"Das Zöllnerhaus am Fluss"
Re: "Das Zöllnerhaus am Fluss"
Balen zeg Ronald. Maar ik had het je ook kunnen vertellen dat dat niet zo'n goed idee was. Ik heb eens een keer een testje gedaan en bij een paar minuten op 120 graden in de oven vervormt styreen al. Natuurlijk is styreen ook een thermoplast, maar dat het zo snel zou gaan had ik niet verwacht. Oh ja, de test was om een plaatje met baksteenprofiel rond te zetten om een houten kern (voor een torentje). Resultaat: fail... Moet het nog eens proberen op een lagere temperatuur.
Overigens is pvc ook een thermoplast die bij een relatief lage temperatuur al vervormbaar is. Met kokend water maak je uit een stuk regenpijp vrij eenvoudig een vlakke plaat.
@Martin: dat gaat helaas niet echt werken, behalve dat het krom is, krijg je ook een bepaalde krimp en die krijg je niet terug.
Overigens is pvc ook een thermoplast die bij een relatief lage temperatuur al vervormbaar is. Met kokend water maak je uit een stuk regenpijp vrij eenvoudig een vlakke plaat.
@Martin: dat gaat helaas niet echt werken, behalve dat het krom is, krijg je ook een bepaalde krimp en die krijg je niet terug.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Uit huilen en doorgaan. Heb de achtergevels opnieuw gemaakt zonder fratsen ditmaal. Ben verder gegaan en heb de gevel geschuurd en geverfd en heb de kozijnen gemonteerd.
Ik ben begonnen aan een dak voor het huis. Heb gekeken naar oude Duitse daken en heb wel wat op het oog, wat betreft vorm van de daken. maar dat blijkt nog niet zo makkelijk.
Ben helemaal niet wiskundig onderlegd en heb redelijk moeite met maten zien en berekenen. Met papier maten genomen, maar als er halverwege een knik in het dak zit, kom je weer anders uit. Eerst een binnenkant gemaakt van styreen waartegen de daken kunnen leunen en gelijk de juiste vorm aannemen. Daarna karton geknipt. Met de schuifmaat de maten overgenomen en dan past uiteindelijk alles toch in elkaar. Het staat nu te drogen. De bedoeling is daarna met gips of muurvuller afsmeren en dan krassen om leien te maken.
Ben nu op werk. zal later foto's laten zien.
Bob: zal ook wat close ups proberen van schuurwerk van de 'stuc-laag'
groeten, Ronald
Ik ben begonnen aan een dak voor het huis. Heb gekeken naar oude Duitse daken en heb wel wat op het oog, wat betreft vorm van de daken. maar dat blijkt nog niet zo makkelijk.
Ben helemaal niet wiskundig onderlegd en heb redelijk moeite met maten zien en berekenen. Met papier maten genomen, maar als er halverwege een knik in het dak zit, kom je weer anders uit. Eerst een binnenkant gemaakt van styreen waartegen de daken kunnen leunen en gelijk de juiste vorm aannemen. Daarna karton geknipt. Met de schuifmaat de maten overgenomen en dan past uiteindelijk alles toch in elkaar. Het staat nu te drogen. De bedoeling is daarna met gips of muurvuller afsmeren en dan krassen om leien te maken.
Ben nu op werk. zal later foto's laten zien.
Bob: zal ook wat close ups proberen van schuurwerk van de 'stuc-laag'
groeten, Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Hier de beloofde plaatjes van de eerste stappen van het dak. De top van het dak ligt los en ik ben nog niet zeker van de uiteindelijke vorm. Maar de basis staat zo ongeveer. Nu hopen dat de muurvuller of gips niet te zwaar blijkt voor het kartonnen dak.
Foto's van de stuclaag van de gevel moet ik helaas nog maken, maar dat volgt nog. Op zeker.
Foto's van de stuclaag van de gevel moet ik helaas nog maken, maar dat volgt nog. Op zeker.
- Bijlagen
-
- P1110109 (600 x 450).jpg (61.25 KiB) 3067 keer bekeken
-
- P1110108 (600 x 450).jpg (57.42 KiB) 3067 keer bekeken
-
- P1110107 (600 x 450).jpg (73.75 KiB) 3067 keer bekeken
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Het grootste probleem van gips of muurvuller is niet zozeer het gewicht, maar eerder het vocht. Het vocht maakt het karton slap en zal het vervormen. Wat ik zou doen is misschien een beetje omslachtig maar ik verwacht wel dat het zal werken. Eerst een goede laag blanke lak er over opgebracht in meerdere dunne laagjes. Dit voorkomt dat het karton het vocht dat in het gips of de muurvuller zit opneemt. Omdat de blanke laklaag wellicht wat té glad is zou je het eerst kunnen smeren met voorstrijk of een dun laagje houtlijm.
Groeten,
Maarten
Maarten
Goed idee Maarten,
Daar ga ik denk ik wel mee aan de slag..
Wordt vervolgd..
Daar ga ik denk ik wel mee aan de slag..
Wordt vervolgd..
-
Respect Ronald, jij bewandeld paden naast de geijkte weg van bouwdozen, getuigd van durf en creativiteit.
Veel succes met je project.
Groet,
Hans.
Veel succes met je project.
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Even terugkomend op het mislukte oven-project. Kun je daar geen architectonisch Gaudi / Hundertwasser -iets van maken?
Mvg, Albert
Mvg, Albert
Ik dacht eerst iets van ceremonieel de fik erin steken, maar dacht daarna dat moeder de vrouw dat mogelijk niet zo leuk zou vinden.(zwarte walm)
Al hoewel ik denk dat dit spul een mooie geel blauwe vlam zal geven en dan ineen schrompelt tot een zwart kluitje plastic.
Groet Ronald
Al hoewel ik denk dat dit spul een mooie geel blauwe vlam zal geven en dan ineen schrompelt tot een zwart kluitje plastic.
Groet Ronald
Weer een stukje verder met het Tolhuis. Zoals Maarten vertelde dat het probleem mogelijk in de vochtopname van het karton zit, gekeken wat ik in huis had.
Eerst het dak geverfd met zwarte acrylverf uit een flesje. Dat laten drogen.
In de tussen tijd gelijk even de binnenkant van de gevels zwart geverfd in de hoop dat dit genoeg is om de latere verlichting er niet door te laten schijnen.
Daarna een laag houtlijm met de kwast aangebracht. Ik hoop dat dit het dak verstevigd zodat ik later er met gips of muurvuller overheen kan.
Met de kleur op het dak kan je gelijk zien dat het een behoorlijk dak is kwa formaat.
Even een gevel bij het dak gehouden, om te kijken wat het bij elkaar doet. Best wel leuk zo.
Met een beetje fantasie wordt het nog eens wat.
Ohja Bob: Er zit ook een plaatje van de gestucte gevel bij. Je kan zien dat het wel glad is geworden, maar niet helemaal effen.
Ben bezig met decor-luiken voor naast de ramen te verven. Als deze luiken klaar zijn, dekken ze weer een deel van de gevel af. Ik hoop dat het er mee door kan.
Wordt vervolgd..
Groet Ronald
Eerst het dak geverfd met zwarte acrylverf uit een flesje. Dat laten drogen.
In de tussen tijd gelijk even de binnenkant van de gevels zwart geverfd in de hoop dat dit genoeg is om de latere verlichting er niet door te laten schijnen.
Daarna een laag houtlijm met de kwast aangebracht. Ik hoop dat dit het dak verstevigd zodat ik later er met gips of muurvuller overheen kan.
Met de kleur op het dak kan je gelijk zien dat het een behoorlijk dak is kwa formaat.
Even een gevel bij het dak gehouden, om te kijken wat het bij elkaar doet. Best wel leuk zo.
Met een beetje fantasie wordt het nog eens wat.
Ohja Bob: Er zit ook een plaatje van de gestucte gevel bij. Je kan zien dat het wel glad is geworden, maar niet helemaal effen.
Ben bezig met decor-luiken voor naast de ramen te verven. Als deze luiken klaar zijn, dekken ze weer een deel van de gevel af. Ik hoop dat het er mee door kan.
Wordt vervolgd..
Groet Ronald
- Bijlagen
-
- P1110111.jpg (71.75 KiB) 3321 keer bekeken
-
- P1110112.jpg (60.15 KiB) 3321 keer bekeken
-
- P1110115.jpg (48.81 KiB) 3321 keer bekeken
-
- P1110113.jpg (65.63 KiB) 3321 keer bekeken
Het duurde weer even , maar toch weer verder gegaan met het tolhuis.
Het was een behoorlijk gepriegel, maar het begin al aardig vorm te krijgen.
Het is nog niet helemaal af. Ik wil het dak nog verder verweren met pigmentpoeder.
De dakkapel antennes wil ik nog kortwieken. Mogelijk dat er nog spoorders zijn die tips en tops kunnen geven.
Aan de voorzijde ligt al half af, een deel van een vlonder. Daar moeten nog poten onder. Dat bleek een priegelwerkje, maar goed, het is voor het mooie geheel zullen we maar zeggen.
Wordt vervolgd..
Groeten Ronald
Het was een behoorlijk gepriegel, maar het begin al aardig vorm te krijgen.
Het is nog niet helemaal af. Ik wil het dak nog verder verweren met pigmentpoeder.
De dakkapel antennes wil ik nog kortwieken. Mogelijk dat er nog spoorders zijn die tips en tops kunnen geven.
Aan de voorzijde ligt al half af, een deel van een vlonder. Daar moeten nog poten onder. Dat bleek een priegelwerkje, maar goed, het is voor het mooie geheel zullen we maar zeggen.
Wordt vervolgd..
Groeten Ronald
- Bijlagen
-
- P1110142 (500 x 375).jpg (52.81 KiB) 3217 keer bekeken
-
- P1110147 (600 x 450).jpg (68.79 KiB) 3217 keer bekeken
-
- P1110148 (600 x 450).jpg (70.63 KiB) 3217 keer bekeken
-
- P1110150 (600 x 450).jpg (61.36 KiB) 3217 keer bekeken
-
Nice!
Ik ben niet zo van de "oeh" en "aah" bijdragen, maar deze is wel erg leuk...
Ik ben niet zo van de "oeh" en "aah" bijdragen, maar deze is wel erg leuk...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Complimenten
Houtwerk is zeker goed gelukt in mijn beleving
Mvg,
Ad
Houtwerk is zeker goed gelukt in mijn beleving
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Hoi allen.
Bedankt voor de complimenten.
Het loopvlak en dak heb ik gemaakt van heel dun styreenplaat. (Als je het buigt, scheurt het in) Een reep van snijden. Vervolgens met de lineaal hele dunne sneden maken.(planken)
De palen zijn van styreen profielen (vierkant 1mm.)Ik meet ze op met een schuifmaat en dan snijden. Daarna schuin afsnijden en lijmen met super snelle lijm voor styreen.(geen secondenlijm).
Daarna is het een kleurje kiezen uit de doos bij mij en schilderen. Na drogen met zwarte dye inwassen om de diepe snede beter uit te laten komen.
Het is nog niet helemaal af.
De vlonder die om de hoek doorloopt, zal naar een trap langs de kade gaan lopen.
Wordt vervolgd...
groeten Ronald
Bedankt voor de complimenten.
Het loopvlak en dak heb ik gemaakt van heel dun styreenplaat. (Als je het buigt, scheurt het in) Een reep van snijden. Vervolgens met de lineaal hele dunne sneden maken.(planken)
De palen zijn van styreen profielen (vierkant 1mm.)Ik meet ze op met een schuifmaat en dan snijden. Daarna schuin afsnijden en lijmen met super snelle lijm voor styreen.(geen secondenlijm).
Daarna is het een kleurje kiezen uit de doos bij mij en schilderen. Na drogen met zwarte dye inwassen om de diepe snede beter uit te laten komen.
Het is nog niet helemaal af.
De vlonder die om de hoek doorloopt, zal naar een trap langs de kade gaan lopen.
Wordt vervolgd...
groeten Ronald
Dit wordt een heel mooi huis.
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Lemland schreef:Oeh en aah!
Bart
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Een klein wachters huisje van styreen plaat en profielen gemaakt. Deze komt bij de poort van het huis te staan. Alleen moet ik nog een wachtertje vinden, die bij zijn huisje wil staan.
Tot het volgende deelprojectje.
Groet Ronald
Tot het volgende deelprojectje.
Groet Ronald
- Bijlagen
-
- P1110151 (450 x 600).jpg (55.43 KiB) 3293 keer bekeken
-
- P1110153 (600 x 450).jpg (49.42 KiB) 3293 keer bekeken
-
- P1110159 (600 x 450).jpg (39.65 KiB) 3293 keer bekeken
-
- P1110164 (600 x 450).jpg (36.06 KiB) 3293 keer bekeken
Ik wilde aan de steiger een klein scheepje hebben. Als je om je heen kijkt is er natuurlijk wel wat te koop, maar natuurlijk duur, te groot of gewoon niet wat ik wil.
Dus de klomp klei gepakt en gekeken hoe ver ik zou komen. Stuk van afgesneden, met vochtige handen wat gevormd en in de zon laten drogen. De klei was al eens gebruikt en daardoor wat vezelig geworden.
Daarna met vijl, schuurpapier enz. wat zitten hakken, vijlen. Met als resultaat een aardige romp in de maat die ik voor ogen had.
Nu van styreen profiel en plaat een kajuit, een dek en een mast gemaakt. Daarna wat schilderen, wat in eerste instantie door de droge klei wat grof opdroogde.
Zie hier het resultaat.
Groeten Ronald
Dus de klomp klei gepakt en gekeken hoe ver ik zou komen. Stuk van afgesneden, met vochtige handen wat gevormd en in de zon laten drogen. De klei was al eens gebruikt en daardoor wat vezelig geworden.
Daarna met vijl, schuurpapier enz. wat zitten hakken, vijlen. Met als resultaat een aardige romp in de maat die ik voor ogen had.
Nu van styreen profiel en plaat een kajuit, een dek en een mast gemaakt. Daarna wat schilderen, wat in eerste instantie door de droge klei wat grof opdroogde.
Zie hier het resultaat.
Groeten Ronald
- Bijlagen
-
- P1110154 (600 x 450).jpg (68.07 KiB) 3230 keer bekeken
-
- P1110155 (600 x 450).jpg (54.61 KiB) 3230 keer bekeken
-
- P1110157 (600 x 450).jpg (44.91 KiB) 3230 keer bekeken
-
- P1110166 (600 x 450).jpg (58.19 KiB) 3230 keer bekeken
leuke boot geworden.
Groeten Erik
Gaaf Ronald,
je hebt weer iets unieks.
Zo zie je maar weer dat je "met plezier" veel zelf kan maken.
je hebt weer iets unieks.
Zo zie je maar weer dat je "met plezier" veel zelf kan maken.
Knap werk, dat huis! Ben er stil van......
Michiel van de diorama's als HettinghauserkombinierterUundSbahn en St.Johansrheinlandpfalzgrafvonrottenheim-burg gebruikt wel eens stukken gum om wat van te boetseren. Is dat wellicht ook een ideetje?
Michiel van de diorama's als HettinghauserkombinierterUundSbahn en St.Johansrheinlandpfalzgrafvonrottenheim-burg gebruikt wel eens stukken gum om wat van te boetseren. Is dat wellicht ook een ideetje?
Met gum lijkt me een aardig idee, maar dat moet je wel direct goed kunnen snijden, denk ik. Gelijk in de juiste vorm, bedoel ik. Aan de binnen- kant van de romp van mijn bootje heb ik aardig moeten raspen en vijlen om het goed te krijgen en dat zie ik met gum minder snel gebeuren. Mogelijk dat gum niet hard genoeg wordt om te schuren ed.
Maar goed, ik ben nog niet helemaal klaar met het bootje. Er komt nog een anker aan en de naam van het bootje is reeds verzonnen maar moet nog aan de romp.
Wordt vervolgd....
Groeten Ronald
Maar goed, ik ben nog niet helemaal klaar met het bootje. Er komt nog een anker aan en de naam van het bootje is reeds verzonnen maar moet nog aan de romp.
Wordt vervolgd....
Groeten Ronald
Zoals beloofd hier nog een plaatje van het scheepje. Ik heb Koningin Maxima verzocht om haar eerste officiële handeling te verrichten hier "Am Fluss".
Zij liet de champagne fles knallen tegen de romp van het bootje. En doopte haar "Wolf".
Met dank aan de Koninklijke Hoogheid. Het anker is opgehaald en de vaart kan beginnen, maar zij wacht nog even bij de kade tot het waterpeil hoog genoeg is....
Groet Ronald
Zij liet de champagne fles knallen tegen de romp van het bootje. En doopte haar "Wolf".
Met dank aan de Koninklijke Hoogheid. Het anker is opgehaald en de vaart kan beginnen, maar zij wacht nog even bij de kade tot het waterpeil hoog genoeg is....
Groet Ronald
- Bijlagen
-
- P1110169 (600 x 450).jpg (48.72 KiB) 3042 keer bekeken
-
- P1110172 (600 x 450).jpg (86.28 KiB) 3042 keer bekeken