Pagina 2 van 3
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 25 jan 2010 11:29
door daan 1946
Sander
Er zijn verscheidene winkels in Engeland om te bestellen b.v.
http://www.thesignalbox.co.uk
https://www.worldwidemodelrailways.com
even zoeken op peco finescale 55
en op de site van Peco
http://www.peco-uk.com/Products/productindex.htm
daar bij turnouts and crossing plans staan afbeeldingen van de wissels die je kan kopieren
groetjes
Daan
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 25 jan 2010 11:58
door Trammetje
Dank je wel,
Ik zal daar is even naar gaan kijken.
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 25 jan 2010 12:05
door shoven
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 25 jan 2010 19:19
door Trammetje
Heb even op de Engelse sites gekeken, erg leuk spul hebben ze daar.
Kunnen de Peco wissels gewoon op de Minitrix/ Roco rails aangesloten worden?
Of moet ik de code 80 gebruiken voor de rechte stukken en de bochten?
Heeft er iemand ervaring met de bouwpakketjes van deze sites, gebouwtjes zien er leuk uit, en leuk geprijst
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 25 jan 2010 20:17
door spoor65
Sander,
De site`s waar het te koop is heb je inmiddels gekregen,
Voor wat betreft peco rails en combinatie met minitrix/roc
Code 80 zal geen enkel probleem mogen opleveren, daar minitrix en roco uiteindelijk ook zogenaamde code 80 rails zijn,
code 55 is ook wel mogelijk, met dien verstande, je kutn bv rustig in niet zichtbare delen de minitrix en roco gebruiken, en vervolgens op de zichtbare delen peco code 55, alleen zul je bij de aansluitingen van code 80 op code 55, dus minitrix-peco, even een klein beetje moeten schuren/slijpen, om alles ff goed op elkaar aan te laten sluiten, als je ze zonder dit ze zo aan elkaar legt, kan het wel, maar zie je de wagons en locjes een klein hobbeltje nemen, dat is eigenlijk dus het enige verschil.
bijgaand een link van een nederlandse verkoper, die ook een mooie uitleg heeft met tekening over het verschil tussen code 80 en code 55 rails,
http://www.hobby-en-modelbouw.nl/index. ... ml&lang=nl
en ja als je zijn prijzen ziet, ga je daarna snel wee naar the signalbox of hattons site
Mvg
Freddy
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 25 jan 2010 20:30
door Trammetje
Freddy,
Bedankt voor jouw antwoord.
Wat ik dan niet begrijp. Van code 55 zie ik alleen wissels en kruisingen, zijn daar dan wel rechte en gebogen stukken voor of kijk ik zo scheel
?
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 25 jan 2010 20:50
door Jos
Alles met flexrail doen, er zijn geen andere railstukken in code 55.
Groetjes,
Jos
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 26 jan 2010 17:25
door spoor65
Idd
zoals jos al zegt, er bestaat naast de wissels en kruizingen alleen flexrail en dat heeft denk ik alleen maar voordelen, zowel kwa prijs, als ook kwa vrijheid om een baan te ontwerpen, je zit nooit met vaste maten en kunt het plannen naar jouw eigen ruimte en idee.
Peco kent overigens 2 soorten flexrail in code 55, de oude vertrouwde uitvoering met houten bielsen, als ook het moderne
met betonnen bielsen.
Wissels zijn er alleen in houten bielsen, maar ook in de praktijk zie je nog veel wissels met houten bielsen opgesloten liggen tussen baanstukken met al wel betonnen bielsen, dus dat mag geen probleem zijn.
mvg
Freddy
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 27 jan 2010 18:24
door Trammetje
Goeden avond,
Ik denk dat jullie mij overtuigd hebben.
Iemand nog interesse in een partij roco/minitrix rails?
Maar ik heb toch nog een paar vragen;
- Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de code 55 en code 80 rails van Peco?
- Is het mogelijk om minitrix/ roco rails op de Peco rails aan te sluiten? (voor b.v. schaduw station)
- Hoe maken jullie een baanontwerp voor de flexi rails? (ik heb wintrack en een waardeloos programma van Busch)
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 27 jan 2010 18:38
door tv_man
Er zijn tussenstukjes om peco en roco etc. te verbinden, belangrijkste is dat de bovenkant van de rail gelijk is uiteindelijk. Ik heb ze zelf niet in gebruik daar ik momenteel alleen minitrix en roco gebruik.
Ik gebruik
xtrkcad en bouw soms flexstukken eerst van losse stukjes rail en gebruik dan de 'verbind rails met flex' functie. Er zijn vast ook mogelijkheden om verfijnder bochten te leggen voor flex, maar tijdens de bouw kan je dat allemaal preciezer uitwerken (dus centimetertje verleggen als dat er beter uitziet).
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 27 jan 2010 20:00
door shoven
Code 55 en code 80 van Peco zijn hetzelfde, alleen is bij code 55 de rail dieper verzonken in de bedding, zodat hij minder hoog is/lijkt. Ziet er mooier uit.
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 27 jan 2010 21:16
door spoor65
http://www.hobby-en-modelbouw.nl/index. ... ml&lang=nl
Hier zie je de opbouw van code 55,
het verschil met 80 is dat daar de railstaaf gewoon hoger ligt, bij 55 oogt het aan de buitenkant lager, maar is de binnenkant, daar waar je wielflens langs gaat, net zo hoog als code 80.
je kunt ze prima combineren, zelfs met rail van minitrix (schaduwdelen) alleen dan moet je bij aansluiting/overgang van trix/roco naar peco een klein beetje vakschuren, omdat de bovenkant bij de een net ff ronder loopt dan bij de ander, dus schuren om hobbelen ff te voorkomen.
Mvg
Freddy
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 12 feb 2010 16:16
door Trammetje
Via marktplaats heb ik mijn minitrix rails verkocht, dus kan ik Peco gaan bestellen.
Ik zag dat er losse rail-lasjes te bestellen zijn, hoeveel heb je er ongeveer nodig. Ik ga er vanuit dat de wissels al voorzien zijn.
Heeft iemand een foto van de peco rails met betonnen ligger?
Ik denk dat ik hoofdzakelijk die ga bestellen met een paar stukken houten liggers, is mooier tussen de wissels en bij de draaischijf.
Als ik dan ook nog de keuze voor het station kan maken kan ik gaan beginnen met het "definitieve" ontwerp.
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 12 feb 2010 16:38
door Rob Fongers
Sander,
Zo ver ik weet heeft Peco nog geen wissels met betonnen liggers. Dit is voor mij de reden geweest om het bij houten(liggers dus
)te houden. Ze zijn wel mooi!!
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 12 feb 2010 20:17
door Trammetje
Wissel hebben inderdaad geen betonnen liggers.
Ik zit er aan te denken om de bijna alles met betonnen ligger te doen en de vulstukjes tussen de wissels met houten liggers.
Ook denk ik dat het mooier is om het rangeer terrein met hout te doen omdat dat meestal wat ouder is.
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 12 feb 2010 20:51
door Ferry
en als je dan toch gaat bestellen, er zijn losse setjes met bielzen met een uitsparing die je kan gebruiken onder een raillas. Dan blijven je bielzen mooi doorlopen. Deze zitten ook bij de wissels, vast meeggegoten, en moet je even loshalen om goed te kunnen plaatsen. Raillassen zitten niet bij de wissels dus die moet je ook daar voor bestellen. Als laatse de tip om te investeren in een speciale railknip tang. Was rond de 20 euro meen ik, maar knipt de rails heel makelijk door waarbij de kopse kant mooi recht blijft. Heb nu een meter of 80 code 55 in gebruik en hij doet het nog altijd perfect. Voor het aanleggen van dubbelspoor bestaan stelmallen om de juiste afstand aan te houden. Voor Ned dubbelspoor blijkt dat precies overeen te komen met de dikte van een 9v batterij geplaatst tussen beide rails.
Succes Ferry
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 12 feb 2010 21:03
door Rob Fongers
Sander,
Als ze een wissel vernieuwen zijn het altijd betonnen liggers, andersom zie je eigenlijk nooit. Maar goed dat is mijn afweging om het niet zo te doen.
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 14 feb 2010 13:39
door Trammetje
Baanplan is iets gewijzigd.
A en B moeten nog met elkaar verbonden worden via een paradespoor en schaduw station. Iemand suggesties??
Bij 1 komt het goederen emplacement "Veiling Noord-Scharwoude anno 1920". Bij 2 komt een perron voor een museumlijn.
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 15 feb 2010 21:10
door Trammetje
Niemand suggesties????
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 15 feb 2010 21:34
door spoor65
Sander,
Op zich een mooi ontwerp, al vind ik persoonlijk dat er wel erg veel strak langs de randen van jouw tafels word gewerkt,
ik zou er wat meer bogen in zetten, en wat meer schuin laten lopen, dat maakt alles wat speelser en echter, wat dat betreft ligt het schuine station/opstelbundel wel het beste.
Alleen kom ik dan wel bij mijn volgende punt, want ook hier loopt het weer van tafelrand naar tafelrand, dus echt veel ruimte voor een paradespoor blijft er zo niet over.
Dus prima basis, maar kijk eens of je nog wat kleine aanpassingen kunt doen in de verdeling en ligging van de sporenbundels.
Mvg
Freddy
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 15 feb 2010 23:28
door henry
sander,
1 en 2 staan los van de andere baan laat je dat zo of heb je hier een bedoeling mee, a en b kunnen niet bij 1 en 2 komen.
bij het station waar jij b hebt gezet aan de rechterkant zijn 2 uitkomende sporen, gaan die ook nog ergens heen????
volgens je tekening moet je nog een extra stuk tafel plaatsen
groetjes henry
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 16 feb 2010 21:29
door Trammetje
Goeden avond,
De reden dat alles strak is getekend komt door dat ik niet zo goed ben (en geen zin heb) om uren te tekenen. De belangrijkste reden voor mij om te gaan tekenen is om globaal een idee te krijgen hoe de baan er uit gaat zien, en het belangrijkste, de wissels te kunnen bestellen in Engeland.
Het spoor van 1 naar 2 staat inderdaad los van de rest, is bewust gedaan. Dit wordt namenlijk een museum lijn waar 1 of meer kleine stoomtreintjes komen te rijden die niet digitaal om te bouwen zijn. De rest van de baan moet digitaal gaan worden.
En tja, er moet even een klein stukje in het hoekje aangevuld gaan worden, moet geen probleem zijn want in die hoek komt ook de trafo en het digitaal systeem.
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 18 feb 2010 21:24
door Trammetje
Ik probeerde net mijn rails te bestellen in Engeland, moet je een Visa card hebben. Heb ik dus niet.
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 19 feb 2010 09:07
door apk
Probeer het eens met een mailtje waarin je uitlegt dat je geen visa card hebt maar het geld wel voortijd wilt overmaken, misschien helpt dat?
Re: De baan van Trammetje
Geplaatst: 19 feb 2010 09:42
door shoven
Trammetje schreef:Ik probeerde net mijn rails te bestellen in Engeland, moet je een Visa card hebben. Heb ik dus niet.
Huh? Ik heb pasgeleden bij Hatton's iets besteld, gewoon met een Mastercard van de Rabobank. Nada problema.