Diorama Ebbinghausen Ost

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

gek op stoom

Re: Diorama Ebbinghausen Ost

Bericht door gek op stoom »

wat een mooi gebouw :shock:

Gr andy

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Michiel,

Wat een gave gebouwen zijn dat geworden, die zullen best wel goed op de baan staan.

Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister ben ik bezig geweest met een achtergrond te schilderen, dit gaat met verbazend goed af, het is nog niet af maar lijkt echt als ergens op:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is pas de 2e achtergrond ooit die ik schilder maar ben er wel tevreden over tot nu toe. Ik heb nog een paar dingen in m'n hoofd waarvan ik wil kijken of het er nog in verwerkt kan/moet worden zoals; wat hoge gebouwen die boven enkele heuvels uitkomen van Ohstein rechts naast de hoek, Erwitte links naast de hoek en evt. in de verte links de spoorlijn Neu Dalhausen - Erwitte.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 24 jan 2019 17:30, 2 keer totaal gewijzigd.

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Heren,

Graag terug naar het onderwerp a.u.b.

Op verzoek van Michiel heb ik zijn draadje opgeschoond.

groet,

Hans :D

https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

Jeroen

Bericht door Jeroen »

De foto-discussie ontmoedigt mij eigenlijk om dit door te gaan zitten lezen....maar goed, ik zal er verder geen mening aan verbinden (hoewel ik die wél heb!) en hier de boel weer oprakelen.

Ontopic,

Michiel, leuk die achtergrond. Met name de windmolens vind ik erg leuk bedacht (en nee, dat is niet omdat ik nu vaak in Halalmere zit, want ik hááát windmolens, drempels en busbanen! :twisted: ) en doet realistisch aan. Toch, is je achtergrond hier en daar 'te druk'. En ik wil graag een beetje kritisch zijn, want verder worden jouw bouwwerken als maar mooier en creatiever dus: hoppa!
De heuvels op je achtergrond vind ik wat te 'bol', daar had wat meer rust in gekund. Is het een idee je wolkenpartij nog wat verder richting de horizon te schilderen? Nu klopt je perspectief niet echt, terwijl de bijvoorbeeld de windmolens in de verte ook kleiner zijn dan andere.
Verder vind ik het leuk gedaan, en het inspireert best om zelf ook een achtergrond te gaan schilderen. Dat heb ík echt nog nooit gedaan, dus wie weet......

J.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Als eerste Hans bedankt voor het vegen.

Jeroen bedankt voor je tips, ik ga de komende dagen nog kijken wat ik wel en niet ga doen, er zal vast hier en daar nog wat aangepast gaan worden.

Wat de bolling van de heuvel betreft, ja dat is even zoeken, in mijn herinnering klopt het aardig met hoe het landschap er in die regio in de basis in het echt uit ziet. Of ik dit nu op de juiste manier weergegeven heb mwah, daar ben ik ook nog niet van overtuigd. Het is veel beter als ik had durven hopen, maar inmiddels heb ik er ook op de voorgrond nog wat bomen op geschilderd, die nemen redelijk wat van de rest weg maar ze zijn me net niet levendig genoeg dus daar wil ik ook nog iets aan gaan doen.

Dus ik kan jou punten zeker na lopen en bekijken en dan kijken of ik er hier nog wat mee kan en/of moet doen en anders neem ik het zeker mee voor een volgende.

Groetjes Michiel

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Wat ik nu heb wat achtergrond betreft is het volgende:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De achter wand daar ben ik nu best tevreden over maar de 2 zijwanden niet. Rechts heb ik een poging gedaan het dorp te schilderen en het spoor in de achter grond te laten overlopen en weg buigen maar dat is duidelijk niet bepaald gelukt. Links heb ik dat alleen met een weg geprobeerd met zeer matig resultaat en het spoor nog niet en ik heb ook zo even geen idee hoe ik dat aan moet pakken.
Het word denk ik eerst in m'n archief zoek naar foto's die door de voorruit van treinen en andere railvoertuigen zijn genomen en dan kijken of ik daar iets mee kan.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 24 jan 2019 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Michiel,

de zijkanten zou ik niet voorzien van een achtergrond, of je moet de 90 graden hoek eruit halen en het vloeiend laten verlopen. Misschien de zijkanten wat meer op de voorgrond camoufleren met bebouwing of bomen o.i.d.

Je zegt het zelf al, het dorp rechts is niet echt nice. Misschien is het een ideetje, als je toch een dorp wil, om het dan meer in silhouetten in grijstint te schilderen. Overigens heb je het op de derde foto de linkerkant wel mooi gedaan. Niet te 'steile' heuvels, en mooi in lichtere tinten naar de horizon lopend. Zoiets moest ik toch ook maar eens gaan doen......

Verder gewoon doorgaan, want je inspireert wel tot het maken/schilderen van een achtergrond.

Grtz,

J.
Laatst gewijzigd door Jeroen op 08 jul 2011 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Michiel, hoe je de zijkanten moet oplossen weet ik niet, ik ben absoluut niet kunstzinnig. Dat wat jij hier hebt gemaakt zal ik nooit kunnen, daarvoor ontbreekt bij de creativiteit/inzicht. Voor de achterkant heb ik wel een tip. Je hebt verschillende grote bomen geschilderd die dus dicht bij staan. Die zou je moeten vervangen door echte (halve!) exemplaren, de overgang wordt dan veel natuurlijker. Je krijgt dan veel meer een doorkijk effect.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik heb net de rechter zijwand grotendeels weer licht blauw/grijs geschilderd en ik ga nu eerst nog eens goed kijken hoe ik het met het spoor moet doen en dan ga ik na het dorp kijken. Eigenlijk zou ik van achter naar voren moeten schilderen, dus eerst het meest vage en achterste en dan naar voren toe steeds ietsje minder vaag en groter tot ik voorop ben.

Ik ga echt aan de hand van foto's moeten werken wat spoor betreft want anders gaat het niet werken.

Wat de noodzaak van het dorp betreft, het dorp ligt er in mijn wereld, dat is een feit, dus wil ik het ook weer kunnen geven.

Ik overweeg eerst wat op de zijwand te schetsen en het daarna als het goed is pas met verf in te vullen.

Groetjes Michiel

gek op stoom

kun je het probeeren om de rails door te schilderen
zodat het verdweind in de verte
en het water door te laten lopen

Gr andy

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Michiel. ;)

:o .
Welk soort verlichting ga je strakjes toepassen boven het diorama.?
TL, halogeen of spotjes.

Martin de Deugd

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik ga LED verlichting van IKEA gebruiken, bij m'n pa en ma licht een LED strip van 75cm klaar en die is vel genoeg om een hele kast te verlichten bleek toen we dat in een muurkast uit testen. Daar heb ik verder werk aan dus heb ik hem bij m'n pa en ma laten liggen want die kan ik er als het klaar is met een paar druppels secondelijm er in vast lijmen.

Ik ben nu links begonnen met een nieuwe achtergrond waarbij de horizon iets hoger ligt. Hierdoor kon ik de boog naar links van het spoor en het perron beter weergeven. Dit zelfde bied ook hoop voor de linker kant van het diorama waar het spoor daar ook in een boog naar links door moet lopen.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Naast dat ik 2 dagen met materieel bezig ben geweest voor in m'n vitrinekast ben ik ook door aan het bouwen geweest aan dit diorama. Ik heb de achtergronden van de zijwanden nog wat bij gewerkt en ik ben met wat kleine gebouwen bezig geweest.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tussen deze brug en de fabriek moet ik nog een half gebouwtje plaatsen die ik op maat moet maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wat nieuwe bouwpakketjes van huizen liggen en daarmee kan ik halve ipv hele huizen op dit diorama gaan maken tegen de achtergrond.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 24 jan 2019 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

En weer de nodige dagen verder heb ik weer wat leuks gebouwd/in aanbouw, weer met allerlei onderdelen van div. bouwpakketjes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 24 jan 2019 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Jos

Bericht door Jos »

Mooi gedaan weer hoor Michiel.

Groetjes,
Jos

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Nou zeg, dat doorzagen pakt wel heel erg goed uit! Mooi man!

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

gek op stoom

de gebouwen zijn mooi verouderd
zaag je de gebouwen met een ijzerzaag door
of met een figuurzaag :?:

Gr andy

T.Spat

Bericht door T.Spat »

Heej Michiel,

ziet er weer fraai uit :)

Mvg,

Tis

FidOo

Bericht door FidOo »

Ja mooi werk hoor! Petje af voor het mooie werk. Vind vooral de metrolijn ook erg origineel en goed gedaan ook met de 3e rail.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

gek op stoom schreef:de gebouwen zijn mooi verouderd
zaag je de gebouwen met een ijzerzaag door
of met een figuurzaag :?:

Gr andy
Andy, ik knip, snij of slijp de wanden door indien nodig, meestal snij ik het met een stanley mes door maar soms is knippen makkelijker. De daken lijn in later precies uit door de slijpschijf er langs te halen zodat dat precies in lijn is met de achterwand, gewoon slijpen en meten tot het goed, het inbouwen van blinde wanden wil daarbij heel veel helpen.

Als het even kan probeer ik zoveel mogelijke hele wanden te gebruiken, maar de daken en enkele zijwanden moeten wel begesneden of geknipt worden, maar hoe minder hoe beter. Daarom bepalen de wand delen die ik voorradig heb ook grotendeels de vorm van de gebouwen.

Voor de rest iedereen bedankt voor de reacties, groetjes Michiel

gek op stoom

hoi michiel

dank voor de goede uitleg

Gr andy

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Als bij product van dit diorama bouw ik een kleiner diorama, de bouw ervan is vanaf nu hier te volgen.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Na 1,5 week met vooral materieel bezig te zijn geweest( zie ook hier wat verder naar onder) ben ik weer met dit diorama bezig. Ik ben eerst eens met wat struikjes begonnen en een dag later met het belijnen van de weg, het plaatsen van hekjes, het maken van bomen en het plaatsen ervan. De bomen zijn van verschillende soorten onkruid en rietpluimen gemaakt.

De rietpluimen zijn eerst op maat geknipt( ik haal 2 tot 3 bomen uit 1 grote rietpluim) en daarna ingespoten met spuitlijm waarna ik er grasvezels in gestrooid heb. Hier heb ik dan weer een laag haarlak overheen gespoten en sommige heb ik daarna nog een keer ingestrooid en bespoten met haarlak. De stammen drybrush ik voor het plaatsen nog met wat donker grijs.

De kleine bomen zijn bloemen van een struik die voor m'n flatje gestaan heeft en die heb ik ingespoten met haarlak en ingestrooid met fijn strooisel op basis van zaagsel van volgens mij Noch. Dit heb ik ook voor de grote bomen gebruikt maar die heb ik grotendeels eerst ingespoten met spuitlijm en daarna ingestrooid met Heki Wildgras( sommige stukken moest dat in 2 keer) voor de fijne takken structuur waarna ik ook dat heb ingespoten met haarlak en heb ingestrooid met dat strooisel wat ik in 2 kleuren heb. Daarna heb ik iedere boom nog een keer ingespoten met haarlak.

Wat me opvalt bij het gebruik van dit soort strooisel is dat de haarlak niet de stevigheid en lijmkracht geeft als het wel bij andere strooisels doet. Dit komt waarschijnlijk omdat het gene poreus materiaal is en daardoor de lijm niet opzuigt. Hierdoor heb ik alle bomen die ik met dat strooisel heb gedaan nog een keer in moeten spuiten met haarlak en wel zo dat de bovenste helft en echt losse takken zo goed als doorweekt waren, de lak loopt dan vanzelf naar het lager gelegen strooisel toe. Totdat het helemaal droog is wat dan dus wel lang duurt blijven de bomen erg kwetsbaar omdat eerdere laklagen ook weer week worden. Uit eindelijk zijn de bomen toch hard geworden en vallen ze niet meer uit want dat was tijdens het plaatsen van de eerste bomen een groot probleem.

Tijd voor wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Al het hekwerk moet nog een behandeling krijgen met verf, waarschijnlijk alleen wat roest, alleen die rode daarvan ga ik even bedenken wat ik daar nu mee wil want die kleur bevalt me niet echt, maar misschien maak ik dat nog wel oranje.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 24 jan 2019 18:12, 3 keer totaal gewijzigd.

Thrilly

Bericht door Thrilly »

Hoi Michiel,.

Weer goed en mooi bezig man!

Rory

(n-spoor website met project volgt)
Plaats reactie