Schaduwstation vraagje

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
jowi

Re: Schaduwstation vraagje

Bericht door jowi »

Kijk, dit is in feite het simpele voorbeeld van het baanplan. In het midden de daadwerkelijke baan, met aan beide zijden een schaduwstation. Dus geen keerlussen!
Bijlagen
hondebot1.jpg
hondebot1.jpg (29.23 KiB) 3943 keer bekeken

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

En als we dan het rechter schaduwstation naar de linkerkant verplaatsen krijg je dit.
Nog steeds geen keerlussen...
Bijlagen
hondebot2.jpg
hondebot2.jpg (37.31 KiB) 3943 keer bekeken

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Het klopt wat je zegt. totdat je er wissels tussen gaat doen, in jou geval dus 16 als ik van Martin zijn telling uitgaat dan gaat je verhaal niet meer op.

luister wees nu eens 1 keer niet zo.... en zeg gewoon tja jullie hebben misschien wel gelijk, dat hebben we namelijk ook. als 3 mensen het zeggen zou Johan het dan beter weten ?

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Sorry, maar wissels op zich maken geen keerlus... het wordt pas een keerlus als je op een punt de spoorstaven met elkaar wisselt. En dat gebeurt dus niet... ook niet bij het toevoegen van wissels.

Laatste plaatje, als we de hoofdbaan een beetje opvouwen en het hoofdstation toevoegen. Nog steeds geen keerlus, ook niet als we wissels toe gaan voegen. Immers de dubbelsporige baan wordt ook dubbelsporig bereden.

Uiteraard worden de puntstukken van de wissels etc gepolariseerd dmv een relais. Maar dat is iets anders dan een keerlus...
Bijlagen
hondebot3.jpg
hondebot3.jpg (48.72 KiB) 3936 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jowi op 11 jan 2015 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

sterkte met de bouw. ik geef het op.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

had je snel je antwoord weg gehaald ;)

goed zal je nog 1 keer proberen te overtuigen, dit is de eerste van je 16 problemen

Afbeelding

in een hondebot heb je omhoog links de ground en naar beneden rechts. als je die 2 sporen dus met elkaar verbind krijg je...... precies kortsluiting of te wel in algemene termen je hebt een keerlus gecreeerd. daar van heb jij er 16.

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Ja ik denk dat ik zie... ik was te snel met mijn antwoord :oops: de wissels in het station, zodra je die gaat gebruiken creëer ik een keerlus...
Daar zit ons communicatieprobleem, het wordt pas een keerlus als je de wissel zou berijden...

Nu is een hondebot toch een redelijk standaard ding? Hoe gaat men daar mee om dan?

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Wie had er nu ook weer gelijk ?

Martin de Deugd

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

kijk nu komen we ergens.

de oplossing is redelijk simpel en heb ik al aan gegeven. in je helix doe je de 2 stijgende, of dalende sporen voorzien van een keerlus module, die verwisselen dus de polarisatie waardoor je de ground dus aan gelijke kanten heb.

als ik het goed zie dan zou je er maar 2 nodig hebben, echter daarom zei ik, uitprinten en nalopen met een stift. want een hondebot is een term waarbij je geen sporen met elkaar kruist.

Op highbury Fields had ik ook 2 hondebotten, echter door alle overloop wissels ook het zelfde vraagstuk, uiteindelijk heb ik 6 keerlus modules geinstalleerd en nooit problemen gehad.

BenQ

Bericht door BenQ »

Een oud trukje om te zien of je een keerlus hebt (en die heb je), print het uit en ga met een pen langs de baan aan bv de linkerkant (heb 2 linkerhanden, zodoende) en ga bij een van de wissels van CS naar het andere spoor en ga verder tot je weer bij de wissel van het CS bent, maar steek nu niet over. Je zal zien dat je nu aan de andere kant van het spoor bent.
Mijn hele bak met centen krijg je gratis.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Maurits71 schreef: de oplossing is redelijk simpel en heb ik al aan gegeven. in je helix doe je de 2 stijgende, of dalende sporen voorzien van een keerlus module, die verwisselen dus de polarisatie waardoor je de ground dus aan gelijke kanten heb.
Ik moet maar eens even goed die keerlusmodules bestuderen. Ik zie het probleem, maar in mijn situatie wordt het toch pas een keerlus, als ik daadwerkelijk zo'n 'probleemwissel' zou berijden?
Met andere woorden, moet die keerlusmodule dan pas actief worden als het nodig is?

BenQ

Bericht door BenQ »

Inderdaad, als je de wissels vastlijmt in rechtdoor stand heb je nooit een probleem. :o

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Ja dat snap ik :) maar ik bedoel dus, als de wissel in de rechtdoorstand staat, dan is er geen keerlusmodule nodig... maar als ik een permanente keerlusmodule in de helix bouw, dan genereert dat ding toch juist een sluiting? Of is zo'n ding intelligent, en meet ie of een polariteitswisseling ook echt nodig is?

evo

Bericht door evo »

jowi schreef:Of is zo'n ding intelligent, en meet ie of een polariteitswisseling ook echt nodig is?
Dat is nou juist het mooie van zo'n ding. Hij detecteert de trein en schakelt de polariteit indien nodig. Hoef je niet over na te denken, gewoon 2 keerlusmodules toepassen (1 in elk schaduwstation) en aansluiten volgens de handleiding.

Even iets anders: persoonlijk vind ik dat je wel erg veel spoor in het zicht hebt liggen. Als dat je bedoeling is, en je niet voor realisme gaat, maar gewoon zoveel mogelijk spoor wilt zien liggen, dan prima en heb ik niks gezegd.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Johan

het enige wat dat ding doet is een polarisatie wissel. kijk even hier http://rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

dat heb jij dus ook nodig, beide sporen de ground aan dezelfde kant. wat doet de module, heel simpel, trein rijdt de sectie in, ground is links ( of rechts ), de module wijzigt de polarisatie, trein rijdt de sectie uit en de ground is rechts ( of links )

wil je dit niet dan moet je dus al je overloop wissels eruit halen, echter het is poep simpel.

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Kijk, dat verklaard een hoop, ik wist niet dat die module zo werkt 8-)

Ja het is wel veel spoor, realisme is inderdaad niet wat ik echt nastreef. Iedereen doet al concessies in deze hobby, ik denk dat er maar weinig zijn die echt realistisch werken. Een heel klein station heb je dan al 4 of 5 meter voor nodig als je het echt op schaal wil doen ;) dus niemand doet dat. Ik heb zoiets als je dan toch al concessies doet, kun je nog wel een stapje verder gaan, dat maakt dan ook niet uit. Ik vind het mooi om wat langere treinen wat langere stukken af te zien leggen.

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Maurits71 schreef: het enige wat dat ding doet is een polarisatie wissel. kijk even hier http://rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
dat heb jij dus ook nodig, beide sporen de ground aan dezelfde kant.
Mmm... ik zie nog steeds niet hoe een keerlusmodule in de helix of schaduwstation, een kortsluiting op de hoofdbaan detecteert, en wat dan het effect is?
Stel dat ik in mijn laatste plaatje, in het hoofdstation, via een wissel van spoor wissel. De wissel zelf is geisoleerd (secties) maar de trein genereert dan een kortsluiting.
Dan wil ik toch op DAT punt een polarisatiewissel, en niet elders? Of moet ik de module zo plaatsen dat in dat geval, de hele (halve!) baan van polariteit wisselt?

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

De 2 door jezelf ontworpen schaduw stations zorgen voor dat jij keerlussen hebt, als je die simpelweg herziet en het verandert hoeft het niet moeilijker te zijn dan je nu afdwingt voor jezelf ;)

Martin de Deugd

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Dat begrijp ik niet. Het blijft een hondebot, daar veranderd toch niets aan.
En ik zal toch links en/of rechts een schaduwstation moeten hebben.

Geef dan aan hoe het wel zou moeten? Wat moet er dan veranderen aan de schaduwstations?

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Johan,

Je heb door de wissel beide rechte stukken van het honde-bot aan elkander verbonden
Dat houdt nu heel simpel gezegd in dat je uiteinden nu een keerlus zijn

Maak maar eens een hele simpel honden botje op een tekening en verbind de rechte stukken met elkander
En doe dan de rode / groene pen metode per spoorstaaf

Ik denk dat je het dan zult zien wat men hier bedoeld, en vergelijk wat je bevonden heb met jou baan tekening

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Ja ik snap inmiddels dat ik op deze manier keerlussen introduceer, ben er nog niet uit hoe dat dan werkt met de keerlusmodules.

Maar nu wordt er al een paar keer geroepen dat ik de schaduwstations moet aanpassen, dan zou eea ook al werken en zou ik geen keerlussen hebben? Alleen verteld men er niet bij WAT er dan veranderd moet worden.... want ik zie dat dus niet.

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Maurits71 schreef:Johan

kijk even hier http://rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

dat heb jij dus ook nodig, beide sporen de ground aan dezelfde kant. wat doet de module, heel simpel, trein rijdt de sectie in, ground is links ( of rechts ), de module wijzigt de polarisatie, trein rijdt de sectie uit en de ground is rechts ( of links )

wil je dit niet dan moet je dus al je overloop wissels eruit halen, echter het is poep simpel.

Hier staat jou oplossing, sucses ermee verder ga ik weer wat met mijn eigen baan :lol:

Martin de Deugd

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Grapjas. Deze oplossing was al genoemd, maar jij deed voorkomen of er daarnaast nog een andere oplossing was. Lekker duidelijk weer.

Onderwerp starter
jowi

Bericht door jowi »

Maar goed, in beide 'lussen' van de schaduwstations moet dus een keerlusmodule komen. Als ik verder zorg dat op de hoofdbaan alle polariteit klopt, is dat de oplossing.
Er wordt dan in de lus van de keerlus, automatisch een stuk spoor omgepoold indien dat nodig is (?), de rest van de baan blijft hetzelfde. Details moet ik maar eens bestuderen.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

nee, nee en nog eens nee.

ga nu eerst eens even mijn antwoorden lezen, ik schrijf die niet voor niets. je schaduw stations is niet het probleem het probleem zit in je boven baan en dat kan je oplossen door in je 2 stijgende sporen dus een keerlus module te plaatsen.

Als je dit dus niet snapt dan moet je er niet aan beginnen want dan wordt het dus een groot drama we zijn nu 5 pagina's met allemaal herhalingen verder. dus eerst even alles opnieuw lezen want ik verwacht niet zoveel bijdrages meer aangezien alle oplossingen dus al zijn aangedragen, inclusief dus hoe je je schaduw station kan samenvoegen.

Plaats reactie