Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Mau,

Ja, dat doe ik ook nog. Zoveel mogelijk en waar mogelijk. Maar die eigenwijze ballast gaat toch overal zitten waar je het niet wil :)

Henry,

Een tacker......klinkt wel goed. Maar, ik heb die verkante bogen, en verder ligt alles op dat ondervloer-schuim. Gaat dat wel werken? Krijg je dan niet zo'n hobbelend spoor? Enne, Olba lijm? Die ken ik nog niet. Eigenlijk elke lijm die niet oplost in water will do the trick trouwens. Maar ik vertrouwde de watervaste houtlijm die ik heb gebruikt niet, en heb dus voor de zekerheid nog schroefjes erin gedraaid. Anders trekt de rails door de spanning van de flex weer recht en heb ik geen mooie boog meer waar ik zoveel moeite voor heb gedaan....

J.


Afbeelding

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door henry »

ik gebruik 8mm nietjes en dat gaat dwars door de kurk of andere onder bodem heen
na het vastlijmen kunnen de nietjes er al weer uit gaat perfect
de man van olba staat altijd op beurzen maar ik heb altijd een grote voorraad bij me in houten omdat de verkoper er niet staat
olba is een industriële lijm en is hartstikke sterk
het meest wordt diegene met de rode en de zwarte dop gebruikt.
deze zijn dikker dan gewone 3 seconden lijm


gr henry



FidOo
Berichten: 5701
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door FidOo »

Nietjes schieten is niet handig in verkante bogen! Zal je net zien dat je de verkanting er uit drukt door de kracht van het nietpistool.

Ik gebruik gewoon Locktite 401 secondenlijm, (voor ongeveer van alles) maar dat is prima spul om bv kurk op je plaat, of je rails op je kurk te lijmen.
ff 5sec wachten en het zit vast. Op Ebay.de goed te verkrijgen in wat grotere 20gr of meer verpakkingen!

Verder weer strak werk J.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Precies. Ik denk dat de nieten met teveel kracht juist overal doorheen raggen. De schroefjes kan ik al niet te vast draaien omdat je dan de rails al ziet 'bewegen'. Daar wordt het geheel dus minder strak van. Het hoeft ook niet vast te liggen door de schroeven, alleen niet meer te bewegen. Als de ballast uiteindelijk is uitgehard dan zorgt dat er voor dat de rails muurvast ligt. Henry, dank voor de tip, maar afgezien van schaduwstations denk ik niet dat dit een goeie methode voor mij is. Vanmiddag ga ik weer met de middenmodule verder qua ballasten.

@(seconden)lijm: dat klinkt wel goed trouwens! Ik gebruik ook veel secondenlijm voor van alles, en overigens gewoon die van de Action. Kost geen zak en does the trick. Helaas kan ik daar niet de schuimplaten enzo mee vastlijmen, want dan lost de hele boel op. Het vastleggen van de rails of de platen doe ik gewoon met houtlijm, universele lijm, geenspijkersgeenschroevenlijm, snuiflijm, lijmpoginglijm of wat voor lijm dan ook.

Niet een al te beste foto, maar we zijn weer iets gevorderd. Weet wat meer steunmuren en weer meer bovenleiding. Ik heb wat masten van Boppard afgehaald, want die kan ik nu beter gebruiken. Het is een heel gefrummel met de ruimte tussen het spoor en de muurtjes, maar dat maakt het juist een geinige scene.

Like I said, niet een al te beste foto....

Afbeelding

Het spoorprofiel doet het wel goed. De kleuren lijken ook wel goed te passen zo van de rails, de ballast en zo'n muurtje. De rotsen en andere ondergrond komt later, want die kleur ik universeel....

Afbeelding

Nog een laatste impressie van hoe het eruit moet komen te zien op termijn. De muurtjes en goederenwagon smoelen wel aardig zo, vind ik....

Afbeelding

Gauw weer door!

J.


Afbeelding

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door henry »

geeft niet hoor Jeroen, ik geef alleen aan hoe ik het altijd doe, dus praat uit ervaring dat scheelt weer he ;)
ik heb hier een ouderwetse tacker en die gaat prima om met de rails.
ik heb in het verleden al de verschillende rails gebruikt en nu heb ik bij de terrariumbaan code 80 gebruikt op advies van Peter Kramer omdat de flenzen van de loks moeite zouden hebben met de wissels en rails.
bij mijn testbaan heb ik code 55 gebruikt met de blauwe onderlegplaatjes van de praxis of gamma en hier heb ik overal de nietjes gebruikt.
voor alles telt dat je met gezond verstand moet werken.
ik kan alleen zeggen dat de code 55 perfect werkt en sterker is dan de code 80 met uitzondering van de engelsmannen.
hier hebben veel loks problemen of ze nu jong of oud zijn.
de lijm die ik gebruik is veel dikker dan de goedkopere lijmen waardoor deze beter hecht en niet in de ondergrond zuigen.
als de ondergrond vol zit met lijm dan is dit weer 1 geheel met de rest waardoor de werking weer te niet wordt gedaan.
maar om het even ik vind dit een mooie baan worden waar weer veel plezier uit wordt gekregen.
ben je nu langzaam de boppard aan het slopen?


gr henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ja, ik dank je ook voor je toelichting! Toch leuk om te horen, al die verschillende methodes. Dat met die verkanting is echter wel fragiel en ik ben bang dat ik met mijn tacker de boel hier en daar te hard vast niet. Dan krijg je dus als het ware kuiltjes in het spoor, en dat is zonde.....

Die dikke lijm is wel een goed plan, daar ga ik eens achteraan.

Inderdaad heb ik de huisjes al van Boppard verwijderd. De bovenleiding en het seinwezen volgt langzaam maar zeker. Ik kan die items goed gebruiken voor mijn huidige baan. Wat er overblijft straks is rails en landschap. Bepaalde delen zijn te zonde om weg te doen en ik peins erover om die te verkopen aan iemand die er wat mee wilt doen. Bepaalde rotspartijen zijn zodanig mooi, in mijn ogen, dat ik die hier wel zou kunnen gebruiken, maar ik ga het hier gewoon lekker nog eens doen. Rotsen maken vind ik namelijk erg leuk werk.

Inmiddels ben ik bezig met de perrons op de stationsmodule. Als ik weet hoe die precies gaan liggen kan ik vanmiddag nog aan de ballast gaan beginnen.

J.


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5701
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door FidOo »

Maak daar maar geen foto's van Jeroen, dat doet menig mens zeer denk ik. Boppard in verval.. :cry:

Maar die dikke Olba lijm is idd wel prettig. Dat is niet zo vluchtig, maar t drogen duurt wel tikje langer. Ook is het wat minder agressief als bv loctite.
Maar ik heb op kurk! met die loctite zooi gewoon om de zoveel cm een drupje neergelegd tussen de bielzen en dat zit gelijk vast. (truuk is niet te veel te gebruiken zodat je een dikke druppel krijgt)
Werkte prima, en doordat het zo vluchtig en dunne meuk is, droogt het letterlijk binnen seconden en zit t goed vast!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Goeie tip inderdaad. Helaas heb ik dus geen kurk, dus dat gaat niet werken......maar wie weet voor een volgend project wél kurk, en dan is dat wel een mooie aanbeveling natuurlijk.

De perrons, althans de onderlaag daarvan zijn gesneden. Nu ga ik even meters maken met die ballast. Een kleine tussenstand:

Afbeelding

De modules zitten aan elkaar om te kijken of de rails goed blijft passen. Zodat ik niet de ballast van de andere module weer nat -en dus los!- maak heb ik een stukkie vershoudfolie ertussen gedaan.

Afbeelding

Nog een kleine teaser.......Tussen het constant heen-en-weer lopen tussen de laptop (voor de voorbeeldfoto's) en de baan is dit ook weer lekker voor de motivatie!

Afbeelding

De rest, zoals het groen, elevatie, seinen, details, en de hele flikkerse bende, moet je er even bij verzinnen.....maar het begin is er!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Hey kunstenaar,

Ziet er al bijzonder goed uit op die laatste foto.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door spoor65 »

Weer mooie vorderingen Jeroen,
blijft smullen, als jij na het lijmsnuiven weer gaat knutselen en krassen.

Mvg

Freddy

en boppart dat weet je he, mocht je nog delen willen verkopen, pb mij maar


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7484
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Krab »

Ziet er goed uit Jeroen het word weer mooi :mrgreen:
Je gebruikt wel originele kleuren voor de aankleding . ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door martindomburg »

Ziet er weet strak uit J.

Ik gebruik nu de hobbylijm van de Hema. Kost geen drol, blijft flexibel en werkt super fijn. Ik fixeert eerst de rails met nietjes en ga dan met de fles langs de randen. De rails ligt muurvast.

Groetjes


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Ff dat hoekie groenen en dan heb je er een 'af' fotopunt op de baan. Ziet er goed uit.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

@Roberto,

Dat is wel een goed punt ja. Ga ik werk van maken komende week. Dan kan ik de baan ook FF rond laten rijden voor de afwisseling.

@Dom,

Cheeck! Voor volgende keer ga ik die lijm ook kopen. Die lost vast niet op in water, wel?

@Sjaak,

Hoe bedoel je die 'originele kleuren'? Of heb je het over dat bouwschuim wat nog zo lekker maagdelijk lichtgeel is van de bouwmarkt? 8-) :lol:

@all,

Op de middenmodule is de ballast mooi opgedroogd. Nu kan ik verder met het stappenplan :lol: . Dan hopelijk anytime soon weer even rijden om te kijken of alles nog naar behoren werkt. De linkermodule kan ik dan ook van ballast gaan voorzien. Dat is niet zo'n megaklus gelukkig. En dan is het qua ballast al klaar en kunnen we echt actief verder gaan met scenery bouwen. Wat nog wel een gedoe wordt is de bovenleiding bij het station. Natuurlijk kan het vrij makkelijk.....maar dat wil ik dan weer niet. Enfin, we're getting there!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

We gaan hard mag ik wel zeggen. De ballast is zo goed als klaar op alledrie de modules. Op de rechter was het al klaar, de middenmodule is nu 'opgeruimd' en wacht op de kleur van de spoorstaven en wat accenten in de steenslag. Dit moet allemaal even eerst voordat de bovenleiding erop komt. Dat werkt toch makkelijker. Dat was nog wel even een gepuzzel met wat ik allemaal nog had, of het ging passen en wat ik dan allemaal nog precies moet kopen. Op de linkermodule valt het nog mee. Wel weer een overloopwissel wat wat masten met dubbele uitleggers en afspaninstallaties gaat kosten, maar verder is het vrij standaard.

Blaaaaaahaa. Fotootje. Hier van boven de midden- of stationsmodule. De blauwe vloer wordt de ondergrond voor de perrons. Die zijn ook op maat gemaakt en kan ik nu verder van details gaan voorzien en natuurlijk kleur. De perrons zijn trouwens van dezelfde ondervloer gemaakt.

Afbeelding

De overgang met de rechter module. Toch wel tof als eindelijk die kutschroefjes eruit zijn.

Afbeelding

De ballast na het drogen (najaa.....nog een paar uurtjes denk ik). Ik schat in dat vanmiddag de modules even buiten mogen spelen mits het weer het toelaat. Even testen gewoon. Ook weer leuk, en bovendien kan ik dan ook gewoon rustig verder klooien met de scenery. De treinen mogen altijd wat metertjes maken. Hebben ze jaren niet gedaan.....

Afbeelding

Alvast wat snoepplaatjes. Ik heb zelfs een klein filmpje voor de bewegende-beelden-liefhebbert.

De 111, oude kleurstelling, trekt wat gemengde kleurstelling qua testje over de sporen heen....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik al zei: vanmiddag hopelijk even rondrijden. Beeldenbewijs volgt dan nog! Maar ik pas er wel op dat ik niet de hele dag kansloos aan het rijden ben, want de -enigszins schaarse- tijd tot Lochem kan ik nuttiger gebruiken. Bovendien is het leuker om de treinen langs muren en rotsen en weetikveel te zien rijden dan kaal hout en bouwschuim, niet?

Zo. Nu eerst.....een kopje koffie! :lol:

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ad_M »

Heerlijk om zo jou vorderingen te zien Jeroen
Komt hier de laatste tijd kort voor bouwen... :oops:
Afgelopen 3 dagen rond de 16 uur per dag moeten draaien (klaag / excuus zoeken ed.), maar dan zak de fut om te bouwen ook in je sokken als je dan ff wat tijd hebt :evil:
Als ik dan jou zo weer zie wil ik meten weer aan de bak, mooie vorderingen :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7484
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Krab »

Hoi Jeroen ,
met orginele kleuren bedoelde ik de muren zo echt van kleur waren .
Verder vind ik je traject heel natuurlijk aangelegd . ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ha Sjaak,

Ah zo! Nou, dank voor je compliment. Ik heb deze keer wat meer naar de door mijzelf gemaakte foto's van het Rheintal gekeken. Tevens had ik via de mobiel nog wat advies gekregen van Robert0_1_1m_z . De tunnelingangen waren iets te 'blij' van kleur bleek buiten in de zon. Die is nu donkerder geworden en tevens voorzien van een roestaanslag.

Ik ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien met rotsen, hellingen en (veel) groen.

@Ad

Thanks! Gewoon FF doorbuffelen. Ik ken je probleem wel. Het staat hier verdorie de hele dag in het zicht en er zijn zoveel andere dingen die helaas vaak voor gaan. Naja, vanmiddag nog FF lekker de tijd, dus hophop!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Maar ik pas er wel op dat ik niet de hele dag kansloos aan het rijden ben
Bouwen op karakter, zo hoort het :mrgreen:

Zelf kan ik helaas de verleiding niet weerstaan om steeds te rijden.
Voor je het weet is dan de dag voorbij en heb je geen ruk gedaan.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door evo »

Hey Jeroen, mooie foto's weer! En je bent weer erg goed bezig. Ik word helemaal gelukkig als ik dit zie. Helaas moet ik zelf nog even wachten voor ik weer aan de slag ga, maar ondertussen geniet ik even van jouw mooie landschap. Je bewijst hiermee maar weer dat je niet veel rails nodig hebt om een mooie baan te bouwen ;)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1207
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door william »

En ik sluit me hier bij aan:
Mooie foto's weer, een mooi klein stukje film en je gaat ook weer als een speer.
't Is dat ik het momenteel ook errug druk heb waardoor mijn baan er even bij inschiet, want die schiet geen ruk op en door het kijken naar hoe andere wel lekker doorgaan al helemaal niet :?

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Thanks boys!

@Edwin (ja E-D-W-I-N ja! :twisted: :lol: ),

Je kent mijn credo: less.......vul maar in. Als ik vanaf hier naar de modules kijk denk ik: wat een werk voor zo'n stompzinnig hoofdlijntje met flutstation. De ruimte, man, daar kun je de Alpen/Lötschberg/Matterhorn op bouwen met 3 basistunnels en 5 regionale smalspoorlijnen. Maar ik weet zeker dat ik blij ga worden wanneer het landschap er goeddeels op ligt. Want dan zijn de heuvels op schaal tegen de 90 m hoog en wordt die spoorlijn minder belangrijk. We gaan het zien.

@all,

Gisteren hebben we een Topsecret Meeting gehouden op een Topsecret Locatie (een bepaalde horecagelegenheid op een niet nader te noemen vliegveld bij Apeldoorn). We gingen even kletsen over hét N-evenemeNt dit jaar: Lochem. Nadat we het daar over hebben gehad hebben we verder lekker over elke forumgebruiker geroddeld. En niet zo zuinig ook. Ja. Ook over jou. En jou. En jou ook natuurlijk. :roll: 8-) De Nederlandsche Godfather van de Nederlandsche N-spoor Bandidosbendeleden (wij dus :mrgreen: ) had uit de winkel nog even de laatst benodigde rails meegenomen voor Backeramm. Deze kan ik nu gaan gebruiken op de keerlusmodule; deze krijgt dan iets opstelruimte erbij voor trekduw-combinaties. En dan is het een kwestie van de hele zooi in Koploper zetten, en rijden maar. Automatisch, welteverstaan. Dat is handig, want dat is dus testen. Ik heb er wel meer vertrouwen in dan de eerste meters van DU-B. . Dat was destijds ook de eerste kennismaking met dit progamma. Nu heb ik een makkelijker baantje, minder complex van opzet en heb ik meer kennis van Koploper. Moet toch goedkomen, zou je zeggen...... (gevaarlijke uitspraak!)

Righty, we zullen eens zien hoe ver we komen vandaag.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door spoor65 »

:o dan hebben jullie er vast met volle teuge van genoten :lol:

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Hoontje »

En? Rijdt het al? :twisted:

Groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ad_M »

Hoontje schreef:En? Rijdt het al? :twisted:
Groet,
Hoontje
Maar het vloeide daar wel rijkelijk :lol:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie