voor de compleetheid van mijn draadje heb ik uit de rubriek vraagbaak "relais knipperlicht " mijn laatste bericht gekopieerd.
even over het feit dat jullie waarschijnlijk wel weten dat ik graag zelf probeer iets te maken.
zo hebben wij al jaren dit ding in onderstaande videootje in de huiskamer staan.
eigenlijk is het zo vanzelfsprekend dat je hem eigenlijk niet eens meer ziet.
als je nu de beweging op het filmpje bekijkt dan kun je misschien ook zien wat ik zag namelijk een knipperlichtschakelaar.
eerst het filmpje;
https://youtu.be/G39gOgzJ_G4
stel je nu eens voor dat ik op het bewegende armpje aan de voor en achterzijde een magneetje plak.
dan voor en achter dat handje een staander met daaraan een reedcontact.
doordat het magneetje bij het reedcontact komt zal er een schakeling in die reed plaatsvinden die op zijn beurt het contact op bistabielrelais activeert en in de andere stand van de arm het ander contact van dit relais activeert en op die manier eigenlijk het daarop aangesloten lampje aan en uit kan zetten.
aangezien dat relais twee aansluitmogelijkheden heeft kan ik daarmee twee cirquits van mijn knipperbollen apart aan en uit zetten.
dit alles heb ik in huis en hoef ik dus niet te kopen.
zoals zo vaak gezegd de oplossing van elk probleem heb je gewoon in huis. of het werkt ????
ik ga experimenteren.