Re: De Dijk Fase 2
Geplaatst: 07 jan 2014 19:18
Beste spoorders,
Nu de draaischijf op zijn positie ligt en de sporen zijn geplaatst (nog niet aangesloten) wordt het tijd om koploper aan te passen en de draden van de draai15 kaart aan te sluiten.
Eerst in koploper de blokken bekend gemaakt en de eigenschappen vastgelegd.
Daarna gestart om de blokken, sporen en draaischijf in koploper te tekenen.
De sporen 66 en 69 zijn de inrijders van het locdepot, de sporen 67 en 68 gaan direct door naar de draaischijf.
Spoor 70 is de uitrijder van het loc depot, de overige sporen rondom de draaischijf zijn opstelsporen.

In Wintrack gelijk ook de sporen getekend, isolators en de bezetmelders ingetekend. Weet ik gelijk wat ik in Houten nog moet aanschaffen.

Het volgende deel betreft het tekenen van de draaischijf.
Invullen bij algemeen:
Aansturing =draai 15 kaart
Ik werk met loconet
Invullen bij Draai15:
De (wissel)decoder die je gebruikt voor het aansturen van de draai15 kaart.
Ik heb de wissels 65-66-67-68 hiervoor gebruikt.
Wissel 65 gebruik ik voor de reset commando, bij rechtdoorstand (afbuigend sluit ik niet aan)
Wissel 66 gebruik ik voor de bit waarde 1 en 3
Wissel 67 gebruik ik voor de bit waarde 4 en 8
Wissel 68 gebruik ik voor rechtsom en linksom draaien van de schijf
In de handleiding van Kees Moerman staat hoe je met de bit waarde om moet gaan (gebruik je ook om de draai15 kaart te testen).
Pulsduur ingeven (gewoon de start waarde handhaven), is dit niet voldoende gewoon verhogen met 1 stap.
Invullen bij diverse items:
De draaisnelheid van de brug, hier bepaal je hoe snel de brug in koploper moet ronddraaien. Uiteindelijk ben ik op een waarde van 2.2 seconde uitgekomen. Dus een punt om mee te experimenteren.
Default extra te rijden: Dit betreft het oprijden van de brug. Mijn brug is 18cm lang, dus ik heb hem bepaald op 17cm de loc stopt dan na leren 1 cm voor het einde van de brug. E.e.a. is ook afhankelijk van de snelheid op de brug van betreffende loc. Ik heb als basis 5 km/h voor het type draaiblok.
Aktief bezetmeldpunt tijdens het draaien van de brug, dit is de bezetmelder die je aansluit op positie 8 van de draai15 kaart.

Hoe moet de draaischijf worden getekend:
Klik hierop en je krijgt een nieuw blad op je scherm.
Klik op het aansluitnummer (het rondje bij cijfer 1), het spoornummer wordt vanzelf ingevuld, Voer een tekst in, bijvoorbeeld je bloknummer, Als je aan de overkant ook een spoor heb liggen zet dan een vinkje bij "overkant", En vul bijvoorbeeld je blok nummer in bij tekst overkant.
Doe dit bij alle spoornummers, voer ze opeenvolgend in (aansluitnummers mogen niet door elkaar staan), koploper gaat ervan uit dat na spoornummer 4 in dit geval 5 komt, ook al ligt deze een stuk verderop.

Koploper is zo voldoende ingevuld om de draaischijf te kunnen testen met koploper (dus nog niet rijden)!!!!!
Nu gaan we eerst de draai15 kaart verder aansluiten:
De digitale voeding naar de wisseldecoder die we gebruiken.
De digitale voeding naar punt 9 en 10 van de draai15 kaart. LET OP dit is tevens de voeding voor de spoorstaven van de brug. In dit geval dus geen bezetmelding op de brug, wil je wel bezetmelding dan kan je lichtsluizen toepassen of je sluit op punt 9 de digitale massa aan en op punt 10 de bezetmelder.
Punt 5 ,6 en 7 op de draai15 kaart gaan rechtstreeks naar de kroonsteen aansluitingen op de draaischijf 8, 11 en 4, zie de handleiding van Henk Kooiman. Voor de voeding van de motor van de draaischijf sluiten we de punten 2 en 6 aan op de kroonsteen. LET OP op punt 6 komt de massa van de 6V voeding.

Punt 11 en 12 gaan rechtstreeks door naar de kroonsteen aansluitingen 7 en 9 van de draaischijf. Dit is de voeding van de spoorstaven op de brug. (punt 11 en 12 eventueel omdraaien bij polarisatie problemen bij 2 railers).


Terug naar de draaischijf,
Ik heb besloten om voor elk positieneringsblokje beide aansluitpunten te bekabelen met een witte en gele draad. Witte voor de ompoling (bij 2 railers) en de gele voor de positie bepaling van de brug (zodat de draai15 kaart weet wanneer er gestopt moet worden).
Ik heb de gele draden gelabeld met betreffende het aansluitnummer in koploper. Dus in dit voorbeeld aansluitnummer 1, brug in de stand blok 68-81.

Dus het gele draad je met aansluitnummer 1 gaat naar positie 1 op de draai15 kaart (we hebben dus maximaal 15 aansluitnummers tot onze beschikking).
De witte draden afkomstig van de positioneeringsblokjes op de draaischijf zijn t.b.v. het ompolen van de voeding (dus dit is niet nodig voor 3 railers).
Ik heb de witte draden van aansluitnummer 1 t/m 9 aan elkaar vast gesoldeerd en aangesloten op punt "0" op de draai 15 kaart.

Dit was het weer voor deze week.
Helaas nog geen draaitest kunnen uitvoeren, omdat de sporen 67, 68 en 70 eerst moeten worden voorzien van bedrading, dit komt de volgende keer aan de beurt.
Groet,
Wim
.
Nu de draaischijf op zijn positie ligt en de sporen zijn geplaatst (nog niet aangesloten) wordt het tijd om koploper aan te passen en de draden van de draai15 kaart aan te sluiten.
Eerst in koploper de blokken bekend gemaakt en de eigenschappen vastgelegd.
Daarna gestart om de blokken, sporen en draaischijf in koploper te tekenen.
De sporen 66 en 69 zijn de inrijders van het locdepot, de sporen 67 en 68 gaan direct door naar de draaischijf.
Spoor 70 is de uitrijder van het loc depot, de overige sporen rondom de draaischijf zijn opstelsporen.

In Wintrack gelijk ook de sporen getekend, isolators en de bezetmelders ingetekend. Weet ik gelijk wat ik in Houten nog moet aanschaffen.

Het volgende deel betreft het tekenen van de draaischijf.
Invullen bij algemeen:
Aansturing =draai 15 kaart
Ik werk met loconet
Invullen bij Draai15:
De (wissel)decoder die je gebruikt voor het aansturen van de draai15 kaart.
Ik heb de wissels 65-66-67-68 hiervoor gebruikt.
Wissel 65 gebruik ik voor de reset commando, bij rechtdoorstand (afbuigend sluit ik niet aan)
Wissel 66 gebruik ik voor de bit waarde 1 en 3
Wissel 67 gebruik ik voor de bit waarde 4 en 8
Wissel 68 gebruik ik voor rechtsom en linksom draaien van de schijf
In de handleiding van Kees Moerman staat hoe je met de bit waarde om moet gaan (gebruik je ook om de draai15 kaart te testen).
Pulsduur ingeven (gewoon de start waarde handhaven), is dit niet voldoende gewoon verhogen met 1 stap.
Invullen bij diverse items:
De draaisnelheid van de brug, hier bepaal je hoe snel de brug in koploper moet ronddraaien. Uiteindelijk ben ik op een waarde van 2.2 seconde uitgekomen. Dus een punt om mee te experimenteren.
Default extra te rijden: Dit betreft het oprijden van de brug. Mijn brug is 18cm lang, dus ik heb hem bepaald op 17cm de loc stopt dan na leren 1 cm voor het einde van de brug. E.e.a. is ook afhankelijk van de snelheid op de brug van betreffende loc. Ik heb als basis 5 km/h voor het type draaiblok.
Aktief bezetmeldpunt tijdens het draaien van de brug, dit is de bezetmelder die je aansluit op positie 8 van de draai15 kaart.

Hoe moet de draaischijf worden getekend:
Klik hierop en je krijgt een nieuw blad op je scherm.
Klik op het aansluitnummer (het rondje bij cijfer 1), het spoornummer wordt vanzelf ingevuld, Voer een tekst in, bijvoorbeeld je bloknummer, Als je aan de overkant ook een spoor heb liggen zet dan een vinkje bij "overkant", En vul bijvoorbeeld je blok nummer in bij tekst overkant.
Doe dit bij alle spoornummers, voer ze opeenvolgend in (aansluitnummers mogen niet door elkaar staan), koploper gaat ervan uit dat na spoornummer 4 in dit geval 5 komt, ook al ligt deze een stuk verderop.

Koploper is zo voldoende ingevuld om de draaischijf te kunnen testen met koploper (dus nog niet rijden)!!!!!
Nu gaan we eerst de draai15 kaart verder aansluiten:
De digitale voeding naar de wisseldecoder die we gebruiken.
De digitale voeding naar punt 9 en 10 van de draai15 kaart. LET OP dit is tevens de voeding voor de spoorstaven van de brug. In dit geval dus geen bezetmelding op de brug, wil je wel bezetmelding dan kan je lichtsluizen toepassen of je sluit op punt 9 de digitale massa aan en op punt 10 de bezetmelder.
Punt 5 ,6 en 7 op de draai15 kaart gaan rechtstreeks naar de kroonsteen aansluitingen op de draaischijf 8, 11 en 4, zie de handleiding van Henk Kooiman. Voor de voeding van de motor van de draaischijf sluiten we de punten 2 en 6 aan op de kroonsteen. LET OP op punt 6 komt de massa van de 6V voeding.

Punt 11 en 12 gaan rechtstreeks door naar de kroonsteen aansluitingen 7 en 9 van de draaischijf. Dit is de voeding van de spoorstaven op de brug. (punt 11 en 12 eventueel omdraaien bij polarisatie problemen bij 2 railers).


Terug naar de draaischijf,
Ik heb besloten om voor elk positieneringsblokje beide aansluitpunten te bekabelen met een witte en gele draad. Witte voor de ompoling (bij 2 railers) en de gele voor de positie bepaling van de brug (zodat de draai15 kaart weet wanneer er gestopt moet worden).
Ik heb de gele draden gelabeld met betreffende het aansluitnummer in koploper. Dus in dit voorbeeld aansluitnummer 1, brug in de stand blok 68-81.

Dus het gele draad je met aansluitnummer 1 gaat naar positie 1 op de draai15 kaart (we hebben dus maximaal 15 aansluitnummers tot onze beschikking).
De witte draden afkomstig van de positioneeringsblokjes op de draaischijf zijn t.b.v. het ompolen van de voeding (dus dit is niet nodig voor 3 railers).
Ik heb de witte draden van aansluitnummer 1 t/m 9 aan elkaar vast gesoldeerd en aangesloten op punt "0" op de draai 15 kaart.

Dit was het weer voor deze week.
Helaas nog geen draaitest kunnen uitvoeren, omdat de sporen 67, 68 en 70 eerst moeten worden voorzien van bedrading, dit komt de volgende keer aan de beurt.
Groet,
Wim
.