Pagina 2 van 2

Re: Lauterbach

Geplaatst: 02 okt 2014 08:50
door traiNiac
Ad_M schreef:
traiNiac schreef:
Jeroen schreef:Treinen moet je zeker weatheren! En als het goed gaat op je oude Roco-wagonnetje gewoon doorgaan. Oefening baart kunst. En ik spuit ze zeker met matte lak (Tamiya!)....anders zit je je weathering voor niks te doen én krijg je gore klauwen.

Tipje: na het weatheren absoluut de wielen schoonmaken van de wagon in kwestie. Anders weather je automatisch ook de bovenkant van de spoorstaaf, en dat werkt niet echt bevorderlijk voor de goeie treinenloop....

J.
Hallo Jeroen,

bedankt voor de tip. Ik ga het binnenkort eens proberen. Waarom raad je Tamiya aan? Werkt Revell of een spuitbus uit de bouwmarkt niet goed?
Tamiya blijkt de hardste lak te zijn die je kan gebruiken
Deze lak is zelfs te polijsten
Er zijn maar weinig blanke lakken waar je dat mee kan :D

Mvg,
Ad
Hallo Ad & Jeroen,

Bedankt voor de tip. Hebben jullie toevallig een nummer voor me? De enige Tamiya blanke lak (voor plastic modelbouw) die ik kan vinden is TS-80, maar ik heb op de site van Modelbrouwers gelezen dat dat eigenlijk geen blanke lak is maar een matting agent (flat base), waarmee je glanslakken matter kunt maken. Maar of dat juist is ...? :?

Re: Lauterbach

Geplaatst: 20 dec 2014 09:09
door traiNiac
Hallo N-fans,

Geen noemenswaardige vorderingen op mijn segment Strümpfelbach, al ben ik begonnen met het maken van de reling op het viaduct. Flink klusje, want elke 12 mm moet er een paaltje komen op een viaduct van krap een meter lengte. En dat nog aan beide zijden :?

Ik maak daarvoor gebruik van een hekwerk van Weinert (messing paaltjes met ieder drie gaatjes om messingdraad doorheen te steken), maar omdat op het origineel ook telefoonleidingen langs de reling liepen, moest daar ook een oplossing voor gevonden worden. De telefoonpalen aan weerzijden van het viaduct konden immers niet in het luchtledige eindigen :lol: :lol:

Dus daarvoor heb ik gebruik gemaakt van de traversen uit een ander bouwpakket van Weinert voor telefoonpalen:

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Stukjes van die traversen heb ik gebruikt om de telefoondraadhouders voor op de reling te vervaardigen. Een pietepeuterig soldeerklusje, waarbij de gaatjes in de paaltjes voor de reling erg snel dichtslibten met soldeer. Maar dat boren we later wel weer open. Gelukkig zitten de telefoondraadhouders slechts om de ca. 10 palen en maar aan 1 kant van het viaduct. Want dit klusje is niet leuk meer als je het vaak moet doen. Eenheel gepriegel en ik ben toch wel wat gewend :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nu maar hopen dat het eindresultaat een beetje toonbaar wordt:

Afbeelding Afbeelding

Re: Lauterbach

Geplaatst: 06 jan 2015 20:01
door Ad_M
Sorry voor mijn late reactie Harry, maar als antwoord op je vraag:

De Tamiya die ik ken is clear X22, die is kei hard maar glimt...
Zie hier
Van Vallejo gebruik ik: Matt Acrylic Varnish, die is zeel mooi mat (niet dat hinderlijke)

Je messingwerk ziet er goed uit, waar heb je dat moois vandaan?
(ruikt naar N-details?)

Mvg,
Ad

Re: Lauterbach

Geplaatst: 06 jan 2015 20:11
door traiNiac
Hallo Ad,

Dank. Ik heb inmiddels matte lak van Tamiya gekocht maar nog niet gebruikt. De Revell wel en die ziet er goed uit. Het messingwerk is niet van N-Detail maar van Weinert (6934, hekwerk en 6911 telegraafpalen).

Re: Lauterbach

Geplaatst: 06 sep 2015 09:24
door traiNiac
Hallo N-fans,

Nu de meteorologische herfst weer is aangebroken, gaan we de hobbykamer weer in. Kort geleden een leuk bouwpakketje van Auhagen gekocht:

Afbeelding

Hert bouwpakketje kost ongeveer een tientje en is zeer netjes afgewerkt. Er zitten twee transportbanden in, waarvan ik er eentje heb ingekort:

Afbeelding

Vervolgens het nodige schilderwerk en we hebben twee heel aardige transportbanden, die nog verstelbaar zijn ook:

Afbeelding

Re: Lauterbach

Geplaatst: 15 okt 2016 18:09
door derieve
Wordt de afwerking niet te dik als er nog vernis op komt? En blaas je het er niet af met de spuitbus?

Re: Lauterbach

Geplaatst: 15 okt 2016 18:23
door traiNiac
Hallo "derieve",

Wat bedoel je?