locs ombouwen naar digitaal en Belgische Staat
Re: locs ombouwen naar digitaal en Belgische Staat
Ja Bruce, ik weet het, ik blijf beter bij stoom!
Maar geen paniek, een 2de versie van deze diesel komt.... maar niet meteen. (ik hoor je al opgelucht zuchten )
Maar geen paniek, een 2de versie van deze diesel komt.... maar niet meteen. (ik hoor je al opgelucht zuchten )
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Afplakken vind ik nu echt het meest vervelende werk van het hele ombouwgebeuren. Bij een stoomlocomotief is er geen kantje recht, of het zit vol klinknagels. Afplakken resulteert in een wobbelende rand dat langs kieren en klinknagels de verf naar binnen trekt. Strakke randen? Vergeet het. Wat is afplakken een rot-karwei; hoe goed je het ook probeert af te plakken, de rafelige verfranden zijn steeds weer present.
Maar goed, het moet, dus alles ingepakt en klaar voor de komende kleurlaag...
Maar goed, het moet, dus alles ingepakt en klaar voor de komende kleurlaag...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Je bent weer erg goed bezig Michiel. Ik zou daar dus het geduld niet voor hebben...
Voor dat afplakken heb ik misschien nog wel een tip, toen ik vroeger (30 jaar geleden) plastic vliegtuigjes in elkaar plakte, gebruikte ik voor het afplakken een spulletje van Revell. Ik weet niet meer hoe het heet, maar het zat in een klein glazen flesje en het was wit. Als je het ergens op smeert, dan wordt het doorzichtig/geelachtig. Het is een soort latex rubber materiaal en het ruikt sterk naar ammoniak.
Goed, waar het om gaat: met een kwasje en/of klein penseeltje breng je dit spul aan waar geen verf moet, dan schilder of spuit je het en, voordat de verf droog is, pel je met een pincet het rubber eraf. Werkt(e) perfect! Ik deed vaak ergens in het rubber een lucifer of zo, zodat het gemakkelijk en snel af te pellen is.
Groeten,
Edwin
PS, nadat ik dit net getiept heb, heb ik toch maar even gegoogeld, dit is het dus: http://www.revell.de/index.php?id=210&K ... 39801&sp=1
Voor dat afplakken heb ik misschien nog wel een tip, toen ik vroeger (30 jaar geleden) plastic vliegtuigjes in elkaar plakte, gebruikte ik voor het afplakken een spulletje van Revell. Ik weet niet meer hoe het heet, maar het zat in een klein glazen flesje en het was wit. Als je het ergens op smeert, dan wordt het doorzichtig/geelachtig. Het is een soort latex rubber materiaal en het ruikt sterk naar ammoniak.
Goed, waar het om gaat: met een kwasje en/of klein penseeltje breng je dit spul aan waar geen verf moet, dan schilder of spuit je het en, voordat de verf droog is, pel je met een pincet het rubber eraf. Werkt(e) perfect! Ik deed vaak ergens in het rubber een lucifer of zo, zodat het gemakkelijk en snel af te pellen is.
Groeten,
Edwin
PS, nadat ik dit net getiept heb, heb ik toch maar even gegoogeld, dit is het dus: http://www.revell.de/index.php?id=210&K ... 39801&sp=1
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Hoi Edwin,
bedankt voor je tip, maar ik heb al een gelijkaardig product geprobeerd. Maskol (van Humbrol?), een paarse substantie dat rubberachtig opdroogd. Het werkt perfect om bepaalde delen te beschermen tegen verf (ruitjes, sleepcontacten,...) maar zelfs nat is het een stroopachtige brei waarmee ik niet strak lijntjes kan trekken.
Voorlopig ga ik verder met het afplakken, maar ga met het volgende model een andere techniek proberen, gesuggereerd via het Belgische MSM-forum.
bedankt voor je tip, maar ik heb al een gelijkaardig product geprobeerd. Maskol (van Humbrol?), een paarse substantie dat rubberachtig opdroogd. Het werkt perfect om bepaalde delen te beschermen tegen verf (ruitjes, sleepcontacten,...) maar zelfs nat is het een stroopachtige brei waarmee ik niet strak lijntjes kan trekken.
Voorlopig ga ik verder met het afplakken, maar ga met het volgende model een andere techniek proberen, gesuggereerd via het Belgische MSM-forum.
Vers van de spuiterij, zonder retouches. Valt eigenlijk nog mee deze keer. De kleuren zijn nog wat dof, maar met satijnlak op het eind van het proces, wordt de kleur meer uitgesproken.
Toch best een mooie livrei, dat bruin. Nooit geweten dat deze kleur bezuiden de grens werd gebruikt voor personenlocs. Dacht dat in België groen werd gebruikt zoals bij de 12.004 en 64.169. Of is dat NMBS groen.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Ik vind het ook wel een gaaf kleurtje. Dat doffe vind ik eigenlijk wel mooier dan glimmend. Ziet er namelijk al heel realistisch uit. Maar satijn afgelakt zal misschien net ff dat beetje extra doen.
@Ron, bruin was de huisstijlkleur van de Belgische Staatsspoorwegen, een eeuw geleden. Toen in 1926 de NMBS werd opgericht (doorstart van Belgische Staatspoorwegen met andere naam), werd het flessengroen ingevoerd als huisstijlkleur. Vanaf het begin van de jaren 1930 werden effectief de locomotieven in het groen geschilderd. De groene huiskleur heeft de NMBS behouden tot de jaren 1970...
@Joost, locomotieven werden toen toegewezen, bijna voor het leven, aan een ploeg (machinist, stoker,...) dat er persoonlijk zorg voor moest dragen. Ze vertroetelde hun kind, en blonken het op. Het was hun trots. Vandaar dat locomotieven toen der tijd ook echt steeds proper en glimmend waren. Tegenwoordig is dat anders, niemand voelt zich verantwoordelijk voor een locomotief, en ze rijdt er dan maar stoffig en ondergekliederd met tags en ander rot-spul bij. Efficientie en drang naar winst is niet altijd bevordelijk.
@Joost, locomotieven werden toen toegewezen, bijna voor het leven, aan een ploeg (machinist, stoker,...) dat er persoonlijk zorg voor moest dragen. Ze vertroetelde hun kind, en blonken het op. Het was hun trots. Vandaar dat locomotieven toen der tijd ook echt steeds proper en glimmend waren. Tegenwoordig is dat anders, niemand voelt zich verantwoordelijk voor een locomotief, en ze rijdt er dan maar stoffig en ondergekliederd met tags en ander rot-spul bij. Efficientie en drang naar winst is niet altijd bevordelijk.
Tja daar heb je een goed punt. Vroegah was alles beter.. En in dit geval was dat denk ook wel zo. Vind de kleuren ook erg gaaf zo. Vind stoomloks met zwart drijfwerk en een andere kleur ketel ed toch ook wel gaaf.
Geen grote kunst, maar leuk om doen. Het interieur heeft een kleurtje gekregen. Niet dat het in normale omstandigheden te zien zou zijn, maar 't is voor de fun.
-
het maakt het wel net af .
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Ik heb een poging gedaan om over de ketel koperen ketelbanden te kleven. Dit zijn uiterst dunnen koperen stips van een paar tienden van een millimeter. Erg lastig om zo op het oog juist te leggen. Van op normale kijkafstand ziet het er best aardig uit, maar met de macrolens er dicht op wordt het meteen duidelijk dat het niet helemaal perfect ligt. Maar dat kan niemand zien wanneer het locomotief haar rondjes op de baan rijdt.
mij hoor je niet klagen ziet er erg mooi uit.
mvg vincent
mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
De kap is klaar. De algemene indruk is best geslaagd, vind ik. Niet perfect, maar al doende leren we. Volgende zal (hopelijk) weer iets beter zijn. Het onderstel en digitalisering moet nog gebeuren, ik wacht nog op de levering van uiterst dunne fosforbronzen bladen voor de vernieuwing van de sleepcontacten.
Nog 24 locomotieven te gaan.
Nog 24 locomotieven te gaan.
-
Sluit ik me helemaal bij aan
Ennn wel positief over je werk blijven!!!!
Ennn wel positief over je werk blijven!!!!
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
ziet er goed uit inderdaad. Zo houd je jezelf nog wel ff lekker bezig, de komende tijd .
Kato Unitrack, ECoS 50200
Hoi Rob,R Fongers schreef:Ennn wel positief over je werk blijven!!!!
ik ben inderdaad nogal kritisch tov mezelf. Ook hier, met deze loc, ben ik wel tevreden over de globale indruk, maar zie ook meteen daar waar ik iets niet helemaal heb gemaakt zoals ik zou hebben kunnen maken. Maar vergis je niet. Ik ben best trots op het resultaat van deze kap, en plezier heb ik ook tijdens het ombouwen. Maar ik ben nu eenmaal vrij zelf-kritisch, en kritisch naar anderen toe (dat probeer ik dan wel zo takvol en diplomatisch aan te pakken).
-
Tuurlijk Michiel,
Mag ook, maar tkwam een beetje negatief over van daar die veer (niet in je reet hoor )
Mag ook, maar tkwam een beetje negatief over van daar die veer (niet in je reet hoor )
Grtzz Rob
Ziet er inderdaad erg goed uit Michiel. Ga je nu ook nog decals aanbrengen?
Je hebt nog een behoorlijke klus als je al die 24 loks gaat ombouwen. Volgen er daarna ook nog wagons/rijtuigen?
Je hebt nog een behoorlijke klus als je al die 24 loks gaat ombouwen. Volgen er daarna ook nog wagons/rijtuigen?
Groeten,
Edwin
Edwin
Decals zijn een discipline op zich, vooral als ze wit of metaalkleur (messing) moeten zijn. Kant-en-klaar bestaan er geen Belgische decals. Ze moeten zelf gemaakt worden. Maar zonder een speciale printer die ook wit en metaalkleur kan printen wordt het een heel karwij. Deze job schuif ik dus nog voor me uit. Het komt er ooit wel eens van, maar zeker niet dit jaar.
Michiel,
Er staat op marktplaats een Belgisch stoomlocje, bij zoeken even het volgende in geven;
Arnold 2516, NMBS (Belgisch) stoomlok, zeldzaam !
Er staat op marktplaats een Belgisch stoomlocje, bij zoeken even het volgende in geven;
Arnold 2516, NMBS (Belgisch) stoomlok, zeldzaam !
Hoi Sander,
bedankt voor de tip!
bedankt voor de tip!
Graag gedaan.
Ben jij nog steeds op zoek naar tanks etc. uit de eerste wereldoorlog?
Gisteren in Houten heb ik een aantal modelletjes zien liggen. Was niet de beste kwaliteit maar ik geloof dat je ze als restanten in een bos wilde leggen, daar waaren ze naar mijn idee goed genoeg voor. Weet helaas niet welk merkt het was maar dan weet je dat er in ieder geval wel wat van bestaat.
Ben jij nog steeds op zoek naar tanks etc. uit de eerste wereldoorlog?
Gisteren in Houten heb ik een aantal modelletjes zien liggen. Was niet de beste kwaliteit maar ik geloof dat je ze als restanten in een bos wilde leggen, daar waaren ze naar mijn idee goed genoeg voor. Weet helaas niet welk merkt het was maar dan weet je dat er in ieder geval wel wat van bestaat.