PS baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: PS N-spoor baan

Bericht door P Bender »

Peter schreef:Totaaloverzicht:

Afbeelding
Peter,

Daar waar je aan de linkerkant 2x dubbelsporig binnenkomt beperk jij je aan de rechterkant eigenlijk tot enkelsporig uitrijden, hoewel je uiteindelijk wel 2x dubbelsporig eindigt. De sporen die vanaf linksonder aankomen "eindigen" rechts via twee wissels op een engelsman en dan pas naar je doorgaande hoofdsporen. Iets vergelijkbaars voor de (dubbele) sporen die vanaf rechts boven komen, die moeten via je wisselkruis naar enkel spoor om je perronsporen te bereiken. Hoewel er voor bijna iedere situatie een origineel 1:1 voorbeeld te vinden is zit jij je in mijn ogen rechts wel erg vast qua treinafhandeling.

Wat wel kan is dat je in principe datgene wat vanaf "linksonder komt afhandeld als eindstation. Echter dan moet je rechts zorgen voor een kopspoortje dat vrij blijft van je HSL sporen. en blijf je zitten met wat er vanaf "rechtsboven" komt.

Persoonlijk zou ik de containeroverslag anders aansluiten: (ruim) voor je wisselkruis (eigenlijk gelijk na het einde van de boog) zou ik al een aftakking leggen voor je goederenstation. Dit spoor kan dan gelijk dienen als uithaalspoor voor je goederenstation

Maar boeiend baanplan. Doe er je voordeel mee.


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 915
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: PS N-spoor baan

Bericht door Peter »

Hoi P Bender (helaas weet ik je voornaam niet...),

Het baanplan is aan de rechterzijde reeds ingrijpend veranderd. E.e.a. heb ik wel onder de sectie "Baanplan", Klik, geplaats, maar hier nog niet.

Alsnog het geheel zoals het nu getekend is.

Linkerzijde:

Afbeelding

Rechterzijde:

Afbeelding

De opmerking m.b.t. het containerspoor, waar zou jij het spoor precies op laten aansluiten dan?

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

rien
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 nov 2011 00:41
Locatie: Breda

Re: PS N-spoor baan

Bericht door rien »

geweldig wat een baan zeg
ga je zeker volgen
ben ook een baan aan het bouwen maar zo groot nee heb ik de ruimte
niet voor

gr rien /mazarron


http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: PS N-spoor baan

Bericht door jeepney »

Indrukwekkend !!

Een tafel van 8 meter betekent dat je omgerekend een traject van ruim een kilometer realistisch en zonder compromissen kan uitbeelden.

Henk


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: PS N-spoor baan

Bericht door martindomburg »

Heb net een nieuwe doos doekjes besteld *kwijl* :lol:


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3243
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: PS N-spoor baan

Bericht door bob vermeulen »

Heel mooi baanplan.
Zal het zeker blijven volgen

Bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: PS N-spoor baan

Bericht door P Bender »

Peter,

Ik ben ooit groot geworden met de commentaren van H.F. Enter in bladen als Hobby Bulletin en Miniatuurbaan ;) Dat heeft een soort "beroepsdeformatie" te weeg gebracht in hoe naar sporenplannen te kijken. Afgezien van adviseur / belangenbehartiger voor de toen in opkomst zijnde museumspoorlijnen was de man ook adviseur voor bedrijven die een eigen spooraansluiting hadden.

Aan de hand van zijn commentaren (en uitgelegde principes) snap je beter waarom in Nederland, maar ook daar buiten, wisselsstraten in elkaar zitten zoals als je ze in het grootbedrijf ziet. In de basis gaat het om met een minimaal aantal wissels een maximaal aantal niet conflicterende rijwegen mogelijk te maken. Aan de linker kant van je station gaat dat redelijk goed, aan de rechterkant dwing je veel verkeer over een beperkt aantal wissels waardoor je nauwelijks gelijktijd (of heel kort na elkaar) treinen kan laten binnen komen of laten vertrekken.

Verder hink je, in mijn ogen, een beetje op teveel gedachten. Je hebt veel ruimte, maar je wilt er ook veel in doen. Hierdoor werk je een aantal zaken eigenlijk niet ver genoeg uit en dat zie je terug in je sporen plan.
- HSL lijn
- 4 dubbelsporige aanvoer punten
- goederenstation

Waar je daarbij dan ongeveer over gaat praten (qua functionaliteit) is een station á la Amersfoort, echter of je daar voor de ruimte hebt ...........

Ik kan lastig in een paar zinnen uitleggen wat er fout gaat, maar een deel van de oplossing zit er in door de aansluitingen van de sporen vanaf de rechterkant naar onderen te verleggen, dusdaning dat de plek waar nu je onderste sporen (HSL?) aansluiten op je station dat daar de bovenste sporen aansluiten. Hierdoor kunnen alle vier de sporen door rechtuitliggende wissels hun betreffende perrons bereiken. Nu komen de treinen vanuit "rechtsboven" eigenlijk op het goederenemplacement uit. Verder lijkt het erop dat je de sporen van "linksonder" eigenlijk afwerkt voor een kopstation. Op zich zou dat een aantal leuke mogelijkheden geven voor het verwerken van treinen, maar dan mis je een aantal zaken om het goed/makkelijk/efficient te doen.

Mocht je er een keertje samen over willen door bomen: je hebt PB


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 915
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: PS N-spoor baan

Bericht door Peter »

@Paul, bedankt voor je uitleg. Inmiddels heb ik je een pb gestuurd.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: PS N-spoor baan

Bericht door P Bender »

Heb je tekeningen uitgeprint en zal ze, met pen/potlood, van commentaar voorzien. Ben niet zo handig met WinRail ed

Wordt vervolgd


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 915
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: PS N-spoor baan

Bericht door Peter »

P Bender schreef:Heb je tekeningen uitgeprint en zal ze, met pen/potlood, van commentaar voorzien. Ben niet zo handig met WinRail ed

Wordt vervolgd
Paul, bij voorbaat dank!!!

Groet,
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 915
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: PS N-spoor baan

Bericht door Peter »

Vandaag de eerste Peco spullen mogen ontvangen.

Een deel afgelopen vrijdag aan de andere kant van de Noordzee besteld, DHL stond gisteren al (tevergeefs) aan de deur.....

Een ander deel, 2 dozen met flexrails, railasjes en 5 stuks double slip, heb ik afgelopen maandag op Marktplaats voor een interessante prijs kunnen kopen, iemand was mij al voor geweest met het kopen van de aangeboden scissors crossover (iemand van hier ? :-)).

Hier een foto van de nieuwe aanwinsten:

Afbeelding

Het bouwen kan beginnen! YES.... :D

Grtz.
Peter
Laatst gewijzigd door Peter op 01 feb 2012 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: PS N-spoor baan

Bericht door martindomburg »

Daar ga je geen spijt van krijgen 8-)


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2955
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: PS N-spoor baan

Bericht door Maurits71 »

Succes :D


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: PS N-spoor baan

Bericht door pp4trains »

Nu gaat ie los...

Ik ben benieuwd naar de plannen die Paul aan gaat bieden.

Groeten,
Patrick



Onderwerp starter
Peter
Berichten: 915
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: PS N-spoor baan

Bericht door Peter »

@Patrick, daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Vindt het super dat hij er naar kijkt!

Grtz Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3243
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: PS N-spoor baan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Altijd mooi om te zien al die investeringen :D
Blijf het volgen

bob Vermeulen


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 915
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: PS N-spoor baan

Bericht door Peter »

Inmiddels heb ik het commentaar van Paul mogen ontvangen :)

Het geheel ga ik op mijn gemak op een rijtje zetten om vervolgens te bekijken welke wijzigingen ik ga doorvoeren.

Vooral aan de rechterzijde zal e.e.a. gewijzigd gaan worden. Bij een aantal zaken die Paul aandraagt heb ik helemaal niet stilgestaan...... :?

Ik houd jullie op de hoogte!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: PS N-spoor baan

Bericht door P Bender »

Al dit commentaar gaat uit van wissel bereden in rechtstand, dit doet het grootbedrijf namelijk ook

Hierbij de commentaar punten:
fig-01.jpg
fig-01.jpg (13.5 KiB) 4289 keer bekeken
-Als je naar tekening I kijkt zie je het volgende gebeuren:
o Groen onder loopt rechts dood tegen samenlopend wissel
o Blauw onder loopt rechts dood tegen samenlopend wissel
 Hiermee wordt het eigenlijk vanaf rechtsonder een kopstation
 Echter je het er nauwelijks of geen omloopmogelijkheden, anders dan door je doorgaande sporen als kopspoor te gebruiken
o Rood/zwart lopen door
 Echter daar ga je van links (personen/goederen) naar rechts (HSL)
o Blauw(rechtsboven) loopt dood (of formeel begint vanaf) op tegenspoor HSL
o Groen loopt rechtstreeks de goederensporen op en komt niet aan een perron

.
fig-02.jpg
fig-02.jpg (20.98 KiB) 4289 keer bekeken
- Tekening II verduidelijkt mijn bezwaar tegen de constructie aan de rechterkant bij de sporen 1/2/3
o Alles eindigt nu in een wisselkam met een uitgang op een hoofdspoor
o Je zet het niet op als een kopstation (en wil je dat vanuit die richting???)
o Het is nu geen doorgaand spoor
o Er zijn twee oplossingen:
 Kopstationstuk van maken
• Enkel stootjukken en treinstellen / trek-duw
• Omloopmogelijkheid creëren en dan moet je een kopspoortje hebben dat direct toegankelijk is vanuit spoor 1/2/3. Je hebt nu, na de Engelsman wel een kopspoortje, maar daarvoor moet je over je hoofdspoor(4) rijden en dat is dus een ernstige capaciteitsbeperking
fig-03.jpg
fig-03.jpg (16.83 KiB) 4289 keer bekeken
- Tekening III geeft aan wat ik zou doen met het uithaalspoor voor de goederensporen
o Ik zou het uithaalspoor langer parallel met de hoofdbaan laten lopen
o Uithaalspoor net zo lang als de “tuin”sporen
o Direct na einde (of zoals gestippeld voor aanvang) boog een aftakking leggen voor je goederen treinen
o Op zich kan je de aftakking in de boog leggen, echter in model en werkelijkheid zijn het kleredingen die je liever niet gebruikt
fig-04.jpg
fig-04.jpg (19.47 KiB) 4289 keer bekeken
-Tekening IV geeft aan hoe het rechts, afhankelijk van wat je precies wilt doen op je station de situatie die je min of meer ook zou moeten hebben.
o Met deze wisselstraat kan je de volgende rijwegen tegelijkertijd en met rechtdoor berijden van wissels, gebruiken:
 D <> 2
 C <> 3
 B <> 4
 A <> 5
o De meegebogenwissels in DC zou ik vervangen door:
 Wisselcombinatie d
 Overloopwissel na de boog, echter dat beperkt je stationscapaciteit weer erg
 Meegebogen wissels wil je om de volgende redenen niet
• Boogstraalverandering in een boog en in een wissel. Dit dwingt je tot behoorlijke snelheidsverlagingen
• In ieder geval in grootbedrijf kom je hopeloos in de klier met je verkanting
 a & c geven je voor “weinig wissel” veel extra rijwegen
• 5-6 > A tegelijkertijd met 4 > C (en v.v.)
• A > 2-3 tegelijkertijd met C > 1-2 (en v.v.)
• Op zich kan je zonder a & c, echter het geeft je binnen dezelfde ruimte meer mogelijkheden=flexibiliteit


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: PS N-spoor baan

Bericht door P Bender »

fig-05.jpg
fig-05.jpg (18.37 KiB) 4288 keer bekeken
-Tekening V geeft mijn bezwaren aan tegen de constructie rechts
o Vanaf A naar het eerst beschikbare perronspoor (6) gaat (aftakkend= LANGZAAM) via spoor B.
o B is eigenlijk enkel maar rechtstreeks bereikbaar vanaf spoor 6, echter dat is in principe een tegenrichting spoor. Voor de standaard rijrichting sporen voor B (4 of 2) moet je behoorlijk wat sporen oversteken
o Indien je de situatie rechts op wilt lossen moet je eigenlijk A/B leggen op de plaats waar nu C/D ligt en moet je C/D aansluiten op E/F


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: PS N-spoor baan

Bericht door P Bender »

Was de eerste keer dat ik met plaatjes werkte op dit forum. Sorry dat ik ze nu niet groter heb. Peter heeft de originele grote bestanden en gaat daar mee aan de gang.

Leek me echter voor iedereen nuttig wanneer het commentaar publiekelijk beschikbaar was.

PS probeer met dit commentaar een traditie voort te zetten die door H.F. Enter in de jaren '60/'70 is begonnen in Miniatuurbaan en Hobby Bulletin ;). Heeft mij altijd voor boeiend leesplezier gegeven :!:


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 915
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: PS N-spoor baan

Bericht door Peter »

Paul, je bent mij net voor geweest. Ik wilde vanavond het e.e.a. op het forum zetten.

Zoals reeds aan jou aangegeven heb je niet de laatste baanplannen als basis voor het commentaar gebruikt. Verschillende zaken waren reeds aangepast.

Ik wil zo spoedig mogelijk het geheel rustig bekijken en aanpassingen doorvoeren. Dat er aanpassingen moeten komen weet ik 100% zeker.

De aanpassingen zal ik t.z.t. op het forum plaatsen, zo kan een ieder zien wat maar vooral ook waarom er zaken gewijzigd worden.
Zo steken wij er allemaal iets van op.

Helaas heb ik last van een bevroren waterleiding, wordt dus klussen in huis in plaats van aan de baan..... hoop dat ik het probleem snel verholpen heb.... :(

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: PS N-spoor baan

Bericht door P Bender »

Peter schreef:Helaas heb ik last van een bevroren waterleiding, wordt dus klussen in huis in plaats van aan de baan..... hoop dat ik het probleem snel verholpen heb.... :(
Succes met de waterleiding.

Hoewel ik begrepen heb dat ik voor mijn commentaar niet de laatste versie gebruikt heb kan je de denk/werkwijze van mijn commentaar daar ook op los laten en kijken wat er gebeurd.

Basis regels zijn:
- rij in rijrichting spoor via rechtstands wissel en kijk waar je uit komt. Is dat waar je naar toe wilt met een trein
- indien je naar een ander perron/spoor wilt, hoeveel anders sporen blokkeer je met die rijweg. Kan je een alternatief sporenplan verzinnen waarbij je minder sporenblokkeert?

Als je naar grote emplacementen in het echie kijkt zien die er eigenlijk saai, rechtlijnig en vaak symetrisch uit. Dat is met redenen.

Verder zijn wissels dure dingen in aanschaf en onderhoud, daar wil je er dus zo min mogelijk van hebben. Echter totale spoorweginfrastrucuur is duur dus je wilt zo min mogelijk elkaar in de wegzittende rijwegen. Tenslotte mag je een aftakkend wissel enkel met beperkte snelheid berijden *. Hou die zaken in de gaten en je krijgt vanzelf een goed sporenplan

* ik zal eens de tabel opzoeken waar de diverse snelheden in staan voor de aftakkende stand. Echter 1:9 (standaard NL emplacementwissel) is aftakkend 40 km/u

PS kwam zoekende o.a deze tegen:
http://home.zonnet.nl/bnlrail/baanplan/spoorwetten.html


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 915
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: PS N-spoor baan

Bericht door Peter »

Waterleiding is waarschijnlijk opgelost. Kijken of er morgen nog water uit de kraan komt :D

Zo juist even met de wisselstraat aan de linkerzijde gestoeid. Zie onderstaand plaatje:

Afbeelding

Ik heb rechtdoorstand van de wissels enz. nog niet bekeken. Heb wel volgens mij meer rijmogelijkheden gecreeërd.

De met rode en groene pijlen aangeduide wissels zijn nieuw. De gele pijlen geven de rijrichting aan.

Vanavond deze wisselstraat eens verder onder de loep nemen en bekijken wat eventueel nog meer aangepast dient te worden.
Persoonlijk vind ik op een klein opervlak een behoorlijk aantal wissels liggen... en zoals al door jou aangegeven, in schaal 1:1 probeert met zo min mogelijk wissels zoveel mogelijk te bereiken.

Eventueel commentaar is natuurlijk van harte welkom!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: PS N-spoor baan

Bericht door shoven »

Met een snelle blik op je plan krijg ik de indruk dat je nog wissels kunt besparen.
Check welke rijwegen je nodig hebt (dus hoe kom je van X naar Y) en kan dat ook op een andere manier? Als je dat even in een tabel zet zie je dat je met minder wissels toe kunt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 915
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: PS N-spoor baan

Bericht door Peter »

@Steven,

Het gaat niet alleen om de rijwegen maar ook hoeveel rijwegen je tegenlijk kunt berijden natuurlijk.

Met de wissels aangegeven met de rode pijlen heb ik extra mogelijkheden voor het berijden van D naar spoor 1 en van spoor 1 naar C (Kost natuurlijk wel 3 wissels....).

Met de wissels aangegeven met de groene pijlen heb ik extra mogelijkheden voor het berijden van en naar sporen 5 en 6 (Kost ook 3 wissels, maar dit beidt veel meer mogelijkheden!).

Tevens maken deze wissels (met groene pijlen) de toegang van B tot goederenterrein en van het goederenterrein naar A een stuk uitgebreider.
Het is nu namelijk mogelijk om gelijkertijd van B naar het goederenterrein of van het goederenterrein naar A te rijden terwijl het verkeer naar C van sporen 1,2,3,4 en 5 en/of van D naar de sporen 1,2,3,4, en 5 niet in de weg gezeten wordt (ik hoop dat het nog duidelijk is... :roll:).

Maar natuurlijk ga ik het geheel nogmaals bekijken, zeer waaschijnlijk nog wel vaker dan één keer :-)

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Plaats reactie