Die Kato loks zijn echt super en die containers zijn ook zeer verleidelijk.
Heb afgelopen jaren ook veel plezier beleeft met de Rhb spullen van Kato, dat is ook van uitstekende kwaliteit,
Ik heb me dit weekend lekker zitten vermaken met de nieuwe blauwe DD51 diesellok.
Na een paar rondjes analoog rondrijden heb ik ook hier een dcc decoder ingebouwd.
Deze keer wel met de camera in de buurt zodat ik nu een plaatje heb van elke stap.
Doe dat normaal gesproken niet want het is best wel een beetje lastig om elke keer het spul weer op te pakken en voor de foto ergens neer te leggen, het spul is allemaal zo klein
.
Ben met deze ombouw ook wel een paar uurtjes bezig geweest maar dat hoort ook bij de hobby.
Eerste stap was het losnemen van de behuizing.
Dakje zit vastgeklikt en gaat er makkelijk vanaf.
Dan de cabine eraf en hierna de 2 kappen voor en achter.
Op het printplaatje zitten 2 kleine ledjes (voor en achter) en de verende contacten naar de motor.
Net als bij de RhB loks kan dit printplaatje voor worden uitgewisseld voor een Digitrax dcc decoder.
Op de website van Digitrax wordt deze aanbevolen maar ik heb daar geen ervaring mee.
https://www.digitrax.com/products/retir ... /dn163k1d/
Zou ook niet weten hoe eraan te komen.
De DN163K4A decoder die voor de GE4/4 II en GE4/4 III loks van de RhB worden gebruikt pas ook in deze lok.
Heb ermee rondgereden (zonder kap) en dat ging prima.
Klein probleempje is wel dat het ledje aan de linkerkant te ver naar links zit dus er moet dan een stukje van de lichtgeleider worden weggenomen in de kap.
Maar deze decoder ga ik toch lekker niet gebruiken want ik heb alle loks nu voorzien van de uitstekende Doehler & Haass PD10MU decoders.
Om deze hier in te bouwen moet wel het originele printplaatje worden aangepast.
Een klein stukje er tussenuit geknipt om plaats te maken voor het decodertje.
En dan met een Dremel zo hier en daar wat printbaantjes weggefreesd.
Ben vergeten een tekeningetje te maken hiervan, zal ik een volgende keer laten zien (als ik het niet vergeet
).
De verende contacten voor de motor kunnen weer worden gemonteerd.
En hier zit alles weer op zijn plek.
De enige verbindingen met het chassis zijn de 2 vierkant koperen vlakjes aan de linkerkant.
Om goed contact te maken heb ik aan de achterzijde een paar stukjes tape geplakt om het wat dikker te maken en hierna het printje stevig op zijn plek gedrukt.
Dit was echt nodig om storingen te voorkomen, vraag maar niet hoe ik hier achter kwam
.
Zo, de decoder zit erin en alle draadjes zijn aangesloten.
Het groene kapje is belangrijk. Deze zorgt ook voor de scheiding tussen de motorklemmetjes en het chassis.
Er zit maar een heel kleine ruimte tussen en zonder dit kapje is er een kans dat de motoraansluiting contact maakt met het frame en dat vindt de decoder niet leuk.
Na een paar testrondjes kan de behuizing er weer op in omgekeerde volgorde.
De laatste details kunnen worden gemonteerd.
Er is een zakje meegeleverd met div kleine onderdeeltjes.
In de gebruiksaanwijzing staat duidelijk in het Japans vermeld hoe en waar alles moet
.
Er is een keuze uit 2 verschillende schilden voor speciale ritten aan de voorzijde van de lok.
Ook kan je zelf kiezen uit 4 verschillende nummerschilden.
Deze zijn 1x6mm groot dus lekker priegelen om ze erin te krijgen.
En er zijn ook 2 mooie kleine koppelingen meegeleverd en deze gaan we uiteraard ook gebruiken.
Die kleine koppelingen zien er echt prachtig uit.
En nu is ie toch echt wel klaar, vind het wel zeer geslaagd.
Lekker langzaam rijden en zachtjes aankoppelen.