Mijn Baanplan
Re: Mijn Baanplan
Nou Dizkartes, dat is echt persoonlijk want ik heb het juist andersom. rail-bibliotheek is veel beter benaderbaar in SCARM bijvoorbeeld. Maar ieder zijn eigen keus.
-
Onderwerp starter - Berichten: 152
Ben ondertussen bezig om mijn baanplan aan te passen maar kom aan 1 ding niet echt uit, krijg het niet naar mijn zin.
Ik wil bij de draaischijf 3 sporen. Zoals mij aangeraden is. Maar hoe ik het ook teken het komt niet uit.
Zou 1 van jullie dit willen proberen voor mij.
Ik wil bij de draaischijf 3 sporen. Zoals mij aangeraden is. Maar hoe ik het ook teken het komt niet uit.
Zou 1 van jullie dit willen proberen voor mij.
-
Na wat proef rijden, heb ik besloten dat de buitenste baan dubbelspoor gaat worden.Detlev schreef:
Helaas past de linker aftakking naar het spoor in het midden niet, ivm het station dat daar moet komen.
Dus heb nu een spoor lopen dat aan de buitenkant een "rondje" vormt met een aftakking die door het midden loopt.
Kan dus terug naar de tekentafel

-
even een paar ideeen die hierop door mijn hoofd gaan. Ze zijn niet technisch onderbouwt.
- je zou je middelste station op het schuine stuk kunnen maken. Dan krijg je je depot daarachter waar door het wat natuurlijker kan afspelen.
Het geen betekend dat je deze 45 graden bij draait.
- met die gewonnen ruimte breek je als het ware het rondje langs de rand, waar door je daar een oploop naar een stad kan maken, wellicht licht glooiend.
- ik zou nog even naar een reden kijken voor die twee short cuts, wellicht kan je ze met wat scenery logischer maken. of je kan ze samen voegen tot een echt short cut die niet perse recht hoeft te lopen.
- ik zou persoonlijk bij je draaischijf iets meer rangeer mogelijkheden leggen. of je moet geen zin hebben in spelen, maar treintjes rondjes willen zien maken.
- bochten is waarschijnlijk wel een technisch probleempje, altijd jammer als je mooi dubbeldekker gaatscharen over je spoor. (heb ik vroeger heel vaak gehad)
- je hebt volgens mij genoeg ruimte om onlogische rails te verwijderen en er scenario technisch een mooi spel van te maken.
tot slot, het schuin leggen van je rails is een erg leuke basis en op het eerste oog lijkt het me een leuk project om te volgen.
ik hoop dat je er iets aan hebt.
ps.
Je bent trouwens ook net uit je plaat als je kijkt bij je binnen hoek.
- je zou je middelste station op het schuine stuk kunnen maken. Dan krijg je je depot daarachter waar door het wat natuurlijker kan afspelen.
- met die gewonnen ruimte breek je als het ware het rondje langs de rand, waar door je daar een oploop naar een stad kan maken, wellicht licht glooiend.
- ik zou nog even naar een reden kijken voor die twee short cuts, wellicht kan je ze met wat scenery logischer maken. of je kan ze samen voegen tot een echt short cut die niet perse recht hoeft te lopen.
- ik zou persoonlijk bij je draaischijf iets meer rangeer mogelijkheden leggen. of je moet geen zin hebben in spelen, maar treintjes rondjes willen zien maken.
- bochten is waarschijnlijk wel een technisch probleempje, altijd jammer als je mooi dubbeldekker gaatscharen over je spoor. (heb ik vroeger heel vaak gehad)
- je hebt volgens mij genoeg ruimte om onlogische rails te verwijderen en er scenario technisch een mooi spel van te maken.
tot slot, het schuin leggen van je rails is een erg leuke basis en op het eerste oog lijkt het me een leuk project om te volgen.
ps.
Potloot gum en papierBlack Pirate schreef:
Kan dus terug naar de tekentafelkan eigenlijk wel wat tips gebruiken.
Ik zo nugter als ik ben

Ik heb geen ene tip fur sie

Beginnen kan ook met inspiratie.
Ga eens verzinnen, wat jou modelbaan kan gaan uitbeelden.
Welk land/streek zou jij graag a model zien.
Verder een mooi station waar de reis begint/eindigt.
Economisch voorstellen van industrie/ goederen.
Je modelbaan gaat namelijk iets uitbeelden, dat doet ie graag.
Waar wordt je door gefasineert.
Industrie, heuvels , bergen, vlakke land, noem het.

Mijn inspiratie van mijn baan is land Zwitserland, thema veel bergen, bruggen en tunnels.
Rijbaan, strakjes veel treinverkeer door een mooi landschap.
Dat is mijn opdracht waar ik aan bezig ben.
Martin de Deugd
Ik kan me helemaal aansluiten bij Martin.
Ik ben alleen uitgegaan van een idee.. en daarom heem heb ik bedacht wat wil ik.
Rijden? Zelf rijden.. veel treinen wienig treintjes.. vaak en af en toe ... en zo verder.
Daarna wel 20 verschillende ontwerpen gemaakt, rond gekeken bij andere..
Mijn ideeen hier gedropt en het commentaar verwerkt ... en daarna lekker eigenwijs wer aan mijn otwerp gewerkt.
Ik ben alleen uitgegaan van een idee.. en daarom heem heb ik bedacht wat wil ik.
Rijden? Zelf rijden.. veel treinen wienig treintjes.. vaak en af en toe ... en zo verder.
Daarna wel 20 verschillende ontwerpen gemaakt, rond gekeken bij andere..
Mijn ideeen hier gedropt en het commentaar verwerkt ... en daarna lekker eigenwijs wer aan mijn otwerp gewerkt.
Groet,
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
-
Die 2 short cuts liggen er niet en komen er zeker ook niet te liggen, daar het inderdaad een beetje onlogisch is.matthijskuiper schreef:even een paar ideeen die hierop door mijn hoofd gaan. Ze zijn niet technisch onderbouwt.
ps.
Moet er nog wel 1 komen die een schuin door de baan loopt, waar eventueel een station aan kan komen te liggen.
De draaischijf krijgt zeker meer rangeer mogelijkheden, met 3 sporen er naar toe (zoals het vroeger was)
De bedoeling is zeker dat ik er wat mee kan spelen, daar alleen rondjes op den duur ook gaan vervelen

De rest zal ik zeker meenemen als ik weer achter de tekentafel zit.
Ben er al wel achter dat het op papier soms mooi er uit kan zien, maar in werkelijk helemaal niet leuk is om over te rijden.
PS.
Op de tekening loopt ie inderdaad iets biuten de plaat in werkelijkheid niet.

-
Het 3 landen punt Duitsland/Frankrijk/Zwitserland vindt ik wel een mooie omgevingmdedeugd schreef:Welk land/streek zou jij graag a model zien.Black Pirate schreef:
Kan dus terug naar de tekentafelkan eigenlijk wel wat tips gebruiken.
Verder een mooi station waar de reis begint/eindigt.
Economisch voorstellen van industrie/ goederen.
Waar wordt je door gefasineert.
Industrie, heuvels , bergen, vlakke land, noem het.![]()
Martin de Deugd
Ik heb een mooi station (Bonn van faller) waar de reis kan beginnen, dat komt bij de 3 sporen te staan.
Ik wil eigenlijk van alles wat, beetje industrie, een leuk stadje/dorpje en een berg waar de trein in verdwijnt en aan de andere kant van de baan door een stadsmuur de baan weer komt oprijden. Wat dus via de buitenste baan moet gebeuren.
Ik heb alleen geen idee hoe ik een leuke "shortcut" door het midden van de baan kan laten lopen.
Ga eens uit van een schuin station met drie sporen. Bonn is een erg groot station, denk dat je daar wel meer sporen kunt leggen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Zit een beetje met een probleem(pje)
Ik wil daar waar de rode lijntjes komen industrie maken. Het aantal sporen zijn er minimaal 2. De wagons moeten daar neergezet kunnen worden en weer opgehaald. Maar ik wil dan eigenlijk niet gelijk als de trein wegrijdt op het station uitkomen. Dus het is doodlopend spoor. Op deze manier moet de loc dus blijven staan en kan hij geen andere wagons oppikken. Niet echt handig dus.

Nu had ik het volgende bedacht.

Heeft 1 van jullie nog andere ideeën of tips?

Ik wil daar waar de rode lijntjes komen industrie maken. Het aantal sporen zijn er minimaal 2. De wagons moeten daar neergezet kunnen worden en weer opgehaald. Maar ik wil dan eigenlijk niet gelijk als de trein wegrijdt op het station uitkomen. Dus het is doodlopend spoor. Op deze manier moet de loc dus blijven staan en kan hij geen andere wagons oppikken. Niet echt handig dus.

Nu had ik het volgende bedacht.

Heeft 1 van jullie nog andere ideeën of tips?
-
Hoi Raimond.
Wat dacht je er van om eerst een zijspoortje aan te leggen zodat het rangeerdeel de treinenloop niet doet stagneren? Dan kan het goederentreintje zonder te zagen zowel de “vrije baan" verlaten als er weer op terugkeren. Mijn tekenen is niet zo goed, maar ik probeer het te visualiseren:
<--------------------------------------------------------------------------------
------------------------------\----------------------------------------/--------->
[-----------------------------/\--------------------------------------/
[----------------------------/
Uiteraard kunnen de industriesporen meer zijn en anders lopen, maar het gaat om het idee.
Wat dacht je er van om eerst een zijspoortje aan te leggen zodat het rangeerdeel de treinenloop niet doet stagneren? Dan kan het goederentreintje zonder te zagen zowel de “vrije baan" verlaten als er weer op terugkeren. Mijn tekenen is niet zo goed, maar ik probeer het te visualiseren:
<--------------------------------------------------------------------------------
------------------------------\----------------------------------------/--------->
Uiteraard kunnen de industriesporen meer zijn en anders lopen, maar het gaat om het idee.
-
Mijn tekenwerk is ook niet het beste, maar goed ik denk dat jij zoiets bedoeld.Zolderspoor schreef:Hoi Raimond.

Dat is inderdaad al beter ja, dan stagneert het niet.
Ben wel even bezig geweest om de rails neer te leggen, maar doordat de beschikbare ruimte kleiner is dan gedacht en ik toch wel wat ruimte wil om wat wagons neer te kunnen zetten gaat het er toch iets anders uitzien dan "getekend". (meer bochten)
Misschien kan je het zo maken:

Laatst gewijzigd door BenQ op 27 jan 2024 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vergeet bovenstaande plannen. Na wat pas, meet en denk werk heb ik besloten het toch anders te doen.
Nu vraag ik mij alleen af wat mooier is. Het gaat alleen om de plek waar de remise moet komen.

Of zo?

Nu vraag ik mij alleen af wat mooier is. Het gaat alleen om de plek waar de remise moet komen.

Of zo?

Raimond,
In mijn optiek zou hem boven houden
Anders zit je remise midden in je stadsgedeelte
Mvg,
Ad
In mijn optiek zou hem boven houden
Anders zit je remise midden in je stadsgedeelte
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Optie 1. Bij optie 2 krijg je teveel spoor voor alleen maar twee loks. Nu kun je deze ruimte mooi benutten voor een stukje scenery.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.