Materieel bouw topic Michiel(NDS)
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
De afgelopen week ben ik een beetje aan het bedenken geweest wat ik nog moet en wil maken dit jaar en hoe ik het nuttige en/of noodzakelijke met demo's kan combineren. Mijn demo voor de Lochemse Modelspoordagen in Juli staat wel vast. Een beetje suf weer treinen bestikkeren maar dit keer wil ik wat hondekoppen bouwen in 2 WAE uitvoeringen.
Spannender word het met het n-spoorevenement. Ergens dit jaar moet ik weer vachtwagens gaan bouwen want na het aankleden van Oelde Landhagen eind vorig jaar is mijn voorraad op dus moet er nieuw komen. Dit keer zal het niet alleen gum worden als bouwmateriaal maar zal ik ook hout gebruiken om ook goed te kunnen bestikkeren en zo apartere beschilderingen na te kunnen bootsen.
Daarnaast ben ik ook aan het bekijken geweest of het zinvol is weer een lading bussen te bouwen. Zeker nu er een aantal diorama's achter elkaar verschijnen die in het Lipperland Nahverkehr vervoers gebied liggen. Daarvoor ben ik de afgelopen week de al 1,5 jaar verouderde vervoersplan en materieellijst gaan vernieuwen. Door dat ik mijn wereld in die tijd behoorlijk op de schop heb gegooit vooral ten weesten van Neu Dalhausen is er een hoop gewijzigd. Wie interesse heeft in het nieuwe LN vervoersplan en de nieuwe LN materieellijst kan de plaatjes hier onder aanklikken, ze verkleinen naar hier postbaar formaat is niet te doen helaas.
Inmiddels ben ik er achter dat ik niet zomaar maar even een lading bussen uit m'n mouw kan schudden omdat voor een deel van de nog komende diorama's niet duidelijk is wat er aan bussen op moet komen. Zo komen bij het station Lippborg 3 buslijnen en totaal 5 type bussen. wat ik daar op wil hebben is nu nog te ver voor uit kijken en dus niet praktisch.
Overige voorraad aanvullingen die ik zelf moet bouwen heb ik zo nog niet op het oog maar ik heb werk zat te doen dacht ik zo( zo moeten de ASFjes ook nog af).
Groetjes Michiel
Spannender word het met het n-spoorevenement. Ergens dit jaar moet ik weer vachtwagens gaan bouwen want na het aankleden van Oelde Landhagen eind vorig jaar is mijn voorraad op dus moet er nieuw komen. Dit keer zal het niet alleen gum worden als bouwmateriaal maar zal ik ook hout gebruiken om ook goed te kunnen bestikkeren en zo apartere beschilderingen na te kunnen bootsen.
Daarnaast ben ik ook aan het bekijken geweest of het zinvol is weer een lading bussen te bouwen. Zeker nu er een aantal diorama's achter elkaar verschijnen die in het Lipperland Nahverkehr vervoers gebied liggen. Daarvoor ben ik de afgelopen week de al 1,5 jaar verouderde vervoersplan en materieellijst gaan vernieuwen. Door dat ik mijn wereld in die tijd behoorlijk op de schop heb gegooit vooral ten weesten van Neu Dalhausen is er een hoop gewijzigd. Wie interesse heeft in het nieuwe LN vervoersplan en de nieuwe LN materieellijst kan de plaatjes hier onder aanklikken, ze verkleinen naar hier postbaar formaat is niet te doen helaas.
Inmiddels ben ik er achter dat ik niet zomaar maar even een lading bussen uit m'n mouw kan schudden omdat voor een deel van de nog komende diorama's niet duidelijk is wat er aan bussen op moet komen. Zo komen bij het station Lippborg 3 buslijnen en totaal 5 type bussen. wat ik daar op wil hebben is nu nog te ver voor uit kijken en dus niet praktisch.
Overige voorraad aanvullingen die ik zelf moet bouwen heb ik zo nog niet op het oog maar ik heb werk zat te doen dacht ik zo( zo moeten de ASFjes ook nog af).
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Gister ben ik omdat ik tussen het aflakken van het water op het diorama ND Nefiticusbrücke maar begonnen met de bouw van een paar WAE hondekoppen. Het was toch goed weer en ik kan ze maar beter klaar hebben dan hoeft dat later niet meer.
Dit keer heb ik de kopvorm en volledig een vijl er in gevijlt. Iets wat bij de eerste 2 redelijk wat moeite koste maar daarna steeds sneller en soepeler ging. Alle uitbouwen voor de lampen heb ik van spijkertjes gemaakt. De grote met de kop er op en bij de overige heb ik de kop er af geknipt. Hier en daar zater er toch wat onbedoelde groefjes in van het vijlen en om die op te vullen en ook de open ruimtes rond de spijkerkopjes heb ik de kop met tipp-ex onder gekwast. Dat werkt vrij aardig en na 1 laag was het meeste al verdwenen.
Nu moet ik nog wat fijn schuurwerk doen en dan kan ik aan de draaistellen en koppelingen gaan werken. Ik heb er nog 7 weken voor dus ik wil eerst die ASFjes gaan afmaken, alleen schakelen kost nog wel eens moeite.
Groetjes Michiel
Dit keer heb ik de kopvorm en volledig een vijl er in gevijlt. Iets wat bij de eerste 2 redelijk wat moeite koste maar daarna steeds sneller en soepeler ging. Alle uitbouwen voor de lampen heb ik van spijkertjes gemaakt. De grote met de kop er op en bij de overige heb ik de kop er af geknipt. Hier en daar zater er toch wat onbedoelde groefjes in van het vijlen en om die op te vullen en ook de open ruimtes rond de spijkerkopjes heb ik de kop met tipp-ex onder gekwast. Dat werkt vrij aardig en na 1 laag was het meeste al verdwenen.
Nu moet ik nog wat fijn schuurwerk doen en dan kan ik aan de draaistellen en koppelingen gaan werken. Ik heb er nog 7 weken voor dus ik wil eerst die ASFjes gaan afmaken, alleen schakelen kost nog wel eens moeite.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik kon het toch niet laten aan die hondekoppen verder te werken dus heb ik de draaistellen gebouwd, koppelingen gemaakt en voor zover mogelijk de pantograven er op gezet.
Nu nog wat strookjes karton onder de wielen/assen lijmen om ze in het spoor te houden en dan spuit ik ze vast in een grond kleur van de week.
Groetjes Michiel
Nu nog wat strookjes karton onder de wielen/assen lijmen om ze in het spoor te houden en dan spuit ik ze vast in een grond kleur van de week.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
De afgelopen paar dagen ben ik een beetje met vanalles door elkaar aan het prutsen. Ik een paar rijtuigjes af gaan schilderen waar ik meer dan een jaar geleden al eens aan begonnen was. Hoe ik die rijtuigjes verder af ga maken en in welke toestand weet ik nog niet want ik weet nog niet wat ik er eigenlijk mee moet.
De ASFjes heb ik verder onder handen genomen en maar daar valt ook nog zat aan te doen.
De hondekop bakken heb ik tussen de middag zwart gespoten en daar kon ik niet bij weg want Tweety vond het te interessant wilde het niet met rust laten.
Groetjes Michiel
De ASFjes heb ik verder onder handen genomen en maar daar valt ook nog zat aan te doen.
De hondekop bakken heb ik tussen de middag zwart gespoten en daar kon ik niet bij weg want Tweety vond het te interessant wilde het niet met rust laten.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 15:03, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het bouwen van een kist om een diorama. Dat diorama past al tijden niet meer in mijn wereld zoals ik die gedacht heb en gaat daarom weg. De gene die hem krijgt heeft er geen vitrinekast voor dus moest het diorama z'n eigen vitrinekast worden. Van 12 en 4mm dik MDF heb ik een kist er omheen gebouwd, een verlichtings setje van IKEA er in gezet en een acrylglas ruitje er voor en nu is hij klaar om te gaan verhuizen:
Gister ben ik ook nog wat tomix pantograven vast wezen zetten in de standen die ik hebben wil en 2 heb ik inmiddels op de laatste 2 hondekopbakken zitten, foto's daarvan volgen misschien later nog.
Groetjes Michiel
Gister ben ik ook nog wat tomix pantograven vast wezen zetten in de standen die ik hebben wil en 2 heb ik inmiddels op de laatste 2 hondekopbakken zitten, foto's daarvan volgen misschien later nog.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Sinds de vorige post heb ik veel tijd gestoken in het afmaken van de 18 ASF's. Ik heb ze nu af dus hierna kan ik weer met andere dingen verder.
De 18 ASF's bestaan voor mij uit 5 groepen, 6 stuks voor mezelf, 3 voor Alwin en 3 voor Bjorn, 4 voor Martin en ik hou er nog 2 over die verkocht kunnen worden.
1; m'n eigen 6 ASF's:
2; de 4 ASF's voor martin:
3; de 3 ASF's voor Alwin:
4; de 3 ASF's voor Bjorn:
5; de 2 ASF's voor de verkoop:
Groetjes Michiel
De 18 ASF's bestaan voor mij uit 5 groepen, 6 stuks voor mezelf, 3 voor Alwin en 3 voor Bjorn, 4 voor Martin en ik hou er nog 2 over die verkocht kunnen worden.
1; m'n eigen 6 ASF's:
2; de 4 ASF's voor martin:
3; de 3 ASF's voor Alwin:
4; de 3 ASF's voor Bjorn:
5; de 2 ASF's voor de verkoop:
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 15:15, 3 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
De afgelopen week heb ik nog vele rijtuigbakken zover opgebouwd dat ik ze tijdens de beurs dit weekend kon bestikkeren. Op 4 rijtuigen na heb ik alles af kunnen krijgen en wat is dan de oogst?:
7 hondekop bakken, een WAE 2tje( ET401) en 3tje(ET361) en 2 kopbakken voor het gebruik op diorama's waarvoor ik er eentje al heb aangepast. Daarnaast WAE sneltrein stellen op basis van de Duitse Br474, een 3tje en een 4tje en weer een extra kopbak voor het gebruik op toekomstige diorama's.
En dan pak je uit en kom je een bak tegen met waterschade, geen idee waarom.
Ik had nog reserve wanden dus eentje wat bij geknipt en er overheen geplakt en dat ging dit keer bijna onzichtbaar.
Groetjes Michiel
7 hondekop bakken, een WAE 2tje( ET401) en 3tje(ET361) en 2 kopbakken voor het gebruik op diorama's waarvoor ik er eentje al heb aangepast. Daarnaast WAE sneltrein stellen op basis van de Duitse Br474, een 3tje en een 4tje en weer een extra kopbak voor het gebruik op toekomstige diorama's.
En dan pak je uit en kom je een bak tegen met waterschade, geen idee waarom.
Ik had nog reserve wanden dus eentje wat bij geknipt en er overheen geplakt en dat ging dit keer bijna onzichtbaar.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Strak hoor Michiel, heb je netjes opgelost!
Groetjes,
Hoontje
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Gister en vandaag het 3,5 rijtuig afgemaakt waar ik op de beurs niet aan toe kwam:
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Voor het WAE net zijn op een aantal punten rangeerlocs nodig. Op 1 diorama rangeerd al een KÖF III bij een werkplaats maar hier en daar is wat zwaarders nodig. Wat is makkelijker dan doen wat men bij de SNCF ook doet, oude lijn locs nemen en aanpassen voor rangeerdienst. De WAE heeft ook een serie "Midi's" waarvan de helft naar ZementCargo is gegaan, een deel nog in normale dienst is in 2001 en de rest dan als rangeer/sleep loc word ingezet.
Aangezien ik nog wat BB8100en had liggen ben ik gister gelijk maar 2 van die locs in model gaan maken. In een uurtje of 5 heb ik de koppelingen aan gepast en de locs omgeschilderd:
Groetjes Michiel
Aangezien ik nog wat BB8100en had liggen ben ik gister gelijk maar 2 van die locs in model gaan maken. In een uurtje of 5 heb ik de koppelingen aan gepast en de locs omgeschilderd:
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
De afgelopen week ben ik vooral met materieel aan het prutsen geweest. Het ging allemaal wat moeizaam omdat ik steeds belangrijke dingen vergat en onderdelen niet paste. De oogst is nu een WAE ET471( ET444 maar dan met "snackpoint") motorwagen, 3 UHR S-bahn bistro bakken, 2 Et75 en 1x F95 en een WAE museum stel:
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Vandaag met een vriend van mij mijn hobby werkplaats eens verbouwd. Een tijd terug werd ik net als vele andere gedwongen met windows XP te stoppen en moest er een nieuwere pc komen die een nieuwere windows versie aan kon.
Dit werd uiteindelijk windows 7 met gelijk office 2013 er op in plaats 2003 en zowel office als het door mij zeer veel gebruikte paint bleken een cultuur shock te zijn alles werkt anders.
Met de "nieuwe" pc ging een andere wens 3 schermen of meer helaas niet in vervulling want dat kan ook deze pc niet aan. Werken met 2 schermen is regelmatig behoorlijk behelpen maar het is al veel beter als 1 scherm want dat is bij mijn hobbywerk niet te doen.
Aan de nieuwe werking van de office programma's ben ik nu wel gewent en ik kan er weer bijna alles mee alleen het kost soms wat meer moeite. Aan de nieuwe werking en andere functies van paint valt helaas niet te wennen. Voor het tekenwerk wat ik er mee doe moet ik met de paint van windows 7 vaak 2x zoveel handelingen verrichten als met de paint van XP en bepaald tools die ik veel gebruikte zitten er helemaal niet meer in.
Ik had nog een systeemkast, enekel beeldschermen en een toetsenbord en vrienden met de kennis om daar wat mee te fiksen. Een vriend van mij heeft dan ook de andere pc weer geïnstaleerd met XP en office 2003 zodat ik met die (offline) pc kan wat ik op de windows 7 pc niet kan.
Een geïnstallerde pc terug krijgen is 1 maar dan moet die nog wel aangesloten worden en daarvoor moesten er eerst infra/interrieur wijzigingen plaats vinden. Vandaag hebben we dan ook met z'n 2e een nieuw schap gemaakt voor de beeldschermen, deze geplaatst, nog wat extra aansluitkabels gekocht zodat gelijk m'n windows 7 pc en de tv op de versterker aangesloten konden worden en een muis( bij hoge uitzondering zonder oren, staart en pootjes maar met kabel) gekocht en alles aangesloten voor zover mogelijk. het resultaat is een aardig strakke werkhoek geheel naar mijn wensen waar ik kan hobbyen zoals ik dat graag wil met de programma's die ik wil en dat ziet er dan zo uit:
Het enige wat nu nog extra kan en ook gaat gebeuren is dat m'n tv nog op de XP pc word aangesloten zodat ik ook op die pc in dien noodzakelijk 2 schermen kan gebruiken.
Ps1: voor de digibeten onder ons, windows XP is veilig zolang je het maar niet direct of indirect aan internet hangt wat hier dus ook niet gebeurd.
Ps2: voor er vragen komen waarom ik paint gebruik, ik vind het een fijn programma en kan er alles mee wat er in zit en ik heb geen behoefte andere meer ingewikkelde programma's te leren.
Zo en nu zit ik onder het genot van een droge witte wijn en wat olijfjes dit stukkie voor de forums te typen en wat te relaxen
Groetjes Michiel
Dit werd uiteindelijk windows 7 met gelijk office 2013 er op in plaats 2003 en zowel office als het door mij zeer veel gebruikte paint bleken een cultuur shock te zijn alles werkt anders.
Met de "nieuwe" pc ging een andere wens 3 schermen of meer helaas niet in vervulling want dat kan ook deze pc niet aan. Werken met 2 schermen is regelmatig behoorlijk behelpen maar het is al veel beter als 1 scherm want dat is bij mijn hobbywerk niet te doen.
Aan de nieuwe werking van de office programma's ben ik nu wel gewent en ik kan er weer bijna alles mee alleen het kost soms wat meer moeite. Aan de nieuwe werking en andere functies van paint valt helaas niet te wennen. Voor het tekenwerk wat ik er mee doe moet ik met de paint van windows 7 vaak 2x zoveel handelingen verrichten als met de paint van XP en bepaald tools die ik veel gebruikte zitten er helemaal niet meer in.
Ik had nog een systeemkast, enekel beeldschermen en een toetsenbord en vrienden met de kennis om daar wat mee te fiksen. Een vriend van mij heeft dan ook de andere pc weer geïnstaleerd met XP en office 2003 zodat ik met die (offline) pc kan wat ik op de windows 7 pc niet kan.
Een geïnstallerde pc terug krijgen is 1 maar dan moet die nog wel aangesloten worden en daarvoor moesten er eerst infra/interrieur wijzigingen plaats vinden. Vandaag hebben we dan ook met z'n 2e een nieuw schap gemaakt voor de beeldschermen, deze geplaatst, nog wat extra aansluitkabels gekocht zodat gelijk m'n windows 7 pc en de tv op de versterker aangesloten konden worden en een muis( bij hoge uitzondering zonder oren, staart en pootjes maar met kabel) gekocht en alles aangesloten voor zover mogelijk. het resultaat is een aardig strakke werkhoek geheel naar mijn wensen waar ik kan hobbyen zoals ik dat graag wil met de programma's die ik wil en dat ziet er dan zo uit:
Het enige wat nu nog extra kan en ook gaat gebeuren is dat m'n tv nog op de XP pc word aangesloten zodat ik ook op die pc in dien noodzakelijk 2 schermen kan gebruiken.
Ps1: voor de digibeten onder ons, windows XP is veilig zolang je het maar niet direct of indirect aan internet hangt wat hier dus ook niet gebeurd.
Ps2: voor er vragen komen waarom ik paint gebruik, ik vind het een fijn programma en kan er alles mee wat er in zit en ik heb geen behoefte andere meer ingewikkelde programma's te leren.
Zo en nu zit ik onder het genot van een droge witte wijn en wat olijfjes dit stukkie voor de forums te typen en wat te relaxen
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Probeer onder Windows 7 eens het gratis Paint.net (http://www.getpaint.net/)
Deze is gratis te gebruiken.
Deze is gratis te gebruiken.
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Met je nieuwe snelle machine had je de XP-pc ook kunnen virtualiseren. Bijvoorbeeld met het gratis Virtualbox. Je draait dan XP op je Win7 machine in een apart venster, net als elk ander windows programma.
Maar, aangezien dit zo werkt voor jou, lekker zo laten!
Maar, aangezien dit zo werkt voor jou, lekker zo laten!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Pleun, Paint.net heb ik een paar jaar terug al geprobeerd maar die beviel totaal niet.Pleun schreef:Probeer onder Windows 7 eens het gratis Paint.net (http://www.getpaint.net/)
Deze is gratis te gebruiken.
Maarten, een echt snelle pc heb ik nu nog niet maar een gratis pc die werkt waar het onder moet werken voldoet.
Het werkt voor mij zo prima en ik ben er blij mee en heb nu gelijk de mogelijkheid met meer schermen te werke, dus is prima zo.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Michiel,
FYI, 3 beeldschermen, of meer, op een beetje moderne PC onder win7 is ZEKER mogelijk
Moet je hardware hebben waarin je minimaal 2 grafische kaarten in kunnen, afhankelijk van je budget
Wil je er ook mee helpen, stuur een PB als interesse en budget heb
Mvg,
Ad
FYI, 3 beeldschermen, of meer, op een beetje moderne PC onder win7 is ZEKER mogelijk
Moet je hardware hebben waarin je minimaal 2 grafische kaarten in kunnen, afhankelijk van je budget
Wil je er ook mee helpen, stuur een PB als interesse en budget heb
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Net de tv ook maar eens op m'n XP pc aangesloten met een DVI kabel.
Zal het denk ik niet heel vaak gebruiken maar het is handig dat het kan, de resolutie van de tv is trouwens niet echt geweldig, dat houd bij 1020x768 pixels op, maar ach boeie het kan, het werkt en als ik het nodig heb is het er
Groetjes Michiel
Zal het denk ik niet heel vaak gebruiken maar het is handig dat het kan, de resolutie van de tv is trouwens niet echt geweldig, dat houd bij 1020x768 pixels op, maar ach boeie het kan, het werkt en als ik het nodig heb is het er
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 15:39, 3 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik ben op dit moment weer wat nieuws aan het proberen. Bij het maken van treinen snijd en vijl ik het mdf sinds een paar maanden voor het grootste deel in model. Bij dubbeldeks materieel ging dat niet omdat ik dan met een combinatie van MDF en latjes ander hout moet werken wat harder is en nerven heeft die door het mes gevolgt worden. Hierbij moest ik dus terug vallen op de miniboormachine met een schuurbandje. Aangezien dit meer werk is en vooral meer stof opleverd ben ik naar een alternatief gaan zoeken. Ik had nog wat resten en een hele plaat ondervloer liggen wat een vriend van mij over had toen hij laminaat had gelegd. Dit schuim spul blijkt XPS schuim te zijn, als ik de artikelen op internet goed begreep een soort blauwplaat maar dan is dit grijs en 5mm dik.
Het blijkt goed te verlijmen met houtlijm en als je weet wat je doet kom je zelfs weg met secondelijm want het vreet het schuim maar heel beperkt op en alleen op de kopse kanten. De boven en onderzijde daar hecht secondelijm wel aan maar komt het niet door om het schuim op te lossen.
Nu ben ik 2 rijtuigbakken voor een treinstel op proef in model gaan snijden en schuren. Het gaat vrij aardig en het belangrijkste is rustig aan doen, je tijd nemen en schuurpapier met kleine korrel nemen want het gaat heel snel te hard.
Tot nu toe heb ik 2 vrij aardig gelukt bakken en ik heb alles in 2 laagjes dunne houtlijm gezet om alle poriën te sluiten en het nog gladder te kunnen maken.
Dit moet een voor proefje zijn op het bouwen van een paar WAE dubbeldeks treinstellen op basis van de DR dubbeldeks rijtuigen DBmq771/DBmu743 maar het de deuren op normale hoogte en niet op de onder verdieping en met doorloopkop.
Groetjes Michiel
Het blijkt goed te verlijmen met houtlijm en als je weet wat je doet kom je zelfs weg met secondelijm want het vreet het schuim maar heel beperkt op en alleen op de kopse kanten. De boven en onderzijde daar hecht secondelijm wel aan maar komt het niet door om het schuim op te lossen.
Nu ben ik 2 rijtuigbakken voor een treinstel op proef in model gaan snijden en schuren. Het gaat vrij aardig en het belangrijkste is rustig aan doen, je tijd nemen en schuurpapier met kleine korrel nemen want het gaat heel snel te hard.
Tot nu toe heb ik 2 vrij aardig gelukt bakken en ik heb alles in 2 laagjes dunne houtlijm gezet om alle poriën te sluiten en het nog gladder te kunnen maken.
Dit moet een voor proefje zijn op het bouwen van een paar WAE dubbeldeks treinstellen op basis van de DR dubbeldeks rijtuigen DBmq771/DBmu743 maar het de deuren op normale hoogte en niet op de onder verdieping en met doorloopkop.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Aangezien ik in mijn wereld de nodige vrij grootschalige wijzigingen heb aangebracht vervallen er een aantal treinsamenstelling uit mijn vitrinekast. Daarnaast vervallen er ook een paar omdat ik het niet zo nodig vind om van iedere treinserie alle samenstellingen in model te hebben, eentje is dan meer als zat.
Het gevolg,.........een tafel vol materieel dat over is:
Voorlopig heb ik het opgeborgen want ik weet nog niet wat ik er allemaal mee moet.
Groetjes Michiel
Het gevolg,.........een tafel vol materieel dat over is:
Voorlopig heb ik het opgeborgen want ik weet nog niet wat ik er allemaal mee moet.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Tja en wat doe je na thuiskomst van een beurs en je de zooi hebt opgeruimt..........eerst je eigen vervelen.......en daarna maar weer bouwen. Bjorn had er eerst even geen zin in maar ik wel. Ik had Maarten Nm industrielocs belooft en dus een greenmax setje uit de kast getroken en aan de eerste begonnen. Ergens kwam ik op het idee dat de kolenboer op het rangeerbaantje van Bjorn ook wel wat smalspoor kon gebruiken. Dus de railsjes die ik daarvoor had opgezocht en zijn baantje er bij gepakt en voor we het wisten was Bjorn ook aan het bouwen en dat zijn we nog steeds
Ik heb inmiddels 2 locs voor Maarten gemaakt, waarvan eentje opgebokt komt te staan. Ze hebben ook al de eerste verflaag gehad en ik heb voor Bjorn nog wat materieel op gezocht en ben verder gegaan 2 vuurloze stoomlocs te schilderen. het rangeerbaantje van Bjorn vormt zich inmiddels om tot een spoorwegmuseum, ook weer een brainwave van ons van vanavond.
Tijd voor foto's:
De Adler, uit zo'n verrassing ei, vorig jaar is er in Duitsland een bahn editie van die dingen geweest waar onder andere dit in zat.
En de locjes voor Maarten:
Und jetzt?..........zo nog wat drinken en ik geloof dat we zo maar eens moesten gaan pitten
Groetjes Michiel
Ik heb inmiddels 2 locs voor Maarten gemaakt, waarvan eentje opgebokt komt te staan. Ze hebben ook al de eerste verflaag gehad en ik heb voor Bjorn nog wat materieel op gezocht en ben verder gegaan 2 vuurloze stoomlocs te schilderen. het rangeerbaantje van Bjorn vormt zich inmiddels om tot een spoorwegmuseum, ook weer een brainwave van ons van vanavond.
Tijd voor foto's:
De Adler, uit zo'n verrassing ei, vorig jaar is er in Duitsland een bahn editie van die dingen geweest waar onder andere dit in zat.
En de locjes voor Maarten:
Und jetzt?..........zo nog wat drinken en ik geloof dat we zo maar eens moesten gaan pitten
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Thanks! Ze zien er goed uit, zal mooi staan op NV De Vleeshouwer!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Voorlopig is het even tijd voor ander hobby werk. Al voor de beurs ben ik met een klus begonnen die veel werk is. Ik heb alles tussen Neu Dalhausen, Paderborn, Bielefeld en Rheda-Wiedenbrück redelijk op de schop gegooit. Dat is gelijk ook de reden dat ik tijdens het n-spoor evenement 2 diorama's heb weg gegeven, zij lagen in dit gebied en passen niet meer in de vernieuwde versie van mijn wereld. De plaatsen Delbrück en Greuping ben ik flink aan het vergroten. Diverse spoorlijnen ben ik daarmee aan het aanpassen, routes veranderen, spoorlijnen verdwijnen en er komen nieuwe bij. Mijn tegen hanger van het ruhrgebied word zo zeker zo groot als het ruhrgebied zelf.
Hier onder wat plattegronden en sporenplannen die ik aangepast heb en deels nog aan het uitwerken ben. Zo moet het stadsvervoer van Greuping en Delbrück nog gewijzigd worden maar dat heeft nu nog geen prioriteit.
Op deze lijnenkaart staan alleen WAE lijnen, de MN lijn Österwiehe-Greuping Süd-Delbrück Mühlenbruch-Paderborn Nord staat hier niet op en wel op de sporenplannen en plattegrond.
Uiteraard is dit slechts een klein deel want de dienstregelingen gingen flink op de schop en daarmee ook de materieel inzet en materieel omlopen. Inmiddels is dit in de basis uitgewerkt alleen de omlopen moeten nu nog. Daarmee heb ik vanavond een begin gemaakt en gelijk de lastigste gepakt wat me dan ook de hele avond heeft gekost.
Hieronder in 2 delen de omloop van de SE29 Ohstein Hbf-Neu Dalhausen Imherloher Bahnhof-Delbrück Hbf-Rheda Wiedenbrück-Münster(westf.) Hbf u.z. De samenstelling van de treinen bestaat uit 4 en 2 delige dubbeldeks stellen en hiervan heb ik ook de omloop apart uitgewerkt. De nummers 2901 t/m 2908 zijn de 4tjes en 2911 t/m 2918 de 2tjes. Zie een paar posts terug voor tekeningen van deze dingen. Deel 1 bevat alle diensten achter elkaar in een 8weekse cyclus, het 2e deel bevat de werkelijke tijden per week waar met kleuren is aangegeven wat op bepaalde dagen rijd.
Dan hier wat foto's om te laten zien hoe het maken dan in z'n werk gaat.
Tja heel ouderwets eigenlijk, ik kan niet zonder post-it papiertjes, de velden in excel waar ik op aan het werk ben zijn vaak te groot om helemaal te overzien en ik moet voor mezelf vaak dingen kort uitschrijven om te controleren of het klopt en kan wat ik aan het doen ben.
Als ik dit klaar heb en dat gaat nog wel een paar dagen duren dan ga ik weer verder met materieel bouwen enzo en daarna ook het stads vervoer van Delbrück en Greuping uitwerken, waarschijnlijk met een tramnet waar ik dan weer trams van in model kan bouwen later evt. ook diorama's.
Zoals sommige wel weten is dit werk zo'n 60% van mijn hobby dus als bouw updates van mij uitblijven ben ik meestal met dit soort dingen bezig.
Groetjes Michiel
Hier onder wat plattegronden en sporenplannen die ik aangepast heb en deels nog aan het uitwerken ben. Zo moet het stadsvervoer van Greuping en Delbrück nog gewijzigd worden maar dat heeft nu nog geen prioriteit.
Op deze lijnenkaart staan alleen WAE lijnen, de MN lijn Österwiehe-Greuping Süd-Delbrück Mühlenbruch-Paderborn Nord staat hier niet op en wel op de sporenplannen en plattegrond.
Uiteraard is dit slechts een klein deel want de dienstregelingen gingen flink op de schop en daarmee ook de materieel inzet en materieel omlopen. Inmiddels is dit in de basis uitgewerkt alleen de omlopen moeten nu nog. Daarmee heb ik vanavond een begin gemaakt en gelijk de lastigste gepakt wat me dan ook de hele avond heeft gekost.
Hieronder in 2 delen de omloop van de SE29 Ohstein Hbf-Neu Dalhausen Imherloher Bahnhof-Delbrück Hbf-Rheda Wiedenbrück-Münster(westf.) Hbf u.z. De samenstelling van de treinen bestaat uit 4 en 2 delige dubbeldeks stellen en hiervan heb ik ook de omloop apart uitgewerkt. De nummers 2901 t/m 2908 zijn de 4tjes en 2911 t/m 2918 de 2tjes. Zie een paar posts terug voor tekeningen van deze dingen. Deel 1 bevat alle diensten achter elkaar in een 8weekse cyclus, het 2e deel bevat de werkelijke tijden per week waar met kleuren is aangegeven wat op bepaalde dagen rijd.
Dan hier wat foto's om te laten zien hoe het maken dan in z'n werk gaat.
Tja heel ouderwets eigenlijk, ik kan niet zonder post-it papiertjes, de velden in excel waar ik op aan het werk ben zijn vaak te groot om helemaal te overzien en ik moet voor mezelf vaak dingen kort uitschrijven om te controleren of het klopt en kan wat ik aan het doen ben.
Als ik dit klaar heb en dat gaat nog wel een paar dagen duren dan ga ik weer verder met materieel bouwen enzo en daarna ook het stads vervoer van Delbrück en Greuping uitwerken, waarschijnlijk met een tramnet waar ik dan weer trams van in model kan bouwen later evt. ook diorama's.
Zoals sommige wel weten is dit werk zo'n 60% van mijn hobby dus als bouw updates van mij uitblijven ben ik meestal met dit soort dingen bezig.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 16:58, 3 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ambitieuze plannen hoor! Daar ben je wel even mee zoet.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Inderdaad, flinke ambitie. Ga je alles in het hele plan uitwerken Michiel? Daar kun je wel een leven mee vullen...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 5350
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik ga met het uitwerken zover dat ik voor spoor en metrolijnen het Basis Uur Patroon kloppend heb, de Basis Sporen Opstelling voor de stations kloppen heb en de materieel omlopen kloppend heb.
Voor tram en bus maak ik alleen een vervoersplan waar de lijnen in staan met de minimum en maximum frequentie, het aantal bussen dat er voor nodig, door welke standplaatsen die ingezet worden en welk soort bussen ik vind dat voor de betreffende lijn of lijnen geschikt is.
Zo kan in beide gevallen ook weer een kloppende materieellijst opstellen waarin dan ook reserve en onderhoud worden opgenomen.
Plannen voor diorama's ontstaan op meerdere manieren maar het belangrijkste is altijd dat ze ergens in mijn wereld moeten passen ook als daarvoor ik in mijn wereld wijzigingen moet aanbrengen of in de plannen voor het betreffende diorama wijzigingen moet aanbrengen om het passend te krijgen. Dat hangt allemaal weer af hoe het idee ontstaat.
2 recente voorbeelden:
Soest Wiedergeburt des Pharaos, dat plan ontstond na een brainwave van mij en een vriend van mij en het horen van de nummers The Pharaohs Rebirth en Pandora. Hiervoor moest een plek gevonden worden waar dat paste en daarvoor heb ik dan oook de materieel inzet van de Unna Hammer Regiobahn moeten wijzigen om het diorama met het gewenste materieel op een goede plek in te passen.
Voor Herzfeld Schniewindstraße ben ik juist met in m'n achterhoofd al het materieel dat ik op voorraad heb voor het gebruik op diorama's in mijn WAE dienstregelingen gaan zoeken op zoek naar een voor mijn mooie samenkomst van 2 verschillende treinen. Daarvoor heb ik van 3 of 4 baanvakken uittreksels gemaakt van de dienstregeling waar ik per station de samenkomst van treinen kon noteren. Daar is op een bepaald moment naar voren gekomen dat ten Noorden van Herzfeld Nord de RE86( waar ik nog hondekopbakken voor had) kruiste met een PriFer trein. het samenspel van de 2 verschillende huisstijlen en 2 verschillende soorten en types materieel heeft er toe geleid dat ik daar apart 1,5 PriFer rijtuig voor gemaakt heb en dat specifieke punt gekozen heb wat toen nog geen naam had. Door mijn plattegrond naaast google earth te leggen bleek het betreffende diorama ongeveer terhoogte van de Schniewindstraße uit te komen. Dat klinkt wel leuk dus daarom die naam ook gekozen voor het diorama.
Er zitten na dit dienstergeling werk naast nieuww materieel ook wel wat leuke diorama's aan te komen. Als eerste moet er meer hardstyle in m'n modelbouw werk. Dus ja wat beter dan een harstyle tempel op een diorama te planten. Deze moet er dan ook nog deels uit gaan zien als een middeleeuws kasteel. Een aantal delen en materialen ervoor liggen al meer dan een jaar klaar. Zo was het stationsgebouw wat er ook op komt mijn demo op het N-Spoor Evenement van vorig jaar.
Verder wil ik echt nog een keer het oude busstation van Nijmegen Dukenburg bouwen dat in 1994 gesloten is. Dat verplaats ik wel ergens naar mijn wereld naar een geschikt punt en daar zal ik er vast zat van kunnen vinden.
Daarnaast wil ik ook nog iets met tram maar dat komt later wel, deze 2 moeten toch in het komende jaar wel van de grond komen.
En dan nog even terug naar dienstregeling en materieel gebied. Ik wil ook een aantal lange afstands treinen met charter( denk aan waar EuroExpress en CentralBahn in Duitsland mee rijden) materieel rijden waarvoor ik in dit dienstregelingsmodel ruimte gereserveerd heb. Dit spul moet op de locs na volledig totaal reclame krijgen en net als bij meer van mijn treinen moet er catering aanwezig zijn en een disco rijtuig. Voorlopig heb ik als route Münster(westf.)-Rheda Wiedenbrück-Delbrück Hbf-Neu Dalhausen/Paderborn Flughafen-Brilon Wald-Willingen(Upland)-Korbach gepland maar ik overweeg dat nog door te trekken richting Frankenberg en evt. verder( richting Marburg, Gießen). De lijn Korbach-Frankenberg word in het echt in 2017 volledig heropend voor het reizigers verkeer nadat dat in 2005 al voor 60% voor toeristen vervoer van/naar de Edersee gebeurd was. In mijn wereld kan die natuurlijk ook nooit gesloten zijn en dan hoeft die ook niet heropend te worden. Wie en wat er verder op gaat rijden bekijk ik wel een keer als ik me verveel en hoe dicht ik daar bij de werkelijkheid wil blijven daar ben ik nog niet over uit dus dat komt nog wel.
Groetjes Michiel
Voor tram en bus maak ik alleen een vervoersplan waar de lijnen in staan met de minimum en maximum frequentie, het aantal bussen dat er voor nodig, door welke standplaatsen die ingezet worden en welk soort bussen ik vind dat voor de betreffende lijn of lijnen geschikt is.
Zo kan in beide gevallen ook weer een kloppende materieellijst opstellen waarin dan ook reserve en onderhoud worden opgenomen.
Plannen voor diorama's ontstaan op meerdere manieren maar het belangrijkste is altijd dat ze ergens in mijn wereld moeten passen ook als daarvoor ik in mijn wereld wijzigingen moet aanbrengen of in de plannen voor het betreffende diorama wijzigingen moet aanbrengen om het passend te krijgen. Dat hangt allemaal weer af hoe het idee ontstaat.
2 recente voorbeelden:
Soest Wiedergeburt des Pharaos, dat plan ontstond na een brainwave van mij en een vriend van mij en het horen van de nummers The Pharaohs Rebirth en Pandora. Hiervoor moest een plek gevonden worden waar dat paste en daarvoor heb ik dan oook de materieel inzet van de Unna Hammer Regiobahn moeten wijzigen om het diorama met het gewenste materieel op een goede plek in te passen.
Voor Herzfeld Schniewindstraße ben ik juist met in m'n achterhoofd al het materieel dat ik op voorraad heb voor het gebruik op diorama's in mijn WAE dienstregelingen gaan zoeken op zoek naar een voor mijn mooie samenkomst van 2 verschillende treinen. Daarvoor heb ik van 3 of 4 baanvakken uittreksels gemaakt van de dienstregeling waar ik per station de samenkomst van treinen kon noteren. Daar is op een bepaald moment naar voren gekomen dat ten Noorden van Herzfeld Nord de RE86( waar ik nog hondekopbakken voor had) kruiste met een PriFer trein. het samenspel van de 2 verschillende huisstijlen en 2 verschillende soorten en types materieel heeft er toe geleid dat ik daar apart 1,5 PriFer rijtuig voor gemaakt heb en dat specifieke punt gekozen heb wat toen nog geen naam had. Door mijn plattegrond naaast google earth te leggen bleek het betreffende diorama ongeveer terhoogte van de Schniewindstraße uit te komen. Dat klinkt wel leuk dus daarom die naam ook gekozen voor het diorama.
Er zitten na dit dienstergeling werk naast nieuww materieel ook wel wat leuke diorama's aan te komen. Als eerste moet er meer hardstyle in m'n modelbouw werk. Dus ja wat beter dan een harstyle tempel op een diorama te planten. Deze moet er dan ook nog deels uit gaan zien als een middeleeuws kasteel. Een aantal delen en materialen ervoor liggen al meer dan een jaar klaar. Zo was het stationsgebouw wat er ook op komt mijn demo op het N-Spoor Evenement van vorig jaar.
Verder wil ik echt nog een keer het oude busstation van Nijmegen Dukenburg bouwen dat in 1994 gesloten is. Dat verplaats ik wel ergens naar mijn wereld naar een geschikt punt en daar zal ik er vast zat van kunnen vinden.
Daarnaast wil ik ook nog iets met tram maar dat komt later wel, deze 2 moeten toch in het komende jaar wel van de grond komen.
En dan nog even terug naar dienstregeling en materieel gebied. Ik wil ook een aantal lange afstands treinen met charter( denk aan waar EuroExpress en CentralBahn in Duitsland mee rijden) materieel rijden waarvoor ik in dit dienstregelingsmodel ruimte gereserveerd heb. Dit spul moet op de locs na volledig totaal reclame krijgen en net als bij meer van mijn treinen moet er catering aanwezig zijn en een disco rijtuig. Voorlopig heb ik als route Münster(westf.)-Rheda Wiedenbrück-Delbrück Hbf-Neu Dalhausen/Paderborn Flughafen-Brilon Wald-Willingen(Upland)-Korbach gepland maar ik overweeg dat nog door te trekken richting Frankenberg en evt. verder( richting Marburg, Gießen). De lijn Korbach-Frankenberg word in het echt in 2017 volledig heropend voor het reizigers verkeer nadat dat in 2005 al voor 60% voor toeristen vervoer van/naar de Edersee gebeurd was. In mijn wereld kan die natuurlijk ook nooit gesloten zijn en dan hoeft die ook niet heropend te worden. Wie en wat er verder op gaat rijden bekijk ik wel een keer als ik me verveel en hoe dicht ik daar bij de werkelijkheid wil blijven daar ben ik nog niet over uit dus dat komt nog wel.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.