Alternatieven voor shapeways?

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3744
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door maarten »

Daar zou ik niet op rekenen.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Jettuh »

Shapeways BV gaat onder een nieuwe naam door, de BV was alleen een print bedrijf dat in opdracht voor Shapeways INC prints maken en opsturen.
Dus de BV heeft geen verplichtingen naar klanten, dat was de INC.
Jij als klant bestelde bij de INC in Amerika.

Overigens zal er voorlopig geen marketplace komen, dat zou vanaf 0 opnieuw gebouwd moeten worden, met maar een klein team zal de focus dus eerst ergens anders gaan liggen


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 720
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Panzer-Shop »

De website van het doorgestarte bedrijf bestaat al;

https://manuevo.com/


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 709
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Paul_DMV »

duidelijke site, waar je ook goed kan zien welke printer en welk materiaal er gebruikt wordt. Nu nog even wachten tot er weer STL files geupload kunnen worden!


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Jettuh »

Je kan handmatig een mail sturen voor een offerte.

Self service zal hopelijk binnen aantal weken klaar zijn voor gebruik ;)


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 639
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
Locatie: Haarlem

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Pjotr »

Dat is mooi, maar ik zet mijn modellen er voroalsnog niet meer op. Eerst maar een tijdje aankijken wat de voorwaarden zijn en welke kwaliteit er geleverd kan worden.



Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Jettuh »

Er komt voorlopig nog geen marketplace ;-)

als voor de kwaliteit, dat zal hetzelfde zijn als dat wat Shapeways voorheen kon bieden, daar zal niks veranderen.


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 639
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
Locatie: Haarlem

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Pjotr »

Dat is best bijzonder te noemen De ontwikkelingen op het gebied van 3D printen gaan momenteel razendsnel. Zowel op het gebied van materialen als op het gebied van de printresoluties.

Als je de laatste materiaal aanpassingen van ShapeWays bekijkt was het geen verbetering voor ons (hobby) marktsegment. Als dit voor de industriële business klanten ook zo werkt, dan betekent dit dat zij zo'n vijf jaar stil staan wat betreft ontwikkeling en innovatie.

Ik zou als investeerder geen geld inzetten op een doorstart vanuit deze oude situatie als er geen goed verhaal bij de continuïteit is. Ik realiseer mij wel dat wij met onze hobby projectjes niet de grootste inkomsten voor ShapeWays zullen genereren, maar hun business klanten zullen daar wellicht ook wel iets van vinden.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1078
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Pjotr schreef: 13 aug 2024 09:35 Dat is best bijzonder te noemen De ontwikkelingen op het gebied van 3D printen gaan momenteel razendsnel. Zowel op het gebied van materialen als op het gebied van de printresoluties.

Als je de laatste materiaal aanpassingen van ShapeWays bekijkt was het geen verbetering voor ons (hobby) marktsegment. Als dit voor de industriële business klanten ook zo werkt, dan betekent dit dat zij zo'n vijf jaar stil staan wat betreft ontwikkeling en innovatie.

Ik zou als investeerder geen geld inzetten op een doorstart vanuit deze oude situatie als er geen goed verhaal bij de continuïteit is. Ik realiseer mij wel dat wij met onze hobby projectjes niet de grootste inkomsten voor ShapeWays zullen genereren, maar hun business klanten zullen daar wellicht ook wel iets van vinden.
De industrie die een prototype of een model nodig heeft voor verdere evaluatie is denk ik niet geïnteresseerd in superdetail, ik denk dat zelfs het huidige detailniveau al meer dan goed genoeg is voor deze doelgroep. Wat je vergeet is dat wij standaard met een loep vergroting van 160 naar het model kijken. In de industrie zal het eerder andersom zijn. Waar je vergelijking verder op mank gaat is dat je de consumenten 3Dprinters niet kunt vergelijken met het industriële geweld. De hobby printers printen een paar modellen per dag, voor industriële doeleinden is dat volstrekt ontoereikend. De hobby printers gaan tot ongeveer €5.000,= en dan heb je het denk ik wel gehad. Ik heb nog niet zolang geleden eens gesproken met een 3dmodel aanbieder op de beurs. Zijn machine kost tegen de € 100.000,= en die heb je niet zo maar 123 vervangen omdat er weer een nieuwe drol op de markt is gelanceerd. Dus ik denk dat Shapeways nog prima werk kan leveren voor al die afnemers die iets in handen willen hebben om te laten zien en dan wordt er niet gelet op een ribbeltje meer of minder. Zo heb ik ergens een motor kunnen bewonderen die helemaal functioneerde en compleet was opgebouwd uit 3D geprinte onderdelen. Het eerst wat bij mij opkwam was Wow! en niet van er zit een ribbeltje te veel op. Mijn gedachten.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Jettuh »

Joop verwoord het heel goed. Helaas is de hobbyist niet heel interesant voor een bedrijf als Shapeways.
Een modelspoorder geeft gemiddeld 1x per jaar $100 uit, daar kunnen geen salarissen van betaald worden. Uiteraard heeft de opkomst van betere 3D printers voor het hobby segment gezorgd dat dit gemiddelde stukken lager is dan jaren geleden, maar nog steeds zijn de uitgaves niet heel hoog.

Shapeways moest het vooral hebben van de Selective Laser Sintering machines (€100k), de grote poeder printers die geweldig zijn voor B2B klanten, zowel voor prototypes als eind producten.

Bij eind producten moet je dan bijvoorbeeld denken aan gespecialeerde kapjes voor drones die van die lichtshows maken of onderdelen voor robots in de medische zorg. Tot een bepaalde oplage is 3D printen een stuk goedkoper dan spuitgieten.

Het grote voordeel van SLS printen is dat er geen supports zijn die weggehaald moeten worden of dat je daar rekening mee moet houden met ontwerpen, het materiaal kan verhit worden tot 170C en is erg sterk en voor een kleinere niche markt is "interlocking" ook mogelijk, het printen van onderdelen in elkaar.
Vooral de grotere onderdelen (tot 650mm) leveren natuurlijk heel wat meer op dan onze kleine hobby treintjes van 1cm3 aan materiaal.

De hobby markt is leuk als opvul volume, die kan je goed erbij printen om de printers net wat voller te krijgen.
Grote probleem is dat die marketplace helemaal opnieuw gebouwd moet worden, dat kost tijd/geld en met maar een klein team van developers staat dat onderaan het lijstje van prioriteiten.

Op dit moment is het belangrijker om te zorgen dat de backend systemen er weer zijn en de self service portal zodat de bestanden besteld, geprint en verstuurd kunnen worden (zonder alles handmatig te doen)
Zodra die er zijn kunnen de prioriteiten veranderen en zal er gekeken worden wat wel en niet mogelijk.


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 594
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door fenix »

even inbreken op dit draadje...

Een vriendin van me doet veel met 3d (resin) printen van fantasy figuren en heeft wel interesse om te kijken wat ze kan doen met modelspoor modellen. Als er iemand is die aan deze poging wil meewerken met een stl bestand, hoor ik het graag in mijn pb om een en ander af te stemmen.

Fenna


Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 916
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door 3dbuildr »

Jettuh schreef: 14 aug 2024 08:36 ...
Op dit moment is het belangrijker om te zorgen dat de backend systemen er weer zijn en de self service portal zodat de bestanden besteld, geprint en verstuurd kunnen worden (zonder alles handmatig te doen)
...
@Mitchell: Goed om te horen dat die self-service portal er komt, dat maakt het straks een heel stuk gemakkelijker en aantrekkelijker!

P.s. kan ik straks mijn 3D printjes gewoon weer aan de Kanaaldijk komen ophalen? (scheelt weer verzendkosten ;) )

Fred


Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 709
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Paul_DMV »

de zelf service portal werkt! Ik heb gisteren weer een flinke bestelling magneetkoppelingen gedaan bij Manuevo (moet nog even wennen aan de naam). Verzendkosten zijn nu 7,25 ivp 13,50 :). Eind van de week komen ze binnen en kan ik alles weer leveren.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 916
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door 3dbuildr »

Das goed nieuws en ook weer redelijke verzendkosten!


Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Plaats reactie