Marktplaats perikelen

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1078
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Marktplaats perikkelen

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb wel zaken via marktplaats gekocht, maar dat altijd zelf opgehaald. Het probleem met vaak terugkomende particulieren is dat dit wel eens niet legale waar kan zijn en je dus bij koop acteert als heler. Dat is strafbaar. Dus ik zou erg voorzichtig zijn met marktplaats en vooral bij die aanbieders die er "altijd" zijn. Natuurlijk kan een privaat persoon zijn verzameling verkopen, maar dat is dan een paar maanden en dan is het klaar.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

piksov
Berichten: 1505
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door piksov »

Ik denk (weet zeker) dat er 'handelaren' aktief zijn op MP.

Soms zie ik modellen die ik op een zaterdag in Houten heb gezien de dag daarop terug op MP, of andersom :-)

Daar is op zich niets mis mee.

Ik doe best wel lang aan modelspoor ... 30 jaar of meer ...

Af en toe verpats ik eens wat en dan koop ik weer wat nieuws ....

Inzichten veranderen nu eenmaal ...

Guus


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door bpieters »

Af en toe wat gekocht op MP en ook bij beurshandeleren.
Heel vaak was het een fiasco.
Dus geen MP voor mij meer.
De laatste jaren gebruikte spullen alleen nog maar via dit forum of gerenommeerde bedrijven gekocht en dat gaat naar tevredenheid.



_MIB_Asterix
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door _MIB_Asterix »

Ik heb ook een mooie ervaring via MP, had een bieding gedaan, bod was geaccepteerd, zou het gaan ophalen, dag later , verhaal dat zijn kinderen het niet wilde verkopen, dus de deal gaat niet door.

Twee weken later zelfde treinstel weer op MP, nu bood ik 30 euro meer, andere naam weliswaar gebruikt. En toen was het wel akkoord.... weer afgesproken om op te halen, dit keer ging het wel door, echter ik heb het bedrag van het eerste bod betaald... hij sputterde een beetje tegen, maar ik zeg, dit bod had je geaccepteerd, nu niet weer met een nep verhaal aankomen...


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5227
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vergelijkbare zaken heb ik ook mee gemaakt maar toch heel zelden.

Ik doe mijn aankopen vooral juist bij een aantal handelaren waar ik in de loop der jaren goede ervaringen mee heb op gedaan. Daarnaast kan ik ook heel goed dingen laten liggen die ik te duur vind. Locs en treinstellen koop in zelden via marktplaats en alleen als ik ze op kan halen en zien rijden. Mijn aankopen bestaan vooral uit auto's, poppetjes, dummy locs en af en toe goederenwagens.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2421
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door traiNiac »

Mijn ervaringen met Marktplaats zijn meestal ook wel goed, zowel met (semi-) handelaren als particulieren. Op een paar heel vervelende na, maar dat betrof telkens loks die bagger bleken te zijn. Loks koop ik daarom eigenlijk nooit meer via Marktplaats.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4092
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door Ad_M »

Eigenlijk vanaf mijn eerste nare ervaring op MP, meteen maar besloten alles persoonlijk af te halen en te "zien" voor ik het overneem
Voor sommige locaties natuurlijk niet te doen maar doe het eigenlijk zoals Maarten hier ook al aangaf :D
Markplaats is inderdaad garantie tot de deur en zij kunnen (bijna) niets doen als het fout gaat, maar er is veel veranderd in de positive zin om de koper te beschermen, als je van hun systeem gebruik maakt bij verzenden

Moet zeggen dat het persoonlijk contact mij erg bevalt, en je komt nog ergens :lol:
Ik begrijp zeker dat een voorrecht is die niet iedereen kan doen ;)

Fijn om ook jullie ervaringen te mogen lezen!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

marcel63
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 feb 2014 17:48
Locatie: Almere

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door marcel63 »

Mijn ervaringen op MP zijn meestal OK.
Bij twijfel m.b.t. een onbekende verkoper check ik de referenties of er daar voor mij bekende betrouwbare N-spoorders tussen staan.
Zo niet dan pas ik.

Grt,
Marcel


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
epocheales denken
Berichten: 738
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door epocheales denken »

Toch kan je op MP best leuke dealtjes maken. Je moet alleen kritisch kijken naar de verkoper (wat heeft hij nog meer te koop, alleen N of allerlei spullen) vraag desnoods waarom hij verkoopt. Voor de prijs en leeftijd van modellen raadpleeg ik de onvervangbare site: https://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb ... ezeichnung
Een tijdje terug kon ik waterkranen van Bochmann & Kochendorfer overnemen, supermooi. Leuk contact met de verkoper en hij stuurde zelfs een kopietje mee hoe je de kabels moest vastlijmen aan de kraan. Stopte er zelfs een dun koperdraadje bij, dus het kan wèl een fijne ervaring op MP.

Groetjes Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

piksov
Berichten: 1505
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door piksov »




CGdeBrabander
Berichten: 187
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:37
Locatie: Waddinxveen

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door CGdeBrabander »

Die was ik ook al tegen gekomen gemeld bij MP opmerking geplaatst in de verkeerde rubriek maar zij vonden dat hij niet hoefde teworden verwijderd dus nog even dan vervuild die rubriek van zelf.


Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2108
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door OBBinN »

piksov schreef: 23 aug 2024 15:46 n spoor chocola ... ???

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... -chocolade
Die is weg:
Je hebt laatst een melding bij ons gemaakt van een advertentie met de naam Ns logo chocolade . We hebben goed naar je melding gekeken, en we hebben besloten de advertentie te verwijderen.

Beslissing: De advertentie is verwijderd, omdat de inhoud ervan illegaal is of omdat het tegen onze regels is.

We zorgen er altijd voor dat onze regels goed worden nageleefd. Om dit te controleren gebruiken we slimme technologie en maken onze collega's vervolgens een weloverwogen keuze. Net als de beslissing over deze advertentie.
Eerst melding gemaakt, werd ook gezegd dat ze er niets mee deden. Daar bezwaar op gemaakt met bovenstaand resultaat.

Dit Naar aanleiding van wat termen die hier voorbij kwamen, het bezwaar:
Advertentie: Ns logo chocolade
m2149833193
Reden voor melding: Geplaatst in de verkeerde rubriek
Gedetailleerde omschrijving: Dit soort items horen niet thuis in deze rubriek. Hierdoor ontstaat onnodig 'rubriekvervuiling'. Dit laten staan resulteert in geïrriteerde gebruikers waarvan sommige zelfs Marktplaats links gaan laten liggen en dat lijkt mij niet de bedoeling. Het is GEEN modelspoor item, heeft wel met het spoor te maken. Het is zeker GEEN N-spoor item. Gelieve deze advertentie dan ook te verwijderen uit deze rubriek!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Harri
Berichten: 204
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door Harri »

Hier hetzelfde, ook vanavond eerst afgewezen dus nogmaals uitgelegd waarom chocolade geen 1:160 N-spoor is, daar nog geen reactie weer op gehad.
Wel frustrerend dat wij hun werk doen en ze bij een eerste uitleg “goed naar de advertentie hebben gekeken”, maar toch besluiten dat chocolade wel in de N-spoor rubriek thuis hoort.
Laatst gewijzigd door Harri op 23 aug 2024 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2108
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door OBBinN »

Bewuste advertentie is nu weg, maar ik ga niet overal hard achter aan lopen. Mochten we iets tegen komen, gewoon blijven melden.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 316
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door Merijn »

Ik zie soms advertenties waarin de verkoper geen eigen foto’s gebruikt maar foto’s die uit Wilco’s NS materieeloverzicht komen. Daar zitten bijvoorbeeld ook foto’s bij die ik heb toegevoegd aan een subtopic. En die staan dan ineens op Marktplaats bij een advertentie. Kan dat zomaar?

Persoonlijk vind ik het als koper al een rode vlag wanneer iemand niet de moeite neemt om zelf foto’s te maken van het artikel dat hij wil verkopen.

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 316
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door Merijn »

Verder heb ik zelf vrij goede ervaringen met MP zowel als koper als verkoper. Daarbij ben ik wel kieskeurig in welke advertenties en verkopers ik benader. Altijd even reviews checken en zo, houd je beschikbare budget in de gaten, zorg dat je een beeld hebt van de gangbare waarde, etc. Komt er wel op neer dat ik heel veel advertenties zie en alleen gericht koop. Heel weinig uiteindelijk en geen locomotieven of treinstellen. Die wil ik ook echt even zien rijden.

En ik koop zelf ook wel eens een kavel opknappers of een kavel van-alles-wat wagons waar ik er 1 of 2 zelf van wil hebben. De rest verkoop ik dan weer via of MP of Cata, afhankelijk van wat ik er van verwacht mee te verdienen. Zo heb ik af en toe wat extra financiële ruimte voor de hobby.

Voordeel van MP is dat je zelf bepaalt wat je voor welke prijs kan verkopen, soms duurt het wat langer. Een goede productomschrijving en goede foto’s (zelfgemaakte!) helpen daar ook zeer zeker bij. Het contact met kopers vind ik bij de modeltreinen altijd vrij goed. Bij andere rubrieken hoor je soms nooit meer wat op een bod of van een bieder. Dan wordt je gewoon genegeerd.

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1078
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Merijn schreef: 25 aug 2024 08:40 Ik zie soms advertenties waarin de verkoper geen eigen foto’s gebruikt maar foto’s die uit Wilco’s NS materieeloverzicht komen. Daar zitten bijvoorbeeld ook foto’s bij die ik heb toegevoegd aan een subtopic. En die staan dan ineens op Marktplaats bij een advertentie. Kan dat zomaar?

Persoonlijk vind ik het als koper al een rode vlag wanneer iemand niet de moeite neemt om zelf foto’s te maken van het artikel dat hij wil verkopen.

Groet, Merijn
Als op de afbeelding/foto geen verwijzing staat naar de auteur/fotograaf wordt het erg moeilijk om aan te tonen dat het jouw materiaal betreft. Het moet dan wel heel specifiek zijn. Verder is een van de vereisten dat je op de foto aangeeft dat het jouw foto is. De wet schrijft niet voor hoe, dus daar ben je vrij in. Staat er niets op de foto, dan is deze nog steeds auteursrechtelijk beschermd, alleen het wordt dan dus heel ingewikkeld om dat aan te tonen. En met het digitale geweld van nu helemaal. Wat je kunt doen is een heel grote foto maken, daar een regeltje tekst in opnemen, op een plaats waar het niet stoort maar wel zo dat eenvoudig verwijderen een probleem geeft, in de afbeelding en de foto daarna verkleinen zodanig dat het regeltje tekst een streepje wordt, vervolgens opslaan in jpg formaat op 80%. Dan moet je nog steeds leesbaar jouw naam in de foto hebben staan, maar als de een of andere slimmerd dat wegpoetst en zijn/haar naam ervoor in de plaats zet, dan nog kun je aantonen dat het jatwerk is door dat regeltje tekst in jouw veel grotere origineel. Alleen een groter origineel hebben is niet meer voldoende, dat is met een beetje beeldbewerkingsprogramma zo geklaard. Het is niet anders en men wordt steeds brutaler en het komt toch niet tot een vervolging. Dus of je markeert de foto/afbeelding, of je geeft het vrij of je upload helemaal niks. Dat worden de keuzes.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Nijboer
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Marktplaats perikelen

Bericht door Nijboer »

Ik koop en verkoop wel eens wat via MP.
Bevalt me eigenlijk wel goed. Altijd goed kijken naar een degelijke beschrijving. Goede foto's ook belangrijk.
En ik kijk ook altijd hoe lang de verkoper actief is, en dan ook naar de waarderingen.
Als het kan: ophalen.
Als ik het niet helemaal vertrouw, kan ik het redelijk makkelijk laten liggen.

Ik verkoop zelf wel eens wat, maar zeker als het een loc betreft, dan zorg ik wel dat ie ook echt in orde is.
Dus schoon, en goed werkend. Moet echt goed zijn, anders gaat ie niet in de verkoop.

Heb nooit klachten gehad.
Bij loc aankopen is het 9 van de 10 keer wel zo dat er extra werk in zit. Maar ben dan ook misschien iets te
Pietje Precies. Dat heb ik dan maar ge-accepteerd...
Bovendien hou ik wel van lekker aan treintjes prutsen!

Groet,
Collin


Plaats reactie