Pagina 11 van 30
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 16 mei 2016 22:52
door traiNiac
Hallo Wim,
Beide situaties kwamen voor. Ik heb nogal wat foto's gevonden met overwegbomen aan één zijde, maar het merendeel heeft de overwegbomen schuin tegenover elkaar. Op de foto iets terug in dit draadje staan ze aan één zijde, hieronder weer schuin tegenover elkaar:

(foto uit
Eisenbahn Kurier 1984 nr. 7, p. 64)
Maar je hebt wel gelijk. Ik heb er zojuist wat op nageslagen (Carstens
Mechanische Stellwerke): overwegen met bomen aan één zijde kwamen eigenlijk alleen voor bij wegen met één rijstrook, landweggetjes dus. Dat betekent alsnog aanpassen, als tenminste de lat onder het spoor niet in de weg zit

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 17 mei 2016 17:07
door Wim H
Sorry voor het extra werk....

maar het viel me opeens op. Hopelijk kun je het nu nog eenvoudig aanpassen.
Groet, Wim
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 19 mei 2016 07:38
door traiNiac
Ha Wim,
Integendeel, ik ben erg blij met je opmerking. Nu kon het nog eenvoudig aanpassen. De overwegbomen staan nu kruislings.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 19 mei 2016 21:58
door Wim H
Ok, dus je had gelukkig geen last van de lat onder het spoor? Hoe groot zijn die viessmann aandrijvingen eigenlijk? Diameter en lengte bedoel ik. Ik bedenk nu dat ik onder mijn bodemplaat ook niet veel ruimte heb.... Groet, Wim
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 20 mei 2016 13:19
door 141
Het werk met de trottoirbanden ziet zeer netjes uit! Op de laatste foto is bij de hoek een gat zichtbaar, zal vast geen afvoerputje zijn?
Gr. Clemens
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 20 mei 2016 13:57
door Ipio
Zal wel een boom geplant worden misschien.
Mvg., Marc
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 05 jun 2016 13:46
door traiNiac
Wim H schreef:Ok, dus je had gelukkig geen last van de lat onder het spoor? Hoe groot zijn die viessmann aandrijvingen eigenlijk? Diameter en lengte bedoel ik. Ik bedenk nu dat ik onder mijn bodemplaat ook niet veel ruimte heb.... Groet, Wim
Hallo Wim,
De aandrijvingen zijn kleiner dan bij de seinen, maar bestaan uit twee delen. Voor de afmetingen, zie de fotootjes:

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 05 jun 2016 14:10
door traiNiac
Ipio schreef:Zal wel een boom geplant worden misschien.
Mvg., Marc
Clemens, Marc,
Marc had gelijk, er komt later een boom:
De ondergrond binnen de drempelstenen is een mengsel van houtlijm en bruine latex. Hier komt later een asfaltimitatielaagje overheen. Maar zo ver zijn we nog niet. Wel weer een filmpje gemaakt van de Brekina railbus op segment
Steinbach:
https://www.youtube.com/watch?v=6WoLBHGqol4
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 05 jun 2016 16:03
door bob vermeulen
Harry
Je schreef
Voor de afmetingen, zie de fotootjes:
Wat zijn die blauwe dingen onder de spoel, horen die bij de overgang als je de set koop of is dat iets aparts?
mvrgr Bob
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 05 jun 2016 16:33
door traiNiac
Hallo Bob,
Die zitten er gewoon bij. Ik weet niet wat er in zit, maar handig is het wel, want de schacht is daardoor een stuk korter dan die van de seinen. Je kunt ze er gewoon opschuiven zodra de spoorbomen zijn geïnstalleerd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 07 jun 2016 13:38
door Wim H
Bedankt voor de foto Harry! De afmetingen zijn me nu duidelijk. Ik dacht eerst namelijk dat de diameter van de aandrijving gigantisch (> 3 cm ) was, maar dat blijkt optisch bedrog te zijn. De spoorbomen zijn gewoon erg klein!
Wanneer ik weer in Moskou ben (ben nu even in NL), zal ik de ruimte onder mijn plaat eens goed opmeten, maar het lijkt dat het wel moet passen.
Groet, Wim
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 10 jul 2016 07:26
door traiNiac
Hallo N-fans,
Een klein uitstapje naar de omnummering van een diesel voor inzet in tijdperk 3. Brawa en Fleischmann leveren in N mooie exemplaren van de veelzijdige Baureihe V160. De versie van Brawa is leverbaar in zowel tijdperk 3 als 4 (ik laat de nieuwere tijdperken en de oudere versies van Arnold, Roco en Minitrix even buiten beschouwing) en ziet er fraai uit:
In tijdperk 3 reden drie versies van deze lok rond: de V160 (de latere 216), de V162 (de latere 217) en de V169 (de latere 219). De prototypes van de V160 ("Lollo", naar verluid afgeleid van de actrice Gina Lollobrigida) hebben nog een afgeronde vorm van het stuurhuis. Dit loktype wordt in model gemaakt door Minitrix, zowel voor tijdperk 3 als 4. De V160 serie wordt in model gemaakt door Brawa, eveneens voor tijdperk 3 en 4. De V162 (de eerste lok met een dieselmotor voor treinverwarming) en V169 (de eerste lok met een gasturbine) worden niet in model vervaardigd.
In tijdperk 4 werden naast de drie genoemde versies nog de Baureihen 210, 215 en 218 ontwikkeld. Fleischmann levert de types 210 en 218 in model en alleen voor tijdperk 4 en latere tijdperken. Met één uitzondering: in een in 2006 uitgekomen beginset zit een V160 068. Dat is een nummer dat echter niet tot dit loktype behoort. De Baureihen 210 en 218 zijn namelijk iets langer dan de V160/216. Hieronder de Fleischmann versie:
Voor het omnummeren van een Fleischmann lok naar een versie voor tijdperk 3 komen dus maar twee loks in aanmerking, nl. de V162 en de V169. En laten daar nu net transfers voor verkrijgbaar zijn

In het setje van Andreas Nothaft dat ik gebruikt heb voor het omnummeren van mijn oude V60 rangeerlokjes (zie:
viewtopic.php?f=21&t=7867) zitten ook nummers voor de V160, V162 en V169. Dus dat biedt perspectief. Eerst de oude nummers verwijderen:
Dat blijft een lastig klusje, omdat je al snel de oude verf meeneemt. Ik gebruik hiervoor de reinigingsvloeistof voor plastic verf van Revell en ik hou me aanbevolen voor tips over betere alternatieven. En het blijft ook lastig om bijvoorbeeld een DB embleem te laten zitten:
Maar tot op heden ben ik tevreden met het resultaat. Op de laatste foto is zichtbaar dat ik ook het dak al van eerste nieuwe verflaag heb voorzien, want de zilvergrijze daken van het Fleischmann model zijn weinig realistisch. Bovendien hadden de daken in het echt een andere kleur, nl. RAL 7005 muisgrijs (= Revell nr. 47). Vandaag de nieuwe transfers plaatsen, het dak van een tweede laag voorzien en het geheel weatheren. Wordt dus vervolgd.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 10 jul 2016 08:37
door bob vermeulen
Hallo Harry,
Heel interresant stukje uitleg.
Ik heb okk 2 V160 machines op mijn baan en vindt het jammer dat letere versies nooit in Tp3 uitvoering beschikbaar kwamen bij de producenten.
Mvrgr Bob
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 16 jul 2016 15:14
door traiNiac
De V160 inmiddels van nieuwe transfers voorzien, nu nog weatheren en in de blanke lak zetten. Intussen ook een Lanz tractor (voor de kenners: een HR2 uit de jaren twintig) in elkaar gezet en geschilderd. Nogal gepriegel maar het resultaat mag er wel zijn, al zeg ik het zelf:
Alleen het stuur nog een houtkleurtje geven. Verder heb ik het pad langs de rails op segment
Zumhofer Strasse aangebracht en ben ik bezig met ballasten. Instrooien met een theelepeltje, fatsoeneren met een kwastje:
Daarna het geheel met de plantenspuit met ontspannen water besproeien (indirect) en verzadigen met verdunde houtlijm (circa 1 deel lijm op 3 tot 5 delen water). Ik doe dat door met een pipetje op de rails te druppelen. Dan nog even met een plat kwastje over de bielzen, zodat ik later geen overtollige ballastkorreltjes hoef te verwijderen:
En nu maar weer een paar dagen wachten

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 16 jul 2016 16:29
door 141
Mooie tractor, Harry! Ik geloof je graag dat het priegelwerkje is om dat ding in elkaar te zetten.
Het ballasten van het rails doe je erg netjes! Ga je met een droge of natte platte kwast over de dwarsliggers?
Gr. Clemens
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 16 jul 2016 16:38
door traiNiac
Hallo Clemens,
Met een natte kwast. Maar het is niet nodig als je vooraf het ballast netjes hebt liggen en het niet door de verneveling van zijn plaats schuift.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 23 jul 2016 07:01
door traiNiac
Zo, de V169 is klaar, nieuwe nummers, nieuwe kleur van het dak en verouderd met Conté krijtjes:
Op de laatste foto heb ik de oorspronkelijke Fleischmann lok ernaast gezet.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 23 jul 2016 07:20
door traiNiac
en een filmpje waarop de V169 over de drie segmenten kruipt:
https://www.youtube.com/watch?v=UftAn3BRuMo
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 23 jul 2016 07:48
door Maurits71
Mooi ding Harry.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 29 jul 2016 08:55
door Wim H
Mooi gedaan Harry, die V169! Ik heb zelf ook nog een BR 215 van Roco met zilverkleurig dak. Ik wilde hem eigenlijk alleen vervuilen, maar misschien moet ik eerst het dak een betere kleur geven. Inspirerend om te zien hoe jij dat doet!
Nog een vraagje over het spoor: ik zie dat je eerst ballast en pas later de rails schildert. Is daar een reden voor? Ik doe het zelf andersom zodat ik bij een uitschieter niet pe rongeluk de ballast schilder.
Groet, Wim
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 31 jul 2016 10:21
door traiNiac
Bedankt Maurits en Wim,
Hierbij nog een paar fotootjes van het grote voorbeeld, waaruit ook blijkt dat de kleur van het dak niet goed is. De tweede foto geeft ook duidelijk weer hoe smerig de loks kunnen zijn:
Beide foto's komen uit het boek van Bürow,
Die V160-Familie (Geramond Verlag 2003).
@ Wim,
Dat ik eerst het ballast aanbreng en dan pas de railstaven schilder is eigenlijk een foutje. Een deel van de rails op dit segment was al eerder gebruikt en dus geschilderd, maar ik moest ook een nieuw stukje gebruiken. Ik heb het nog niet geschilderd, maar het zal niet veel uitmaken. Ik ben niet zo'n knoeier en na het ballasten ga ik ook nog wat met krijtpoeders in de weer. Remstof etc. hoort immers ook op het ballastbed thuis

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 31 jul 2016 12:15
door spoor65
Mooi gelukt harry,
en interessant, weet jij ook het artikelnr van de fleischmann donorloc?
en bij wie zijn die transfer stickers te koop?
mvg
Freddy
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 31 jul 2016 12:38
door traiNiac
Hallo Freddy,
De transfers (decals) zijn verkrijgbaar bij Andreas Nothaft (
http://www.modellbahndecals.de/) en de Fleischmann lok heeft nummer 7232 of 7237.
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 31 jul 2016 13:30
door Wim H
traiNiac schreef:.... Ik heb het nog niet geschilderd, maar het zal niet veel uitmaken. Ik ben niet zo'n knoeier en na het ballasten ga ik ook nog wat met krijtpoeders in de weer. Remstof etc. hoort immers ook op het ballastbed thuis

ok, prima

Ik ken mezelf echter, en ik ben wel een knoeier...

Vandaar dat ik bij schilderwerkzaamheden altijd de mogelijkheid open houd om mijn uitschieters te camoufleren
Het ballastbed krijgt bij mij zeker ook nog een wash met verdunde verf. En wat roestpoeder.
Andere vraag: schilder jij de dwarsliggers apart of gewoon in dezelfde kleur als het ballastbed?
Groet, Wim
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Geplaatst: 31 jul 2016 15:11
door traiNiac
Hallo Wim,
Ik schilder de dwarsliggers niet. Maar door het ballasten krijgen ze een matte uitstraling. Ik overweeg alleen nog met een lichte kleur te
dry-brush-en.
Maar ik heb na het ballasten eerst de wegen aangelegd:
Het "asfalt" bestaat uit een laagje steenpoeder met verdunde houtlijm en zowel wegen als trottoirs zijn ermee voorzien. En vervolgens nog wat putdeksels etc. aangebracht:
Volgende stadium is het
weatheren van wegen, trottoirs en railbedding. En dan de buitenkant van het segment schilderen. Vervolgens het soldeer- en aansluitwerk en dan pas gaan de huisjes definitief op hun plek en kan het groenen en detailleren beginnen.