Pagina 2 van 20

Re: René's N-baan

Geplaatst: 08 sep 2011 07:59
door Rob Fongers
Ziet er goed uit

Re: René's N-baan

Geplaatst: 08 sep 2011 08:11
door bob vermeulen
En dat allemaal in 4 dagen in de komende 2 weken is de baan gereed :lol:
Heb je ook goed proef gereden met de BR86 met een sleep wagons op de spiraal bochten?

Ziet er prima uit mooie open constructie daar hou ik van :D

Ik blijf het volgen

Bob

Re: René's N-baan

Geplaatst: 12 sep 2011 23:33
door René
Dank voor de positieve reacties.

Bob, de BR86 rijdt er prima doorheen met de 4 groene personenrijtuigen. Ik heb 'm nog niet getest met6 rijtuigen of meer, maar ik denk dat het geen probleem is. Het stijgingspercentage is max. 3%. Er is überhaupt nog geen één trein spontaan ontspoort en dat valt me enorm mee. Code 55 goed leggen is dus minder moeilijk dan ik dacht.

Open baan bewust voor gekozen in verband met de bereikbaarheid van onderuit. Bovebndien wil ik er niet onnodig veel constructiehout in verwerken. Ben nu wel bezig met vangrails in de spiralen.

De baan is vanaf maart in aanbouw. Het lijkt nu in no time gebouwd maar dat komt omdat ik dit topic pas ben begonnen :D.

Ik zal weer wat foto's aanvullen hier.

Gr.
René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 00:02
door René
De laatste foto's zoals de baan er op dit moment bij staat. De rails ligt geheel, behalve nog een aantal opstelsporen in het schaduwstation, die komen later aan de orde. De baan rijdt perfect voor al m'n treinen.

Helaas is de BR140 voor de 2e keer dit jaar terug naar Fleischmann. Het valt gelukkig allemaal binnen de fabrieksgarantie, maar wel balen, want je bent 'm zo 3 maanden kwijt. Waarschijnlijk weer iets met de decoder. De dealer vertelde me dat er in startsets wel eens goedkopere decoders geplaatst worden.... lijkt me niet zo slim. Geen goede motivatie voor starters lijkt me. Ik geef het niet op derhalve :) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De BR86 rijdt over de toekomstige brug:
Afbeelding

De bocht waar de BR103 uitkomt is meer de hoek in gelegd ten opzichte van het sporenplan:
Afbeelding

Afbeelding

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 00:10
door René
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet,
René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 07:03
door mark
Mooi hoor René!
Strak station en paradestrecke.
Gaat het proefrijden met langere treinen nog steeds goed?
Ben net zelf bezig een helling te plaatsen, rechtdoor 7 cm stijgen op 3.5 mtr.
En nog was dit bijna te steil. :shock:
Lijkt op de foto's misschien steiler, maar vroeg het me af.
Verder een erg leuk sporenplan!
Kijk weer uit naar de volgende udate :D

Gr.
Mark

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 07:44
door bob vermeulen
Rene,

Zeer mooi gelegte sporen :o en vooral ben ik jaloers op de mooie bochten die je hebt gemaakt. Moet zelf nog beginnen met mijn grote zichtbare delen, maar die van jouw zien er goed uit :D

Bob

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 08:37
door pp4trains
Ziet er goed uit hoor. Strak tempo heb je er in.

Groeten,
Patrick

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 10:05
door Rob Fongers
Heel goed René, idd mooie bogen

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 11:23
door Krab
Wat een sierlijke bogen mooi projekt ,dit blijf ik volgen Rene .


mvg Sjaak

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 11:28
door Jeroen
Ja, mooie sierlijke bogen op je parade-stukkie. Heb je nog aan de verkanting gedacht?

Tevens, die IKEA lamp is wel handig en niet duur. Zal vrouwlief er eens op afsturen, want ik ben natuurlijk allergisch voor de IKEA (en als je toestemt dat zij meegaat, dan ben je a) uren weg en b) kom je met meer junk thuis dan er eigenlijk goed en wel in je auto past..... :? )

Gaat de goede kant op, René!

Grtz,


Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 11:30
door PloFsky
Dan kan je beter meegaan, omdat je vrouw dan jouw stoel niet kan volproppen met andere zooi.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 14:40
door René
:) Allen dank voor de complimenten. Ja ben ook zeer content met de lange bogen, die had ik vanwege de beperkte bochtkeuze in het sporenplanprogrammaatje niet zo ingevoegd, maar uiteindelijk uit m'n hoofd zo op het oog neergelegd.

@ Mark: M'n treinen rijden er allemaal zonder problemen doorheen. Geen problemen met stijgende delen. Heb ook max. 3% aangehouden en in de bochten nog iets minder. Mijn langste trein is ongeveer een meter lang met stuurstandrijtuig (rijdt flink zwaarder vanwege stroomafname). Jouw stijging is dus 2%. Dat zou toch geen problemen moeten geven dacht ik zo, of heb je hele zware slepen?

@ Jeroen: Verkanting niet aan gedacht maar goeie tip! Zijn daar normen voor? Het lijkt me namelijk niet mooi om teveel verkanting te hebben in een lange boog. De boog rechtsom naar de rechter hoek lijkt me een mooie bocht voor verkanting. Las al iets over dunne reepjes karton aan de buitenkant van de boog onder de bielsen lijmen.
Ikea ja bij het zien van de gele letters op de gevel krijg ik al hoofdpijn.... :x Maar het is echt een superlampje voor dat geld. Ik overweeg er nog 1 bij te kopen om vanuit 2 kanten licht te hebben op m'n gepriegel (ben namelijk ook nog leesbrilplichtig helaas) :shock: Maar Jeroen, nog m'n complimenten voor je banen. Die zijn voor mij een directe inspiratiebron en heel leerzaam hoe jij het maken van alle scenery beschrijft. Ben net terug van een trip naar Rüdesheim am Rhein, (koos m'n vrouw uit, die wil je toch niet meer kwijt dan? 8-) ) Geweldig leuk en gezellig stadje vooral 's avonds. Schitterende omgeving, Boppard aan de overkant zien liggen, mooie treinen zien rijden. Al met al enorm inspiratie opgedaan. Aanrader! Volgend jaar willen we weer.

Oh ja, ik heb van de BR103 en het restaurantrijtuig de pantograven iets verlaagd, want die staan standaard onnatuurlijk hoog op het dak als ze uitgeklapt zijn. Ik heb onder in het mechaniek een klein stukje hout van een Jordan tandenstokertje geplaatst met een pincet. Nogal een gepriegel, maar nu komt de pantograaf nog maar tot halverwege en dat staat stukken beter en scheelt gedoe met de tunnelportalen. Weet iemand of daar ook charmantere oplossingen voor zijn?

Kan niet wachten met het begin van de scenery. Heb inmiddels wat afbeeldingen van tunnelportalen geprint, uitgeknipt en op de baan geplaatst om een indruk te krijgen welke ik wil kopen en waar ze definitief neergezet moeten gaan worden. Heb DAS-klei gekocht om te gaan experimenteren met het bouwen van steunmuren en portalen. Voordat ik de rails ga lijmen zal ik eerst de plaat eronder bruin gaan verven en met verkanting gaan stoeien.

Groeten,
René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 15:36
door shoven
Heel mooi René. Je bogen spreken me erg aan.
Ik blijf hem volgen.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 16:09
door mark
of heb je hele zware slepen?
Ja.. :D

Gr.
Mark

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 19:12
door Jos
Ziet er inderdaad top uit hoor!

Groetjes,
Jos

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 22:38
door René
Dankjewel Jos :)

Heb een paar nieuwe foto's.
Foto's van "gehalveerde" panto's, foto's van de voorlopige verkenning met papieren tunnelportaaltjes en foto's van de eerste vangrails in de spiralen.

Stukje hout onder in het mechaniek van de pantograaf om 'm halfhoog te houden:

Afbeelding

Afbeelding

Waar zullen we welke tunnelportaaltjes neer gaan zetten?

Afbeelding

Afbeelding

De vangrails van karton en van transparant plastic (bijna onzichtbaar):

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,
René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 22:41
door OBBinN
Om die pantos te 'halveren' kan je ook dus visdraad gebruiken. Valt minder op dan de plank die er tussen ligt ;)

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 22:43
door Rob Fongers
René,

Die restauratiewagons gebruiken die pantografen alleen als ze langdurig stilstaan op een station. Werden nooit tijdens de rit gebruikt.

Wouter,

Als je het plankie rood verft valt het zeer zeker niet meer op en het kan ook nog wat verder naar achter geschoven worden. M.i valt visdraad veel meer op

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 22:44
door René
Dankjewel Wouter, goeie tip... wel erg miniscuul te knopen lijkt me... is dat niet erg lastig?

Gr.
René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 22:46
door OBBinN
@ Rob;
Aan het 'likje' verf niet gedacht! Denk dat dat ook een mooie oplossing zal zijn ;)

@ Rene;
Zelf geen ervaring mee. Bij mn N-baan nog geen mogelijkheid om te rijden (en dus geen draad, hoogte beperkingen of pantos omhoog) en bij mn H0 baan had ik ze tegen de draad... :)

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 22:50
door René
Rob, goeie optie om te verven, en weer wat geleerd: ik zal die van de wagon weer omlaag halen :)
Zoals je ziet is het stukje hout bij de BR103 haast onzichtbaar dus als ik dat rood maak valt het niet meer op.

Gr.
René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 22:56
door Chris83
Nog een tipje, als je de pantograven hebt zoals die op de ns 1100, 1200 locs een rail spijkertje ertussen en je ziet het niet eens meer.
Misschien werkt dit ook bij jouw pantograven.

Edit, ik gruwel soms van mijn eigen spelfouten.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 22:59
door René
Dank voor je tip Chris,

Ik ga bekijken of dat kan. Stukje hout was m'n eerste ingeving. Railspijkertjes heb ik niet liggen maar klinkt wel als een nette oplossing.

Gr.
René

Re: René's N-baan

Geplaatst: 13 sep 2011 23:02
door Rob Fongers
René,

Je hebt in ieder geval gevonden hoe je het kan bewerkstelligen ;) Nu nog een beetje verder experimenteren tot je het hebt. De ene gaat wat beter als de ander en het stukje hout kan ook nog wat kleiner (103) .