Pagina 12 van 54
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 06 feb 2017 13:06
door Michiel
Het beest is klaar!
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 06 feb 2017 13:19
door Debvd
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 06 feb 2017 13:56
door nspoorkees
Gebruiken jullie nog een beetje verkanting in helixen? Door bijv. de buitenkant van de helix 1 a 2mm hoger te 'schroeven' dan de binnenkant? (hoeft dus niet per rail maar gewoon de hele laag 2 graden schuin) Ik kan me voorstellen dat dit het naar boven rijden ook weer nét iets makkelijker maakt, iets minder wrijving?
En het ziet er dan natuurlijk nog stoerder uit
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 06 feb 2017 13:56
door Overdijk
Geeft gelijk een heel ander gezicht.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 06 feb 2017 18:11
door walter
Jeetje, Michiel...... Wat een klus......
Goed hoor!!
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 06 feb 2017 19:55
door Jos
Ziet er strak uit Michiel!
Groetjes,
Jos
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 07 feb 2017 16:42
door Michiel
Bedankt mannen!
@NSpoorKees, ik heb geen verkanting aangebracht, gewoon alles vlak. Dat is het bedrijfszekerst.
Ondertussen is het frame dat de segmentbakken van de bovenbaan moeten dragen, klaar. Sneller dan ik had ingeschat. Ik moet nog mijn boodschappenlijst opstellen voor de planken van de segmentbakken zelf. Dat wordt vannavond een sessie meetkunde en rekenen...
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 07 feb 2017 17:03
door Debvd
Hoi Michiel,
Ga je nog testrijden met 2 lussen aan beide helixen?
Groetjes Bjorn
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 08 feb 2017 18:09
door Michiel
Ik was eigenlijk van plan om meteen door te gaan met de vervaardiging van de 5 modulebakken. Kestie van maten bepalen van de planken, en het hout kopen. Eenmaal die klaar zijn en erop liggen, zou ik de beide helixen met elkaar willen verbinden met een dubbelspoor. Ik zal nog een aantal terugmelders moeten aanschaffen, want ook daarvan heb ik er niet meer genoeg in voorraad.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 08 feb 2017 21:59
door Pdehoog
Wauw
Wat een ding
Mag ik vragen hoeveel tussenruimte je hebt gelaten tussen de niveaus? Ik heb het topic helemaal gelezen maar kon dat niet zo snel vinden en ben zelf aan het bedenken hoe ik zo'n helix moet maken
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 09 feb 2017 07:33
door Michiel
In mijn helixen is de hoogtewinst per omwenteling 45mm. Dus vb van railkop tot railkop, of van rijvlak tot rijvlak vertikaal 45mm gemeten. Wat de bruikbare vrije ruimte tussen twee windingen is, hangt af van het gebruikte materiaal. Ik verlies 6mm door de MDF, 2mm door de kurk en 3mm door de Peco code55 raill-met-biels-hoogte. Voor m'n trein hou ik dus 34mm over. Dat is 1mm meer dan de NEM-norm-hoogte van 33mm zonder bovenleiding. De Tomix stofzuiger is extact 33mm hoog.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 09 feb 2017 22:21
door Pdehoog
Dank voor je antwoord en maar 34 mm
Das krapper dan ik had gedacht. Mooi bouwwerk tot op heden. Ik volg dit draadje met veel plezier.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 10 feb 2017 09:08
door bob vermeulen
Michiel,
Mooie helix en met zoveel lussen om naar boven te komen hebben de treinen waarschijnlijk geen moeite.
Mooi werk.
mvrgr Bob
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 10 feb 2017 09:52
door Michiel
De helling blijft inderdaad binnen de perken (ongeveer 1.8%). Met stoomlocomotieven, welke meestal wat minder grip en trekkracht hebben (vb motor in kleine tender, 3-assers met 4 loopwiel-assen zoals de BR78,...) is een trein van 1 m (korte 2 en 3-assige rijtuigjes) geen probleem, en in dubbeltraktie is een trein van 2m ook geen probleem. Dit zijn heel realistische samenstellingen die ook in het grootbedrijf terug te vinden zijn op de hellingrijke hoofdlijnen door de Belgische Ardennen.
Met modern materieel zoals BoBo's en CoCo's (meer grip) met lange rijtuigen (minder wrijving) is er geen enkel probleem met 1 loc en 2m sleep, maar ik rij niet modern (1920-1930).
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 11 feb 2017 11:45
door Michiel
Ahah! Ik heb het hout gekocht voor de 5 modulebakken. Ik weet weer wat doen vor de rest van de winter. ;D
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 11 feb 2017 12:28
door traiNiac
Hallo Michiel,
Veel bouwplezier.
Wat is de diepte van je modules, c.q. de diameter van je helix? Goed idee om met afzonderlijke modules te werken boven je schaduwstation. Je kunt dan goed aan de modules werken voordat ze op hun plaats liggen.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 11 feb 2017 12:52
door Michiel
De diepte van de modules is 90cm. De helixen zijn gebouwd op een vierkant van 90x90cm. 90cm is eigenlijk te diep om achteraan nog te kunnen werken aan de baan, vandaar dat ik met modules werk.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 11 feb 2017 15:07
door Hoontje
Blijf het maar strak werk vinden Michiel! Echt een goed voorbeeld wat ik (enigzins) probeer te volgen.
Succes met de bakken-bouw. Ben heel benieuwd naar de scenery, als ik kijk met welke precisie dit gemaakt is, wordt dat zeker om van te smullen.
Groetjes,
Hoontje
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 11 feb 2017 17:52
door Michiel
De scenery... daar droom ik al een tijdje van. Maar ondertussen kon ik de planken niet zomaar lui laten liggen. Met alleen maar naar kijken springen ze niet vanzelf in doos-vorm, dus werden ze met zachte dwang op hun plaats gezet, en gehouden met wat lijm en schroeven. Het was wat zoeken naar een techniek, maar de eerste zit alvast in z'n ruwe vorm vast.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 12 feb 2017 18:56
door Michiel
Zo, de ruwbouw van de eerste vier bakken is klaar. Het fijne werk (oa de uitlijning) en verstevigingen langs de binnenkant moeten nog gebeuren. Maar eerst het sluitstuk van deze reeks bakken. De middelste bak (de lege plek) zal tussen de andere bakken moeten komen, waarbij het in- en uithalen zonder wringen of schuiven zou moeten gaan. Dat wordt dus een moment van
"Kreatief met Kurk", ofwel improvisatiebouw. We zien wel waar de boot strandt... ::)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 12 feb 2017 21:25
door Stanley
Dat zijn mooie bakken. Als ik het zo zie ga je dus in 4 delen de scenery en dergelijke opbouwen? Lijkt me een behoorlijke operatie om op poten te zetten qua opbouwen. Maar ach, wat je tot nu toe al opgebouwd hebt dan moet dit ook zeker gaan lukken. Ziet er goed uit!
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 13 feb 2017 07:40
door Michiel
Beste Stanley, dit is inderdaad een stevig project. Maar dat was ook de bedoeling: een baan waar ik de komende 20+ jaar mee zoet ben. Rustig opbouwen zonder haast. Het zijn centraal 5 bakken, en daarnaast nog 2 helixblokken die ik kan gaan aankleden. Ik hoef me voorlopig nog niet te vervelen.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 13 feb 2017 12:52
door Stanley
Van zulke projecten loop ik warm
Dat maakt de hobby boeiend. Succes en ik zal dit draadje toevoegen aan mijn favorieten
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 13 feb 2017 17:23
door marco
Ziet er zeer goed uit michiel netjes!!
En een schaduwstation wat zeer goed bereikbaar is.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 13 feb 2017 18:28
door Jos
Verbazend hoe netjes jij werkt! Complimenten hoor.
Groetjes,
Jos