Al dit commentaar gaat uit van wissel bereden in rechtstand, dit doet het grootbedrijf namelijk ook
Hierbij de commentaar punten:

- fig-01.jpg (13.5 KiB) 4289 keer bekeken
-Als je naar tekening I kijkt zie je het volgende gebeuren:
o Groen onder loopt rechts dood tegen samenlopend wissel
o Blauw onder loopt rechts dood tegen samenlopend wissel
Hiermee wordt het eigenlijk vanaf rechtsonder een kopstation
Echter je het er nauwelijks of geen omloopmogelijkheden, anders dan door je doorgaande sporen als kopspoor te gebruiken
o Rood/zwart lopen door
Echter daar ga je van links (personen/goederen) naar rechts (HSL)
o Blauw(rechtsboven) loopt dood (of formeel begint vanaf) op tegenspoor HSL
o Groen loopt rechtstreeks de goederensporen op en komt niet aan een perron
.

- fig-02.jpg (20.98 KiB) 4289 keer bekeken
- Tekening II verduidelijkt mijn bezwaar tegen de constructie aan de rechterkant bij de sporen 1/2/3
o Alles eindigt nu in een wisselkam met een uitgang op een hoofdspoor
o Je zet het niet op als een kopstation (en wil je dat vanuit die richting???)
o Het is nu geen doorgaand spoor
o Er zijn twee oplossingen:
Kopstationstuk van maken
• Enkel stootjukken en treinstellen / trek-duw
• Omloopmogelijkheid creëren en dan moet je een kopspoortje hebben dat direct toegankelijk is vanuit spoor 1/2/3. Je hebt nu, na de Engelsman wel een kopspoortje, maar daarvoor moet je over je hoofdspoor(4) rijden en dat is dus een ernstige capaciteitsbeperking

- fig-03.jpg (16.83 KiB) 4289 keer bekeken
- Tekening III geeft aan wat ik zou doen met het uithaalspoor voor de goederensporen
o Ik zou het uithaalspoor langer parallel met de hoofdbaan laten lopen
o Uithaalspoor net zo lang als de “tuin”sporen
o Direct na einde (of zoals gestippeld voor aanvang) boog een aftakking leggen voor je goederen treinen
o Op zich kan je de aftakking in de boog leggen, echter in model en werkelijkheid zijn het kleredingen die je liever niet gebruikt

- fig-04.jpg (19.47 KiB) 4289 keer bekeken
-Tekening IV geeft aan hoe het rechts, afhankelijk van wat je precies wilt doen op je station de situatie die je min of meer ook zou moeten hebben.
o Met deze wisselstraat kan je de volgende rijwegen tegelijkertijd en met rechtdoor berijden van wissels, gebruiken:
D <> 2
C <> 3
B <> 4
A <> 5
o De meegebogenwissels in DC zou ik vervangen door:
Wisselcombinatie d
Overloopwissel na de boog, echter dat beperkt je stationscapaciteit weer erg
Meegebogen wissels wil je om de volgende redenen niet
• Boogstraalverandering in een boog en in een wissel. Dit dwingt je tot behoorlijke snelheidsverlagingen
• In ieder geval in grootbedrijf kom je hopeloos in de klier met je verkanting
a & c geven je voor “weinig wissel” veel extra rijwegen
• 5-6 > A tegelijkertijd met 4 > C (en v.v.)
• A > 2-3 tegelijkertijd met C > 1-2 (en v.v.)
• Op zich kan je zonder a & c, echter het geeft je binnen dezelfde ruimte meer mogelijkheden=flexibiliteit