Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.

Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Binnenverlichting is mooi maar door het geknipper zie ik er vanaf
5
7%
Binnenverlichting is mooi en dat geknipper neem ik voor lief
10
13%
binnenverlichting graag, zolang het niet knippert
54
72%
Binnenverlichting hoeft van mij niet
6
8%

Totaal aantal stemmen: 75

Detlev

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Detlev »

Da wee'k nie hoor... de meeste electronica voor het laden is alleen bedoeld om de juiste laadstroom te bereiken. En gezien onze lage vermogens hoef je daar niet veel voor te doen. Hoogstens gelijkrichten als je digitaal rijdt maar dat moet je toch al voor je led's. En met digitaal wordt er ook geladen als je stil staat. (tenminste als je accepteert dat de lichten altijd branden. Of dat je het blok uit moet zetten bij dinamo)

Frank_N

Bericht door Frank_N »

[quote="Overdijk"]Dus die aspotjes zijn ook niet "de"oplossing. Ik had eraan gedacht dat wellicht te gaan gebruiken.[/quote]

Wat die aspotjes betreft zou dat in principe minder rolweerstand op moeten leveren dan zoals met slepers het geval is.
Een sleper drukt altijd tegen de assen (want: grotere diameter van stroomafname, dus extra rolweerstand) , terwijl de aspotten (punt-lager) je lagering vervangen.
En dat laatste geeft bedenkingen.
Als je je draaistellen uitboort om een aspotje erin te monteren (frotten :) ) blijkt dat de afstand tussen de lagers een beetje kleiner is geworden.
Dus als je dan de originele wielstellen terugzet, loopt het zaakje toch wat zwaarder dan voor de modificatie.

De oplossing is, in ieder geval voor de CIWL rijtuigen van KORTERE wielassen te voorzien.

En je raad het vast al: probeer dat maar eens te vinden!! Bovendien houd niet iedere fabrikant zich aan de normen.

Edit1) Het is goed mogelijk de gaatjes dieper uit te boren, maar dan ga je door het materiaal van de draaistellen heen. en dat is nou net niet de bedoeling, we wilden toch stroomafname zonder er iets aan de buitenkant van je rijtuigen te zien?

Spar

Bericht door Spar »

Hallo Allen,

Ik heb afgelopen weekend op Houten een nieuwe verkoper gevonden, deze heeft een led strip die direct in een personenwagen past 155mm.
Heeft zeven leds en is per led inkortbaar.
Als je een kontakt maakt men een fractie aan/uit, dan brand deze 3 seconden. licht is intelbaar d.m.v. potmeter, en heeft een stekkertje voor sluitverlichting.
(appart bij te bestellen).
Deze man heeft ook een plaatje die je in een wielstel plaatst, en dit is dan voldoende voor 1 wagen.
De led strip is 15 Euro en de stroomafnemer 5 Euro.

De man heeft nog geen website maar wel mail: info@Kupa-electronic.de

Mogelijk om afbeeldingen op te vragen.

John

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

shoven

Bericht door shoven »

Alternatief: ik heb een LED-strip van 5 meter gekocht met 300 LEDs. Per 3 LEDs in te korten. Voorzien van zelfklevende strip, kosten €5 inclusief verzending. Uitgaande van 6 LEDs per rijtuig kost je dit 10 cent per rijtuig, komt nog wel stroomafname bij plus een paar cent voor een weerstandje etc.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

j-eroen

Bericht door j-eroen »

Kijk, daar word de Nederlander blij van ;) Waar kopen we die strip? conrad? :mrgreen:

Wat gebruik je voor slepers, zodat alles ook goed rijd? Daar zit vaak het probleem, te veel weerstand en de lok komt niet vooruit...

groeten,
Jeroen

Spar

Bericht door Spar »

Hallo Jeroen,

Ik heb de mail erbij gezet, de persoon was op Houten.
Ik heb hem een mail gestuurd om wat docu te krijgen.
Hij heeft er een printje bij die je aan de binne zijde van het wielstel kan plaatsen, het zijn twee dunne draadje met speciale puntjes om zo min mogelijke weerstand te hebben.

De leds bij de print van 155mm staan ongeveer 20mm uit elkaar, de lichtverdeling is redelijk maar acceptabel.
Ik heb de opties zoals Steven aangeeft ook al geprobeerd maar was niet naar mijn verwachting, de leds staan verder uit elkaar,
de lichtsterkte is niet in te stellen en als je het goed wilt doen moet je er gelijkrichters tussen zetten omdat digitale spanning de leds kunnen doen flikkeren.

Ik hoop dat de stroomafnemers ook goed werken, hier kom ik pas achter als ik deze de volgende keer mee neemt.
Ik ben er wel hoopvol over omdat een kleine stroompuls al voldoende is om de leds 3 seconde te laten branden.

M.v.g. John

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

shoven

Bericht door shoven »

j-eroen schreef:Kijk, daar word de Nederlander blij van ;) Waar kopen we die strip? conrad? :mrgreen:

Wat gebruik je voor slepers, zodat alles ook goed rijd? Daar zit vaak het probleem, te veel weerstand en de lok komt niet vooruit...
Kopen doe je dit gewoon op eBay, een paar chinezen bieden dit spul aan voor weinig. Duurt wel even voor het er is (komt uit Hong Kong, dus enig douane-risico loop je wel).

Slepers: heb ik nog niet, ik ben er benieuwd naar de opties. Misschien heeft onze vriend Spar een foto van de sleper die hij noemt. Ik las op dit forum laatst ook iets over heel dun fosforbrons van 0,05mm, daar zou ik ook wel meer over willen weten.

Deze oplossing is natuurlijk vrij basic, voor mooi komt er een weerstandje bij om de lichtsterkte op goed niveau te krijgen, een condensator tegen het knipperen en een gelijkrichtertje. Is allemaal dubbeltjeswerk, maar uiteindelijk duurder dan de LEDjes, dat wel.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Voetbaltrein

Bericht door Voetbaltrein »

Mijn technische kennis is (op dit moment) niet ver genoeg ontwikkeld om alles zo te krijgen dat er binnenverlichting zonder te knipperen in kan. Ook heb ik wat schrik om een baan te leggen met elektrische wissels e.d., omdat ik als de dood ben dat ik het verkeerd doe en dat het dan niet werkt.
Waarschijnlijk is het een kwestie van goed inlezen, proberen, testen en opnieuw proberen...
Ik ben het wel met de meeste eens dat het een mooier/realistischer effect geeft en dat is natuurlijk wel een punt om het te overwegen.

Een andere reden om niet met binnenverlichting te gaan rijden, is dat ik sowieso al 2 treinen heb die gewoon opgesteld komen te staan en niet echt zullen gaan rijden. Een andere trein (Lint 41) heeft niet eens stoeltjes erin zitten, dus wanneer ik deze verlicht, zal ik ook stoelen in moeten gaan passen. En dan heb ik nog een ICE met momenteel al problemen in de verlichting na het plaatsen van een decoder, waardoor ik daar geen binnenverlichting in durf/wil zetten.
Dan zouden er uiteindelijk slechts 2 IC treinen overblijven om mee te knutselen.

Daarom ben ik van plan om voorlopig gewoon zonder binnenverlichting te gaan rijden. Misschien dat het ooit nog eens veranderd, maar voorlopig dus niet =)

Voorlopig blijft het bij ideetjes broeden. Het echte werk komt straks vanzelf... =)

Redskin

Bericht door Redskin »

Ja, ik ben vóór verlichting in rijtuigen. Het geeft toch wat extra, maar vind het knipperen ook erg hinderlijk. Op het forum van het Belgische MSM heb ik vorig jaar mei toevallig zelf een artikeltje gepost over rijtuigverlichting, over een Canadese fabrikant die 'Easy Peasy' verlichting maakt. Zie HIER.
Laatst gewijzigd door Redskin op 26 mar 2013 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Paul B

Bericht door Paul B »

Interessant! Werkt het nog steeds naar tevredenheid?

Redskin

Bericht door Redskin »

Paul B schreef:Interessant! Werkt het nog steeds naar tevredenheid?
Ja primaAfbeelding. Het past niet in alle rijtuigen, Fleischmann past bijv. U-vormige bevestigingsbeugels in veel rijtuigen toe die lelijk in de weg zitten, dus daar kan je het niet in krijgen. Het product zou overigens nog verbeterd kunnen worden door een betere lichtgeleiding en een oplaadmogelijkheid (scheelt het openmaken van het dak). Overigens heb ik pas één keer de batterijtjes vervangen, maar ik rijd ook niet continu met de binnenverlichting aan.

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Overdijk

Bericht door Overdijk »

En een (electrische) magneet boven de rails/treinen monteren in een tunnel. Dan kan je alles in of uit schakelen buiten het zicht. Met 2 magneetjes aan het begin en einde, zou je zelfs kunnen creëren dat de verlichting uit gaat als de trein een tunnel ingaat (richting schaduwstation bijv) en weer aan als hij de tunnel uitkomt.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Goed idee Ron!

Wat ik me dan weer afvraag of er goldcaps te krijgen (nou....te koop, dan) zijn die in die rijtuigen passen :?:
Dan moet je wel weer ervoor zorgen dat die opgeladen worden.
Ik zag op een beurs te Lochem een demonstratiebaan van iemand die zoiets gefabriekt had.
Had een website, die ik zo gauw ff niet terug kon vinden.

Edit: voorbeeldje:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4500 ... .ASTPCEN28
100.000 uF (is al heel wat!) Zou al een mogelijkheid zijn, punt is de spanning van max 5,5 Volt. De afmetingen zouden wel eens geschikt kunnen zijn voor een N rijtuig.
Daarbij komen dan nog gelijkrichting, spannings verlaging en niet te vergeten sleepcontacten.

Edit2: Citaat Conrad: Omdat Gold Caps niet overladen kunnen worden, hebben deze ook geen oplaadelektronica nodig.
Word weer iets uitzoeken.....

Groet van Frank

Redskin

Bericht door Redskin »

Overdijk schreef:En een (electrische) magneet boven de rails/treinen monteren in een tunnel. Dan kan je alles in of uit schakelen buiten het zicht. Met 2 magneetjes aan het begin en einde, zou je zelfs kunnen creëren dat de verlichting uit gaat als de trein een tunnel ingaat (richting schaduwstation bijv) en weer aan als hij de tunnel uitkomt.
Je moet bijkans fysiek contact maken met het rijtuigdak. Dat geeft problemen met pantografen van locs; die steken veel hoger uit. Ik zoek 't meer in het verplaatsen van de reed-schakelaar naar de bodem van het rijtuig en dan een elektromagneet in/onder de baan of tussen de rails verwerken.
Frank_N schreef:...en niet te vergeten sleepcontacten.
Dat is natuurlijk een mogelijkheid, maar het goede van deze oplossing is dat er nu geen mechanische weerstand door de rijtuigen veroorzaakt wordt ;).

Frank
(model-)treinliefhebber

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Redskin schreef:
Overdijk schreef:En een (electrische) magneet boven de rails/treinen monteren in een tunnel. Dan kan je alles in of uit schakelen buiten het zicht. Met 2 magneetjes aan het begin en einde, zou je zelfs kunnen creëren dat de verlichting uit gaat als de trein een tunnel ingaat (richting schaduwstation bijv) en weer aan als hij de tunnel uitkomt.
Je moet bijkans fysiek contact maken met het rijtuigdak. Dat geeft problemen met pantografen van locs; die steken veel hoger uit. Ik zoek 't meer in het verplaatsen van de reed-schakelaar naar de bodem van het rijtuig en dan een elektromagneet in/onder de baan of tussen de rails verwerken.

Tja, dan moet idd de reed-schakelaar omlaag. Maar het idee op zich zou wel werken. De verlichting brandt dan alleen op de momenten dat jij wilt, scheelt aan baterijen.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Frank_N

Bericht door Frank_N »

""""""Je moet bijkans fysiek contact maken met het rijtuigdak.""""

Ja, met het bijgeleverde magneetje, Frank.

Probeer het eens met een grotere magneet :idea: :?:
Die kun je toch hoger plaatsen :?:

Groet van Frank

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Frank_N schreef:Edit: voorbeeldje:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4500 ... .ASTPCEN28
100.000 uF (is al heel wat!) Zou al een mogelijkheid zijn, punt is de spanning van max 5,5 Volt. De afmetingen zouden wel eens geschikt kunnen zijn voor een N rijtuig.
Daarbij komen dan nog gelijkrichting, spannings verlaging en niet te vergeten sleepcontacten.
Dit is een enorme capaciteit en zal niet bruikbaar zijn. Wat je vergeet is de laadstroom van dit monster. Je bouwt een elco in om het flikkeren van de leds tegen te gaan, dat zijn dus korte momenten dat de wagon even geen spanning van de rails heeft. De capaciteit kan dan veel kleiner zijn en daarmee kan dan ook de correcte spanning worden gekozen.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Detlev

Bericht door Detlev »

Frank_N schreef:Probeer het eens met een grotere magneet :idea: :?:
Die kun je toch hoger plaatsen :?:
:lol: Ik zit me nu voor te stellen hoe je alle wagons van het dak van je tunnel af aan het plukken bent :lol:

Frank_N

Bericht door Frank_N »

""""Dit is een enorme capaciteit en zal niet bruikbaar zijn. Wat je vergeet is de laadstroom van dit monster.""""

Nee hoor Joop, dat is goed te doen als je er maar een regulator mee in serie zet ;)

Google maar eens op binnenverlichting rijtuig, en dan afbeeldingen.
Op de vierde rij plaatjes staat een prima schakeling.

Groet van Frank

matthijskuiper

Bericht door matthijskuiper »

dit bedoel je:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=24483.60

Maar dan moet je wel verbinding hebben met de rail. Dit is trouwens ook bruibaar voor een analoge loc die wat slecht contact maakt.

Redskin

Bericht door Redskin »

Overdijk schreef:Ja, met het bijgeleverde magneetje, Frank.
Probeer het eens met een grotere magneet
Die kun je toch hoger plaatsen
HELP?! :? Het idee komt van Ron, zelf heb ik andere plannen beste Naamgenoot ;).
Het zal trouwens een wel heel pittige magneet moeten zijn om een hoogteverschil van 'n pantograaf (plus ca. 2 cm) te overbruggen en het heel kleine reedschakelaartje nogal precies te bekrachtigen...
Detlev zou daarmee nog wel eens gelijk kunnen krijgen :lol:.

Frank
(model-)treinliefhebber

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Hoi Frank,

Het was maar een idee :)
De humor van Detlev zie ik beslist in :!:
Die pantografen had ik ff niet zo bij stilgestaan..... :roll:

Groet van Frank

Zaunkönigs Bahn

Frank_N schreef:""""Dit is een enorme capaciteit en zal niet bruikbaar zijn. Wat je vergeet is de laadstroom van dit monster.""""

Nee hoor Joop, dat is goed te doen als je er maar een regulator mee in serie zet ;)

Google maar eens op binnenverlichting rijtuig, en dan afbeeldingen.
Op de vierde rij plaatjes staat een prima schakeling.
Gezien, dat is een riskante schakeling. De 78 en 78L serie staan niet te boek als rete stabiel. Ze kunnen zonder opgaaf van redenen van polariteit veranderen en daarmee je digitale schakelingen beschadigen. In het schema ontbreken allerlei veiligheidsvoorzieningen daartegen. Ook als je er een plus spanning op zet, dan komt er uit de plus pool een min spanning of nog erger, de hele schakeling gaat in reverse werken en doet ongewenste zaken aan de ingang. Je zoekt je rot naar zo'n fout in een schakeling. Verder zijn de limieten van de 7805 en 78L05 wel akelig dichtbij de grens van de gebruikte railspanning. Beter meer reserve nemen, dus een 78 voor een hogere spanning en dan het weerstandje voor de leds meer weerstand geven, dus meer Ohm of kOhm. Ook de condensator is gewoon veel te groot. Je moet de 78 natuurlijk wel de kans geven iets te gaan doen, met zo'n condensator zet je hem zo ongeveer buiten spel. En verder kun je geen reet wijzigen aan de fysieke zaken van de condensator, zo'n ding blijft gewoon veel stroom trekken tijdens het laden. Het kan zelfs het knipperen verergeren omdat de elco een veel lagere interne weerstand heeft dan alle andere zooi. En de laagste weerstand telt het zwaarst en heeft voorrang om het maar zo te zeggen. Dus als de elco niet is opgeladen tot aan de waarde dan wordt de spanning/stroom verdeelt tussen de elco en de leds. Omdat de leds een voorschakelweerstand hebben zal de interne equivalente weerstand hoger zijn dan die van de elco.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Joop,

Dank voor je meedenken, en waarschuwing :!: :) Je verhaal klopt volgens mij, Al ging ik uit van ong. 9Volt= analoge rijspanning.
De betreffende schakeling heb ik niet uitgeprobeerd, zal dat na je uitleg en wat koekelen ook niet doen :!:
Wat ik dan vreemd vind is dat de bedenker van deze schakeling nog altijd dit schema publiceert op eigen site.
Een goede uitleg over goldcaps vond ik hier:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... nica_basis
Ongeveer halverwege de pagina. Copyrights at BNLS forum.

Groet van Frank

Zaunkönigs Bahn

Frank_N schreef:Joop,

Dank voor je meedenken, en waarschuwing :!: :) Je verhaal klopt volgens mij, Al ging ik uit van ong. 9Volt= analoge rijspanning.
Analoog heb je het op die manier nog wel in de hand, maar digitaal wordt gevoed uit 16V wisselspanning, de digitale vertaling (Intellibox etc) maakt daar iets van en zet dat permanent op de rails, dat is dus zo zonder meer het maximum aan spanning. De decoders in de locomotieven bepalen dan verder hoeveel "de kraan" openstaat naar de motor. Een rijtuig voorzien met deze schakeling heeft dus te maken met een plafond spanning en die ligt akelig dicht bij het maximum wat zo'n 7805 of 78L05 mag hebben.
Frank_N schreef:De betreffende schakeling heb ik niet uitgeprobeerd, zal dat na je uitleg en wat koekelen ook niet doen :!:

Wat ik hier neer zet is gewoon verifieerbaar, je moet wel het Engels beheersen omdat de datasheets in het Engels zijn.
Frank_N schreef:Wat ik dan vreemd vind is dat de bedenker van deze schakeling nog altijd dit schema publiceert op eigen site.

Met de schematische opzet / schakeling is niet zo veel mis, beetje kort door de bocht. Echter door de toepassing van specifiek de 7800 serie regulator ontbreken in de opzet alle veiligheidsmaatregelen. Het is dus zo, als je dit bouwt dan werkt het en dat is dus de instinker. Het werkt voor 99% van de gevallen, maar soms als je de baan aanzet krijgt in een van de wagons zo'n schakeling de kolder in de kop en doet zijn flip functie. En dan heb je een probleem.

Groeten,
Joop

Met vriendelijke groet,
Joop

Plaats reactie