Pagina 2 van 20

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 13 jan 2013 12:47
door mikey
Marcel schreef:Mooie verzameling zo,mijn favoriete 1100 blijft toch de geheel blauwe,die heeft mijn vader vroeger ook gehad,dat is heeeeel lang geleden maar ik die lok maakte toen al indruk op me.
Sowieso hou ik 1 blauwe, maar ik denk wel dat ik deze ga overspuiten naar de juiste kleur blauw.

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 13 jan 2013 23:06
door Marcel
Dat is altijd goed,alleen die biesjes op de zijkant en voorkant wordt behoorlijk pielen om strak te krijgen,ben benieuwd.

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 13 jan 2013 23:14
door mikey
Marcel schreef:Dat is altijd goed,alleen die biesjes op de zijkant en voorkant wordt behoorlijk pielen om strak te krijgen,ben benieuwd.
Daar heb ik al een hele goede tip voor gekregen. Namelijk met een klein stukje gum en heeeel weinig verf. op deze manier kan je het dan laagje voor laagje stempelen. :ugeek:

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 13 jan 2013 23:24
door Marcel
Handige tip ja.

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 14 jan 2013 12:03
door Paul_DMV
mikey schreef:
Marcel schreef:Dat is altijd goed,alleen die biesjes op de zijkant en voorkant wordt behoorlijk pielen om strak te krijgen,ben benieuwd.
Daar heb ik al een hele goede tip voor gekregen. Namelijk met een klein stukje gum en heeeel weinig verf. op deze manier kan je het dan laagje voor laagje stempelen. :ugeek:
Ja zo verzin ik nog eens wat :)

maar om het even verder toe te lichten, je neemt een gummetje zoals deze:

Afbeelding

Dan snij je daar een reepje van 5 mm van de kopsekant af, zodat je een vlakje krijgt van 5x8mm ongeveer, even de randjes van het vlak rond gummen op een papiertje en klaar.

Dan neem je de zilver/grijze verf en die doe je met een kwastje op de tafel/ of vlak plastic plaatje (geen hout met structuur). Dan met je kwastje een beetje er over heen bewegen tot de verf een beetje plakkerig wordt. Gebruik niet te veel verf! Het is de bedoeling dat je het gummetje stempelt op de verf zodat er zeer dunne laag op het vlakke kantje van het gummetje komt. Deze druk/tamponeer je nu zachtjes op de sierrandjes van de 1100 of bijvoorbeeld raamrandjes van een plan E. Het beste is als je meerder druk bewegingen maakt en telkens een kleine fractie verschuift om een zo egaal mogelijk resultaat te krijgen. Let op, beter te weinig verf en het een paar keer moeten doen, dan te veel zodat het er de randje heen gaat je spuitwerk is verkloot, want als je zilververf met terpetine wilt wegwrijven blijft er altijd een glinstering achter in het blauw.

succes!

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 14 jan 2013 23:25
door ns1200
Ga ik ook eens proberen met de m'n witte raamlijsten, Hoopt dat t gaat want tot nu toe is het erg lastig.
Rick

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 15 jan 2013 00:12
door Overdijk
He, dat zou ook goed werken bij afgewreven zilverranden bij mijn BR 218

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 30 jan 2013 12:57
door CC72000
Deze heeft niets met de neuzen zagerij van Mike te maken, maar bij mij zijn zo'n 10 jaar geleden een aantal NS1127 ten prooi gevallen voor mijn eerste transformaties. Die lokjes waren toen uit allerlei startsets gehaald en te koop voor 70 tot 90 gulden. Met materiaal van Vapeur 70, nummer borden en SNCF borden/decals ben ik toen aan de slag gegaan om 5 verschillende versies te maken: 80007 (rangeerlok Paris Austerlitz), 8123, 8104, 8241 en 8144.
8100 66 002.JPG
8100 66 002.JPG (113.36 KiB) 6975 keer bekeken
8100 66 008.JPG
8100 66 008.JPG (127.11 KiB) 6975 keer bekeken

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 12 mar 2013 22:43
door Doolemeister
Hee Mike,

Nog vorderingen?

Groet,
Arjan

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 14 mar 2013 16:52
door mikey
Doolemeister schreef:Hee Mike,

Nog vorderingen?

Groet,
Arjan
Hoi Arjan,

Helaas wegens tijdgebrek thuis is het er even niet van gekomen, maar... je bericht prikkelt me wel gelijk weer ;) Met een beetje geluk ga ik er van het weekend weer een beetje mee aan de slag!

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 16 mar 2013 18:17
door mikey
Vandaag heb ik alle randjes van de grijs-gele 1100's verwijderd.
Als eerste heb ik met een Stanley mesje het grove werk eraf gehaald en vervolgens met een korrel 800 schuur papiertje netjes glad gemaakt.

Eerst had ik nummer 1 af:

Afbeelding

Even een nog onbewerkte kap erbij als vergelijking. Deze kap had ik extra over om alles als eerste op te proberen.

Afbeelding

En vervolgens was uiteraard ook de 2e kap klaar.

Afbeelding

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 17 mar 2013 19:53
door mikey
Hier weer een kleine update. De voorzijden waar de neusjes moeten komen heb ik er grof afgehaald. Nu alleen nog met een fijn vijltje bijwerken.

Verder heb ik nog 4 neusjes voorbereid. Alle braampjes heb ik met een Stanley mesje er afgehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 18 mar 2013 17:14
door Doolemeister
Hee Mike,

Je bent lekker bezig!
Goed verslag.

Mogelijk spreek ik je donderdag.

Groet,

Arjan

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 18 mar 2013 20:55
door CC72000
dat hakt er lekker in :lol:

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 18 mar 2013 22:17
door mikey
Bedankt voor de reacties! Dat is mijn motivatie ;)

Vandaag ben ik even een half uurtje bezig geweest met 1 kapje.
De 2 neusjes passen er nu goed op. Nu alleen nog het laatste kapje en dan kan ik ze van de verf ontdoen en vast lijmen.

Op de onderstaande foto's heb ik even alle 3 de projecten neergelegd.
Zodra de neuzen passend en van de verf ontdoen zijn, kan ik de onderstellen in orde maken.
Erna is het eindelijk spuit tijd :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 19 mar 2013 07:14
door richard7877
Hoi Mike

weer lekker bezig geweest!
ziet er netjes uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten Richard

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 23 mar 2013 20:10
door mikey
Bedankt Richard.

Vandaag hadden we een open dag op de vereniging. De intentie was om vandaag wat aan mijn 1100's te gaan doen. Helaas wegens de drukte bij ons (het vele praten met mensen), heb ik er geen tijd voor gehad.

Een aantal dagen geleden had ik de laatste 2 kapjes een badje gegeven om ze van alle vuil, vetten en slechte stukken verf te ontdoen. Wel heb ik deze avond de neusjes op de kapjes kunnen lijmen met epoxy lijm.

Hieronder mijn chemisch badje :P (bestaande uit water en een vaatwasblokje)

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder kun je de geplakte neuzen zien.

Afbeelding

Op de 2 foto's hieronder kun je zien dat ik 1 neusje aan heb moeten passen. De onderzijde van de neus was namelijk niet helemaal recht. Dit heb ik opgelost door aan iedere zijde een stukje styreen te plakken met secondelijm. Vervolgens heb ik hem met een vijltje helemaal recht gevijld. Als laatste heb ik met een Stanleymes voorzichtig de overtollige randjes eraf gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn "te doen" lijstje gaat steeds kleiner worden. Het onderstaande moet nog gedaan worden:

- van 4 draaistellen de buffers/bufferbalken aanpassen
- draaistellen en kapjes spuiten
- kapjes voorzien van transfers
- laklaag spuiten
- nieuwe licht geleiders aanbrengen
- plaatjes verven met een kwastje en onder de neusjes monteren.
- zwarte kabels onderaan de neus verven en monteren
- loc weer in elkaar zetten

Lijkt makkelijker gezegd al gedaan :shock:

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 26 mar 2013 22:15
door mikey
Hier weer even een update van vandaag.

Bij het openmaken van 1 van de kapjes was er al 1 rood schakelaartje afgebroken. Hierdoor heb ik besloten deze er overal af te halen, de printplaat door te lussen en de gaten in de kapjes netjes weg te werken.

Als eerste heb ik, waar de schakelaar zat, de print doorgelust met een stukje draad.
Gezien ik zonder bovenleiding rij, is dit voor mij geen probleem.

Afbeelding

Vervolgens heb ik een stukje styreen ongeveer op maat gesneden en met een klein vijltje bewerkt. Door middel van juist vijlen kon ik zo een soort van wig vorm maken.

Afbeelding

Hierna heb ik aan de onderzijde van het stukje styreen gewoon een druppel secondelijm in gedaan.

Afbeelding

Vervolgens weer met een stanleymes het overtollige weg gesneden. Tevens de 2 logo's naast het gat moest aan mijn stanleymes geloven :D

Afbeelding

Hieronder kun je duidelijk het verschil zien tussen het oerlelijke rode doppie en het mooie afgevlakte dak.

Afbeelding

Ten slotte kun je hieronder zien hoe alle 4 de daken zijn geworden:

Afbeelding

Hierna had ik nog een klein beetje tijd om de laatste 3 draaistellen te demonteren. De buffers kun je voorzichtig met een tangetje losdraaien (ja deze hebben schroefdraad). Bij de eerste 2 draaistellen die ik al gedaan had, wist ik het nog niet. En heb ik na veel gevloek de dremel er maar in gezet. Deze buffertjes kan ik dus helaas niet meer hergebruiken. Gelukkig krijgen alle 3 de modellen vierkante buffers zoals het hoort. De ronde buffers die ik nu nog over heb, gaan naar 2 reparatie projecten.
Ik heb namelijk nog 2 1117's liggen waar aan 1 zijde de buffers/bufferbalken afgebroken zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Zojuist ben ik er achter gekomen dat ik van 1 model de nummers aan de voorzijde ook nog mis. Deze ga ik zelf op mijn werk printen. Daar heb ik namelijk een laserprinter staan. Nu alleen nog wat decal papier op de kop tikken.

Heeft er iemand ervaring met een goed merk decal papier?

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 27 mar 2013 14:25
door mikey
Hier zijn we weer met een update.

Alle draaistellen heb ik vandaag helemaal af gemaakt. Gezien ik de vierkante buffers gebruik ipv de standaard ronde buffers, zijn de gaten van de bufferbalken te groot. Als eerste heb ik de bufferbalken opgevuld met een stukje styreen (vastgemaakt met een druppel secondelijm).

Afbeelding

Hierna kon ik opnieuw kleine gaatjes boren met de juiste maat.

Afbeelding

Vervolgens wederom met een druppel secondelijm de buffers er in gestoken.

Afbeelding

Als laatste heb ik kleine inkepingen in de originele draaistellen gemaakt en hier de bufferbalk op gelijmd. Zoals je ziet heb ik ook alle koppelingen vervangen voor langere. Dit is niet verplicht, maar gezien ik met ontkoppelaars werk, zijn ze anders te kort om ver genoeg omhoog te kunnen.

Hieronder zie je alle 6 de draaistellen helemaal af. Nu alleen nog maar een likje verf.

Afbeelding

Nu alleen nog een paar uitsparingen in het chassis van de loc vrezen en dan kan het spuiten gaan beginnen :D

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 01 apr 2013 11:05
door mikey
Vandaag de laatste hand aan de blokken gedaan. De chassis heb ik nu aangepast met een dremel om de kapjes passend te maken. Deze schuiven er nu perfect overheen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu is als eerste het spuiten op de agenda. Erna kan ik de randen onder de neuzen apart verven en er onder monteren. Vandaar dat er nu nog dikke spleten tussen zitten.

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 01 apr 2013 11:25
door neudalhausenstadbahn
Ik volg je topic al een tijd en ik vind het een erg leuk ombouw project, gaan stel mooie locs worden schat ik zo.

Groetjes Michiel

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 09 mei 2013 13:47
door Krab
Hoi Mike,
als je eventueel nog zo'n rode /zwarte onderplaat boven de buffers heb .
Kreeg gisteren een 1150 binnen en daar was het rode plaatje afboven de buffers .
Hoor het wel van je .

mvg Sjaak

Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)

Geplaatst: 01 jul 2013 22:10
door mikey
Krab schreef:Hoi Mike,
als je eventueel nog zo'n rode /zwarte onderplaat boven de buffers heb .
Kreeg gisteren een 1150 binnen en daar was het rode plaatje afboven de buffers .
Hoor het wel van je .

mvg Sjaak
Het heeft even geduurd, maar als het goed is heb je er nu 1tje van mij ontvangen ;)

Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P

Geplaatst: 01 jul 2013 22:27
door mikey
Helaas een veel te lange tijd weer inactief op het forum geweest.
Evengoed ben ik nog wel druk aan het bouwen. Dit topic heb ik nu veranderd van alleen 1100 botsneus naar algemeen loc bouw topic.

Sinds kort ben ik in het bezit gekomen van 2 messing 2400's, een messing 1600P en een messing kit van de 1500. De bouw van alle modellen zal ik in dit topic bij gaan houden.

Allereerst ben ik begonnen met de bouw van de 1500 (zie de messing platen uit het kitje hieronder)
Afbeelding

Hieronder 2 foto's na het solderen van het basisframe
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens ben ik met de dakdelen begonnen. Deze heb ik met een buisje rond gebogen
Afbeelding

Afbeelding

Zoals je op de foto hierboven ziet, heb ik de onderdelen ook al op het dak gemonteerd. Deze bestaat uit 3 plaatjes. Vervolgens heb ik voor ieder deel een gat in het dak geslepen. Met een beetje secondelijm heb ik ze eerst vastgelijmd om ze vervolgens vast te solderen. Zie foto hieronder
Afbeelding

Hierna waren de buffers aan de beurt. Ook deze zijn vast gesoldeerd. Dit was nog wel een hele opgave om deze recht te krijgen. De pantograaf op het dak wordt nog vervangen door de juiste. Op mijn 1500 horen enkelbenige en niet de 2 benige die in de kit zaten.
Afbeelding

Nu zijn de daken op de cabine's aan de beurt. Toen ik ze erop geplakt had, bleken ze veel te laag te zitten. Deze horen namelijk gelijk uit te komen met de rest van het dak. Dit los op ik met wat opvulmiddel. Deze heb ik er nu dik opgesmeerd om ze de volgende keer mooi glad te schuren.
Afbeelding

Zoals je hieronder kunt zien, zijn de onderstellen alles behalve mooi. Deze ben ik inmiddels met een vrees helemaal aan het bewerken. De onderste rand heb ik er al helemaal afgehaald. Deze maak ik later van styreen.
Afbeelding

Nu alleen nog op jacht naar een class 31 van graham farish als donor motor en draaistellen. Al een aantal weken ben ik Eb@y uk aan het afspeuren. Tot op heden helaas nog geen koopje gevonden. Nog even geduld dus :P

Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P

Geplaatst: 02 jul 2013 06:23
door Trammetje
Hele mooie loc die 1500. Staat ook bij mij hoogbop mijn lijst. Durf hetballeen niet aan om hem zelf te bouwen.

Succes met de bouw, je hebt al een mooi begin.