Scratch Building
-
Re: Scratch Building
Frans,
Inderdaad heel mooi
Het tipje van de sluier laat ik maar omlaag want je kan er ook van schrikken
Maar ook Sterkte man
Inderdaad heel mooi
Het tipje van de sluier laat ik maar omlaag want je kan er ook van schrikken
Maar ook Sterkte man
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Heel mooi weer Frans.
Bij dat splitlevel toilet kun je volgens mij maar beter zorgen dat je in de bovenste zit lijkt me.
Bij dat splitlevel toilet kun je volgens mij maar beter zorgen dat je in de bovenste zit lijkt me.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Hallo NSpoorders.
Bedankt R & R.
Iedereen bedankt voor de commentaren. Wat betreft de afvoer van het bovenste toilet, ik heb geen idee maar veronderstel dat de afvoer binnendoor loopt, hoop ik dan maar.
Tijdens een paar doorwaakte nachten het volgende idee opgedaan en uitgewerkt: een lawinegalerij.
Overal waar bergen en treinen zijn kom je ze in alle maten en uitvoeringen tegen. In Engelstalige landen worden ze Snow Sheds genoemd. Omdat deze gelarij in een bocht gepland is, is de uitvoering iets lastiger dan een rechtoe rechtaan galerij.
Opmerking: Bijna alle foto's zijn van links genomen zodat er en vervorming zichtbaar is.
Eerst maar is een tekening:
Eerst de balken (3x3 mm) op maat en de juiste hoek gemaakt.
De balken in de mal gedaan en aan elkaar gelijmd.
De steunbalken ingeplakt.
Voordat de lijm goed gedroogd is de constructie uit de mal gehaald, kleine correcties kunnen nu nog gedaan worden.
Steunplanken (1x3 mm) op maat gemaakt. (voor en achterzijde)
Controle van de constructie m.b.v. de tekening.
Na het maken van een tekening van het bochttraject nu de opbouw van de constructie.
Tot zover, wordt vervolgd.
Bedankt R & R.
Iedereen bedankt voor de commentaren. Wat betreft de afvoer van het bovenste toilet, ik heb geen idee maar veronderstel dat de afvoer binnendoor loopt, hoop ik dan maar.
Tijdens een paar doorwaakte nachten het volgende idee opgedaan en uitgewerkt: een lawinegalerij.
Overal waar bergen en treinen zijn kom je ze in alle maten en uitvoeringen tegen. In Engelstalige landen worden ze Snow Sheds genoemd. Omdat deze gelarij in een bocht gepland is, is de uitvoering iets lastiger dan een rechtoe rechtaan galerij.
Opmerking: Bijna alle foto's zijn van links genomen zodat er en vervorming zichtbaar is.
Eerst maar is een tekening:
Eerst de balken (3x3 mm) op maat en de juiste hoek gemaakt.
De balken in de mal gedaan en aan elkaar gelijmd.
De steunbalken ingeplakt.
Voordat de lijm goed gedroogd is de constructie uit de mal gehaald, kleine correcties kunnen nu nog gedaan worden.
Steunplanken (1x3 mm) op maat gemaakt. (voor en achterzijde)
Controle van de constructie m.b.v. de tekening.
Na het maken van een tekening van het bochttraject nu de opbouw van de constructie.
Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Keep on thinking!
Hoi Frans ,
In een woord gezegd super zo jij van lucifers iets bouwt
mvg Sjaak
In een woord gezegd super zo jij van lucifers iets bouwt
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Even een kleine aanpassing, de kwaliteit van de lucifers liet het de laatste tijd nogal afweten (veel kromme en beschadigde lucifers) zodat ik ben overgestapt op hout uit de hobbyshop.
Het is wel wat duurder maar de kwaliteit is stukken beter.
Het is wel wat duurder maar de kwaliteit is stukken beter.
Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Keep on thinking!
haha ja zelfs op lucifers word bezuinigd!
Maar wat zet jij een schitterende dingen neer, oh en die dubbele toilet, erg leuk zeg! Heb je ook een drollenzuiger erbij? auto met opvangbak erachter op ofzo?
Lijkt me best leuk voor erbij.
Maar wat zet jij een schitterende dingen neer, oh en die dubbele toilet, erg leuk zeg! Heb je ook een drollenzuiger erbij? auto met opvangbak erachter op ofzo?
Lijkt me best leuk voor erbij.
Groeten Chris
Hallo NSpoorders.
Tussen de bedrijven door even een foto-update van de lawinegalerij.
De constructie van de zijkant.
Een drietal detailfoto's van de constructie. De foto's zijn enigzins vervormd omdat ik van portretfoto's landschapsfoto's heb gemaakt.
Begonnen met de dakplaten.
Onder de open secties (2, 4 en 6) nog een balkje aan constructie toegevoegd waar de led verlichting aan komt.
Het dak is gedicht en begonnen met het dichtmaken van de voorkant.
Tussen de bedrijven door even een foto-update van de lawinegalerij.
De constructie van de zijkant.
Een drietal detailfoto's van de constructie. De foto's zijn enigzins vervormd omdat ik van portretfoto's landschapsfoto's heb gemaakt.
Begonnen met de dakplaten.
Onder de open secties (2, 4 en 6) nog een balkje aan constructie toegevoegd waar de led verlichting aan komt.
Het dak is gedicht en begonnen met het dichtmaken van de voorkant.
Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Keep on thinking!
-
Lawinegalerij update:
De voorzijde van de galerij is gedicht.
De achterzijde; deze zijde wordt tegen de lawine gevaarlijke bergwand geplaatst.
In het stikdonker de ledjes getest. Een hoop licht en het dak moet aan de binnenzijde donker gemaakt worden om doorschijnend licht te voorkomen.
Nog even de doorgang getest.
Rest alleen nog het schilderwerk en de veroudering, plaatjes volgen.
De voorzijde van de galerij is gedicht.
De achterzijde; deze zijde wordt tegen de lawine gevaarlijke bergwand geplaatst.
In het stikdonker de ledjes getest. Een hoop licht en het dak moet aan de binnenzijde donker gemaakt worden om doorschijnend licht te voorkomen.
Nog even de doorgang getest.
Rest alleen nog het schilderwerk en de veroudering, plaatjes volgen.
Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Keep on thinking!
-
Hallo mede N spoorders.
Even een update over de ertsoverslagtoren:
Heb na rijp beraad besloten om een nieuwe toren te maken. De oude overslag was iets te royaal aan de maat voor het baantje dat ik op het oog had. Zo het gereedschap maar weer gepakt en een nieuwe voorraad hout aangerukt en aan de slag.
Deze keer geen foto's van de constructie, deze is eigenlijk hetzelfde als de oude, maar wel foto's van het eind resultaat. Tenminste bijna want er moet nog een bewegingsconstructie bedacht worden, er moet nog licht in gemaakt worden en er moet nog geschilderd en verweerd worden.
De binnenkant met de bunker.
Drie i.p.v. twee glijgoten.
De achterzijde.
De voor en zijkant.
Het dak.
Wordt vervolgd.
Even een update over de ertsoverslagtoren:
Heb na rijp beraad besloten om een nieuwe toren te maken. De oude overslag was iets te royaal aan de maat voor het baantje dat ik op het oog had. Zo het gereedschap maar weer gepakt en een nieuwe voorraad hout aangerukt en aan de slag.
Deze keer geen foto's van de constructie, deze is eigenlijk hetzelfde als de oude, maar wel foto's van het eind resultaat. Tenminste bijna want er moet nog een bewegingsconstructie bedacht worden, er moet nog licht in gemaakt worden en er moet nog geschilderd en verweerd worden.
De binnenkant met de bunker.
Drie i.p.v. twee glijgoten.
De achterzijde.
De voor en zijkant.
Het dak.
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door FaCo op 30 dec 2012 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Keep on thinking!
Hallo mede N spoorders.
Deze bladzijde was dubbel geplaatst en heb ik bij deze verwijderd. Sorry.
Deze bladzijde was dubbel geplaatst en heb ik bij deze verwijderd. Sorry.
Laatst gewijzigd door FaCo op 30 dec 2012 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Keep on thinking!
-
Wouwwwwwww
Dat is mooi vooral dat dakje
Model-hogeschool is er niets bij Frans super gedetaileerd zo jij werkt
mvg Sjaak
Dat is mooi vooral dat dakje
Model-hogeschool is er niets bij Frans super gedetaileerd zo jij werkt
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
-
-
Hoi Frans, dat laatste gebouw is echt erg mooi aan het worden, vooral met het dak is echt veel mooier als bij vorige gebouwen, ga zo door.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
idd! alsof de dakpannen er allemaal 1 voor 1 opgelegd zijn, heb jij die er ook 1 voor 1 opgelegd?
Groeten Chris
@Chris, niet echt!
Ik heb voor het dak strookjes 1 mm dik balsahout van 5 mm breed gebruikt, vervolgens op onregelmatige afstand aan een zijde voor ongeveer driekwart ingesneden. Om het een beetje origineel te laten lijken hier en daar het strookje wat smaller gemaakt, vooral onreglmatig.
En dan is het een kwestie van strookje voor strookje overlappend op de dakconstructie plakken.
Ik heb voor het dak strookjes 1 mm dik balsahout van 5 mm breed gebruikt, vervolgens op onregelmatige afstand aan een zijde voor ongeveer driekwart ingesneden. Om het een beetje origineel te laten lijken hier en daar het strookje wat smaller gemaakt, vooral onreglmatig.
En dan is het een kwestie van strookje voor strookje overlappend op de dakconstructie plakken.
Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Keep on thinking!
Ik heb inmiddels een volgende constructie gemaakt, een zogenaamde houten schraagbrug (trestle bridge).
Hier volgt de (foto)beschrijving voor het maken van de staanders:
Eerst heb ik de constructietekening op een mdf plankje getekend en vervolgens met stukjes resthout de contouren beplakt. Dit goed laten drogen. hiermee kunnen nu meerdere staanders gemaakt worden met minimale verschillen.
Eerst de bovenste drager geplaatst, hierop komt de rail te liggen, dan de eerste twee staanders aan de drager gelijmd.
Vervolgens de buitenste twee staanders aan de drager gelijmd.
Om de staanders op hun plaats te houden een dwarsligger vastgelijmd.
En om de constructie stabiel te houden nog een diagonaalligger gelijmd.
Nu de hele staanderconstructie uit de mal gehaald en aan de achterzijde ook voorzien van een dwars- en diagonaalliggers gelijmd.
De eerste staander is af er volgen er nog vier, eerst deze maar is goed laten drogen.
Voor de verdere brugconstructie vewijs ik naar m'n Cold Creek draadje.
Hier volgt de (foto)beschrijving voor het maken van de staanders:
Eerst heb ik de constructietekening op een mdf plankje getekend en vervolgens met stukjes resthout de contouren beplakt. Dit goed laten drogen. hiermee kunnen nu meerdere staanders gemaakt worden met minimale verschillen.
Eerst de bovenste drager geplaatst, hierop komt de rail te liggen, dan de eerste twee staanders aan de drager gelijmd.
Vervolgens de buitenste twee staanders aan de drager gelijmd.
Om de staanders op hun plaats te houden een dwarsligger vastgelijmd.
En om de constructie stabiel te houden nog een diagonaalligger gelijmd.
Nu de hele staanderconstructie uit de mal gehaald en aan de achterzijde ook voorzien van een dwars- en diagonaalliggers gelijmd.
De eerste staander is af er volgen er nog vier, eerst deze maar is goed laten drogen.
Voor de verdere brugconstructie vewijs ik naar m'n Cold Creek draadje.
Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Keep on thinking!
Hallo mede NSpoorders.
Dit draadje maar weer eens opgediept uit de catacomben van het forum want ik ben weer een beetje creatief met hout geweest. Het heeft te maken met de zee en conserven.
Even een teasertje:
Voor de duidelijkheid dit wordt het dus niet, het wordt volgens mijn fantasie.
Foto's en tekst volgen asap.
Dit draadje maar weer eens opgediept uit de catacomben van het forum want ik ben weer een beetje creatief met hout geweest. Het heeft te maken met de zee en conserven.
Even een teasertje:
Voor de duidelijkheid dit wordt het dus niet, het wordt volgens mijn fantasie.
Foto's en tekst volgen asap.
Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Keep on thinking!
Laat maar komen hoor, we zitten er klaar voor!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.