Pagina 2 van 2
Re: keerlus
Geplaatst: 14 mei 2013 10:47
door Detlev
Zaunkönigs Bahn schreef:Detlev schreef:
Als je dan nog eens naar je tekening kijkt maar alle wissels wegdenkt, dan heb je eigenlijk een soort 8.
Ehhh, Uhhh, waar heb jij schrijven geleerd?
Okay, een soort 8. Ik bewonder je fantasie
Nou, of een B op z'n kant eigenlijk...
Zaunkönigs Bahn schreef:
Detlev schreef:
Wat is er tegen om alle opstelsporen tegelijk om te polen?
Waarschijnlijk niks, tenzij er twee treinen tegenovergesteld de opstelsporen oprijden, denk ik....
Nee, want je rijdt digitaal. Dus reageren die treinen niet op een ompoling.
Zaunkönigs Bahn schreef:
Detlev schreef:Dan maak je dus drie 'blokken' (waar een heleboel andere blokken in kunnen zitten) die je laat ompolen door de schakeling.
Oftewel: Maak eerst een tekening waar je alle splitsingen uithaalt die later weer op hetzelfde spoor uitkomen. Bedenk daar de schakeling voor. En voeg dan pas weer de opstelsporen toe.
Okay, ehhh, over welk schaduwstation heb je het? Ik heb vier verschillende versies getekend.
Over die eerste geloof ik, maar het geldt voor al je tekeningen met die drieweg-als-Y-wissel. Ik zeg niet dat het bedradingsschema eenvoudig wordt (want je moet al je blokken aftappen van je keerlusmodule), maar het geeft je wel alle ruimte
Overigens: Als je alles ff ombouwt naar Dinamo (
) dan hoef je helemaal geen keerlusmodule te gebruiken!
Re: keerlus
Geplaatst: 14 mei 2013 12:41
door Willempie
Detlev,
Ook jij snapt het niet. Digitaal rijden heeft niets met de keerlus te maken. En de bedrading is zeer eenvoudig als je de juiste keerlusschakeling gebruikt b.v. de xTreme keerlus. Dan kun je de railspanning rechtstreeks aftakken van de moedercontacten van het relais en deze aanbieden aan de bezet terugmelder die de secties bewaakt, maar dat is een stukje terug ook al aangegeven.
Het enige bezwaar van deze oplossing is dat de sectie A,B en D,E niet tegelijkertijd bezet gemaakt mogen worden. Zolang de trein de route via A,B blijft volgen is er niets aan de hand, en is er ook geen sprake van een keerlus situatie.
Re: keerlus
Geplaatst: 14 mei 2013 14:25
door Detlev
Willempie, dat snap ik verdomd goed.
Het probleem hier is dat er niet genoeg lengte te vinden is voor de secties. Wat ik juist probeer duidelijk te maken is dat, doordat DCC een polariteitsomschakeling negeert, die secties ook over (grote) groepen parallelle sporen kunnen liggen. Een keerlus (of driehoek) wordt altijd getekend als enkelspoor, maar waarom zou je niet een aantal vertakkingen binnen die keerlus kunnen hebben? Zo zou je in, zeg, sectie B, een heel station kwijt kunnen.
Wat ik probeer aan te geven is dat juist bij digitaal het niet zo belangrijk is wat er verder nog in de lus gebeurt. Omschakeling wordt genegeerd door andere treinen. Het grootste probleem (en dat gaf ik al aan) is zorgen dat de aansturing van de lus goed gaat en de stroomtoevoer binnen de lus juist wordt omgepoold. Volgens mij kun je in een keerlussectie gerust tig 'normale' blokken kwijt, als je die maar voedt met rijstroom uit de keerlusmodule.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, dus er kan best ergens een onmogelijkheid zitten. Dat gaf ik aan het begin al aan.
Re: keerlus
Geplaatst: 14 mei 2013 14:54
door Willempie
DetLev,
Je kunt in sectie C inderdaad een compleet station kwijt en dat is wat er dus ook aan het begin van deze discussie werd aanbevolen door zowel de vraagsteller als Gerard en door mij zelf. Verder gaat het erom dat de vraagsteller van de verkeerde keerlusschakeling uitging. En de werking daarvan nog niet geheel begrijpt.
In sectie B zoals jij dat denkt kan het dus niet, geeft ook aan dat jij de werking van de schakelingen nog niet geheel begrijpt.
Wat Joop wil kan gewoon, er hangt alleen een beperking aan.
Re: keerlus
Geplaatst: 14 mei 2013 20:58
door Zaunkönigs Bahn
Detlev schreef:Zaunkönigs Bahn schreef:Detlev schreef:
Als je dan nog eens naar je tekening kijkt maar alle wissels wegdenkt, dan heb je eigenlijk een soort 8.
Ehhh, Uhhh, waar heb jij schrijven geleerd?
Okay, een soort 8. Ik bewonder je fantasie
Nou, of een B op z'n kant eigenlijk...
Detlev schreef:Zaunkönigs Bahn schreef:Detlev schreef:Wat is er tegen om alle opstelsporen tegelijk om te polen?
Waarschijnlijk niks, tenzij er twee treinen tegenovergesteld de opstelsporen oprijden, denk ik....
Nee, want je rijdt digitaal. Dus reageren die treinen niet op een ompoling.
Nee, dat heb ik al vaker gemerkt. Als je de loc oppakt en die verkeerd om terug op de baan zet dan blijft de loc dezelfde richting oprijden. Alleen nu de andere kant op.
Detlev schreef:Zaunkönigs Bahn schreef:Detlev schreef:Dan maak je dus drie 'blokken' (waar een heleboel andere blokken in kunnen zitten) die je laat ompolen door de schakeling.
Oftewel: Maak eerst een tekening waar je alle splitsingen uithaalt die later weer op hetzelfde spoor uitkomen. Bedenk daar de schakeling voor. En voeg dan pas weer de opstelsporen toe.
Okay, ehhh, over welk schaduwstation heb je het? Ik heb vier verschillende versies getekend.
Over die eerste geloof ik, maar het geldt voor al je tekeningen met die drieweg-als-Y-wissel. Ik zeg niet dat het bedradingsschema eenvoudig wordt (want je moet al je blokken aftappen van je keerlusmodule), maar het geeft je wel alle ruimte
Overigens: Als je alles ff ombouwt naar Dinamo (
) dan hoef je helemaal geen keerlusmodule te gebruiken!
Bedankt voor de tip, heb nog niet besloten welk systeem het gaat worden. Ga wel met dcc rijden.
Re: keerlus
Geplaatst: 14 mei 2013 21:14
door Zaunkönigs Bahn
Willempie schreef:In sectie B zoals jij dat denkt kan het dus niet, geeft ook aan dat jij de werking van de schakelingen nog niet geheel begrijpt. Wat Joop wil kan gewoon, er hangt alleen een beperking aan.
Er hangen geen beperkingen aan. Het feit dat de gehele trein in sectie C moet passen geeft de optie alle secties aan wat anders toe te wijzen dan waarin een trein staat. Weet die digitale schakeling veel. Ik kan dus tijdens het inrijden via A-B ook een trein laten uitrijden via D-E of ook een trein laten inrijden. De enigste voorwaarde is dat ze gekoppeld worden aan een eigen sectie C. Gedurende een passage gaat de trein als voorbeeld eerst over A-B heen en beland dan in C. Sectie D-E is er wel, maar geeft geen thuis omdat er geen stroomdetectie kan plaatsvinden, er staat niets op de rails. Je kunt dus een willekeurige sectie D-E aan C knopen. Zodra de trein C gaat verlaten en door D-E gaat kun je een willekeurige A-B aan het geheel knopen of gewoon weg laten, twee blanco contacten.
Ik heb overigens mijn tweede schaduw station verder uitgewerkt en de 3-weg wissels vervangen door normale wissels. De engelsman linksboven is verdubbeld. Op deze manier heb ik twee onafhankelijke secties waarin dubbel verkeer mogelijk is. Bij elkaar zijn er 12 opstelsporen en 2 direct retour lijnen. Als je gaat rijden met stammetjes van 20 goederenwagons, dan heb je alleen al voor je schaduwstation 280 goederenwagonnetjes nodig. Tegen de tijd dat die op de baan staan is de avond om
Dus het plan met 18 opstelsporen of anders gezegd 360 wagonnetjes gaat het niet worden, maar het blijft een leuke oefening om te zien of je zoiets ook kunt oplossen.
Het tweede schaduw station telt nu vier keerlussen, twee via de opstelsporen en twee voor direct terug. Zie baanplan.
Oh ja, geen ruzie maken hé
Groeten,
Joop
Re: keerlus
Geplaatst: 14 mei 2013 22:23
door Willempie
Er hangen geen beperkingen aan. Het feit dat de gehele trein in sectie C moet passen geeft de optie alle secties aan wat anders toe te wijzen dan waarin een trein staat. Weet die digitale schakeling veel. Ik kan dus tijdens het inrijden via A-B ook een trein laten uitrijden via D-E of ook een trein laten inrijden. De enigste voorwaarde is dat ze gekoppeld worden aan een eigen sectie C. Gedurende een passage gaat de trein als voorbeeld eerst over A-B heen en beland dan in C. Sectie D-E is er wel, maar geeft geen thuis omdat er geen stroomdetectie kan plaatsvinden, er staat niets op de rails. Je kunt dus een willekeurige sectie D-E aan C knopen. Zodra de trein C gaat verlaten en door D-E gaat kun je een willekeurige A-B aan het geheel knopen of gewoon weg laten, twee blanco contacten.
Echt niet en tenminste niet met één van beide keerlusschakelingen. Gelijktijding berijden van A,B en D,E is niet mogelijk.
Re: keerlus
Geplaatst: 15 mei 2013 01:32
door Zaunkönigs Bahn
Willempie schreef:Er hangen geen beperkingen aan. Het feit dat de gehele trein in sectie C moet passen geeft de optie alle secties aan wat anders toe te wijzen dan waarin een trein staat. Weet die digitale schakeling veel. Ik kan dus tijdens het inrijden via A-B ook een trein laten uitrijden via D-E of ook een trein laten inrijden. De enigste voorwaarde is dat ze gekoppeld worden aan een eigen sectie C. Gedurende een passage gaat de trein als voorbeeld eerst over A-B heen en beland dan in C. Sectie D-E is er wel, maar geeft geen thuis omdat er geen stroomdetectie kan plaatsvinden, er staat niets op de rails. Je kunt dus een willekeurige sectie D-E aan C knopen. Zodra de trein C gaat verlaten en door D-E gaat kun je een willekeurige A-B aan het geheel knopen of gewoon weg laten, twee blanco contacten.
Echt niet en tenminste niet met één van beide keerlusschakelingen. Gelijktijding berijden van A,B en D,E is niet mogelijk.
Svp wel goed lezen wat er staat. Laat de schakeling nu eens los en kijk/denk na wat er werkelijk op een sectie gebeurd. Er staat ook nergens dat ik één schakeling gebruik, ik gebruik er namelijk net zo veel als er opstelsporen zijn.
Groeten,
Joop
Re: keerlus
Geplaatst: 15 mei 2013 09:27
door Detlev
Joop,
Als je nog blanco begint is Dinamo misschien wel een optie. Naast het voordeel dat je never nooit meer keerlusproblematiek hoeft te hebben kun je ook nog eens een analoog treintje op je baan zetten.
Willempie,
Jij hebt helemaal gelijk. Als je de boel standaard aansluit is wat ik (en nu ook Joop) zeg niet mogelijk. Maar als je de terugmeldingen niet zomaar van je rails haalt maar daar allerlei leuke truuken mee uithaalt (bijvoorbeeld laten genereren doo koploper/iTrain op het moment dat een trein over sectiegrens heen moet) dan kun je nog steeds de schakeling gebruiken. Andere treinen in de secties detecteer je niet, althans niet rechtstreeks naar de keerlusmodule.
Nogmaals, je moet dan wel een heleboel 'standaard'praktijken loslaten. En wellicht wordt je bedrading véél lastiger. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan! Je zou zelfs de detectie door drukknopjes kunnen doen.
Maar blijkbaar is het niet meer nodig
Re: keerlus
Geplaatst: 15 mei 2013 11:58
door Willempie
Prima Joop, als je dan klaar bent met het maken van je telefoon centrale en het blijkt dan toch niet te werken, dan niet komen klagen en zeuren dat het toch niet werkt. Nog veel suc6 met je virtuele droombaan.
Re: keerlus
Geplaatst: 16 mei 2013 19:28
door Zaunkönigs Bahn
Detlev schreef:Joop,
Als je nog blanco begint is Dinamo misschien wel een optie. Naast het voordeel dat je never nooit meer keerlusproblematiek hoeft te hebben kun je ook nog eens een analoog treintje op je baan zetten.
Dank voor de tip, ik begin inderdaad blanco. Het enigste wat ik nu heb is een Intellibox Basic.
Detlev schreef:Willempie,
Jij hebt helemaal gelijk. Als je de boel standaard aansluit is wat ik (en nu ook Joop) zeg niet mogelijk. Maar als je de terugmeldingen niet zomaar van je rails haalt maar daar allerlei leuke truuken mee uithaalt (bijvoorbeeld laten genereren doo koploper/iTrain op het moment dat een trein over sectiegrens heen moet) dan kun je nog steeds de schakeling gebruiken. Andere treinen in de secties detecteer je niet, althans niet rechtstreeks naar de keerlusmodule.
Nogmaals, je moet dan wel een heleboel 'standaard'praktijken loslaten. En wellicht wordt je bedrading véél lastiger. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan! Je zou zelfs de detectie door drukknopjes kunnen doen.
Maar blijkbaar is het niet meer nodig
Klopt, de AB en DE secties worden nooit tegelijkertijd gebruikt op 1 (één!) keerlusmodule. Omdat het stroomdetectie is heeft de schakeling zelfs geen benul van een sectie AB of DE zolang er geen kortsluiting
wordt gemaakt door een motor, verlichtingsset of een andere stroomverbruiker. Je kunt dus deze secties dan ook toewijzen aan een andere module. Inderdaad, niet meer nodig, ik heb een plan gemaakt waarbij de rechtsaf in de Y-wissel dubbel is uitgevoerd zodat ik twee treinen tegelijkertijd kan verwerken. Maar dit is wel een leuke oefening.
Groeten,
Joop
Re: keerlus
Geplaatst: 16 mei 2013 19:31
door Zaunkönigs Bahn
Willempie schreef:Prima Joop, als je dan klaar bent met het maken van je telefoon centrale en het blijkt dan toch niet te werken, dan niet komen klagen en zeuren dat het toch niet werkt. Nog veel suc6 met je virtuele droombaan.
Tja, valt wel mee die telefooncentrale. Waarom zou het niet werken? Het is me duidelijk dat hier klagen en zeuren inderdaad niet helpt, je krijgt het in kwadraat terug
Hoezo virtuele droombaan?
Groeten,
Joop