms is het even stil net als in het echt...
Kortom, zomaar wat gedachten aan de hand jou mooie baan plan. Misschien heb je er wat aan.
Het concept van een klein baantje voor in de huiskamer lijkt wel een beetje op die van mij, met afwisselend dubbel en enkelspoor.
Is het bij jou ook de bedoeling dat uiteindelijk alles automatisch gaat rijden?
Ik lees dat je extra spoor aanlegd om meer treinen te laten rijden en enkel in één richting rijdt, maar treinen kunnen ook om beurten van een stuk spoor gebruik maken en dan bij het station of op een dubbel stuk ergens op elkaar wachten en passeren.
Met bijvoorbeeld iTrain is dat heel goed te regelen...
Daarnaast is meerdere treinen tegelijk in beweging wel mooi om eventjes te zien maar voor constant in de huiskamer is het misschien wat veel van het goeie.
Dan is één trein die rustig voorbij komt en zijn rondje tijd ook wel zo mooi en nog realistischer ook.
Zo heb ik nu 5 a 6 treinen rijden die soms alleen en soms een paar tegelijk hun ding doen.. En soms is het even stil net als in het echt...
Kortom, zomaar wat gedachten aan de hand jou mooie baan plan. Misschien heb je er wat aan.
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Automatisch rijden is inderdaad het doel. Ik heb de baan al in iTrain en dit gaat erg mooi. Ik ga als het zover is de licentie aanschaffen, ik heb nu nog een paar weken de proeflicentie.
Ik rij 1 kant op omdat de bocht komende vanaf het station en onder het station doorgaat vrij stijl is. Nu het station hoger is gezet kan ik de aanloop eerder beginnen dus dan zou 2 kanten oprijden moeten kunnen. Even mee spelen binnenkort. Ik wil de pendelbaan toch ook wel aansluiten op de hoofdbaan maar dat kost dan ook weer een blok omdat er op de plek van de wissel een blok zit die dan vervalt. Wie weet moet ik dan toch nog 2 wissels toevoegen zodat dat stuk spoor ook als inhaalspaar gebruikt kan worden. Ook beter voor beide kanten op rijden.
Blijft een mooie hobby. Denk je dat je bijna klaar bent met de baan, bedenken we gewoon weer wat nieuws
Ik rij 1 kant op omdat de bocht komende vanaf het station en onder het station doorgaat vrij stijl is. Nu het station hoger is gezet kan ik de aanloop eerder beginnen dus dan zou 2 kanten oprijden moeten kunnen. Even mee spelen binnenkort. Ik wil de pendelbaan toch ook wel aansluiten op de hoofdbaan maar dat kost dan ook weer een blok omdat er op de plek van de wissel een blok zit die dan vervalt. Wie weet moet ik dan toch nog 2 wissels toevoegen zodat dat stuk spoor ook als inhaalspaar gebruikt kan worden. Ook beter voor beide kanten op rijden.
Blijft een mooie hobby. Denk je dat je bijna klaar bent met de baan, bedenken we gewoon weer wat nieuws
Laatst gewijzigd door kootje007 op 06 apr 2024 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Op de esu servo heb ik nog maar 2 plekken. 1 voor de wissel bovenop de berg en dan 1 om de pendellijn aan te kunnen sluiten op de hoofdbaan. Daar houden we het maar even bij, anders moet er weer een esu servo en extensions komen en hou ik weer 6 plekken over die ik dan weer wil vullen en zo blijven we bezig...
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Zo, het spoor is op maat. Morgen kurk en draden aansluiten. Ook de bocht onder het station door eerder laten beginnen met de stijging. 2 kanten oprijden zou dus moeten kunnen maar er is op het station na maar 1 passeermogelijkheid. Dus dan is het wel veel wachten op elkaar. Ik denk dat de railbus op het pendelspoor al wel genoeg extra toevoegt.
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Het pendelspoor wordt tevens het programmeer- en inmeetspoor. De hoofdbaan kan middels een schakelaar stroomloos gemaakt worden, en de esu switchpilot valt dan ook meteen uit. De yamorc zit dan nog wel aangesloten zodat de bezetmelders blijven werken. Dit is mooi want ik zocht nog een mooie oplossing hiervoor, en dat is nu mooi haalbaar.
Tevens sluit ik op de esu switchpilot de analoge knoppen aan om de wissels om te zetten, als ik dan rij zonder itrain dan gebruik ik de multimouse alleen voor de.treinen en de schakelaars om de wissels om te zetten. Beide op de mm doen is onhandig als je veel tussen wissels en locs bedienen wil schakelen.
Tevens sluit ik op de esu switchpilot de analoge knoppen aan om de wissels om te zetten, als ik dan rij zonder itrain dan gebruik ik de multimouse alleen voor de.treinen en de schakelaars om de wissels om te zetten. Beide op de mm doen is onhandig als je veel tussen wissels en locs bedienen wil schakelen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Weer aardig wat gedaan de laatste dagen. Wissel van het pendelspoor aangesloten met een servo. 8 handmatige schakelaars op de esu aangesloten zodat ik bij handmatig rijden eenvoudig de wissels kan omzetten.
Verder kwamen er 4 wagons binnen van Roco die achter de br218 komen.
Waarschijnlijk vanmiddag kurk leggen onder het pendelspoor en vervolgens draden solderen aan de rails, en de bezetmelders aansluiten. Ik wacht nog op de railbus, hopelijk komt die snel binnen.
Verder kwamen er 4 wagons binnen van Roco die achter de br218 komen.
Waarschijnlijk vanmiddag kurk leggen onder het pendelspoor en vervolgens draden solderen aan de rails, en de bezetmelders aansluiten. Ik wacht nog op de railbus, hopelijk komt die snel binnen.
Laatst gewijzigd door kootje007 op 02 mar 2024 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Ziet er al leuk uit zo "Kootje007"
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Vandaag het pendelspoor van kurk voorzien en de baandelen gelijmd. Ik ga het pendelspoor toch aan het hoofdspoor maken met een wissel. We zien wel wat het doet met de dienstroosters vandaag bericht gekregen dat de railbus onderweg is. En er zijn een paar lege doosjes onderweg zodat ik een goede verpakking heb voor de br218 en enkele wagons.
Ook kwamen de autotransportwagons van Roco binnen vandaag.
De auto's die er op staan zijn niet de meeste gedetaillerde, ik ga de bovenste rij sowieso vervangen door mooiere. De andere lagen weet ik nog niet of ik daar bij kan komen.
En vanavond kwam er een brug binnen. De Faller 222583
Ik heb een flauwe bocht zitten op de plek waar de brug moet komen dus het wordt een aangepaste versie. Ook ga ik alleen het deel met de boog gebruiken. Komt vooraan over het lage spoor heen. De overige delen komen op andere plekken op het lage spoor want daar moet een riviertje onderdoor.
Ook kwamen de autotransportwagons van Roco binnen vandaag.
De auto's die er op staan zijn niet de meeste gedetaillerde, ik ga de bovenste rij sowieso vervangen door mooiere. De andere lagen weet ik nog niet of ik daar bij kan komen.
En vanavond kwam er een brug binnen. De Faller 222583
Ik heb een flauwe bocht zitten op de plek waar de brug moet komen dus het wordt een aangepaste versie. Ook ga ik alleen het deel met de boog gebruiken. Komt vooraan over het lage spoor heen. De overige delen komen op andere plekken op het lage spoor want daar moet een riviertje onderdoor.
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Echte naam is Marco!
Marco
Marcootje
Cootje ziet er niet mooi uit dus Kootje
En iets unieker en omdat ik James Bond cool vind: Kootje007
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Het pendelspoor is aangesloten op de hoofdbaan. Wissel nog het hartstuk in lijmen en het pendelspoor aansluiten qua stroomvoorziening.
Even een stukje hout eronder lijmen...
Even een stukje hout eronder lijmen...
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Dat word wel stevig vastgehouden met die klemmen
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Heel belangrijk
En ook hier even een foto van de railbus die vandaag binnenkwam:
Dit weekend ook even kijken naar 2 wissels die af en toe sluiting geven. En 1 servo schiet dan af en toe op hol.
En ook hier even een foto van de railbus die vandaag binnenkwam:
Dit weekend ook even kijken naar 2 wissels die af en toe sluiting geven. En 1 servo schiet dan af en toe op hol.
-
Onderwerp starter - Berichten: 304
- Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Waldkirch - Die Fensterbrettbahn
Ondertussen het hartstuk in de wissel naar het pendelspoor geplaatst en nu bezig om alle bezetmelders etc. aan te sluiten. Veel soldeerwerk dus. 10 bezetmelders op het pendelspoor wat ook het programmeerspoor en inmeetspoor is straks.