Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het dienstregeling werk waar ik mee bezig was staat nu even op een laag pitje. Het maken van de materieel omlopen blijkt erg complex bij de treindiensten die 24/7 door moeten. Het maken van die dingen begon me slapeloze nachten te bezorgen omdat ik m'n hersenen niet meer tot stilstand kreeg, dus dan word het tijd even afstand te nemen en wat anders te gaan doen.

Dat gaat niet van harte maar ik ben de laatste dagen eerst maar met de dubbeldek treinstellen verder gegaan die in mijn post van 31-8 al te zien waren. Ik heb de bakken afgebouwd en ben ze nu in de grondverf aan het zetten:
Afbeelding

De wanden ervoor heb ik dinsdag ook getekend:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog even wat het word:
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 17:07, 3 keer totaal gewijzigd.

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Vandaag lekker door gewerkt en nu heb ik alle bakken af. In de vitrinekast heb ik dan een 4tje en een 2tje aan elkaar en ik heb 2 kopbakken of een heel 2tje over voor toekomstige diorama's.
Afbeelding

Afbeelding
De 2 kopbakken met afwijkend front komen tegen elkaar aan te staan waarbij het dus een geopende doorloopkop uitbeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Nu maar eens bedenken wat ik nu wil gaan doen, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 19 jun 2020 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Vandaag heb ik het grootste deel van mijn WAE net uitbreiding kunnen afronden. Ik heb 26 september al uitgebreid verteld waar ik mee bezig was maar om het zichtbaar te maken heb ik een speciale versie gemaakt van de WAE lijnenkaart. Alle hierop lichtblauw gekleurde lijnen zijn lijnen die ik de afgelopen maand onderhanden heb genomen en deels of volledig gewijzigd heb o die geheel nieuw zijn.
Afbeelding

Nu dit af is ga ik me concentreren op de stedelijke OV invulling van Delbrück en Greuping en op de bouw van materieel en diorama's en me voor bereiden op m'n demo op eurospoor.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 15:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Na een weekend beurs ben ik nog niet echt aan alles uitpakken toe gekomen maar ben ik wel uitgebreid aan het hobbyen geweest tussen diverse huishoudelijke werkzaamheden door.

Vanmorgen eerst het sporenplan van Ohstein Hbf verder aangepast waar ik gister morgen tijdens het ontbijt vast mee begonnen was.

Daarna ben ik maar eens begonnen met iets waar ik aan de ene kant tegen op zag en aan de andere kant ook wel zin in had. Ik ben een aantal bovenleidingsmasten gaan maken voor WAE diorama's en heb daarbij heb ik gekozen voor het enkelspoorse Belgische standaard type. Ik heb er 11 gemaakt en hiervan zijn er 9 direct voor 3 diorama's bestemd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op Eurospoor heb ik nog een lading vrachtwagens gemaakt maar de meeste zijn nog niet af en foto's ervan heb ik ook nog niet, dat volgt later.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Vanavond weer eens 2,5uur zitten solderen om 5 enkelsporige bovenleidingsmasten voor enkele rijdraad, 2 dubbelspoor voor enkele rijdraad en 4 dubbelspoor voor ketting ophanging te maken en nog een sectie bovenleiding van 32cm.
Afbeelding

Als het morgen droog is hoop ik alle masten nog te kunnen spuiten.

Hmm fijn, ik zie net dat ik bij de 4 grote masten de oogjes voor de hangdraden vergeten ben, vergelijk maar met de vorige post. Nah dat ga ik nu dan toch gelijk nog even doen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 15:32, 2 keer totaal gewijzigd.

FidOo

Bericht door FidOo »

Je masten zien er heel netjes uit michiel!! Echt mooi werk, beetje balen dat je dan zoiets kleins vergeet maar goed het is geen ramp.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Dankje Joost, ik heb gister avond ook gelijk die kleine oogjes er nog opgemaakt en dat was 15min werk. Het vervelendste was dat ik net alles schoon had en daarna dus opnieuw kon beginnen want dat soldeervet is echt troep.

Ze staan nu buiten met een eerste laag verf er op. Voorlopig heb ik weer voor een aantal huidige en toekomstige diorama's masten en ik wil deze zeker meer gaan gebruiken op ale diorama's van m'n WAE net want die Belgische dingen hebben gewoon karakter.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Hier een paar foto's van de inmiddels zwarte masten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het spreekt voor zich wat mij betreft dat de masten na plaatsing op diorama's nog wel gedrybrusht worden want dit is veel te strak natuurlijk.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 15:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Adriaan

Bericht door Adriaan »

Heel mooi wat je maakt.
Ik kijk er met plezier naar.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Dankje Adriaan :) .

De manier waarop ik de onderstellen van mijn treinen bouw is vrij simpel en leent zich nou niet echt voor het namaken van locs met spaak wielen en drijfstangen. Dit is een beperking waar ik vooral bij rangeerlocs vaak tegen aan loop. Ik heb er nog steeds geen pas klare oplossing voor maar heb nu wel de stap gezet toch eens locs te gaan maken met buiten liggend frame waardoor de spaakwielen nauwelijks zichtbaar zijn.

In dit geval gaat het om hippeltjes maar die drijfstangen moeten er toch wel op. Ik heb deze nu gemaakt van 0,8mm koper waarbij ik de drijstang en de koppelstukken naar de 1e en 3e as uit 1 stuk heb gebogen en het middelste koppel stuk er los aan het gelijmd.

Foto's heb ik nog niet maar die zullen vandaag of morgen wel volgen. Uit deze stap moet blijken of die drijfstangen overtuigend over gaan komen. Als dat zo is zou ik daarna kunnen gaan kijken of het ipv spaakwielen de gebruikelijke massief houten wielen/assen toepassen echt zo storend is als ik denk als de drijfstangen er wel acceptabel uit zien. Ik zou daarna ook nog kunnen kijken of spaak imitatie dmv potloodsteepjes werkt zoals ik dat ook bij ventilatie roosters en andere dingen doe.

Word vervolgd, groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister heb ik de motorhuif en cabine in 1 stuk uit het zelfde schuim gesneden als m'n vrachtwagens. Het laatste was gister het deels in de houtlijm zetten van die dingen. Vandaag ben ik daar mee verder gegaan en nu ben ik net thuis en ik ga zo de laatste wanden nog van 2 lagen houtlijm voorzien. Hiermee word het ook mogelijk het schuim met secondelijm te verlijmen omdat de houtlijm een tussen laag vormt.

Hier 2 foto's:
Afbeelding

Afbeelding
En ja de lampen zitten op andere plekken als bij de NS maarja dit moet in Duitsland rijden natuurlijk dus is A frontsein verplicht( al sinds 1957).

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 15:36, 3 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister heb ik de hele dag door gewerkt aan de hippels maar vannacht net na 2.00u heb ik het maar even voor gezien gehouden. Ik had gedacht ze gister wel af te krijgen maar dat ging niet, heb er gister zo'n 12uur ingestoken maar vandaag ben ik er nog 1,5uur mee bezig geweest.

Tijdens het fotograferen kwam ik er achter dat ik vergeten was de frontseinen te schilderen dus dat heb ik snel nog maar even gedaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen de andere kant wel met frontseinen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door de kleuren( vooral het geel), het materiaal en alle zooi die er op en aan zo'n ding zit was het erg bewerkelijk en tijdrovend om te maken. De eerste 2 komen op korte termijn op een diorama dat ik aan het verbouwen ben.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

De verbouwing van voormalig Bw Ohstein Hbf is klaar en de WAE treinen staan er nu op.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nu ik toch hippels zat heb staat er eentje hier op als buitendienst gestelde loc en eentje heb ik een dubbeldekstreinstel laten slepen.

De 2 E91 onderstellen die toch niet voor de hippels bruikbaar bleken ben ik nu tot Elocs aan het ombouwen. Deze gaan oa op de Duitse E32(Br132) lijken.
Afbeelding

Word vervolgt, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Een vervolg duurde even om de simpele reden dat ik me er niet toe kon zetten wat te posten.

Hier onder een foto verslag van het materieel dat ik tot nu toe onder handen heb gehad.
Afbeelding

2 locs, gebaseerd op de oude NMBS reeks 28.
Afbeelding

Afbeelding

2 postmotorwagens waarbij 1 in sloop toestand, deze staat inmiddels op een diorama dat ik aan het opknappen ben.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een hele lading rijtuigen in de oude en huidige WAE huisstijl geschilderd.
Afbeelding

De 3 slooprijtuigen in deze rij stonden op een diorama en zijn daar nu samen met de blauwe die ik van de zomer in Berlin heb gekocht op terug gekeerd. Deze hele rij rijtuigen op de blauwe na waren groen/bruin, de huisstijl vaan de Delbrücker Eisenbahn die sinds de grote veranderingen rond Delbrück niet meer in mijn wereld bestaat of bestaan heeft en dus moest er iets anders met dat materieel.
Afbeelding

Dit spul had ik ook nog en leent zich ook mooi als historisch WAE materieel zodat ik ook treinsamenstellingen uit het verleden van de WAE kan maken.
Afbeelding

Deze 5 locs zijn nu ook in WAE uitvoering en 3 zijn er terug gegaan naar het diorama waar ze vanaf kwamen.
Afbeelding

Afbeelding

Er volgen nu nog 7 rijtuigen waarvan ik er 6 zaterdag heb gekocht. Daarna volgt er nog iets aan dieselmaterieel en natuurlijk de 4,5 VT911's die ik al tijden in aanbouw heb.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister en vandaag ben ik bezig geweest 6 rijtuigen om te schilderen en om te bouwen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik nog een dieselloc nodig maar daarvoor moet ik eerst hout halen. het standaard hout, 18x18mm mdf blijkt bij de Gamma uit het asortiment te gaan. Ik kan gelukkig morgen nog een grote rest partij bij de vestigging in Elst. hiermee kan ik denk ik nog wel een jaar of 5 vooruit. Betekend wel dat ik moet zoeken naar een andere leverancier, bij andere bouwmarkten heb ik nog geen vierkante balkjes 18x18mm mdf gezien. Ander hout is geen alternatief ivm andere hardheid en aanwezigheid van nerven. Hard isolatie schuim is zoals mijn bouwwerkzaamheden hebben laten zien een mogelijk alternatief alleen ben ik daarmee dan weer van mensen afhankelijk die dat op maat gesneden aan kunnen leveren. Een andere optie is platen mdf van 18mm dik in stroken laten zagen mits dat geen afwijkingen van meer als 0,5mm kent.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Het diorama ND Holzhausen, een diorama uit begin 2008 dat ik aan het opknappen was heb ik van de nodige graffiti geprobeert te voorzien. De beste manier voor mij omdat te doen was foto's van graffiti's verkleint uitprinten en de randen in de kleur van de ondergrond waar het op moet komen schilderen:
Afbeelding
Daarna heb ik ze uitgeknipt, op hun plek geplakt en waar mogelijk met verf nog verder geprobeerd ze zo onzichtbaar mogelijk in te passen in de ondergrond. iets waar ik voor mijn gevoel niet echt in geslaagd ben, het blijven toch dingen die er op geplakt zijn.

Eerder had ik al het nodige materieel vervangen en/of omgeschilderd zie vorige post.

Gister en vandaag heb ik de rand steenrood geschilderd zodat het er wat verzorgder uit ziet en nu is hij klaar om terug de vitrinekast in te gaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Leuk Michiel! Doet me erg aan DU-Wedau/Entenfang denken. Lekker droef sfeertje alom.

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik kwam een beetje in de problemen met 2 diorama's tegelijk bouwen omdat ik de kleinste nergens kwijt kon waar deze goed toegankelijk was. Daarom vandaag even een draaitafel gefikst met als basis een goedkoop IKEA krukje en een IKEA pizza plank. Deze pizza plank is draaibaar en zit nu op z'n kop op de plek van de zitting van het krukje geschroeft. Het diorama zit je dat op de onderkant van de plank op de rubber antislip ring en het blijft daardoor mooi staan. Ik schat dat dit werkt tot zo'n 40x40cm grotere dingen worden denk ik te instabiel.
Afbeelding

Afbeelding
Het krukje is iets wat laag maar hoger ging even niet, misschien dat ik daar nog wat op verzin en wielen er onder zijn ook wel welkon eigenlijk, dus dit is een begin.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 17:50, 2 keer totaal gewijzigd.

shoven

Bericht door shoven »

neudalhausenstadbahn schreef:Ik schat dat dit werkt tot zo'n 40x40cm grotere dingen worden denk ik te instabiel.
Michiel, als je op dat bovenste kleine plankje weer een groter plankje vastzet met drie of vier schroeven kun je aardig wat aan denk ik hoor.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Die pizzaplank gebruik ik altijd om modellen te schilderen, ideaal ding :D

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Steven bedankt voor het meedenken, de zitting van het krukje nog liggen en die is ook rond dus misschien ik die er nog op schroef of ik koop gewoon nog zo'n pizza plank en schroef alleen de grote schijf er dan op.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 dec 2017 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

De afgelopen 2,5 week ben ik naast voorbereidingen voor de beurs in Rijswijk van afgelopen weekend vooral druk geweest met veel dienstregelings zaken. Het WAE net heb ik weer uitgebreid met het hele Oberbergischland en omgeving Wuppertal. Verder heb ik besloten een aantal treindiensten op 15kv lijnen ook door de WAE te laten rijden. Om niet al te veel soorten materieel te krijgen wil ik dat de beide genoemde netten met het zelfde materieel worden gereden en daarvoor is 2 spannings materieel nodig. Ik heb hiervoor bedacht dat de WAE 2 type Elocs heeft, de oudste op Br110 basis maar met wat NMBS Reeks23 en FS E424 invloeden en de jongste een 2 spannings variatie op de DBAG Br112.0/114
Afbeelding

Afbeelding
Deze locs gaan dan rijden met M5 rijtuigen en yl rijtuigen. beide families in 2e klas, 2e klas/BAR en 2e klas/stuurstand uitvoering. De yl rijtuigen zijn zoals ik ze reeds ook al met NPZ stellen heb gemaakt en de stuurstand krijgt afwijkend van wat ze bij de DB hadden de Karlsruhe kop.

Voor 2 andere diensten maak ik 2 en 3 delige dieseltreinstellen, beide op Silberling basis.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door deze veranderingen gaan 12 treinsamenstellingen mijn vitrinekast uit en hier komen 6 WAE samenstellingen voor terug. Inmiddels ben ik met een grote ombouw actie begonnen waarin al dit materieel wat verbouwd moet worden onder handen word genomen en de M5 rijtuigen niet gebouwd worden. Die nieuwbouw is niet op MDF basis maar op basis van 18 x 12mm vurenhout en XPS platen volgens de in Augustus en September beproefde methode.
Afbeelding
De toekomstige yl rijtuigen in grondverf, de rijtuigen worden deels nog rood geschilderd maar zijn verder al klaar voor bestikkeren op Rail2015

Afbeelding
De M5´s

De stand van zaken van nu ongeveer:
Afbeelding

Afbeelding
Net geen materiaal genoeg meer voor de draaistellen te maken maar hiervoor had ik al wat gekocht maar dat heb ik op het werk laten liggen.

Afbeelding

Hieronder nog wat foto´s van het in Rijswijk afgemaakte materieel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 18:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Vrijdag middag en gister heb ik hard door gewerkt, ik ben nu zover dat alles bestikkerd kan worden en heb op een enkele kopwand na alle wanden voor het nieuwe materieel getekend:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik eerst de locs ga bestikkeren en daarna op proef wat M5 rijtuigen. Bij die rijtuigen denk ik er nog over om een gedeelte met totaal reclame te doen. Leuk maar wel veel extra werk en ik moet eerst zeker weten de deze tekeningen goed passen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 20 jun 2020 19:02, 3 keer totaal gewijzigd.

BenQ

Bericht door BenQ »

Michiel,
een nieuw type schaduwstation, radiatorstation. :o

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Ad_M

Bericht door Ad_M »

BenQ schreef:Michiel,
een nieuw type schaduwstation, radiatorstation. :o
:lol: :lol: :P

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie