Re: Vergelijkende test geluidsdempers
Geplaatst: 03 jul 2011 20:15
Hoi michiel,
het werd eerder al genoemd, geluidsoverlast is een trilling die doorgegeven word.
maar dat word dan door gegeven doordat er kontakt is, dus hebben we het ook over kontaktgeluiden.
Eigenlijk is er maar 1 manier om dit te verminderen. Er zal op 1 of andere manier een zwevende constructie moeten worden gemaakt.
Dus een vaste ondergrond (in dit geval onze modelspoorplaat) die vervolgens moet worden voorzien van een issolator, die er eigenlijk los op moet liggen, en waarop dan weer een 2e laag komt waarop je kunt verder bouwen met je rails ballast en dergelijke.
Alleen heb je om dit te kunnen maken, wel een behoorlijke dikte nodig.
Want je zult op 1 of andere manier het schuim op zijn plaats moeten houden, en de bovenlaag ook.
eigenlijk zou je dus een soort u profiel moeten hebben waar je schuim/isolaag in ligt, welke ook weer een soor U moet hebben, zodat daar weer een laag hout in kan liggen, die daarmee niet in kontakt komt met de onderlaag.
Het grootste probleem is. dat uiteindelijk isolatie werkt door de luchtlagen in het schuim.
door nu te gaan lijmen, lopen de poriën van het schuim vol, waardoor er wederom kontakt is tussen boven en onderlaag.
waarmee dus het effect teniet gedaan is.
zelf heb ik in het verleden al eens een muur voorzien van geluids isolatie.
heb hier gebruik gemaakt van materiaal welke ook gebruikt word voor geluidsstudio`s.
op de muur maakte je regels vast, die bestonden uit 2 lagen MDF waartussen een laag van pakweg 4cm schuim zat.
die maakte je vast met schroefklips op de muur, die tussen schuim en 1e MDF laag werd gestoken
Hart op hart lagen die regels 60cm van elkaar, er tussen kwamen losse schuimplaten, en daarna schroefde je gipsplaten op de buitense regels.
Hierdoor ontstond er dus een zwevende muur, die los stond van vloer plafond en muur doordat hij alleen hing aan de MDF regels met schuim er tussen.
Maar die dikte is nu ons probleem, probeer maar eens een leuke verhouding te zoeken in N-spoor, je zelfs in H0 spoor, om een zwevende constructie te maken zodat het ook nog geloofwrrdig is.
Jouw dijk die je ons hier liet zijn was er denk ik de enige mogelijkheid voor geweest, om het geloofwaarig te laten uitzien.
mvg
Freddy
het werd eerder al genoemd, geluidsoverlast is een trilling die doorgegeven word.
maar dat word dan door gegeven doordat er kontakt is, dus hebben we het ook over kontaktgeluiden.
Eigenlijk is er maar 1 manier om dit te verminderen. Er zal op 1 of andere manier een zwevende constructie moeten worden gemaakt.
Dus een vaste ondergrond (in dit geval onze modelspoorplaat) die vervolgens moet worden voorzien van een issolator, die er eigenlijk los op moet liggen, en waarop dan weer een 2e laag komt waarop je kunt verder bouwen met je rails ballast en dergelijke.
Alleen heb je om dit te kunnen maken, wel een behoorlijke dikte nodig.
Want je zult op 1 of andere manier het schuim op zijn plaats moeten houden, en de bovenlaag ook.
eigenlijk zou je dus een soort u profiel moeten hebben waar je schuim/isolaag in ligt, welke ook weer een soor U moet hebben, zodat daar weer een laag hout in kan liggen, die daarmee niet in kontakt komt met de onderlaag.
Het grootste probleem is. dat uiteindelijk isolatie werkt door de luchtlagen in het schuim.
door nu te gaan lijmen, lopen de poriën van het schuim vol, waardoor er wederom kontakt is tussen boven en onderlaag.
waarmee dus het effect teniet gedaan is.
zelf heb ik in het verleden al eens een muur voorzien van geluids isolatie.
heb hier gebruik gemaakt van materiaal welke ook gebruikt word voor geluidsstudio`s.
op de muur maakte je regels vast, die bestonden uit 2 lagen MDF waartussen een laag van pakweg 4cm schuim zat.
die maakte je vast met schroefklips op de muur, die tussen schuim en 1e MDF laag werd gestoken
Hart op hart lagen die regels 60cm van elkaar, er tussen kwamen losse schuimplaten, en daarna schroefde je gipsplaten op de buitense regels.
Hierdoor ontstond er dus een zwevende muur, die los stond van vloer plafond en muur doordat hij alleen hing aan de MDF regels met schuim er tussen.
Maar die dikte is nu ons probleem, probeer maar eens een leuke verhouding te zoeken in N-spoor, je zelfs in H0 spoor, om een zwevende constructie te maken zodat het ook nog geloofwrrdig is.
Jouw dijk die je ons hier liet zijn was er denk ik de enige mogelijkheid voor geweest, om het geloofwaarig te laten uitzien.
mvg
Freddy