Na 1,5 week met vooral materieel bezig te zijn geweest( zie ook
hier wat verder naar onder) ben ik weer met dit diorama bezig. Ik ben eerst eens met wat struikjes begonnen en een dag later met het belijnen van de weg, het plaatsen van hekjes, het maken van bomen en het plaatsen ervan. De bomen zijn van verschillende soorten onkruid en rietpluimen gemaakt.
De rietpluimen zijn eerst op maat geknipt( ik haal 2 tot 3 bomen uit 1 grote rietpluim) en daarna ingespoten met spuitlijm waarna ik er grasvezels in gestrooid heb. Hier heb ik dan weer een laag haarlak overheen gespoten en sommige heb ik daarna nog een keer ingestrooid en bespoten met haarlak. De stammen drybrush ik voor het plaatsen nog met wat donker grijs.
De kleine bomen zijn bloemen van een struik die voor m'n flatje gestaan heeft en die heb ik ingespoten met haarlak en ingestrooid met fijn strooisel op basis van zaagsel van volgens mij Noch. Dit heb ik ook voor de grote bomen gebruikt maar die heb ik grotendeels eerst ingespoten met spuitlijm en daarna ingestrooid met Heki Wildgras( sommige stukken moest dat in 2 keer) voor de fijne takken structuur waarna ik ook dat heb ingespoten met haarlak en heb ingestrooid met dat strooisel wat ik in 2 kleuren heb. Daarna heb ik iedere boom nog een keer ingespoten met haarlak.
Wat me opvalt bij het gebruik van dit soort strooisel is dat de haarlak niet de stevigheid en lijmkracht geeft als het wel bij andere strooisels doet. Dit komt waarschijnlijk omdat het gene poreus materiaal is en daardoor de lijm niet opzuigt. Hierdoor heb ik alle bomen die ik met dat strooisel heb gedaan nog een keer in moeten spuiten met haarlak en wel zo dat de bovenste helft en echt losse takken zo goed als doorweekt waren, de lak loopt dan vanzelf naar het lager gelegen strooisel toe. Totdat het helemaal droog is wat dan dus wel lang duurt blijven de bomen erg kwetsbaar omdat eerdere laklagen ook weer week worden. Uit eindelijk zijn de bomen toch hard geworden en vallen ze niet meer uit want dat was tijdens het plaatsen van de eerste bomen een groot probleem.
Tijd voor wat foto's:

Al het hekwerk moet nog een behandeling krijgen met verf, waarschijnlijk alleen wat roest, alleen die rode daarvan ga ik even bedenken wat ik daar nu mee wil want die kleur bevalt me niet echt, maar misschien maak ik dat nog wel oranje.
Groetjes Michiel