Pagina 2 van 4

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 28 mar 2013 19:41
door Zaunkönigs Bahn
shoven schreef:
Zaunkönigs Bahn schreef:
shoven schreef:Wat me nog niet helder is, is wat je bedoelt met de 'bodemplaat' onder de tongen bij Peco. Ik zie die niet, welk model/artikelnr gaat het dan om?
Aan het einde van de tongen zit een "plaat" waarmee de tongen bijeen(?) worden gehouden met een veer en de hefboom om de tongen links of rechts met een wisselbediening uit te rusten. Over deze combinatie schijnt een plaatje te zitten die je eraf kunt halen. Ik heb het ook alleen maar van lezen. Ben nog op zoek naar een leverancier waar ik naar toe kan stappen in NL, dus geen internetshop. Dan kan ik het eens in mijn handen houden.
Dat plaatje is maar klein en dient om het veertje dat de tongen tegen de railstaaf aandrukt op zijn plek te houden. Ik haal dat veertje er altijd uit (omdat ik servo's gebruik) en verwijder dan ook het plaatje. Dat kleine plaatje zie je overigens niet, het zit helemaal onder het plastic.
De tongen (de uiteinden daarvan) zitten vast op een "biels" die heen en weer beweegt en waar je de pen van de aandrijving door steekt (kan aan beide zijden). Eromheen zit idd wat extra bielswerk, maar als je een beetje handig ballast valt dat niet meer op.
Maar het eens in je handen houden verheldert een heleboel, goed idee.
Er zou een plaatje tussen de wisseltongen liggen, bovenop, dus niet onder het plastic. Dat plaatje zou je kunnen verwijderen. Als je dat doet ziet het geheel er minder massaal uit. Volgens een Engelse site kon dat. Ben nog aan het zoeken voor dat idee.

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 28 mar 2013 19:49
door Hookies
Stijgingspercentages van 3,5 tot 5 procent? Waarom houd je je niet aan de 3 procent of minder die op alle fora al jarenlang geroepen wordt. Dat zegt men toch niet voor niets. Ik heb zelf een ronde spiraal met Flm piccolo rails radius 3 en 4 en dat gaat prima. Jij gebruikt geen bovenleiding en dus ook geen panto's, dus je kunt je stijgingspercentage nog veel lager maken.

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 29 mar 2013 01:54
door Zaunkönigs Bahn
Hookies schreef:Stijgingspercentages van 3,5 tot 5 procent? Waarom houd je je niet aan de 3 procent of minder die op alle fora al jarenlang geroepen wordt. Dat zegt men toch niet voor niets. Ik heb zelf een ronde spiraal met Flm piccolo rails radius 3 en 4 en dat gaat prima. Jij gebruikt geen bovenleiding en dus ook geen panto's, dus je kunt je stijgingspercentage nog veel lager maken.
Hoogte bergdorpje
Om een bergdorpje te kunnen imiteren moet je er dus voor zorgen dat het bergdorpje voldoende hoog ligt. Gegeven de ruimte zal ik een percentage van 3,5 tot 5 procent moeten aanhouden om dat realistisch te kunnen doen. Als ik maximaal 3 procent aanhoud komt het bergdorpje max. 12 cm hoger te liggen dan de baan zelf. Die hoogte is onvoldoende om een berglijntje aan te houden, in werkelijkheid zou men een stuk rots opblazen voor een weg naar boven. Dus ik moet meer centimeters overwinnen.

Lager stijgingspercentage?
Dat ik een nog lager stijgingspercentage kan gebruiken omdat ik geen materiaal met pantografen heb is een misvatting. Voor schaal N is het noodzakelijk dat je een hoogteverschil aanhoudt van 7cm. Flm Piccolo radius 3 is 396,4mm.
De omtrek wordt dan 2 x r x pi = 2 x 396,4 = 792,8 x pi = 792,8 x 3,14 = 2489,39mm. Hoogteverschil 7cm = 70mm gedeeld door 24,8939 (1 procent van 2489,39mm) = 2,8 procent. Het stijgingspercentage kan met Flm Piccolo radius r3 niet lager worden dan 2,8 procent wil je nog eventueel met de hand kunnen corrigeren. In de berekening is uitgegaan van dat het spoor een volledige boog doorloopt en onder het startpunt uitkomt.

Stijgingspercentage schaduwstation
Het stijgingspercentage van de baan naar het schaduwstation is mij nog niet bekend, het hangt te veel af van het gebruikte materiaal en wat ik kan doen. Als ik zonder problemen een spiraal neer kan leggen hangt het er van af waar het eindpunt ligt omdat ik rekening moet houden met die 7cm hoogteverschil. Doel is niet hoger uit te komen dan die 3 procent. Ik wil de volledige lengte van de baan benutten om die mee te nemen in mijn "spiraal".

Exploitatie berglijntje
Het berglijntje heeft als eindstation een bergstationnetje en een zagerij. De dienst naar het bergstationnetje is die van een paar passagiers. De DW8 (Kittel) is daar ruim voldoende voor. Eventueel moeten er nog wat goederen mee, zie daar een aangehangen goederenwagon. Als het reizigers aanbod meer is dan 36 personen kan er nog een rijtuig worden aangehangen voor nog eens ongeveer zo'n aantal reizigers. Dat is het hele treintje. De wagons bij de zagerij worden opgehaald door een van mijn "berggeiten". Ook dan is het aantal wagons zeer waarschijnlijk beperkt tot max. 6 stuks vanwege de lengte van de sporen bij het bergstationnetje en de zagerij. Dus een wat sterkere stijging dan 3 procent is in dit geval niet een onoverkomelijk probleem. Ik hoef er niet overheen met een goederentrein met 20 wagons of een D-reizigerstrein met 9 wagons.

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 29 mar 2013 06:56
door evo
waarom maak je geen "klimspiraal" (evt zelfs deels in het zicht) voor het spoor naar het bergdorpje? zelfs als je maar 1 omwenteling gebruikt kun je misschien al terug naar 2-3%. Er heeft wel eens een foto op dit forum gestaan van een echte spoorbaan ergens in Zwitserland geloof ik, waar dit ook toegepast werd.

Overigens heeft mijn helix een hoogte van 4.5cm per omwenteling. Ik weet niet hoe je aan 7cm komt, maar dat is echt niet nodig.

Mijn advies: ga absoluut niet hoger dan 3% maar liever nog 2%. Ik heb zelf een paar stukjes van 2.5% waar ik spijt van heb (mijn volgende baan wordt dus 0% :o )

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 29 mar 2013 09:06
door Hookies
Van die 7 cm tussenruimte heb ik ook nog nooit gehoord. Ik ben benieuwd wie dat aangeeft als noodzaak. Ik heb, zoals gezegd, een ronde spiraal met een tussenruimte van iets van 5,5 cm (gemeten vanaf railstaaf tot onderkant volgend niveau) en daar kunnen al mijn treinen doorheen met panto's volledig uitgeklapt. Bij deze dan ook een foto als bewijs.

Afbeelding

Wil je toch meer ruimte dan kun je aan twee kanten een paar rechte stukken er tussen doen.

Ik dacht ook dat je met een spiraal naar je berglijn zou gaan. Beneden starten, tijdje onderweg, uit spiraal komen (de indruk wekken van een tunnel) en dan nog een stukje rechtdoor naar je bergstation.

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 29 mar 2013 18:00
door Zaunkönigs Bahn
evo schreef:waarom maak je geen "klimspiraal" (evt zelfs deels in het zicht) voor het spoor naar het bergdorpje? zelfs als je maar 1 omwenteling gebruikt kun je misschien al terug naar 2-3%.

Heb ik, zie viewtopic.php?f=14&t=5668&start=18, tweede tekening van boven aan de linkerzijde. Het bergdorp spoortje loopt achter de achterwand langs en komt links ergens weer tevoorschijn, alleen dan duikt het spoortje de fabriek in en maakt in de fabriek een rondje (spiraal). Anderen gebruiken een berg om het te maskeren. Hoe hoog ik de fabriek kan ingaan is afhankelijk van de hoogte van het gebouw, kan de fabriek eventueel ook nog op een gematigde verhoging zetten, het is per slot in de bergen.
evo schreef:Er heeft wel eens een foto op dit forum gestaan van een echte spoorbaan ergens in Zwitserland geloof ik, waar dit ook toegepast werd.
Ik denk dat ik weet welke je bedoelt, ooit eens voorbij zien komen in rail away.
evo schreef:Overigens heeft mijn helix een hoogte van 4.5cm per omwenteling. Ik weet niet hoe je aan 7cm komt, maar dat is echt niet nodig.
Het staat in een boekje "Modelspoorwegen goed opgebouwd", bladzijde 73 uit de reeks "Kleine Modelbaan Serie" deel 6. Het is wel het totaal hé, dus niet alleen de ruimte tussen de "planken". Het is én ondergrond, én geluiddemping of kurk, rails en ruimte. Wellicht dat het minder kan als de ondergrond dunner is. Ik heb gerekend met totaal 1,5 cm. Daar komt de rails nog bovenop, Fleischmann Piccolo is totaal 4,1mm dik. Dus van de 7cm blijft nu nog 5cm over. NEM102 H4 waarde is 33mm., H5 37mm. Er kan inderdaad nog 1,5 cm vanaf voor het treintje, of je dan het nog kunt rechtzetten na een ontsporing weet ik niet. Je zou een centimer eraf kunnen halen, zit je op 6cm, tenzij je een dunnere drager (bodem) neemt.
evo schreef:Mijn advies: ga absoluut niet hoger dan 3% maar liever nog 2%. Ik heb zelf een paar stukjes van 2.5% waar ik spijt van heb (mijn volgende baan wordt dus 0% :o )
Dank voor het advies, maar ik ga echt niet over een nacht ijs om het maar zo te zeggen. De percentages worden in een proefbaan getest. Voor medespoorders, Arnold Rapido hanteerde de norm van 4% stijging voor al hun modellen en dat halen ze met de door Arnold genormeerde sleep aan wagons (achterin 1 Gleisanlagen Buch).

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 29 mar 2013 18:06
door Zaunkönigs Bahn
Hookies schreef:Van die 7 cm tussenruimte heb ik ook nog nooit gehoord. Ik ben benieuwd wie dat aangeeft als noodzaak. Ik heb, zoals gezegd, een ronde spiraal met een tussenruimte van iets van 5,5 cm (gemeten vanaf railstaaf tot onderkant volgend niveau) en daar kunnen al mijn treinen doorheen met panto's volledig uitgeklapt. Bij deze dan ook een foto als bewijs.
Bij mij is het de totale ruimte inclusief ondergrond. Ben wel verbaasd over je antwoord en hoe je dan goed kunt uitkomen. Vanaf bovenkant rail zit ik met 7cm ook op 5,5cm, zie vorig antwoord.
Hookies schreef:Wil je toch meer ruimte dan kun je aan twee kanten een paar rechte stukken er tussen doen.
Ga de hele lengte van de baan gebruiken.
Hookies schreef:Ik dacht ook dat je met een spiraal naar je berglijn zou gaan. Beneden starten, tijdje onderweg, uit spiraal komen (de indruk wekken van een tunnel) en dan nog een stukje rechtdoor naar je bergstation.
Klopt, in de fabriek gaat het berglijntje via een spiraal achter de achterwand omhoog en komt vlak voor het bergstation uit de tunnel tevoorschijn. Zie antwoord hiervoor met de link voor de tekening.

Groeten
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 29 mar 2013 21:15
door evo
Zaunkönigs Bahn schreef:Het staat in een boekje "Modelspoorwegen goed opgebouwd", bladzijde 73 uit de reeks "Kleine Modelbaan Serie" deel 6. Het is wel het totaal hé, dus niet alleen de ruimte tussen de "planken". Het is én ondergrond, én geluiddemping of kurk, rails en ruimte.
Ik heb het net even nagemeten, in mijn klimspriaal is het 4.6cm Dat is dus het minimum. Elke mm meer is een keuze, geen vereiste. Ik kan overal goed bij want de binnenkant van de spiraal is volledig open.
Zaunkönigs Bahn schreef:Arnold Rapido hanteerde de norm van 4% stijging voor al hun modellen en dat halen ze met de door Arnold genormeerde sleep aan wagons (achterin 1 Gleisanlagen Buch).
Oudere loks hebben minder problemen met hellingen, ze hebben meer metaal en minder plastic en ook geen tenderaandrijving. Veel modernere (vooral Fleischmann) loks komen een 4% helling echt niet op met meer dan een halve meter erachter. Mijn helix is 2-2.5% en gisteren heb ik nog een paar wagons van de Mtx BR64 af moeten halen omdat hij de helling niet op kwam: 3 2-assers is het maximum!

Maar goed, het is jouw baan ;)

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 29 mar 2013 21:46
door Maurits71
zonder bijdehand te doen, het is me al een paar keer op gevallen dat je iets aan neemt op basis van ergens iets gelezen, te kritiek op peco rails als een voorbeeld en dit dan als een feit direct aanneemt.

ik deel Evo en anderen hun mening, 2.5 % is al aan de hoge kant als je met wat langere treinen wil rijden, ook ik heb de ervaring dat de helft van mijn locs maar een met een paar wagons de helix omhoog trekken en die van mij is toch 120 x61 cm. Ik deel je mening eerst een proefopstelling bouwen, echter uit ervaring, die werkt perfect tot je klaar bent en je een nieuwe trein koopt.

sterkte :D

M.

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 30 mar 2013 00:56
door Hookies
Mijn spiraal is van mdf, 8 mm dik. Werkt prima en de locs hebben er geen moeite mee. Dat je dan zegt dat mijn antwoord jou verbaast, tja, wat moet ik daarmee. Je ziet het toch aan de foto dat de panto is uitgeklapt. Als jij alleen stomers gaat gebruiken, kun je rustig de ruimte wat minder hoog maken, zoals evo ook aangeeft. 1,5 cm voor het hout vind ik wel heel erg fors.

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 30 mar 2013 01:10
door Zaunkönigs Bahn
Maurits71 schreef:zonder bijdehand te doen, het is me al een paar keer op gevallen dat je iets aan neemt op basis van ergens iets gelezen, te kritiek op peco rails als een voorbeeld en dit dan als een feit direct aanneemt.

ik deel Evo en anderen hun mening, 2.5 % is al aan de hoge kant als je met wat langere treinen wil rijden, ook ik heb de ervaring dat de helft van mijn locs maar een met een paar wagons de helix omhoog trekken en die van mij is toch 120 x61 cm. Ik deel je mening eerst een proefopstelling bouwen, echter uit ervaring, die werkt perfect tot je klaar bent en je een nieuwe trein koopt.

sterkte :D

M.
Nogmaals bedankt voor de waarschuwing, nogmaals ik heb nog niet getest op de helix voor naar het schaduwstation, die is zelfs nog niet eens getekend, laat staan dat ik er aan heb zitten rekenen. Het enige wat ik nu gedaan heb is het spoortje naar het Bergdorpje in ruwe vormen neergezet om te zien "wat kan ik" en "wat moet ik". Er is intussen getest met allerlei materiaal, afgelopen woensdag is er en BR70 bijgekomen van Flm en dat schatje onderstreept jullie waarschuwingen, dus ik moet eerst die BR70 gaan verzwaren en dan weer eens gaan meten wat dan mogelijk is. Langste sleep in de passagiersdienst zijn drie wagonnetjes en dat is ook het maximum wat een DW8 (Kittel) in het echt kon meenemen, er is zelfs een waarde van 30T genoemd, dus in bepaalde gevallen zelfs twee wagonnetjes. Met de "berggeiten" heb ik geen probleem op het berglijntje, al getest op idiote waarden en een paar wagons. De bandjes doen dan hun werk en ook daar moet je reserve houden omdat bandjes in de loop van de tijd slapper om de wielen gaan zitten en dus gaan doorslippen. Ik test dus voordat ik een beslissing neem. Ik ben ook bijna compleet met het rijdend materiaal, er komt dus aan trekkend materiaal niks bij (ik heb nog een model op het oog, maar dan moet het echt stoppen en zit ik op 21 "zwarte rokende monsters"). Als ik er iets bij koop zal dat voor de verzameling zijn of te wel de vitrine, maar niet voor de baan.

Jammer dat ik geen kritiek mag hebben op Peco rail, er is echt wel het een en ander over te zeggen. Maar dat kun je ook over Minitrix of Roco rail, Fleischmann Piccolo rail ontbreekt momenteel in mijn verzameling.

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 30 mar 2013 01:18
door Zaunkönigs Bahn
Hookies schreef:Mijn spiraal is van mdf, 8 mm dik. Werkt prima en de locs hebben er geen moeite mee. Dat je dan zegt dat mijn antwoord jou verbaast, tja, wat moet ik daarmee. Je ziet het toch aan de foto dat de panto is uitgeklapt. Als jij alleen stomers gaat gebruiken, kun je rustig de ruimte wat minder hoog maken, zoals evo ook aangeeft. 1,5 cm voor het hout vind ik wel heel erg fors.
Mensen, wel graag even lezen. Ik heb een totale dikte van 1,5cm voor een "mdf" bodem en daarbovenop een kurk laag of een andere geluiddempende laag. Zal een paar millimeters schelen, maar ik denk dat je er ook voor moet waken alles tot op de laatste millimeter nauwkeurig te berekenen. Beetje speling moet je hebben, het hoeft maar even tegen te zitten en je hebt een probleem. Ook al over gelezen op dit forum.

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 30 mar 2013 06:02
door evo
Zaunkönigs Bahn schreef:Jammer dat ik geen kritiek mag hebben op Peco rail, er is echt wel het een en ander over te zeggen.
Van mij mag je overal kritiek over hebben, maar het zou wel mooi zijn als die kritiek op ervaring en/of een gedegen vergelijking met andere merken gebaseerd is.
Als je twijfels hebt over Peco, zou ik aanraden om te gaan praten met mensen die met meerdere merken gewerkt hebben, zodat ze de verschillen kunnen uitleggen, gebaseerd op leggen en gebruiken van de rails - wie weet kom je dan tot de conclusie dat een ander merk beter aansluit bij jouw eisen/wensen.
Zaunkönigs Bahn schreef:Ik heb een totale dikte van 1,5cm voor een "mdf" bodem en daarbovenop een kurk laag of een andere geluiddempende laag.
Het enige wat ik wilde zeggen is dat je gekozen hebt voor 15mm, je kunt ook voor minder gaan (en dus minder helling). Het nut van kurk is omstreden en 12mm MDF is ook overkill - zeker voor een helix.

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 30 mar 2013 10:15
door Hookies
Zaunkönigs Bahn schreef:Mensen, wel graag even lezen. Ik heb een totale dikte van 1,5cm voor een "mdf" bodem en daarbovenop een kurk laag of een andere geluiddempende laag. Zal een paar millimeters schelen, maar ik denk dat je er ook voor moet waken alles tot op de laatste millimeter nauwkeurig te berekenen. Beetje speling moet je hebben, het hoeft maar even tegen te zitten en je hebt een probleem. Ook al over gelezen op dit forum.

Groeten,
Joop
Joop,

We reageren alleen omdat we met je mee willen denken om je te behoeden voor mogelijke problemen waarmee ervaringsdeskundigen al te maken hebben gehad. Die blauwe geluiddempende laag is 2 of 3 mm, maar zelfs dan is 12 cm voor een houtlaag in een helix nog veel te veel. Probeer eens wat aan te nemen van mensen die in deze tijd met het materiaal werken in plaats van je te baseren op iets wat je ergens gelezen hebt en wat voor jou dan meteen wel de waarheid is. Tussenrukmte van 7 cm verplicht is onzin en je mening over Peco is ook alleen maar gestoeld op wat iemand ergens gezegd heeft. Zoals anderen al zeggen, veel mensen zijn juist overgestapt naar Peco omdat het mooier is en goed werkt. Ik heb zelf die overstap niet gemaakt en werk met Flm Piccolo. Geen echte problemen mee tot nu toe (ff afkloppen).

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 30 mar 2013 11:12
door Jeroen
Tja,

Normaal reageer ik nooit op dit soort draadjes. Ben niet zo'n held met plannen en heb er ook niet veel verstand van. Eigenlijk wil ik maar één ding vragen, en dit aan de reageerders: waar maken jullie je zo druk om, boys? Hij komt er vanzelf wel achter, hoor.......er zijn namelijk wel meer voorbeelden op dit forum waar mensen het graag op hun eigen manier deden. Nou, kan toch? :roll:

Wel kan ik de starter, als ex-Fleischmann-rail gebruiker en huidig Peco-rail gebruiker praktisch op het hart drukken de zaak nog eens kritisch door te lichten. De mensen die hier reageren zijn toch wel van de ervaren kant. Kan best schelen als je nog in de 'papier-fase' zit. En als jij 15 mm MDF, of voor mijn part 40 centimeter gewapend beton als ondergrond voor je spiraal wil.....be my guest! Ik had bij Boppard 8 mm MDF, 5,5 cm tussenruimte en dat ging prima met uitgeklapte panto's. En niks geen ondergrond, want dat MDF dempt al genoeg.

Zo! Heb ik toch weer een duit in het zakje gedaan.... :lol:

Oja, en Evo: bij DU-Beksheim heb ik geen hellingen. Heeeeerlijk!

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 30 mar 2013 13:37
door Zaunkönigs Bahn
Jeetje, wat een commentaar. :o

Peco
Om maar bij Peco te beginnen, eigen onderzoek, niks van een ander of van horen zeggen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik niets van een ander wil aannemen. En verder, als je mijn plan bekijkt dan kun je wel raden dat daar veel rail materiaal en wissels in gaan zitten. Ongeacht welk merk, het gaat vele duizenden euro's kosten en dan ga je niet over een nacht ijs. Dus het is testen, testen en nog een keer testen.

Klimspiraal
De klimspiraal naar het schaduwstation zal een dalings/stijgingspercentage krijgen van ongeveer 2% (berekende waarde is 1,9%), kleiner kan niet omdat ik daar geen ruimte voor heb. Er is een afhankelijkheid tussen dalings/stijgings percentage en de cirkel die je gaat maken. De baan is op dat punt 1,05 cm breed, dus het ligt voor de hand om Flm r3-r4 (of gelijkwaardig ander merk) te nemen voor de cirkel. Ik weet ook nog niet of het enkelspoors of dubbelspoors moet worden. Enkelspoors is technisch gezien veel leuker om op te lossen. Het idee is om de lengte van de baan uit te nutten met de klimspiraal (de spiraal wordt dan een soort ovaal), alleen ik heb nog geen idee hoe dat gaat uitpakken mbt er nog bij kunnen. Het idee is verder om de trein op de rechte stukken te laten dalen en klimmen en op de bogen dat sterk te verminderen omdat de trein daar al weerstand van de boog ondervind. Alleen is deze oplossing technisch veel ingewikkelder en er zijn geen berekeningsschema's voor.

Ruimte tussen klimspiraal delen
Aan de hand van deze site http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... imspiralen
kan ik terug gaan van 7 cm (mijn handen zijn nu ook niet meer piepklein) naar 5 cm inclusief drager. De drager wordt dan twee verlijmde 3mm multiplex planken (Door de bouw van mijn huis en type verwarming zou MDF wel eens te veel kunnen gaan werken. Ik heb namelijk luchtverwarming). Er blijft dan een tussenruimte over van 44,0mm, als je Flm materiaal gebruikt (ik noem het hier omdat ik daar de hoogte van weet) heeft de trein een ruimte van 39,9mm. Dit is nog steeds niet het minimum, er zou nog 5mm afkunnen, maar ik moet nog reserve houden omdat ik geen idee heb of er nog een laagje tussen moet en wat voor type rails ik ga gebruiken. Ik ben niet van plan achteraf de boel van bovenleiding te voorzien, dus het blijft stoom. Dit nu wetend kan ik terug naar de tekentafel voor het bergspoortje.

Bergstation/dorp
Wat is een aanvaardbare hoogte voor een realistische benadering van een bergstation?. Het moet namelijk geen heuveltje worden. Want daar hangt het geheel van af met het stijgings/dalings percentage.

40 centimeter gewapend beton
Gaat het niet worden, duurt veel te lang en ik krijg de percentages dan helemaal niet meer goed :lol:

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 30 mar 2013 15:50
door Zaunkönigs Bahn
evo schreef:
Zaunkönigs Bahn schreef:Arnold Rapido hanteerde de norm van 4% stijging voor al hun modellen en dat halen ze met de door Arnold genormeerde sleep aan wagons (achterin 1 Gleisanlagen Buch).
Oudere loks hebben minder problemen met hellingen, ze hebben meer metaal en minder plastic en ook geen tenderaandrijving. Veel modernere (vooral Fleischmann) loks komen een 4% helling echt niet op met meer dan een halve meter erachter. Mijn helix is 2-2.5% en gisteren heb ik nog een paar wagons van de Mtx BR64 af moeten halen omdat hij de helling niet op kwam: 3 2-assers is het maximum!
Ik moet met dit verhaal vooraf aantekenen dat ik geen spiraal heb. Wat ik gedaan heb is een doosje onder een zijde van de baan gezet. Dit komt ongeveer neer op een verhoging van 2,5cm over een lengte van 70cm. Omgerekend ongeveer 3,5%. Vervolgens heb ik mijn Mtx BR64 gepakt en er 11 wagonnetjes aangehangen waarvan 3 wagons 3 assig zijn uitgevoerd. De loc trekt dus 25 assen en dit komt aardig overeen met de werkelijkheid. Vlakke baan geen probleem. Doosje er onder gaat de loc moeilijk doen, de loc wringt zich letterlijk door de bocht. Daarbij heb ik waargenomen dat snelheid alles is. Door de regelaar terug te zetten gaat de loc langzamer rijden, maar heeft dan ook meer grip op de rails. Ook in het echt nam de snelheid van de BR64 op een helling behoorlijk af of halveerde zelfs. Dus langzamer rijden over een helling is eerder natuurgetrouwer dan andersom. Als de BR64 langzaam rijd gaat deze met 13 assen zonder problemen over de helling heen. Dat is veel meer dan jouw 3 2assers, dus probeer eens de snelheid te verminderen. Ik heb mijn BR64 verdigitaliseerd met een ESU decoder zonder daarbij iets uit de loc weg te halen op de smoorspoel en condensator na.

Zag nog een cd hoesje met blaadjes met cd's. Net zolang bladzijden toegevoegd tot ik een helling had die overeenkomt met wat je beschrijft. Alle 11 wagonnetjes er achter gehangen en de BR64 gaat met gereduceerde snelheid zonder pardon over de heuvel heen. De loc rijd dan omgerekend 21km/u. Met 39km/u nog geen verandering gezien, loc rijd over de heuvel, wel hoor je dat ie het moeilijk heeft, maar geen snelheidsverlies. Helling 6% en BR64 met 3 wagonnetjes met in totaal 7 assen geen probleem met ongeveer 40km/u.

PS Mijn oudste locs van Flm hadden al tenders met de aandrijving in de tender en die dateren van minimaal 25 jaar terug. Zo heb ik een losse tender van de BR50 die ik wil gaan misbruiken voor de DR07.1001, komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid, maar ik kan geen kolenstof tender vinden. En ik vind het zonde om de SNCF 231e niet te gebruiken. De tender van deze loc is weg, geen idee wat er mee is gebeurd, maar te oordelen naar een bak met rotzooi is de motor ter ziele gegaan. Wat googelen gaf de oplossing van de DR07.1001. Het is een project, de loc rijd nog niet omdat ik weer het uiterste wil en dat is digitaal met geluid. Ik heb al 9mm speakers liggen, nu nog de SL76, maar kom er maar aan.

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 30 mar 2013 21:54
door evo
Jeroen schreef:waar maken jullie je zo druk om, boys? Hij komt er vanzelf wel achter, hoor.......er zijn namelijk wel meer voorbeelden op dit forum waar mensen het graag op hun eigen manier deden. Nou, kan toch? :roll:
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik geef anderen het advies wat ik zelf graag gehad zou hebben voor ik m'n baan ging bouwen, maar waarschijnlijk zou ik toen ook te eigenwijs geweest zijn om het aan te nemen.... :mrgreen:
Ennuh, ja ik had toen ook een testopstellingkje waar een køf met een ertstrein van 2m erachter zonder problemen een 9% helling pakte - de praktijk is toch net weer iets anders...
Jeroen schreef:Oja, en Evo: bij DU-Beksheim heb ik geen hellingen. Heeeeerlijk!
Mijn volgende uitdaging wordt een bergbaan zonder hellingen: 0% FTW 8-)

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 30 mar 2013 23:41
door Zaunkönigs Bahn
evo schreef:Ennuh, ja ik had toen ook een testopstellingkje waar een køf met een ertstrein van 2m erachter zonder problemen een 9% helling pakte - de praktijk is toch net weer iets anders...
Geweldig Edwin, ga volgende keer weer een test voor je doen... :(

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 31 mar 2013 12:22
door Zaunkönigs Bahn
Met het herdefiniëren van de ruimte tussen de delen van de klimspiraal heb ik het plan best wel ingrijpend aangepast. Het ziet er nu zo uit;

Afbeelding

De maximale stijging / daling is nu 2,7% in de spiraal onder de zagerij. Omdat ik daar meer ruimte nodig had is er wat geschoven en heeft de zagerij meer terrein gekregen. Het bergspoortje verdwijnt nu achter de zagerij, meteen mooi gecamoufleerd. Daar duikt het lijntje een tunnel in en komt uit op een spiraal die in tien verdiepingen 50 cm zakt naar het 0 niveau. Dan gaat het berglijntje achter de achterwand met 2% verder zakken naar -6cm en dat punt is bereikt op het punt dat het lijntje onder de fabriek doordraait naar een spiraal met 1,8%. Het is nog niet duidelijk of ik dat daar kan aanhouden ivm met het schaduwstation. In principe gaat dat door in 6 verdiepingen tot het niveau -30cm van het schaduwstation is bereikt. Het treintje gaat er ongeveer 9 minuten over doen bij een omgerekende snelheid van 40km/u om van bergstation naar paradespoor te komen, dat is 38mtr rails.

Update
Bij nader inzien zal de hoogte 40cm worden, dus 8 verdiepingen. Bij 50cm kan ik niet meer zien wat er bovenaan allemaal gebeurd. Het wordt dan ongeveer 8 en een kwart minuut.

De grote spiraal is alleen door het gebruik van r3 en r4 al goed voor 2%, als ik de ruimte onder de baan erbij betrek wordt het nog minder. Maar ik moet ook opletten dat er nog voldoende ruimte overblijft voor hand en span diensten als er iets naast de rails is gekomen of als er iets vervangen of gemonteerd moet worden. Ziet er naar uit dat het ingewikkeld gaat worden.

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 01 apr 2013 17:53
door Zaunkönigs Bahn
Ik zat nog met een probleem van het uithaalspoor en het hoofdspoor. De nieuwtjes van Minitrix brachten me op een idee. En dat ik heb in onderstaande schets uitgewerkt. Was ook al bezig met XTrackCAD, maar of door mijn schuld of door een andere oorzaak ging het pakket de fout in, nog niks opgeslagen en foetsie tekening :o :( :evil: .

Afbeelding

In bovenstaande tekening heb ik de stationssporen en uiteindelijk het hele loc depot op +4cm gezet. Via een tunnel en dan brug (of tunneltje) combinatie komt het hoofdspoor uit op het station. Vandaar uit kunnen locs snel wisselen op het locdepot. De goederenlijn heeft een eigen tunnel en die komt op 0-niveau uit op een ontvangst spoor. Daarnaast ligt het uithaalspoor, die even voorbij de brug van het hoofdspoor gaat klimmen naar het +4cm niveau. Het stijgingspercentage is gematigd, het eerste stuk iets minder en het achterste stuk iets meer, gemiddeld 1,6%. Het hele passagiers gebeuren ligt dus op +4cm en ik ga daar of station Dammtor kopen, alleen de prijs is :shock: of ik ga iets zelf knutselen uit losse onderdelen.

Het fabrieksspoor is zo'n straataansluiting en komt van het rangeerterrein af. In het rangeerterrein staan nu het juiste aantal lijntjes met ongeveer de juiste lengte (kan eventueel een aantal korter maken en dan één toevoegen), de onderste drie moeten ongeveer de getekende lengte behouden. Het idee is om met treinen van tussen de 1,5 en 2 mtr te gaan rijden. Het uithaalspoor heeft een dubbele functie, locomotieven kunnen via dat spoor naar het locdepot. Op het moment dat dit moet gebeuren staat de nieuwe trein klaar en behoeft er dus niet gerangeerd te worden, maar het kan een probleem gaan geven. Na alle bedenksels leek mij dit de beste oplossing. Er ligt nog een plan waarbij het geheel radicaal anders is opgesteld, eerst maar dit plan eens met XTrackCAD tekenen.

Ik heb overal eens de hoogtes en stijgings-/dalingspercentages bij gezet en de type bogen. Er komt geen r1 in het plan voor, ook de fabrieksaansluiting zal als het moet met r2 gebeuren vanwege het feit dat niet alle locomotieven door een r1 boog kunnen. De boog van het hoofdspoor heb ik teruggebracht van r4 naar r3, dat gaf iets ruimte winst om de boog voor het goederenspoor te realiseren. Ik weet nog niet of beide sporen apart blijven tot aan het schaduwstation of dat het ergens een wordt. Voor mijn gevoel moet ik gaan voor het eerste, dus pas samenvoegen in het schaduwstation.

Zo, nu maar weer verder met tekenen, wordt tijd dat het in XTrackCAD komt.

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 06 apr 2013 16:47
door Zaunkönigs Bahn
Op de Imac ben ik wat aan het proberen geweest met een programma specifiek voor de iMac, ga het alleen niet nemen omdat de database achterhaald is, maar het werkt wel intuïtief tot op zekere hoogte in vergelijk met XTrackCAD. Uit al dat geprobeer krijg ik het idee dat mijn bergstationtje wat te optimistisch is getekend, wat ik daar neer heb gezet blijkt niet na te bouwen te zijn in die ruimte. Dus dat gaat er iets anders uitzien, de gedachte blijft wel overeind. Omdat ik het niet kan bewaren of afdrukken heb ik dus niks. Maar weer met XTrackCAD proberen, maar die knalt er soms uit in de iMac. :evil: . Goede nieuws is dat de rest toch aardig overeind blijft. Ik heb mijn zinnen toch gezet op dat station Dammtor. Wat aan het googelen geweest om te zien hoe dat er uit zag zo rond 1930. Tja, hoe bedoel u werkelijkheid geweld aan doen? :D . Mijn tekening er wat op aangepast.

Afbeelding

Het fabrieksterrein is meer aangepast naar de omvang van de fabriek in die tijd. De twee spoortjes zijn sporen die door de straat heen lopen en een vrij scherpe boog hebben, als ik de foto bekijk nog scherper dan R1. Er is bovenin nog een stukje stad bijgekomen. Het station Dammtor is ingetekend en naar links verplaatst. De blauwe halve ovaal geeft zo ongeveer de ruimte voor het station aan. De rode lijn onderaan beginnend bij Dammtor is de arcade. De Lombardsbrug wordt bij mij wat anders, dat is het deeltje wat aansluit op het spoor uit de bergwand. Achter Dammtor is een smallere ruimte ingepland, in het echt was dat ook zo. Weet nog niet of ik een wal ga gebruiken of ook een arcade bij de afscheiding van het loc depot. Dammtor komt pas in het 4kw van dit jaar, kan dus even gaan sparen, want je loopt wel leeg op dat bouwpakket. :(

Het rangeerterrein bevat de sporen die ik nodig heb, in totaal ongeveer 18mtr, al mijn wagons kunnen er op, in totaal ongeveer 16mtr, en dan heb ik nog ruimte over. Het is theorie, ik heb ook bedacht dat er altijd wat onderweg is en dat staat dan ergens in het schaduw station.
Het langwerpige rode blok is een goederen loods, bestaat niet in model, het is een samenstel van pakketten.

Het fabrieksterrein met de weinbrennerei Dujardin moet ik ook helemaal zelf maken uit onderdelen. Ik heb wat foto's van de fabriek. Geeft nog wel een leuk rangeer verhaal, ketelwagons met het ruwe materiaal, gesloten wagons met flessen kant en klaar, vee transport voor de paarden, de fabriek heeft namelijk een eigen paardenstal, transport van houten vaten, leuk.

Verder maar weer met zoeken en tekenen :mrgreen:

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 10 apr 2013 08:01
door mdedeugd
Hallo Joop.

Gaat dit ook werkelijk passen, het oogt vol en druk. :?:
Welke werkbare ruimte hou je over om ook de scenery enzo te kunnen plaatsen.

Martin de Deugd

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 12 apr 2013 18:15
door Zaunkönigs Bahn
mdedeugd schreef:Hallo Joop.

Gaat dit ook werkelijk passen, het oogt vol en druk. :?:
Welke werkbare ruimte hou je over om ook de scenery enzo te kunnen plaatsen.

Martin de Deugd
Dank voor de belangstelling en vraag. Ehh, ik beeld een station uit, de baan is er alleen maar om de treinen af te voeren, ergens te parkeren en omgekeerd na een zekere tijd weer te laten arriveren.
De tekening die je ziet beeld wel een baan uit van 340cm lang en links 125cm breed, bij de inham is het 106cm breed. De sporen hebben de standaard afstand van 33,6mm als je ze naast elkaar ziet liggen. Ik meet continue of het wel kan, de maatvoering correct is en ik me niet zit te verrekenen. Is dus ook al een keer gebeurd bij het berg stationnetje. Dus zo oogt het druk, maar ik denk dat het in de praktijk erg meevalt.

Er komt wel scenery, maar geen stad, geen bergdorp, wel een zagerij, wel een "wijn fabriek", wel een station en wel een goederenloods en ik heb nog geen idee over het locdepot, maar reken erop dat alles wat bij een stoom depot hoort er komt te staan. De rode elementen zijn gebouwen, de blauwe grondgebied van gebouwen, daar kan dus 1 gebouw in staan of een samenstel van gebouwen. Links in de bovenhoek staat een deel van een hoekpand. Het station is het Dammtor station, de ontvangsthal met alle activiteiten zit onder de sporen. Het stations spoor en het locdepot liggen op +4cm. Het rangeer terrein op 0cm. Het paradespoor op -10cm, het bergdorp op +40cm. Het moet natuurlijk niet te simpel worden :mrgreen:

Gaat het passen? Daar is nu deze tekening voor. De laatste tekening op dit forum ligt al in de digitale prullenbak. Ik kwam ergens helemaal niet uit. Dus overnieuw begonnen met een erg gelijkend plan. Best kans dat als ik bij het schaduwstation kom de boel weer overnieuw moet, of bij het loc depot. Maar dat is ook het doel van deze tekeningen, de problemen inzichtelijk krijgen. Al iemand gesproken met de vraag of einde van het jaar de baan er staat, denk het niet, misschien dat ik dan ben opgehouden met tekenen :D . Vooral het visualiseren van 3d met daarbij de maten valt niet mee. :( Als ik denk alles te hebben wordt de tekening met XTrackCAD definitief getekend, ook daar kan ik dus een probleem tegenkomen. Als ik in de breedte niet uitkom kan ik een rangeerspoor offeren en in de lengte kan ik hier en daar ook nog centimeters inleveren.

Groeten,
Joop

Re: Zaunkönigs Bahn

Geplaatst: 14 apr 2013 12:33
door Zaunkönigs Bahn
Zoals in mijn vorig bericht al geschreven had ik voorgaande plannen in de digitale prullenbak gedumpt. Het liep vast in de rechter bovenhoek. Ik heb en nieuw plan gemaakt waarbij ik dacht van het probleem af te zijn, maar gisteren werd ik met wat rekenwerk weer hard teruggefloten.

Nieuwe baanplan
In het nwe baanplan is de achterwand ietsje naar voren gezet zodat alle sporen achterlangs kunnen. Ik dacht mijn probleem op die manier getackeld te hebben. Maar nee :( . De tafel bleek ook niet helemaal te kloppen, ook die is opnieuw getekend. En dan gaan wat dingen ietsje anders. Naar aanleiding van een opmerking over "het is wat druk" heb ik er wat maten bij gezet. Voor het station is een ruimte van ongeveer 80x30 cm die alleen bezet gaat worden met boompjes, auto's (zijn die er in E2 in N?), paarden met karren en natuurlijk miniatuur bewoners die de trein gaan nemen of net er vandaan komen. Om je nog een idee te geven, tussen het uithaalspoor, de berg en de R3 zit een ruimte van ongeveer 20x25cm waarvoor niets anders is gepland dan gras en bomen met wellicht een bouwvallig schuurtje of zo iets. Ik heb dus niet het idee dat het erg druk wordt.

Nwe baanplan
Afbeelding

Bergdorp met zagerij
Het bergdorp is ook zo goed als dat gaat opnieuw getekend. Het oude plan is herzien, bij de zagerij moet ik gebruik maken van een gebogen wissel die is aangesloten op een engels wissel. Het station wil ik in een bocht hebben, maar daar heb ik in de tekening nog geen rekening mee gehouden. Het sporen plan is daar niet in "beton gegoten". Je moet hier denken aan een locomotiefje met hooguit 3 wagonnetjes of de kittel met twee wagonnetjes als maximum passagiers/goederen vervoer. Voor de zagerij komt een apart treintje met wagonnetjes voor hout. Ook daar zal denk ik de lengte beperkt blijven tot een paar wagonnetjes omdat de spoorlengte er niet is voor een "lange" sleep. Ik verwacht dus geen problemen met de stijgingspercentages.

Bergdorp
Afbeelding

Gevecht met de percentages
En dan hier maar wat uitgangspunten neergezet. In onderstaand plaatje linksboven mijn berekening van het hoogte profiel. Daaronder het stijgings/dalings percentage van het hoofdspoor, ik wilde daar niet meer aan tornen, dus 2% is maximum.
Dat gaf met de kruising van de helix van het bergdorpje weer een probleem. Op de kruising is de hoogte van het hoofdspoor nog 2,75cm, tel daarbij op het hoogteprofiel van 4,5cm en je zit met de helix dan op dat punt op 7,25cm. Ik krijg het linksom of rechtsom niet anders.

Resultaat is dat het rechte aanloopspoor voor het berglijntje een stijgings/dalings percentage gaat krijgen van 3,2% :shock: . Want aan het andere einde moet de baan onder de tafel door. De 4,5cm hoogte profiel wordt dan even anders gelezen, bovenop de ondergrond van 6mm en daaronder de rest. De "rest" staat natuurlijk ook nog op een vloertje van 6mm, alleen heb ik op dat punt daar geen last van, we duiken de ruimte in tussen de tafel en het schaduwstation.

Beetje in het midden de berekening van de helix van het bergdorpje.

De goederenlijn had eerst ook een matige helling, alleen door de herrekening kan deze gelijkvloers blijven, dus 0%. Door het hoofdspoor is al 7,25cm ruimte gemaakt. Bij de aansluiting op het spoor achter de achterwand is de hoogte van de helix voor het bergspoortje nog 5,38cm. Eventueel kan i nog een matige daling/stijging in aanbrengen om het geheel rond de 1% te houden achter de achterwand. Met de huidige opstelling wordt het stijgings / dalingspercentage van de goederen lijn 1,47%, dat is niet te extreem dacht ik zo.

Helix berekening
Afbeelding

En als het niet gaat
Alternatief? Uiteraard, in dat geval komt het hoofdspoor gelijkvloers met de goederenlijn en moet ik Dammtor met de arcaden en brugdelen schrappen. Vollmer heeft nog een klassieke overkapping, alleen van de spooropstelling wordt ik niet vrolijk. Dat wordt dan een ernstige verbouwing in het pakket, mazzel is dan wel weer dat je er niet op leeg loopt zoals bij Dammtor.

Probleempjes?
Er zit nog een klein probleempje in het plan :lol: , het zit verscholen in het woordje "straatspoor" (nwe baanplan tekening). In mijn beleving komt de straat bovenzijde gelijk met de spoorstaaf bovenzijde. Ik ga daar gebruik maken van wat restjes minitrix rail en dat is 3,5mm dik.... :o , dus alles moet wellicht 3,5mm omhoog en dan wordt de vraag tot hoever ik dat moet doorvoeren. Alleen daar het straatje ophogen, of alles omhoog?. Bij de laatste zou dan het bergspoortje uitkomen op 3,4% op het traject achter de achterwand.

Ben benieuwd naar reacties! :)

Groeten,
Joop