Pagina 2 van 2
Re: De GHN baan
Geplaatst: 09 mar 2015 22:08
door ghn
De mix gaat 'm inderdaad niet worden. Ik ben zelf het meest gecharmeerd van de grijze ballast. Het strooien moet heel gedoseerd gebeuren. Eén korreltje te veel en pats een springende wagon of zelfs een ontsporing. Maar al doende leert men en van je eigen fouten leer je het meest. Ik denk zelfs dat ik de ondergrond waar de rails komen te liggen eerst met matte verf in de kleur van de ballast schilder. Ligt er dan ergens net een te dun laagje ballast materiaal dan zie je dat niet (lees minder) Op plekken waar de rail is doorgeslepen is het ook opletten geblazen dat hier geen korreltje tussen komt. Treinen vinden dat niet fijn heb ik geleerd.
Re: De GHN baan
Geplaatst: 14 mar 2015 11:29
door ghn
Deze prachtige trein kwam afgelopen week mijn station binnen rollen...
Als ik de lengte van deze trein bekijk dan is de lengte van de stations- en opstelsporen van het baanplan wel wat aan de lange kant. Mogelijk moet ik dit iets inkorten.
Groet
Gerrit
Re: De GHN baan
Geplaatst: 23 mar 2015 19:19
door traiNiac
Hallo Gerrit,
Leuk draadje, leuke trein ook (vooral die lok en wagons uit de fleischmann set). Vwb lengte opstel- en perronsporen: als je kiest voor lokaaltreinen of treinen uit vroegere tijden (zoals de spulletjes die je nu gekocht hebt) dan is het wat aan de lange kant, maar als je met moderne, lange rijtuigen (in 1:1 maar liefst 26,4 meter) of met bloktreinen wilt rijden, past het m.i. goed. Je baan is immers veel langer dan dat-ie breed is, dus je moet het toch een beetje uit de lengte halen
Re: De GHN baan
Geplaatst: 23 mar 2015 21:09
door ghn
Dank je Harry. De afgelopen week heeft in het teken gestaan van het opruimen van mijn zolder. De vloerbedekking (erg stof gevoelig) heeft plaats gemaakt voor een laminaat vloer. Het aantal kasten onder de baan is ook gereduceerd, zodat er op termijn een schaduw stationnetje mogelijk is. Ondertussen heb ik ook een mooie reizigerstrein kunnen bemachtigen. De stoomloc krijgt 4 4-assige umbauw rijtuigen. Nog een paar zaken puzzelen in het baanplan. Ik wil ook graag een locloods en de aankoop van de rails kan beginnen.
Re: De GHN baan
Geplaatst: 27 mar 2015 22:57
door ghn
Hoi, ik ben bezig om mijn baanplan in blokken op te delen. In het station is een blok natuurlijk net zo lang als de ruimte tussen de wissel links en de wissel rechts. Welke bloklengte houden jullie professionals aan op de hoofdrijbaan? Ik zat zelf tussen de 1,8 en 2 meter te denken. Daarnaast verdeel ik ieder blok in drie secties. - Een inrijd sectie. Deze krijgt stroomdetectie.
- Een tussen sectie. De trein kan hier gewoon rijden
- Een stop sectie. Middels een relais kan ik hier de spanning wel of niet schakelen.
Zodra de trein het volgende blok inrijd weet ik dat het vorige blok weer vrij is.
Ben ook nog even bezig geweest met de theorie van een DCC baan. Volgens mij gebruik je dan geen relais in de stopsectie maar verbind je deze sectie ook met een stroommelder S88N. Het ontgaat mij even hoe een trein dan automatisch (dus zonder loc nummer intoetsen en de knop van de centrale draaien) kan stoppen zonder dat de stroom in deze sectie afgeschakeld kan worden.
Groet,
Gerrit
Re: De GHN baan
Geplaatst: 29 mar 2015 21:10
door ghn
Op deze regenachtige zondag nog eens kritisch naar mijn baanplan gekeken en wat wijzigingen aangebracht. Het station is iets vergroot, één opstelspoor toegevoegd en ruimte gevonden voor een dubbele locloods. Daarnaast is het Vorstad Bahnhof nu iets logischer opgezet. Ook dit station kent nu twee richting verkeer. Ik kan nu een boemel van Hauptbahnhof laten verrekken en terwijl deze stilstaat op Gleis 1 van Vorstad laten inhalen door een intercity.
Om het rangeren iets aantrekkelijker te maken heb ik ook een uitrekspoor toegevoegd.
Donkerblauw is niveau 0 = 0cm
Lichtblauw is niveau 1 = 6cm. (Vorstad licht op 8 cm.)
Grijs is niveau 2 = 12cm. (Het is dus maar 4cm klimmen van Vorstad naar Hauptbahnhof
Groen is niveau 3 en ligt op maximaal 20cm.
Het enige wat volgens mij nog uitgepuzzeld moet worden is het feit dat loc's nu met de voorzijde de loods inrijden. Achterwaarts is optisch natuurlijk mooier. Maar als ik hier een draaischijf tussen zet komt de loods rechts van de brug te staan en daar wou ik nu juist een bergje maken.
Ik kan natuurlijk het uitrekspoor via een tunnel met de achterzijde van de loods verbinden en dan is het bovenstaande probleem opgelost maar, of dit nu een schoonheidsprijs verdient??
Wie o wie heeft er een idee??
Re: De GHN baan
Geplaatst: 04 apr 2015 21:32
door ghn
Vandaag nog eens gekeken wat ik nodig heb om een digitale trein te laten stoppen in een stopsectie. Volgens mij komt dit in de buurt.
http://webshop.traintech.nl/popup_image.php?pID=68
Per kanaal kun je 2,5A schakelen. Dunkt mij voldoende voor een loc...
Het is een 16=kanaals aan/uit apparaat. Kan ik deze nu aansluiten op de stopsectie van een blok en de inrijdsectie met een S88 verbinden?
Re: De GHN baan
Geplaatst: 04 apr 2015 22:14
door Ad_M
Gerrit,
De link die je hier geeft is naar een Digikeijs 4018 decoder
Met dit specifieke model kan je o.a. seinen en wissels schakelen
De S88 detectie modules geven de rem en stop secties van je blok door aan de computer
Het programma daarop "weet" dan waar de trein zich bevindt
En vertelt dan aan de decoder in de trein dat ie moet stoppen
Ik hoop dat ik het hiermee iets duidelijker voor je hebt gemaakt?
Mvg,
Ad
Re: De GHN baan
Geplaatst: 04 apr 2015 22:16
door Willempie
Dit is een terug/bezetmelder op basis van s88 en stroomdetectie.
Daarvoor heb je nodig een digitale centrale met een s88 aansluiting en een besturingsprogramma die de s88 terug/bezetmeld informatie kan lezen en omzetten aan de hand van de bezetmeldsectie nummers die refereren aan blokken, je trein kunnen laten rijden en stoppen in een bloksysteem.
De module zelf laat geen treinen stoppen of rijden die meld alleen maar een bepaalde sectie bezet of vrij.
Vergelijkbare en anders geprijsde module vind je hier
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Pro ... -1.1).html
Groetjes
Re: De GHN baan
Geplaatst: 04 apr 2015 22:32
door ghn
Bedankt Ad,
Ik heb dus geen schakeldecoder nodig om een trein in een stopsectie te laten stoppen. Als ik jou goed begrijp, dan heb ik dus per blok 2x een S88 ingang nodig. Ik dacht altijd één in de inrijdsectie en iets om de stopsectie te schakelen. Misschien moet ik toch maar gewoon een s88 decoder kopen en 'm dan op de laptop aansluiten en kijken wat er gebeurd. E.e.a. enkel theoretisch benaderen is nog knap ingewikkeld. Ik heb vroegen wel een digitaal Marklin baantje gehad, ik kon dan het locnummer intoetsen en deze loc dan bedienen. Bij meer dan drie loc's werd dit knap ingewikkeld. Ik probeer nu te kijken hoe je een digitale trein kan laten stoppen. (Waar ik dat wil) zonder nummer in te toetsen en aan de knop te draaien.
Groet, Gerrit
Re: De GHN baan
Geplaatst: 05 apr 2015 07:52
door Ad_M
Gerrit,
Dat is correct
ghn schreef:Ik probeer nu te kijken hoe je een digitale trein kan laten stoppen. (Waar ik dat wil) zonder nummer in te toetsen en aan de knop te draaien.
Groet, Gerrit
Dat is alleen mogelijk met een wat uitgebreidere (zie duur) centrale of via de computer
De goedkoopste optie (Dcc) die ik weet is:
- Multimaus
- s88XPressNetLi
- usb --> serial (of als je nog een seriële poort op je computer of laptop heb, dan hoeft dit niet)
- s88SD16-n of andere S88 terugmelder merk X
- gelijk richter
- Koploper (Gratis) of ITrain (betaald)
(en ja er zijn legio andere programma's, maar dit zijn ze die ik vertrouw / bekend mee ben)
Hier kan je vinden hoe je het aansluit qua rails
Als ik dan toch met Wim zijn producten aan het smijten ben, dan maar meteen een plaatje van Wim die gejat is via een andere site om het duidelijk te maken
Copyright rosoft
Weer een stapje verder Gerrit?
Mvg,
Ad
Re: De GHN baan
Geplaatst: 05 apr 2015 16:04
door ghn
Bedankt Ad,
Ik zal me hier eens in gaan verdiepen, koploper downloaden en kijken of dat iets voor mij kan betekenen.
Groet
Gerrit
Re: De GHN baan
Geplaatst: 05 apr 2015 16:11
door ghn
Vandaag is de bouw van de nieuwe baan officieel begonnen. In eerste instantie dacht ik, 'Mwaaah zo'n flex bochtje leg ik wel even uit de hand". Moet zeggen dat viel nog zwaar tegen. Tenminste als je niet van ei-vormige bochten houd. Op zich wel toepasselijk zo op eerste Paasdag maar op de spoorbaan niet echt een fraai gezicht. Ik heb van een stukje dun MDF mallen gemaakt die enerzijds als gereedschap fungeren om het plaatmateriaal te zagen en anderzijds straks van dienst zijn op de rails cirkelvormig te leggen. Als het goed is dan past dat straks percies
De 180 graden bochten van het onderste niveau zijn hier al mee gezaagd en liggen al op hun plaats op het framewerk.
Re: De GHN baan
Geplaatst: 05 apr 2015 18:24
door eercb
Hoi Gerrit,
Staar je niet blind op het plaatje van de s88sd16n... die komt niet overeen met het op dezelfde website vermelde aansluitschema. Op dit plaatje mist de 4k7 0,25W weerstand. Heeft mij veel tijd en gepruts gekost....
De S88SD16N werkt overigens fantastisch... dat dan weer wel.
Groet,
Eric
Re: De GHN baan
Geplaatst: 05 apr 2015 19:50
door Nighthawk
Daar zit die DIODE voor tussen
doet het zelfde als die zelfbouw weerstand
die kan je ook zo bestellen bij Rosoft
ik heb hem ook
werkt perfect en kost een schijntje
Vr. Gr. Fred
Re: De GHN baan
Geplaatst: 06 apr 2015 09:06
door Marcvane86
De de diode is inderdaad erg makkelijk in gebruik.
Stuur gewoon wim van rosoft een mail met wat je wilt gaan doen, hij zegt dan wel wat je nodig hebt om te starten.
Groetjes
Re: De GHN baan
Geplaatst: 06 apr 2015 12:23
door Willempie
eercb schreef:Hoi Gerrit,
Staar je niet blind op het plaatje van de s88sd16n... die komt niet overeen met het op dezelfde website vermelde aansluitschema. Op dit plaatje mist de 4k7 0,25W Eric
De weerstand op het schema van de diodeschakeling is ook helemaal niet nodig. Die zorgt er alleen voor dat er meer stroom moet worden gebruikt wil er sprake zijn van een bezetmelding richting een transistor of opto-coupler, van beide is hier geen sprake, dus de weerstand kan achterwege blijven.
Deze weerstand zit wel op de s88SD16-n om hem minder gevoelig te maken, dus dat hij meer stroom moet verbruiken om een bezetmelding te generen.
Dus Gerrit staar je niet blind op die weerstand.
Groetjes
Re: De GHN baan
Geplaatst: 19 apr 2015 20:02
door ghn
Vanavond eindelijk de eerste rails kunnen leggen. Begonnen met de keerlus van het onderste niveau. De mallen die ik gemaakt heb functioneren precies volgens plan. Op de foto's het resultaat. Om dat deze lus in een tunnel komt te liggen heb ik er voor gekozen om de rails hier te schroeven. In de zichtbare delen worden ze straks gelijmd. Na de keerlus komen de sporen weer bij elkaar. Nog even een plan bedenken hoe ik hier de PECO-55 parallel afstand van 27mm. overal netjes aan ga houden. Hieronder het resultaat tot nu toe:
De twee umbauw rijtuigen gebruik ik om te controleren of er zich op de raillassen geen ontsporingen voor doen.
Op mijn testbaantje had ik natuurlijk al wel een paar railtjes ingekort maar nu is het echte werk eindelijk begonnen...
Groet
Gerrit
Re: De GHN baan
Geplaatst: 19 apr 2015 22:59
door Hoontje
Dat ziet er allemaal goed uit.
Succes met de bouw, blijf je volgen...
Groetjes,
Hoontje
Re: De GHN baan
Geplaatst: 27 apr 2015 06:53
door Wimhoo
Is een mooi begin. Al lijkt de ruimte achteraan onder de dakbalk wel heel krap, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
succes.
wim
Re: De GHN baan
Geplaatst: 27 apr 2015 09:03
door ghn
Hoi Wim, Onder het schuine gedeelte is genoeg ruimte voor de rails, al denkt mijn rug daar anders over. Inmiddels ligt er al flink meer rails. Zal binnenkort weer een paar foto's posten en dan ook vanuit een ander perspectief. Groet Gerrit
Re: De GHN baan
Geplaatst: 28 apr 2015 08:08
door Wimhoo
Ben benieuwd
wim
Re: De GHN baan
Geplaatst: 04 mei 2015 18:44
door ghn
Ik ben diep onder de indruk van de elektrische eigenschappen van de Peco code 55 rails. Inmiddels heb ik al 10m aan rails liggen. Ik heb ze zojuist aan één zijde gevoed met een trafo en het allerkleinste locje een BR89 met een sleep van 2 rijtuigen en 3 wagonnetjes een testritje laten maken. Dit om a) te testen of de heling genomen kon worden en b) te kijken of de trein feilloos over de 11 raillassen kan rijden. Beide testen zijn met vlag en wimpel geslaagd. Zo getuigen de eerste slechte video van deze modelbaan in wording
Hieronder nog een foto van de trein in vol ornaat op wat nu het hoogste punt van de helling is.
En hier een foto van de rails onder de schuine zijde van het dak maar nu in een ander perspectief:
Sfeer impressie:
Re: De GHN baan
Geplaatst: 05 mei 2015 08:10
door Wimhoo
Ruimte genoeg dus, bij de balk. Altijd fijn als de treinen rijden zoals je had bedacht. Ach problemen komen er nog genoeg, dus geniet van je succes.
wim.