Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
HPJ,
Probeer eerst de startset aan de praat te krijgen, lukt nog niet echt, router wil de z21 niet vinden.
Maar de bouw, al duurt het nog even, zal met foto's te volgen zijn.
Probeer eerst de startset aan de praat te krijgen, lukt nog niet echt, router wil de z21 niet vinden.
Maar de bouw, al duurt het nog even, zal met foto's te volgen zijn.
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Wat een in een verkeerd gaatje. gestopte kabel al niet kan doen
Maar de eerste meters zijn een feit, nu nog werken aan de vervolmaking van mijn ontwerp.
Maar de eerste meters zijn een feit, nu nog werken aan de vervolmaking van mijn ontwerp.
- Bijlagen
-
- Rit-1.jpg (93.96 KiB) 4840 keer bekeken
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
maf hé!
En dan opeens zie je het.Succes met het perfectioneren van je ontwerp...ik volg je op de voet,haha
En dan opeens zie je het.Succes met het perfectioneren van je ontwerp...ik volg je op de voet,haha
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Heilko,
Inmiddels wel geleerd wat een verkeerd draadje of gaatje te weeg kan brengen, of in dit geval juist niet.
Blijf vooral opmerkingen/suggesties geven, wordt mijn baan (en ik) alleen maar beter van.
Opmerkingen/suggesties geven geldt voor iedereen natuurlijk.
Ga nu eerst wat rails en wissels electrisch) kopen om het testbaantje wat uit te breiden en daar ook ervaring mee op te doen.
Inmiddels wel geleerd wat een verkeerd draadje of gaatje te weeg kan brengen, of in dit geval juist niet.
Blijf vooral opmerkingen/suggesties geven, wordt mijn baan (en ik) alleen maar beter van.
Opmerkingen/suggesties geven geldt voor iedereen natuurlijk.
Ga nu eerst wat rails en wissels electrisch) kopen om het testbaantje wat uit te breiden en daar ook ervaring mee op te doen.
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Hoi André,
Ik weet niet of je bekend ben met en tijd heb voor evenementen zoals Houten / Rail
Er worden regelmatig treinenbeurzen hier georganiseerd waar ook onze sponsor (zie rechts boven in de hoek) op staat, alleen maar N in zijn toko (als een kind in een snoepwinkel )
Hier wordt ook nieuw en 2de hands materiaal aangeboden en is voor mij en vele van ons een leuke tijd om rond te scharrelen en even met elkaar in contact te komen (kroketten snoepen)
Veel H0, maar zeker ook N
Kan veel centjes schelen en je heb heel veel bij elkaar
Kijk hieronder maar eens:
http://www.rail.nl/
http://www.modelspoorbeurs.nl/agenda/
Mijn 2 cent
Mvg,
Ad
Ik weet niet of je bekend ben met en tijd heb voor evenementen zoals Houten / Rail
Er worden regelmatig treinenbeurzen hier georganiseerd waar ook onze sponsor (zie rechts boven in de hoek) op staat, alleen maar N in zijn toko (als een kind in een snoepwinkel )
Hier wordt ook nieuw en 2de hands materiaal aangeboden en is voor mij en vele van ons een leuke tijd om rond te scharrelen en even met elkaar in contact te komen (kroketten snoepen)
Veel H0, maar zeker ook N
Kan veel centjes schelen en je heb heel veel bij elkaar
Kijk hieronder maar eens:
http://www.rail.nl/
http://www.modelspoorbeurs.nl/agenda/
Mijn 2 cent
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Ad,
ik woon er bijna om de hoek en ga er zeker naar toe.
Bedankt voor reminder, gaan jullie ook ?
ik woon er bijna om de hoek en ga er zeker naar toe.
Bedankt voor reminder, gaan jullie ook ?
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Leuk Ben,
Dan zal ik je vast wel zien.
Ben vandaag even bij Kuijpers Hobbyhuis in Utrecht geweest, lekker vanuit IJsselstein met de sneltram. Heb nog wat rails en wissels gekocht met elektrische componentjes. De testbaan iets groter gemaakt, treintje rijd nog steeds Nu de electra van de wissels gaan proberen. Het virus heeft me echt te pakken geloof ik.
Dan zal ik je vast wel zien.
Ben vandaag even bij Kuijpers Hobbyhuis in Utrecht geweest, lekker vanuit IJsselstein met de sneltram. Heb nog wat rails en wissels gekocht met elektrische componentjes. De testbaan iets groter gemaakt, treintje rijd nog steeds Nu de electra van de wissels gaan proberen. Het virus heeft me echt te pakken geloof ik.
- Bijlagen
-
- baan-2_1280x721_600x338.jpg (51.86 KiB) 5374 keer bekeken
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
ops verslaafd dus.
mvg ronald
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Lijkt er wel op Ronald, maar ik wil niet afkicken.
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Het ontwerp wat speelser gemaakt d.m.v. een brug/viaduct.
geeft wat meer variatie en scenery mogelijkheden.
Vandaag al het houtmateriaal gehaald om de l-plaat/baan te kunnen maken, leuke klus voor de maandag.
A.s. vrijdag de Rail 2016 in Houten bezoeken.
geeft wat meer variatie en scenery mogelijkheden.
Vandaag al het houtmateriaal gehaald om de l-plaat/baan te kunnen maken, leuke klus voor de maandag.
A.s. vrijdag de Rail 2016 in Houten bezoeken.
- Bijlagen
-
- Scarm11_740x600.jpg (63.58 KiB) 5133 keer bekeken
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Idd speelser met het spoorviaduct
maar je hebt wel wat minder rangeer mogelijkheden.
Ook heb je nu een station spoor minder, maar dat vind ik eerder een pluspunt aangezien je gekozen hebt voor niet al te veel treinen.
Wel zou ik nu de overloop wissels weer gaan verplaatsen.
Je moet nu weer met het hele spul door het station.
boogwissels in de boog er onder leggen,
en de overloopwissels helemaal rechts, nu boven jouw rangeersporen leggen in de doorgaande sporen.
dus zo dicht mogelijk bij de plek waar de treinen het rangeer/industrie deel op rijden.
Het plaatje zo, met de brug oogt mooier, maar de plaatsing van de rangeersporen in de oude situatie zal veel minder snel vervelen dat in dit plan. ook omdat je in het nieuwe plan weer moet rangeren op het hoofdspoor.
mvg
Freddy
maar je hebt wel wat minder rangeer mogelijkheden.
Ook heb je nu een station spoor minder, maar dat vind ik eerder een pluspunt aangezien je gekozen hebt voor niet al te veel treinen.
Wel zou ik nu de overloop wissels weer gaan verplaatsen.
Je moet nu weer met het hele spul door het station.
boogwissels in de boog er onder leggen,
en de overloopwissels helemaal rechts, nu boven jouw rangeersporen leggen in de doorgaande sporen.
dus zo dicht mogelijk bij de plek waar de treinen het rangeer/industrie deel op rijden.
Het plaatje zo, met de brug oogt mooier, maar de plaatsing van de rangeersporen in de oude situatie zal veel minder snel vervelen dat in dit plan. ook omdat je in het nieuwe plan weer moet rangeren op het hoofdspoor.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Freddy,
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb de rangeer in het rechter deel laten vervallen omdat ik wat ruimte te kort kom, wil ik inrijden, ontkoppelen en met de lok op 2e rangeerspoor weer naar boven om aan te koppelen.
Dat zou alleen met kleine treintjes kunnen, vandaar.
Zal de wissels aanpassen en kijken.
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb de rangeer in het rechter deel laten vervallen omdat ik wat ruimte te kort kom, wil ik inrijden, ontkoppelen en met de lok op 2e rangeerspoor weer naar boven om aan te koppelen.
Dat zou alleen met kleine treintjes kunnen, vandaar.
Zal de wissels aanpassen en kijken.
- Bijlagen
-
- Scarm11_676x600.jpg (61.98 KiB) 5097 keer bekeken
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Snap ik, maar nu moet je of altijd terug rijden in de richting waarvan de trein kwam,
of je moet eerst zover achteruit rangeren dat je met de trein in het gewone station komt te staan, alvorens je het wissel weer in rechtuit stand kunt zetten en het hoofdspoor rechtsom rijdend kunt gaan volgen.
daarbij, het onderste kopspoor sluit je zondermeer de loc op als je daar een goederentrein in rijd.
tenzij je deze eerst weer rangeert op het hoofdspoor zodat die achteruit in kan rijden.
Jou hoofdspoor gaat hier dus zondermeer een bottleneck worden, omdat die regelmatig geblokkeerd zal worden door rangerende treinen.
Het vorige ontwerp kon je zonder hoofdspoor je richting kiezen en weg rijden.
Ben toch bang dat de huidige opstelling je snel zal gaan tegenvallen.
Probeer eens meer in het diagonaal te zoeken.
Zal vanavond ff proberen het in een schetsje duidelijk te maken wat ik in gedachten heb.
mvg
Freddy
of je moet eerst zover achteruit rangeren dat je met de trein in het gewone station komt te staan, alvorens je het wissel weer in rechtuit stand kunt zetten en het hoofdspoor rechtsom rijdend kunt gaan volgen.
daarbij, het onderste kopspoor sluit je zondermeer de loc op als je daar een goederentrein in rijd.
tenzij je deze eerst weer rangeert op het hoofdspoor zodat die achteruit in kan rijden.
Jou hoofdspoor gaat hier dus zondermeer een bottleneck worden, omdat die regelmatig geblokkeerd zal worden door rangerende treinen.
Het vorige ontwerp kon je zonder hoofdspoor je richting kiezen en weg rijden.
Ben toch bang dat de huidige opstelling je snel zal gaan tegenvallen.
Probeer eens meer in het diagonaal te zoeken.
Zal vanavond ff proberen het in een schetsje duidelijk te maken wat ik in gedachten heb.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Graag. Leuk dat je dit wil doen.
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Andre,
Even vluchtig jouw eigen ontwerp ff bewerkt,
Gewoon ff voor een basis idee, van waaruit jij dan nog eens verder kunt tekenen,
op die manier krijg je denk ik veel meer ruimte om een leuk stukje rangeer/industrie te maken,
je zou bv nog een deel verdekt kunnen laten, zodat je een stuk rangeer er boven kunt leggen.
mvg
Freddy
Even vluchtig jouw eigen ontwerp ff bewerkt,
Gewoon ff voor een basis idee, van waaruit jij dan nog eens verder kunt tekenen,
op die manier krijg je denk ik veel meer ruimte om een leuk stukje rangeer/industrie te maken,
je zou bv nog een deel verdekt kunnen laten, zodat je een stuk rangeer er boven kunt leggen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Freddy,
Ga er op studeren.
Zie wel 3 lagen, lijkt wat veel, maar ga eens knutselen.
Dank voor je input.
Ga er op studeren.
Zie wel 3 lagen, lijkt wat veel, maar ga eens knutselen.
Dank voor je input.
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Dag Andre,
Mijn advies om heet lekker simpel te houden in het begin. Je moet namelijk nog ontdekken welke aspecten van de hobby je het leukste vindt. Is dat rijden met treinen, rangeren, bouwen, de technische kant?
Jouw op de laatste pagina is daar prima geschikt voor. Ik zou alleen de overloopwissels achterin de baan, verplaatsen naar de rechterkant en aan de andere kant van het station ook voor een overloopmogelijkheid zorgen.
Dan krijg je zoiets: Verder kun je nog kijken of je de inrijwissel (aan de linkerkant) van het inhaalspoor alvast in de bocht kunt leggen. Dan heb je geen tegenbocht en wordt het inhaalspoor langer. Dat betekent wel dat je die hele linkerkant opnieuw moet tekenen, maar heb je later wel profijt van, denk ik.
Veel ingewikkelder zou ik het nu niet maken. Zoals ik zei, moet je nog ontdekken wat je het leukst vindt, en de eerste baan zal daar ongetwijfeld niet 100% aan voldoen, dus wijzigingen komen later toch nog.
Met een vergelijkbaar plan ben ik ooit overigens ook begonnen, maar dan op een rechthoek en zonder brug.
Mijn advies om heet lekker simpel te houden in het begin. Je moet namelijk nog ontdekken welke aspecten van de hobby je het leukste vindt. Is dat rijden met treinen, rangeren, bouwen, de technische kant?
Jouw op de laatste pagina is daar prima geschikt voor. Ik zou alleen de overloopwissels achterin de baan, verplaatsen naar de rechterkant en aan de andere kant van het station ook voor een overloopmogelijkheid zorgen.
Dan krijg je zoiets: Verder kun je nog kijken of je de inrijwissel (aan de linkerkant) van het inhaalspoor alvast in de bocht kunt leggen. Dan heb je geen tegenbocht en wordt het inhaalspoor langer. Dat betekent wel dat je die hele linkerkant opnieuw moet tekenen, maar heb je later wel profijt van, denk ik.
Veel ingewikkelder zou ik het nu niet maken. Zoals ik zei, moet je nog ontdekken wat je het leukst vindt, en de eerste baan zal daar ongetwijfeld niet 100% aan voldoen, dus wijzigingen komen later toch nog.
Met een vergelijkbaar plan ben ik ooit overigens ook begonnen, maar dan op een rechthoek en zonder brug.
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Alleen als je dat rangeer/industrie verplaatst naar de andere poot van de L.spoor65 schreef: op die manier krijg je denk ik veel meer ruimte om een leuk stukje rangeer/industrie te maken,
je zou bv nog een deel verdekt kunnen laten, zodat je een stuk rangeer er boven kunt leggen.
Overigens levert het schuinleggen in de meeste gevallen weinig of geen extra lengte in het station op, omdat je ook met meer ruimte voor de bochten zit.
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Goedemorgen Wim,
Dank voor je input.
Ik denk dat het meer rijden dan rangeren wordt, mijn kleinzoon van 3 1/2 is nu al gek op de testbaan en weet al aardig hoe de iPad werkt
met nog een 2e kleinzoon op komst zal opa drukker met de kids in combinatie met de baan zijn voorlopig dan alleen spelen. (Ben ook nog oppas opa)
Ik ga een stukje hertekenen en laat de uitkomst nog zien.
Dank voor je input.
Ik denk dat het meer rijden dan rangeren wordt, mijn kleinzoon van 3 1/2 is nu al gek op de testbaan en weet al aardig hoe de iPad werkt
met nog een 2e kleinzoon op komst zal opa drukker met de kids in combinatie met de baan zijn voorlopig dan alleen spelen. (Ben ook nog oppas opa)
Ik ga een stukje hertekenen en laat de uitkomst nog zien.
- Bijlagen
-
- Ontwerp-12_683x600.jpg (60.2 KiB) 6367 keer bekeken
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Mijn schets was dus idd ff een snelle schets.WimC schreef:Alleen als je dat rangeer/industrie verplaatst naar de andere poot van de L.spoor65 schreef: op die manier krijg je denk ik veel meer ruimte om een leuk stukje rangeer/industrie te maken,
je zou bv nog een deel verdekt kunnen laten, zodat je een stuk rangeer er boven kunt leggen.
Overigens levert het schuinleggen in de meeste gevallen weinig of geen extra lengte in het station op, omdat je ook met meer ruimte voor de bochten zit.
heb dus het rangeerdeel niet verplaats.
en het schuin leggen van het station, dat is zeker niet bedoeld om langere perrons te kunnen maken,
maar om dus idd in het rechter deel meer ruimte te maken voor een rangeer deel.
Nu ben ik persoonlijk trouwens geen voorstander van rails maar recht langs de randen leggen en scherp de hoeken om draaien.
Iets wat voor een testbaan natuurlijk niet erg is.
Maar op een testbaan van deze afmeting kun je natuurlijk ook al leuk testen wat je met ruimte kunt.
Ok, het kan dan een testbaan zijn,
Ik blijf echter van mening dat het baantje snel gaat vervelen.
zeker in het achterhoofd houdend dat die toch een baantje is waar langer mee gedaan moet worden dan een jaartje,
als ik zo lees dat Andre ook nog zijn prachtige kleinkids heeft die aandacht vragen.
mvg
Freddy.
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Zou goed kunnen Freddy,
Ik denk dat er tijdens het echt bouwen, dus met de rails in de hand, er ook nog wel andere inzichten komen.
Het pure tekenen blijft toch wel een beetje statisch.
Ik denk dat er tijdens het echt bouwen, dus met de rails in de hand, er ook nog wel andere inzichten komen.
Het pure tekenen blijft toch wel een beetje statisch.
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
ook dit kan een optie zijn.
- Bijlagen
-
- Ontwerp-13_676x600.jpg (59.83 KiB) 6186 keer bekeken
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Kun je van de achter- en (rechter)zijkant bij de baan?
Indien niet, dan is het niet handig om de rangeersporen achterin te leggen, want dan kun je er lastig bij.
Bovendien: wat je nu doet is in feite je station in drieën knippen. Dat kun je beter wat meer bij elkaar houden, dat geeft meer mogelijkheden. Daarnaast moet je nu bij beide rangeerdelen ook gebruik maken van het hoofdspoor, waarmee je daar het verkeer platlegt. Beide rangeerdelen zijn ook te klein.
Een extra inhaalspoor (in de binnenbaan) bij het station is ook wel handig.
Juist daarom is het handig om een allereerste baan eenvoudig te houden en op één niveau. Eerst ervaring opdoen en dan later als je weet wat je wilt/leuk vindt de boel aanpassen. Zonder modelbouwervaring weet je dat namelijk simpelweg niet. Daarom: gewoon proberen en het niet te ingewikkeld maken. Want als je dat meteen gaat doen, dan is aanpassen later veel moeilijker.
Heb je simpelweg een grondplaat met rails (en ballast), wegen, gebouwen erop, dan kun je dat heel makkelijk aanpassen.
Indien niet, dan is het niet handig om de rangeersporen achterin te leggen, want dan kun je er lastig bij.
Bovendien: wat je nu doet is in feite je station in drieën knippen. Dat kun je beter wat meer bij elkaar houden, dat geeft meer mogelijkheden. Daarnaast moet je nu bij beide rangeerdelen ook gebruik maken van het hoofdspoor, waarmee je daar het verkeer platlegt. Beide rangeerdelen zijn ook te klein.
Een extra inhaalspoor (in de binnenbaan) bij het station is ook wel handig.
Naar mijn idee is de eerste baan die iemand bouwt altijd een testbaan. Tijdens het bouwen komen er andere inzichten, kom je tot de ontdekking wat je leuk vindt. Ik denk dat het vrij weinig voorkomt dat iemand met zijn eerste baan meteen 10 jaar doet.spoor65 schreef: Ok, het kan dan een testbaan zijn,
Ik blijf echter van mening dat het baantje snel gaat vervelen.
zeker in het achterhoofd houdend dat die toch een baantje is waar langer mee gedaan moet worden dan een jaartje,
als ik zo lees dat Andre ook nog zijn prachtige kleinkids heeft die aandacht vragen.
Juist daarom is het handig om een allereerste baan eenvoudig te houden en op één niveau. Eerst ervaring opdoen en dan later als je weet wat je wilt/leuk vindt de boel aanpassen. Zonder modelbouwervaring weet je dat namelijk simpelweg niet. Daarom: gewoon proberen en het niet te ingewikkeld maken. Want als je dat meteen gaat doen, dan is aanpassen later veel moeilijker.
Heb je simpelweg een grondplaat met rails (en ballast), wegen, gebouwen erop, dan kun je dat heel makkelijk aanpassen.
Re: Baan idee voor mijn 1e spoorbaan
Wim,
Morgen gaan we de L-tafel in elkaar zetten.
Vervolgens gaan we er wat rails opleggen en kijken wat de bereikbaarheid is bij calamiteiten.
Moet nog wat rails en wissels kopen om tekening te kunnen leggen.
Alles wordt voorlopig los gelegd om goed te kunnen testen.
vrijdag naar Houten, daar zal ik vast ook nog wel wat ideetjes opdoen.
Morgen gaan we de L-tafel in elkaar zetten.
Vervolgens gaan we er wat rails opleggen en kijken wat de bereikbaarheid is bij calamiteiten.
Moet nog wat rails en wissels kopen om tekening te kunnen leggen.
Alles wordt voorlopig los gelegd om goed te kunnen testen.
vrijdag naar Houten, daar zal ik vast ook nog wel wat ideetjes opdoen.
-----------------------------------------------------
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André
Pfff, ik leer elke dag, maar ooit wordt het wat.
Greetz, André