hier ben ik met de eerste vraag
Re: hier ben ik met de eerste vraag
Ehm... Wat ga je precies met die trafo doen? Ik lees hier wat dingen die je roept waaruit mij het gevoel bekruipt dat je beeld nog niet correct/compleet is.
Wat heb je nodig voor het digitaal rijden:
- Een centrale, eventueel aan de PC gekoppeld
- Wisseldecoders, ervan uitgaand dat je de wissels niet handmatig wilt bedienen
- Bezetmelders, indien gewenst (bij rijden met PC essentieel)
- Software voor het rijden met de PC, indien gewenst
Bij de wisseldecoders is het verstandig ze met een externe voeding te voeden. Verder kun je het zo gek maken als je wilt, maar dit zijn zo'n beetje de basics.
Wat heb je nodig voor het digitaal rijden:
- Een centrale, eventueel aan de PC gekoppeld
- Wisseldecoders, ervan uitgaand dat je de wissels niet handmatig wilt bedienen
- Bezetmelders, indien gewenst (bij rijden met PC essentieel)
- Software voor het rijden met de PC, indien gewenst
Bij de wisseldecoders is het verstandig ze met een externe voeding te voeden. Verder kun je het zo gek maken als je wilt, maar dit zijn zo'n beetje de basics.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
vraag komt een beetje naar aanleiding van een ander draadje ( vind het even niet) waar men sprak over spanningen, opblazen van decoders door gebruik van , dacht ik, een marklin trafoshoven schreef:Ehm... Wat ga je precies met die trafo doen? Ik lees hier wat dingen die je roept waaruit mij het gevoel bekruipt dat je beeld nog niet correct/compleet is.
als je dan diodebruggen gaat gebruiken etc...
dus ik wil zeker zijn voor ik weet wat te kopen.o.a. bij Conrad heb je 9V en 16V ..
liever een keer meer vragen dan ooit verkeerd bestellen in het begin.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Maar waar ga je dat ding voor gebruiken? De treinen rijden op het DCC-signaal dat door de centrale wordt geleverd. De decoders krijgen via de rails DCC binnen en maken daar gelijkstroom voor je motortje van. Dus daar is ie niet voor nodig...
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
zonder transfo denk ik niet dat er van rijden ook maar sprake kan zijn. niet ??
die centrale maakt geen spanning vanuit het 220V net . dacht ik zo.
m.a.w. ik wil zeker weten d-wat ik moet bestellen voor ik een miskoop doe.
( heb dus geen beginners set en begin met alles zo te kopen,)
die centrale maakt geen spanning vanuit het 220V net . dacht ik zo.
m.a.w. ik wil zeker weten d-wat ik moet bestellen voor ik een miskoop doe.
( heb dus geen beginners set en begin met alles zo te kopen,)
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Grtz Erik
Grtz Erik
Denk simpel:
De Centrale (biivoorbeeld de IB) krijgt spanning van een 16v Trafo.
Het digitale (DCC) signaal uit de IB sluit je aan op de baan.
De Treinen (decoder) krijgen hun DCC spanning en signalen via de rails.
Kan niet fout gaan.
Bijvoorbeeld deze trafo:
Hier mijn Trafos:
- 1 voor de IB
- 1 voor de wissels
- en meerdere voor de diverse boosters daar ik een grote baan heb.
Groet
Jos
De Centrale (biivoorbeeld de IB) krijgt spanning van een 16v Trafo.
Het digitale (DCC) signaal uit de IB sluit je aan op de baan.
De Treinen (decoder) krijgen hun DCC spanning en signalen via de rails.
Kan niet fout gaan.
Bijvoorbeeld deze trafo:
Hier mijn Trafos:
- 1 voor de IB
- 1 voor de wissels
- en meerdere voor de diverse boosters daar ik een grote baan heb.
Groet
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
draadje waarvan sprake was van een trafo van 18 V teruggevonden,
Dit draadje heeft mij dus in de verwarring gebracht.
http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f= ... en#p111763
Dank zij 'Jos' weet ik nu dat ik best 2 Uhlenbrock trafo van 70 VA op de lijst moet schrijven.
Dit draadje heeft mij dus in de verwarring gebracht.
http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f= ... en#p111763
Dank zij 'Jos' weet ik nu dat ik best 2 Uhlenbrock trafo van 70 VA op de lijst moet schrijven.
Grtz Erik
Grtz Erik
nog even terugkomend op die transformatoren..
Het is niet meer of minder dan van 220V naar 16 volt te gaan. niets gelijkrichten enz...
Je zou dus ook gewoon een ringkern kunnen nemen van 15V AC. is wel 15 V-AC en niet 16 V -AC.
Je hebt al ringkernen van 2x 15 V 2x 5,33A. kan je dus gewoon één wikkeling nemen voor je baan en je tweede wikkeling voor je wissels licht.
of heeft men daar slechte ervaring mee ?
Het is niet meer of minder dan van 220V naar 16 volt te gaan. niets gelijkrichten enz...
Je zou dus ook gewoon een ringkern kunnen nemen van 15V AC. is wel 15 V-AC en niet 16 V -AC.
Je hebt al ringkernen van 2x 15 V 2x 5,33A. kan je dus gewoon één wikkeling nemen voor je baan en je tweede wikkeling voor je wissels licht.
of heeft men daar slechte ervaring mee ?
Grtz Erik
Grtz Erik
Zou ik niet doen. (al helemaal niet voor een beginner)
Die ringkern trafo's hebben geen beveiliging (moet je dus zelf maken), vaak een amperage waar je de loks mee kunt puntlassen en geen kastje en aansluitklemmen voor de in en uitgangen.
Daar nog vanaf gezien, die dingen zijn niet dubbel geïsoleerd (wat voor speelgoed wel moet) en voedingsdraad die je zo in het stopcontact kan steken. Tel je alles bij elkaar op (met goede materialen waardoor je iets hebt wat goed blijft werken), dan heb je met een ringkern trafo meer werk, kost het meer en nog steeds iets wat niet officieel goed is.
Mijn 2 cents: koop gewoon zo'n conrad trafo. Klaar voor een paar euro en geen gedoe. Doe je jaren mee en je wilt er jaren op kunnen bouwen. Daarop bezuiningen of rommelen is m.i. penny wise, pound foolish.
Die ringkern trafo's hebben geen beveiliging (moet je dus zelf maken), vaak een amperage waar je de loks mee kunt puntlassen en geen kastje en aansluitklemmen voor de in en uitgangen.
Daar nog vanaf gezien, die dingen zijn niet dubbel geïsoleerd (wat voor speelgoed wel moet) en voedingsdraad die je zo in het stopcontact kan steken. Tel je alles bij elkaar op (met goede materialen waardoor je iets hebt wat goed blijft werken), dan heb je met een ringkern trafo meer werk, kost het meer en nog steeds iets wat niet officieel goed is.
Mijn 2 cents: koop gewoon zo'n conrad trafo. Klaar voor een paar euro en geen gedoe. Doe je jaren mee en je wilt er jaren op kunnen bouwen. Daarop bezuiningen of rommelen is m.i. penny wise, pound foolish.
ow en btw, als het niet een goedgekeurd product is dan ben je niet verzekerd inzake brand en inboedel als het fout gaat
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
even off topic voor maurits en martin.
Ik ben electro-technicus en ben nu zelf bezig met ontwerp van CNC besturing voor een freesmachine.
Dus dubbele isolatie ; beveiliging etc... is nu direct zo geen geheim... en het was gewoon een vaststelling dat het met één ringkern ook gaat en je maakt meestal toch ergens een vaste opstelling.
en het B-Arab en regelgeving is wel anders dan NL.
maar toch bedankt voor de waarschuwingen.
Ik ben electro-technicus en ben nu zelf bezig met ontwerp van CNC besturing voor een freesmachine.
Dus dubbele isolatie ; beveiliging etc... is nu direct zo geen geheim... en het was gewoon een vaststelling dat het met één ringkern ook gaat en je maakt meestal toch ergens een vaste opstelling.
Grtz Erik
Grtz Erik
Dan zou ik zeggen, ga je gang, jouw hobby zoals jij het leuk vind natuurlijk.
Maar persoonlijk zou ik er niet aan willen beginnen.
Ten eerste omdat er niet zoveel verstand van heb als jij, maar bovenal, aangezien in inmiddels dichter bij de 50 ben, dan bij de 20
(verrek, ik krijg vanaf januari er extra oude pikkies dagen bij, dus meer hobbytijd )
maar zelfs met die extra tijd, is het nog de vraag of ik mijn baanplan geheel kan afbouwen voordat ik er te krakkemikkerig voor ben.
ik zou me liever gaan richten op de bouw van de baan, ipv me druk te maken met allerlei techniek frutsels in elkaar te moeten knoeien.
mvg
Freddy
Maar persoonlijk zou ik er niet aan willen beginnen.
Ten eerste omdat er niet zoveel verstand van heb als jij, maar bovenal, aangezien in inmiddels dichter bij de 50 ben, dan bij de 20
(verrek, ik krijg vanaf januari er extra oude pikkies dagen bij, dus meer hobbytijd )
maar zelfs met die extra tijd, is het nog de vraag of ik mijn baanplan geheel kan afbouwen voordat ik er te krakkemikkerig voor ben.
ik zou me liever gaan richten op de bouw van de baan, ipv me druk te maken met allerlei techniek frutsels in elkaar te moeten knoeien.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Eigenlijk begrijp ik dan je vraag niet omtrent de ringkern trafo. Maar goed wie ben ik, om me daar druk over te maken.beagle schreef:even off topic voor maurits en martin.
Groetjes.
Ik ook en zou het nog steeds niet doen.Ik ben electro-technicus
De ringkern trafo voor mijn 10A Edits booster "viert" volgend jaar zijn 20 jarige "werk" jubileum, wel zit er een glaszekering in de 230 volt toevoer.
Groet, Anne W
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Nog even over die ringkern.
even nog wat verder aan het snollen. (Conrad.nl)
één modeltrein trafo 16V/70VA kost gewoon 77€.
Je blijkt er minstens twee te moeten hebben… = kostplaatje 154 €
en dan heb ik het nog niet over de Uhlenbock.
Een ringkern van 2x15V 2x 4A ( 120VA) kost charme 43 €. Genoeg energie voor een grote baan met veel wissels, verlichting.
Buiten een thermostaat ken ik ook niet veel wisselstroom kortsluitbeveiligingen die in zulk kleine behuizing zou passen als die commerciële trafo’s. dus ik stel wel mijn vraag over die kortsluitbeveiuliging.( Die moet dus in de centrale zitten !!!) wel natuurlijk een autozekering (0,7 A) en een alg. dubbelpolige schakelaar in de primaire kring. !
Ik hou ervan als ik een toestel maak, wat het ook is , dat ik maar één stopcontact heb. één aan/uit en niet van die *tig overgangs klemmen, niet nog eens over een verdeeldoos, meerdere trafo’s , meerder kroonsteentjes enz..
Bedank in ieder geval voor de raad.
Maar ik ga voor één Ringkern, veiligheids en scheidingstrafo van 2x 15V 2x 4A (120VA) voor de voeding van mijn project. ( +/- 50 € tegen 154 € . Zelfs een vlaamse bourgondiër zwicht daarvoor.)
even nog wat verder aan het snollen. (Conrad.nl)
één modeltrein trafo 16V/70VA kost gewoon 77€.
Je blijkt er minstens twee te moeten hebben… = kostplaatje 154 €
en dan heb ik het nog niet over de Uhlenbock.
Een ringkern van 2x15V 2x 4A ( 120VA) kost charme 43 €. Genoeg energie voor een grote baan met veel wissels, verlichting.
Buiten een thermostaat ken ik ook niet veel wisselstroom kortsluitbeveiligingen die in zulk kleine behuizing zou passen als die commerciële trafo’s. dus ik stel wel mijn vraag over die kortsluitbeveiuliging.( Die moet dus in de centrale zitten !!!) wel natuurlijk een autozekering (0,7 A) en een alg. dubbelpolige schakelaar in de primaire kring. !
Ik hou ervan als ik een toestel maak, wat het ook is , dat ik maar één stopcontact heb. één aan/uit en niet van die *tig overgangs klemmen, niet nog eens over een verdeeldoos, meerdere trafo’s , meerder kroonsteentjes enz..
Bedank in ieder geval voor de raad.
Maar ik ga voor één Ringkern, veiligheids en scheidingstrafo van 2x 15V 2x 4A (120VA) voor de voeding van mijn project. ( +/- 50 € tegen 154 € . Zelfs een vlaamse bourgondiër zwicht daarvoor.)
Grtz Erik
Grtz Erik
-
Ik gebruik zelf voedingen van Mean Well mooi stabiel en voor een mooie prijs...15V-4A voor minder dan 3 tientjes.
- Bijlagen
-
- SNTMW60_s.jpg (2.85 KiB) 2278 keer bekeken
Gr. Niels.