Mijn baan: Sankt Georgen.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
william

Re: Mijn baan: Sankt Georgen.

Bericht door william »

Het rijden gaat nog steeds goed :P
Wel zijn er nog wat stukjes op de baan die wat extra aandacht vragen - vuil op de baan - maar het werkt. Machtig om te zien en ook een stuk spannender dan voorheen.
'Vroeger' moest het schaduwstation eerst volgereden voor er een trein vertrok, nu vertrekt er al een trein als er een bepaalde tijd verstreken is. Het schaduwstation hoeft dus niet meer vol te zijn, zoals eerst. Nu dus meer treinbewegingen. En dat door twee andere printjes en het omleggen van een 15-tal draden.
Hier nog een foto van het geknutsel aan de BP:
182 - De zoveelste wijziging aan de BP.jpg
182 - De zoveelste wijziging aan de BP.jpg (125.66 KiB) 3345 keer bekeken
Daarnaast zijn we vandaag nog even bezig geweest met de voorste perronrand. Lamellen geschilderd en boven de tunnel een muurtje - van klei - geplaatst. Dit om te voorkomen dat straks de Preisertjes onder een trein terecht komen ;) :
183 - Perronrand.jpg
183 - Perronrand.jpg (125.5 KiB) 3345 keer bekeken
Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo William.

Prachtig spul :o :o
Wat heerlijk om weer eens nieuwe dingen van jou baan te zien.
Best jammer, vindt ik, dat je zo weinig op het forum zit.
Want ik vindt het allemaal wel erg mooi wat je laat zien ;)

Martin de Deugd

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

Hallo Martin,

Ben er ook blij mee :D
Vandaag druk aan het poetsen geweest, Top2000 op de achtergrond dus dat ging lekker, met als resultaat dat de treinen nu zonder problemen hun rondjes maken.
Verder linksvoor de tunnel nog van een paar extra rijen stenen voorzien. Deze muur was voor het mooie net iets te laag.
En twee draden getrokken voor de knipperlicht-installatie. Hier gaan we straks mee aan de gang.

De reden dat ik, m.u.v. deze week, zo weinig op het forum ben is omdat ik nog steeds wat voorzichtig aan doe i.v.m. mijn nek. Daarbij voor het werk zit ik ook al hele de dag achter een beeldscherm, dus 's avonds heb ik niet zo heel veel zin meer om er thuis ook nog achter te kruipen. Vandaar dus dat het streven is om één keer per week een update te geven. En uiteraard kijken we dan ook gelijk even hoe de rest het verder doet en plaatsen we soms een reactie.
Tot zo ver voor nu, ik moet voorbereidingen treffen voor een ander belangrijk iets, voor morgen: Oliebollen bakken ... :P :P :P

Groeten,
William

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

Het kan nog net dus bij deze: Veel heil en zegen voor 2013.

Vakantie al weer een paar dagen voorbij - we zijn al weer aan vakantie toe :mrgreen: - en voorraad oliebollen (op 44 stuks in de vriezer na) zijn ook al weer op.
Gelukkig hebben we de foto nog:
184 - Oliebollen.jpg
184 - Oliebollen.jpg (121.21 KiB) 3179 keer bekeken
Verder niet zo heel veel gedaan afgelopen week. Maar we hebben een heel goed excuus: we hebben het nieuwe rijden ontdekt.
De baan is schoon en de treinen rijden heel mooi hun rondjes. Sinds kort nu ook met wagons aan de haak dus een waar genot om naar te kijken. Heel veel gedaan dus afgelopen dagen: rijden en kijken.

Toch hebben we nog wel iets gedaan aan/bij de baan: we zijn even bezig geweest met de waterkant bij de zaagmolen.
Kurk geplaatst omdat het water achter het rad hoger ligt dan er voor en een rand geplaatst. En aan de 'voorkant' ook een waterkant geplaatst. Snapt u het nog?!? Ik niet helemaal, dus hier daarom een plaatje:
185 - Daar bij die 'molen'.jpg
185 - Daar bij die 'molen'.jpg (127.48 KiB) 3179 keer bekeken
En hier nog een tweetal overzichtsfoto's. Op de ene foto komt de trein uit het schaduwstation en op de andere foto gaat de trein naar het schaduwstation:
186 - Uit het schaduwstation gereden.jpg
186 - Uit het schaduwstation gereden.jpg (124.48 KiB) 3179 keer bekeken
187 - Naar het schaduwstation rijden.jpg
187 - Naar het schaduwstation rijden.jpg (125.28 KiB) 3179 keer bekeken
Groeten,
William

Hookies

Bericht door Hookies »

Niks mis met rijden en kijken! Moet ik straks ook maar weer eens doen als ik alles in Koploper na ga lopen en de foutjes eruit ga halen.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

Hookies,

Klopt, er is inderdaad niks mis met rijden en kijken.
Alleen van bouwen komt er dan niet zo heel veel ;)

Succes straks met het eruit halen van foutjes op jouw baan ...

Groeten,
William

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

Rijden, rijden, rijden, wat is dat toch leuk ...
Helemaal nu de bug er uit is en de uitrijwissels in het schaduwstation geautomatiseerd zijn.
188 - Rijden.jpg
188 - Rijden.jpg (121.92 KiB) 2922 keer bekeken
189 - Rijden_02.jpg
189 - Rijden_02.jpg (126.2 KiB) 2922 keer bekeken
Maar behalve rijden is er toch weer wat gedaan deze week. In Sankt Georgen is er niets te merken van de crisis en wordt er nog volop gebouwd :) . Deze keer iets nieuws: hout-skelet-bouw. Hier de eerste foto van de goederenloods. Deze komt rechts achter het station bij de 3 sporen. Dit omdat de goederenloods bij het station te klein bleek te zijn:
190 - Hout-skelet-bouw.jpg
190 - Hout-skelet-bouw.jpg (118.78 KiB) 2922 keer bekeken
Daarnaast is er links voor een eerste begin gemaakt met een tunnel.
Eerst is de vorm van het spoor uit een oude balk (werkbank) gezaagd. Vervolgens is deze bekleed met klei en stempelen maar weer. Tevens is in dit tussenstukje grind gestort. Als dit straks droog is dit stukje spoor weer schoonmaken en passen en meten om de twee muren vast te zetten. Dan schilderen en grind aan de zijkanten. Hier nog een 'overzichtsfoto' van dit stukje:
191 - Nieuwe tunnel linksvoor.jpg
191 - Nieuwe tunnel linksvoor.jpg (124.17 KiB) 2922 keer bekeken
Groeten,
William

Ron

Bericht door Ron »

Als je baan het goed doet is rijden het leukste wat er is.

Mooie lokloods wordt dat. is het een bouwpakket of eigenbouw?

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

Ron schreef:Als je baan het goed doet is rijden het leukste wat er is.

Mooie lokloods wordt dat. is het een bouwpakket of eigenbouw?

gr. Ron.
Helemaal mee eens.
De loods is een bouwpakket van Faller, artikelnr. 222112

Groeten,
William

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

En daar zijn we ook weer ...
De winter is weer voorbij, net als onze vakantie :cry:
192 - Italie.jpg
192 - Italie.jpg (126.6 KiB) 2680 keer bekeken
Wie zegt dat je na de wintersport weer energie hebt heeft het m.i. mis, want de eerste paar dagen had ik niet zo veel zin/puf om wat te doen. Maar na een tijdje doorgebracht te hebben op het www toch weer zin gekregen.
Daarbij op deze manier komt de baan natuurlijk nooit af (en dat is toch echt wel de bedoeling) :P
De afgelopen paar dagen hebben we ons bezig gehouden met de laatste tunnel. Deze komt links voor.
De muren - voor de vakantie al voorzien van klei/stenen - vast gezet en een tunnelingang gemaakt.
193 - Laatste tunnel.jpg
193 - Laatste tunnel.jpg (123.76 KiB) 2680 keer bekeken
En, de vorst is voorbij, dus de goederenloods voorzien van de eerste gevelstenen.
194 - Bouw van de goederenloods.jpg
194 - Bouw van de goederenloods.jpg (122.97 KiB) 2680 keer bekeken
Nu weer snel verder ...

Groeten,
William

Wim

Bericht door Wim »

Mooie vakantiefoto...

net als de eerste vorderingen zoals de tunnel in/uitgang :o

Krab

Bericht door Krab »

Ziet er goed uit William die loods 8-)

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

Vakantie was heel leuk/mooi, helaas veel te kort en het lijkt ook al weer heel lang geleden :(
Afgelopen week druk met andere dingen :oops: dus niet zo heel veel gedaan deze week. Maar wat we wel gedaan hebben was vrij heftig: we hebben de zaag in de baan gezet. Was er een beetje klaar mee.
Linksvoor stond een vrij grote en hoge plaat. Deze was mij toch iets te massief en daar hebben we nu dus korte metten mee gemaakt. Het hele massieve is weg en daardoor komt m.i. de tunnel straks beter tot zijn recht. Daarnaast is er gelijk een stukje meer spoor zichtbaar (al moet je daar niet al te veel van voorstellen).
Uiteraard moet e.e.a. nog wel netjes afgewerkt worden, maar het eerste begin is er. Links- en rechtsachter is het m.i. ook te hoog, dus daar gaan we later ook nog mee aan de gang.

Hier nog wat plaatjes om het wat duidelijker te maken.
Op de eerste foto is het eerste stuk uitgezaagd:
195 - De zaag er in.jpg
195 - De zaag er in.jpg (123.61 KiB) 3149 keer bekeken
Op de tweede foto is het gat wat hierdoor ontstond opgevuld met enkele strookjes hout:
196 - Gaten opvullen en drogen.jpg
196 - Gaten opvullen en drogen.jpg (125.35 KiB) 3149 keer bekeken
En hier de laatste stand van zaken. Doordat het gat 'opgevuld' was kon ik de bovenplaat niet meer terugplaatsen :oops: Hierdoor moest dus de rand nog verder 'verzaagd' worden. En zo ziet het er dan nu uit:
197 - Het voorlopige resultaat.jpg
197 - Het voorlopige resultaat.jpg (124.29 KiB) 3149 keer bekeken
Groeten,
William

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

Een korte update zonder foto's deze keer. Wel veel gedaan, maar allemaal niet naar het zin en veel te moeilijk gedacht en dus ook niet 'foto-waardig'.
We zijn druk in de weer geweest aan de linkerkant met het plaatsen van een kapelletje, een weg er naar toe en het vormgeven van bergen.
Vanmorgen vroeg bedacht dat het slimmer kon en dat gaan we dus nu proberen.

Groeten,
William

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

Afgelopen week weer in de weer geweest aan de rechterkant.
Na het 'geklooi' van vorige week met blokjes - wat geen succes was - nu uit een strook MDF e.e.a gezaagd wat de basis moet gaan vormen van de berg(en) aan de rechterkant. Tevens kan ik hierop straks veel beter mijn kapelletje plaatsen. Daarnaast uit een strook triplex de basis gelegd voor een pad naar het kapelletje.
Hier een foto van de ruwbouw hoe het er uit moet gaan zien/wat ik in gedachte heb. Zoals gezegd het is nog in een ruwe vorm en er moet nog wel wat aan gebeuren/er zal nog wel wat veranderen, maar het is beter dan wat ik eerst bedacht had (heb daar in ieder geval geen foto 's van gemaakt :) ).
199 - Ruwbouw aan de rechterkant.jpg
199 - Ruwbouw aan de rechterkant.jpg (122.3 KiB) 2984 keer bekeken
Verder is vandaag de tunnelingang rechts voorzien van een laagje klei en zijn er steentjes in gedrukt. Dit staat nu te drogen en kan, als dit droog is, voorzien worden van een kleurtje.
200 - Tunnel.jpg
200 - Tunnel.jpg (124.81 KiB) 2984 keer bekeken
En we zijn ook weer een stukje verder met de bouw van de goederenloods. De metselaar is inmiddels klaar en ook is het houtwerk aan de buitenkant gereed. Momenteel worden de/zijn de eerste kozijnen geplaatst:
201 - Goederenloods.jpg
201 - Goederenloods.jpg (122.46 KiB) 2984 keer bekeken
Groeten,
William

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

En daar zijn we weer ... druk, druk, druk met van alles en nog wat en daardoor schoot het (helaas) even niet op met de baan.
Afgelopen dagen in de weer geweest met het maken van 'bergen' aan de linkerkant van de baan. Uit een stuk MDF enkele figuren gezaagd, wat straks de bergen moet gaan worden. Gaas er over en dicht smeren - alleen zover zijn we nog (lang) niet :(
Verder moet er daar nog ergens een kapelletje komen en uiteraard een weggetje daar naar toe.
Hier een tweetal foto's van de bergen in wording:
202 - Bergen links.jpg
202 - Bergen links.jpg (126.82 KiB) 2802 keer bekeken
203 - Bergen links (02).jpg
203 - Bergen links (02).jpg (127.42 KiB) 2802 keer bekeken
En we zijn nog weer even bezig geweest met het verder afbouwen van de goederenloods.
Door de komende vorstperiode deze week zal dit wrs. weer stil komen te liggen :(
De kozijnen/ramen zijn gezet en ook het bordes is gereed. Daarnaast is de rand voor de oversteek van het dak ook geplaatst.
204 - Goederenloods.jpg
204 - Goederenloods.jpg (126.17 KiB) 2802 keer bekeken
205 - Nogmaals de loods.jpg
205 - Nogmaals de loods.jpg (123.38 KiB) 2802 keer bekeken
Groeten,
William

mikey

Bericht door mikey »

Mooi gedetailleerd voegsel ;) Het je het gebouw helemaal zelf uit plaatwerk gemaakt of is het een bouwpakket?

Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

Het is inderdaad een hele mooie loods en mooi gedetaileerd.
En gewoon te koop ... Het is een bouwpakket van Faller, artikelnr. 222112

Groeten,
William

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Inderdaad een mooie loods en wel met 3 deuren.
Heb hem ook nog nooit bij faller gezien, moet toch eens beter gaan opletten.

Mvrg bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

Inderdaad een mooie loods. De drie deuren zitten er bij in twee uitvoeringen: van plastic om vast te zetten/lijmen of in de 'stevig' papier-vorm. Deze vorm bestaat uit een drietal onderdelen, welke je in elkaar moet zetten. Eenmaal geplaatst kun je de deuren dan zelf in elke gewenste stand open/dicht zetten.
Heb dus ook voor de papieren-versie gekozen ;)
Foto volgt nog ...

Groeten,
William

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

En hier de beloofde foto. De deuren zijn geplaatst en het 'plafond' zit er ook in. En ook de gordijnen zijn al opgehangen :P
206 - De loods.jpg
206 - De loods.jpg (123.74 KiB) 3389 keer bekeken
Verder nog even bezig geweest met de bergen links. Profielen vastgezet en hier en daar wat kurk gelegd zodat dit allemaal mooi aansluit/afdicht. Nu zijn we bezig met het aanleggen van een weg, tenminste we doen een poging: we zijn er nog niet helemaal uit ... later dus meer.

Groeten,
William

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

mooi ding zeg.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

En weer is er een week om ...
Zoals al verteld bezig geweest met een weg. Afgelopen week hier mee verder gegaan en we zijn inmiddels zo ver dat deze er ligt - tenminste er ligt een strook multiplex van 7 cm breed waar de weg op komt.
De ruimte doe nu over is kunnen we gaan opvullen/bedenken of we wat en wat we hier nog willen neerzetten. Aan de ene kant wil ik er nog wat neerzetten, maar de gebouwen die ik heb zijn wat aan de grote kant (lees: passen niet in het huidige plan) en aan de andere kant wil ik het ook niet te vol bouwen. Het station ligt namelijk net buiten het dorp Sankt Georgen aan een doodlopende weg. We denken hier dus nog even over na. We hebben tenslotte nog genoeg andere dingen te doen en het hoeft morgen ook niet af ;)
Verder is ondanks de kou :mrgreen: de loods voorzien van een dak en hangt de dakgoot er ook aan.
Hier nog enkele foto's van de baan en hoe het er nu voor staat:
207 - Overzicht vanaf links.jpg
207 - Overzicht vanaf links.jpg (123.3 KiB) 3295 keer bekeken
208 - Overzicht vanaf de rechterkant.jpg
208 - Overzicht vanaf de rechterkant.jpg (120.81 KiB) 3295 keer bekeken
209 - 'De weg'.jpg
209 - 'De weg'.jpg (113.23 KiB) 3295 keer bekeken
210 - Nogmaals de weg..jpg
210 - Nogmaals de weg..jpg (119.01 KiB) 3295 keer bekeken
En als laatste, voor we weer verder gaan, hier nog een tip: afgelopen week nogal last dat het lijmen niet ging, omdat de naald dicht zat met lijm.
Met een aansteker wil dit probleem bij de 'plastic-lijm' wel verholpen worden, maar bij de 'lasercut-lijm' wilde dit dus mooi niet. Naald bleef verstopt.
Door de het potje op zijn kop te zetten en alleen de naald in kokend heet water te zetten 'loste' de lijm (na 3x verversen) op en kon ik weer lijmen.

Groeten,
William

Onderwerp starter
william

Bericht door william »

En daar zijn we weer. Afgelopen week hebben we de tunnel links voor voorzien van een kleurtje en is de plek voor de kapel bepaald. Deze komt links achter.
Verder zijn we bezig geweest met de loods, op de twee trappetjes na is deze klaar. De trappen plaatsen we als de loods definitief op zijn plek staat. Dit is te kwetsbaar.
De grond onder de loods is glad gemaakt (kurk en een laag karton). En omdat deze iets lager is dan de weg komen hier nog stelconplaten op. Tenminste dat is de bedoeling :)
Verder deze week een prijs gewonnen met het stemmen op de Railhobby Awards (alleen jammer dat het niet mijn schaal is, maar we kunnen er vast iets mee) en hebben we weer e.e.a aangeschaft:
baanpersoneel, loodsmedewerkers, 2 vrachtwagens, 3 lampen voor bij de loods/het spoor, een railreinigingswagen, een brandweerkazerne, een restaurant, een potje 'lasercut'-lijm (heet water en plastic gaan toch niet lekker samen :? ) en wat zakjes groen (voor plaatjes zie ook: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 100#p94352)
Met de aankoop van een reataurant is gelijk de vraag opgelost met wat nog te kopen/plaatsen. Het restaurant komt tussen de loods en de zagerij (Volgens de afmetingen moest het prima passen, alleen zit er een terras bij en die stond niet vermeld. Het past precies). De brandweerkazerne komt bij de spoorwegovergang.
Hier tenslotte nog wat plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,
William
Laatst gewijzigd door william op 12 jul 2015 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Dat tunnelportaal heeft mooie kleuren, zeg!

Afbeelding
Plaats reactie