Module station Paul_DMV
Re: Module station Paul_DMV
Ik snap je motivatie absoluut, bedoel wij lopen hier ook tegenaan met de club. zoveel leden zoveel treinen.
Nu rijden wij digitaal dus dat analoge verhaal gaat voor ons niet op.
Ook is de vergelijking tussen analoog en digitaal terrecht. Een digitale 6400 of analoge 6400 mogen eigenlijk niets van elkaar verschillen, en ik ben van mening dat dit hoofdzakelijk geen probleem zal zijn.
Het gaat fout als je de 6400 gaat vergelijken met bv een 30 jaar oude motorpost.. die zijn totaal verschillend. En natuurlijk kun je het 1 en ander fijntunen zodat het prima rijdt. Maar hetzelfde rijden zullen ze nooit.
Dus je gaat je baan instellen op die mooi rijdende 6400, stelt je blokken daar op qua remposities en vertragingen en dergelijke. Vervolgens komt die oude motorpost er aan. Die gaat zich toch nooit hetzelfde gedragen. Dus grote kans dat je 6400 bv aan het eind stopt en de motorpost halverwege een perron (is misschien wat overdreven maar t gaat om het punt)
Nu ga je de loks ijken, dus koploper weet nu dat die motorpost sneller stilstaat/langzamer rijdt om maar wat te noemen. Dus koploper gaat die motorpost later laten remmen zodat deze toch op het eind van het perron komt te staan. Dat is het verschil.
Ik heb de laatste opendag het hele weekend een Piko G1206 laten rijden (ik dacht geijkt, bleek van niet) behalve wat abrupt remmen stopte hij overal prima. Ging helemaal goed.
Vervolgens knal ik er een Trix BR03 op. ook ongeijkt... 1 groot drama. Hij rijdt prima als je hem handmatig aanstuurt, maar dat wil niks zeggen over hoe hij zich op zo'n baan verhoudt.
Nu rijden wij digitaal dus dat analoge verhaal gaat voor ons niet op.
Ook is de vergelijking tussen analoog en digitaal terrecht. Een digitale 6400 of analoge 6400 mogen eigenlijk niets van elkaar verschillen, en ik ben van mening dat dit hoofdzakelijk geen probleem zal zijn.
Het gaat fout als je de 6400 gaat vergelijken met bv een 30 jaar oude motorpost.. die zijn totaal verschillend. En natuurlijk kun je het 1 en ander fijntunen zodat het prima rijdt. Maar hetzelfde rijden zullen ze nooit.
Dus je gaat je baan instellen op die mooi rijdende 6400, stelt je blokken daar op qua remposities en vertragingen en dergelijke. Vervolgens komt die oude motorpost er aan. Die gaat zich toch nooit hetzelfde gedragen. Dus grote kans dat je 6400 bv aan het eind stopt en de motorpost halverwege een perron (is misschien wat overdreven maar t gaat om het punt)
Nu ga je de loks ijken, dus koploper weet nu dat die motorpost sneller stilstaat/langzamer rijdt om maar wat te noemen. Dus koploper gaat die motorpost later laten remmen zodat deze toch op het eind van het perron komt te staan. Dat is het verschil.
Ik heb de laatste opendag het hele weekend een Piko G1206 laten rijden (ik dacht geijkt, bleek van niet) behalve wat abrupt remmen stopte hij overal prima. Ging helemaal goed.
Vervolgens knal ik er een Trix BR03 op. ook ongeijkt... 1 groot drama. Hij rijdt prima als je hem handmatig aanstuurt, maar dat wil niks zeggen over hoe hij zich op zo'n baan verhoudt.
Re: Module station Paul_DMV
Joost, nu begrijp ik je verhaal al iets meer,
wij hebben dinamo, want anders zouden wij geen analoog kunnen hebben, maar daarbij komt dat ons blok ook anders is ingedeeld. wij hebben volledig gedetecteerde blokken (geen ongedetecteerd stuk) waarbij de blokken in 4'en zijn gedeeld. Het laatste gedeelte ( net even langer dan een treinstel), is het punt waar de lok ook echt stil gaat staan. Voor laatste detectie stuk is het locje al naar minimale snelheid geremd, en daar voor al naar gem. bij een stop. Dit is voor de computer iets meer terug koppeling dan een inrij detectie en uitrij detectie met tussenliggende ongedetecteerd sectie. In het begin zal hij snel remmen, maar lerend remmen zal er voor zorgen dat het steeds vloeiender gaat.
Voor iedere lok moet je natuurlijk wel de minimale gemiddelde en maximale snelheid goed handmatig invoeren. Maar veel loks lijken op elkaar dus dan kun je bij een nieuwe invoer lok even een kopie maken van de eigenschappen van een andere. Zo lijkt een 6400 en minitrix 1800 redelijk op elkaar, de 1800 rijdt dan iets sneller, maar dat doet hij in het echt ook. Een minitrix 1200 loopt weer bijna gelijk aan een koploper, etc. maar dat is wat ik uit ervaring met rijden met van meekeren heb geleerd.
Wat mij betreft 'werkt' de baan wel zonder ijken, en is ijken bedoeld om met schaalsnelheid te rijden, zodat de lok ook echt met 40 over de wisselstraat kruist en niet met 140 door een bocht of station dendert, maar zich netjes aan de toegestane snelheid zal houden. Zonder automatisch ijken moet de lok op tijd kunnen stoppen met goede handmatige instelling. Als je echter zeer lange optrek en remvertragingen wilt, dan zul je inderdaad een goede motorcurve in je programma moeten hebben om het gewenste resultaat te krijgen.
wij hebben dinamo, want anders zouden wij geen analoog kunnen hebben, maar daarbij komt dat ons blok ook anders is ingedeeld. wij hebben volledig gedetecteerde blokken (geen ongedetecteerd stuk) waarbij de blokken in 4'en zijn gedeeld. Het laatste gedeelte ( net even langer dan een treinstel), is het punt waar de lok ook echt stil gaat staan. Voor laatste detectie stuk is het locje al naar minimale snelheid geremd, en daar voor al naar gem. bij een stop. Dit is voor de computer iets meer terug koppeling dan een inrij detectie en uitrij detectie met tussenliggende ongedetecteerd sectie. In het begin zal hij snel remmen, maar lerend remmen zal er voor zorgen dat het steeds vloeiender gaat.
Voor iedere lok moet je natuurlijk wel de minimale gemiddelde en maximale snelheid goed handmatig invoeren. Maar veel loks lijken op elkaar dus dan kun je bij een nieuwe invoer lok even een kopie maken van de eigenschappen van een andere. Zo lijkt een 6400 en minitrix 1800 redelijk op elkaar, de 1800 rijdt dan iets sneller, maar dat doet hij in het echt ook. Een minitrix 1200 loopt weer bijna gelijk aan een koploper, etc. maar dat is wat ik uit ervaring met rijden met van meekeren heb geleerd.
Wat mij betreft 'werkt' de baan wel zonder ijken, en is ijken bedoeld om met schaalsnelheid te rijden, zodat de lok ook echt met 40 over de wisselstraat kruist en niet met 140 door een bocht of station dendert, maar zich netjes aan de toegestane snelheid zal houden. Zonder automatisch ijken moet de lok op tijd kunnen stoppen met goede handmatige instelling. Als je echter zeer lange optrek en remvertragingen wilt, dan zul je inderdaad een goede motorcurve in je programma moeten hebben om het gewenste resultaat te krijgen.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Module station Paul_DMV
Mannen, Je ziet weer, zoveel mensen, zoveel meningen.
Paul, Ik snap je helemaal. Ik val je ook niet aan hoor. Maarr...
Je kan er zoveel meer uithalen (met koploper of Itrain of Traincontroller of Windigipet of...). Mijn mening (en ervaring, ik rij toch al heel wat jaartjes met KL) is dat als je ijkt het achteraf veel minder werk is dan handmatig aanpassen. Daar zijn juist die programma's nou juist voor.
Ik snap dat je ook gewoon treinen op baan wilt zetten en dat is inderdaad juist handig.
Ik heb ook in het verleden de ijkgegevens van treinen gekopieerd. Een nieuwe mintrix loc met dezelfde motor en decoder zullen allemaal een vergelijkbaar gedrag hebben. Dat is nog altijd beter dan geen gegevens invoeren. Dan is het een kwestie van de loc kopiëren in KL, naam/CV aanpassen en gaan.
Wat je ook kan doen op beurzen bijvoorbeeld, maar ook op de club is een apart ijkbaantje maken die op een aparte computer is aangesloten. Op die baan ijk je de treinen. Daarna kan je handmatig de gegevens overzetten in KL van de modulebaan. Op deze manier hoef je de baan niet stil te zetten.
Een ding ben ik het echt niet met jullie eens: Bij rijden met Dinamo is er wel degelijk een verschil tussen digitaal en analoog rijden. Bijvoorbeeld bij Miniworld of op de clubbaan van Baroniespoor (die hebben ook de baan baan omgebouwd naar Dinamo, aangestuurd door KL) zie je welke treinen digitaal of analoog zijn. Het rijgedrag is digitaal een stuk mooier. Maar dat is juist mooi, je kan het zelf testen op de baan! (wel eerst ijken )
En mbt die haperende digitale loc: is inderdaad gevoeliger. Gelukkig zijn daar ook oplossingen voor, bufferschakeling of.. daar is ie weer: ATF. Ik nog een liter minus 10 druppels staan, dus als je dat wilt testen, breng ik het wel een keertje langs bij de club.
Greetz, Jerome
Paul, Ik snap je helemaal. Ik val je ook niet aan hoor. Maarr...
Je kan er zoveel meer uithalen (met koploper of Itrain of Traincontroller of Windigipet of...). Mijn mening (en ervaring, ik rij toch al heel wat jaartjes met KL) is dat als je ijkt het achteraf veel minder werk is dan handmatig aanpassen. Daar zijn juist die programma's nou juist voor.
Ik snap dat je ook gewoon treinen op baan wilt zetten en dat is inderdaad juist handig.
Ik heb ook in het verleden de ijkgegevens van treinen gekopieerd. Een nieuwe mintrix loc met dezelfde motor en decoder zullen allemaal een vergelijkbaar gedrag hebben. Dat is nog altijd beter dan geen gegevens invoeren. Dan is het een kwestie van de loc kopiëren in KL, naam/CV aanpassen en gaan.
Wat je ook kan doen op beurzen bijvoorbeeld, maar ook op de club is een apart ijkbaantje maken die op een aparte computer is aangesloten. Op die baan ijk je de treinen. Daarna kan je handmatig de gegevens overzetten in KL van de modulebaan. Op deze manier hoef je de baan niet stil te zetten.
Een ding ben ik het echt niet met jullie eens: Bij rijden met Dinamo is er wel degelijk een verschil tussen digitaal en analoog rijden. Bijvoorbeeld bij Miniworld of op de clubbaan van Baroniespoor (die hebben ook de baan baan omgebouwd naar Dinamo, aangestuurd door KL) zie je welke treinen digitaal of analoog zijn. Het rijgedrag is digitaal een stuk mooier. Maar dat is juist mooi, je kan het zelf testen op de baan! (wel eerst ijken )
En mbt die haperende digitale loc: is inderdaad gevoeliger. Gelukkig zijn daar ook oplossingen voor, bufferschakeling of.. daar is ie weer: ATF. Ik nog een liter minus 10 druppels staan, dus als je dat wilt testen, breng ik het wel een keertje langs bij de club.
Greetz, Jerome
Re: Module station Paul_DMV
En een digitale lok die na een storing vanaf '0' begint? Dan moet daar haast een Lenz-decoder inzitten. Maar als je de optrek- en remvertraging uit zet (dus niks geen moeilijke motorcurve ofzo), en die zet je uit want je rijdt met Koploper, dan is er toch niks aan de hand? Dat optrekken en remmen gaat Koploper voor je doen, en na een rondje of 5 weet ie wel waar ie de remming moet inzetten. Ik ben het met Jeronimo eens dat je er écht veel meer uit kunt halen. En jullie baan met die mooie wisselstraat verdient dat absoluut!
J.
J.
Re: Module station Paul_DMV
mijn god, wat een onzinnige discussie,
volgens mij vergeten jullie 1 ding.... we zijn net begonnen met testen vorige week... twee weken geleden reed er nog geen trein een rondje,
er is helemaal geen ijk-blok momenteel, dus met de hand op gevoel de stappen bepalen is waar we het even mee moeten doen. wie heeft het over niets invoeren?
dat er meer uit de halen valt lijkt me vrij evident als je net begonnen bent...
volgens mij vergeten jullie 1 ding.... we zijn net begonnen met testen vorige week... twee weken geleden reed er nog geen trein een rondje,
er is helemaal geen ijk-blok momenteel, dus met de hand op gevoel de stappen bepalen is waar we het even mee moeten doen. wie heeft het over niets invoeren?
dat er meer uit de halen valt lijkt me vrij evident als je net begonnen bent...
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Module station Paul_DMV
We lijken inderdaad enigzins uit het oog te verliezen waar DMV nu staat in het proces en wat Paul met ons deelt.
Ergo: ik ben benieuwd naar de verdere testfilmpjes en daarin zullen we vanzelf zien hoe de treintjes optrekken/afremmen/uitlijnen en bewegen. Ik zit er in elk geval klaar voor.
Even totaal andere vraag, ik las dat jullie in de keerlus nu enkele 'problemen/fouten' hebben opgelost nu DINAMO aangesloten is en het analoge systeem verdwenen is. Begrijp ik het nu verkeerd of is jullie analoge systeem nu toch geheel verwijderd? Want ik dacht dat jullie dat naast elkaar hadden gemonteerd zeg maar...
Groetjes,
Hoontje
Ergo: ik ben benieuwd naar de verdere testfilmpjes en daarin zullen we vanzelf zien hoe de treintjes optrekken/afremmen/uitlijnen en bewegen. Ik zit er in elk geval klaar voor.
Even totaal andere vraag, ik las dat jullie in de keerlus nu enkele 'problemen/fouten' hebben opgelost nu DINAMO aangesloten is en het analoge systeem verdwenen is. Begrijp ik het nu verkeerd of is jullie analoge systeem nu toch geheel verwijderd? Want ik dacht dat jullie dat naast elkaar hadden gemonteerd zeg maar...
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Module station Paul_DMV
Er waren inderdaad wat probleempjes die we met het analoge van meekeren systeem niet zo snel konden uitvinden wat nu de oorzaak was.
Als je dinamo met koploper aansluit zie je meteen als er een draadje niet goed zit. Voor van Meekeren maakt het niet zo veel uit waar de massa draad vandaan komt, maar met dinamo gaat dat dus echt mis. Ieder blok is gescheiden ook de massa. Daarbij zaten een aantal detectie draadjes met twee blokken door elkaar en een aantal detecties waren niet onderbroken in de rails, dan rijdt het wel met van meekeren, maar qua dichtmelding en stoppen gaat er dan geregeld iets mis, wat onverklaarbaar overkomt.
Gelukkig heb je met koploper je detectie puntjes in het scherm en test mode, en krijg je dan meteen in de gaten als het niet goed zit aangesloten en zie je beter wat en waar er iets mis is. (bv als je een wissel omzet en een lijntje wordt blauw (bezet) dan zie je dat het mis gaat, bij analoog is het veel lastiger te herleiden wat nu de oorzaak is van een storing.
Maar analoog kan nog steeds hoor! alle blokken zitten per 4 op een db25 stekker en het is een kwestie van stekkers omwisselen en we rijden weer analoog. Als het in Dinamo nu is opgelost, dan is het automatisch in analoog systeem nu ook beter want die stekkers zijn standaard ingedeeld en uitwisselbaar.
Als je dinamo met koploper aansluit zie je meteen als er een draadje niet goed zit. Voor van Meekeren maakt het niet zo veel uit waar de massa draad vandaan komt, maar met dinamo gaat dat dus echt mis. Ieder blok is gescheiden ook de massa. Daarbij zaten een aantal detectie draadjes met twee blokken door elkaar en een aantal detecties waren niet onderbroken in de rails, dan rijdt het wel met van meekeren, maar qua dichtmelding en stoppen gaat er dan geregeld iets mis, wat onverklaarbaar overkomt.
Gelukkig heb je met koploper je detectie puntjes in het scherm en test mode, en krijg je dan meteen in de gaten als het niet goed zit aangesloten en zie je beter wat en waar er iets mis is. (bv als je een wissel omzet en een lijntje wordt blauw (bezet) dan zie je dat het mis gaat, bij analoog is het veel lastiger te herleiden wat nu de oorzaak is van een storing.
Maar analoog kan nog steeds hoor! alle blokken zitten per 4 op een db25 stekker en het is een kwestie van stekkers omwisselen en we rijden weer analoog. Als het in Dinamo nu is opgelost, dan is het automatisch in analoog systeem nu ook beter want die stekkers zijn standaard ingedeeld en uitwisselbaar.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Module station Paul_DMV
Paul_DMV schreef:mijn god, wat een onzinnige discussie,
Dat valt toch best mee? Just trying to help..
Greetz, Jerome.
Re: Module station Paul_DMV
Nou, anders ik wel. Kom maar op met die filmpjes van de ontwikkelingen. Ik blijf deze baan ontzettend gaaf vinden, en als ik al die ontwikkelingen lees kan ik niet wachten op Eurospoor 2015 (staan jullie toch wel weer?)Hoontje schreef:Ergo: ik ben benieuwd naar de verdere testfilmpjes en daarin zullen we vanzelf zien hoe de treintjes optrekken/afremmen/uitlijnen en bewegen. Ik zit er in elk geval klaar voor.
grt,
Thijs
Am Waldrand
Thijs
Am Waldrand
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Module station Paul_DMV
Thanks Paul, helder. Succes verder en wat Thijs zegt, hopelijk tot kijk op Eurospoor.
Groetjes,
Hoontje
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Module station Paul_DMV
We hebben ons weer aangemeld voor eurospoor. Of je uitgenodigd wordt is altijd een verassing, meestal willen ze niet elk jaar dezelfde baan of liever een andere opstelling. Dat laatste gaat dit jaar niet echt lukken omdat we nog niet alles digitaal voorbereid hebben. Wel hebben we aangegeven dat we dit jaar voor het eerst met koploper en dinamo zullen rijden, dus hopelijk is dat rede genoeg om geselecteerd te worden. Ik heb er al zin in in elk geval.
Helaas geen filmpje maar vanavond heb ik de blokken van de binnen baan van de keerlus aan de praat gekregen, op een enkel dood stukje na. Hopelijk volgende week weer een filmpje.
Helaas geen filmpje maar vanavond heb ik de blokken van de binnen baan van de keerlus aan de praat gekregen, op een enkel dood stukje na. Hopelijk volgende week weer een filmpje.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Module station Paul_DMV
Hallo allemaal,
hier weer een update van de testen met koploper en dinamo op onze baan.
Vandaag ben ik bezig geweest met variabele routes (beperkingen) voor de personen treinen langs het perron. Het is namelijk niet zo fraai als een personentrein over het inhaal spoor rijdt en niet langs een perron stopt bij passeren van het station. De perrons nr3 nr 5 en nr 7 hebben, uitgezonderd van nr5 een perron A en B. Dan is het ook niet zo fraai als een trein op A is gestopt en dan nog een keer stopt op B.
Bij spoor 7 zal hij rijdend over A (eerste mogelijkheid) eerst doorrijden naar spoor B en dan stoppen. Komt er nog een trein via 7 binnen stopt hij op A. Die trein op A rijdt dan pas weg als ook B vrij is en stopt dan niet nog eens. Komt hij over het inhaal spoor 8a binnen dan mag hij niet naar 8b maar moet hij nog langs het perron naar 7b,.etc...
Zo iets gelijks geldt ook voor de voorste perrons 3 en 5, maar dan omgekeerd. Op 3 (dichtsbij het stations gebouw) stopt hij eerst op het eerste perron (A) en rijdt dan verder het station uit zonder te stoppen. Een volgende trein kan de stilstaande trein inhalen naar spoor 3b via 4a. Bij spoor 5 is er geen opvolgend perron, dus wacht hij daar totdat de weg het station uit volledig vrij is. Ik moet nog wel even de kans op rijden naar 7 tov 8 verhogen, goederen mogen toch niet naar 7 dus dat maakt niet uit. Nu rijdt hij soms nog naar 8a terwijl 7b al bezet is en 7a nog vrij, dan kan hij beter eerst naar 7a rijden, tot dat 7a niet meer vrij is. (gaat dalijk in 8.6 nog mooier dan kan je de kans per treintype aanpassen zodat de stoptreintjes op een ander perron binnen komen als de intercity's)
Goederen treinen mogen niet langs het perron maar moeten over inhaal spoor 4 of 8.
(let niet op niet vloeiend remmende en optrekkende treinen, dit komt later, nu even geen prio)
https://youtu.be/fdhBIfDdiMs?t=22s
Nu lijkt het iets meer op een echt station met realistische treinbewegingen ipv een estafette race.
En met de dubbele kruiswissel zie je dan ook dit wel eens gebeuren :):) supergaaf!!
https://www.youtube.com/watch?v=fC3YJ0liHR4
Volgende actie is om variabele routes te maken voor treinen die langer zijn dan het perron A of B en beide moeten gebuiken (dus niet via de kruiswissel binnenkomen, want dan staat de helft van de trein niet aan het perron)
Ook moet ik nog de variabele routes gaan maken voor als een trein in tegengestelde richting binnen komt over de hoofdbaan overloopwissels. (die staan nu nog even buitendienst voor het gemak).
hier weer een update van de testen met koploper en dinamo op onze baan.
Vandaag ben ik bezig geweest met variabele routes (beperkingen) voor de personen treinen langs het perron. Het is namelijk niet zo fraai als een personentrein over het inhaal spoor rijdt en niet langs een perron stopt bij passeren van het station. De perrons nr3 nr 5 en nr 7 hebben, uitgezonderd van nr5 een perron A en B. Dan is het ook niet zo fraai als een trein op A is gestopt en dan nog een keer stopt op B.
Bij spoor 7 zal hij rijdend over A (eerste mogelijkheid) eerst doorrijden naar spoor B en dan stoppen. Komt er nog een trein via 7 binnen stopt hij op A. Die trein op A rijdt dan pas weg als ook B vrij is en stopt dan niet nog eens. Komt hij over het inhaal spoor 8a binnen dan mag hij niet naar 8b maar moet hij nog langs het perron naar 7b,.etc...
Zo iets gelijks geldt ook voor de voorste perrons 3 en 5, maar dan omgekeerd. Op 3 (dichtsbij het stations gebouw) stopt hij eerst op het eerste perron (A) en rijdt dan verder het station uit zonder te stoppen. Een volgende trein kan de stilstaande trein inhalen naar spoor 3b via 4a. Bij spoor 5 is er geen opvolgend perron, dus wacht hij daar totdat de weg het station uit volledig vrij is. Ik moet nog wel even de kans op rijden naar 7 tov 8 verhogen, goederen mogen toch niet naar 7 dus dat maakt niet uit. Nu rijdt hij soms nog naar 8a terwijl 7b al bezet is en 7a nog vrij, dan kan hij beter eerst naar 7a rijden, tot dat 7a niet meer vrij is. (gaat dalijk in 8.6 nog mooier dan kan je de kans per treintype aanpassen zodat de stoptreintjes op een ander perron binnen komen als de intercity's)
Goederen treinen mogen niet langs het perron maar moeten over inhaal spoor 4 of 8.
(let niet op niet vloeiend remmende en optrekkende treinen, dit komt later, nu even geen prio)
https://youtu.be/fdhBIfDdiMs?t=22s
Nu lijkt het iets meer op een echt station met realistische treinbewegingen ipv een estafette race.
En met de dubbele kruiswissel zie je dan ook dit wel eens gebeuren :):) supergaaf!!
https://www.youtube.com/watch?v=fC3YJ0liHR4
Volgende actie is om variabele routes te maken voor treinen die langer zijn dan het perron A of B en beide moeten gebuiken (dus niet via de kruiswissel binnenkomen, want dan staat de helft van de trein niet aan het perron)
Ook moet ik nog de variabele routes gaan maken voor als een trein in tegengestelde richting binnen komt over de hoofdbaan overloopwissels. (die staan nu nog even buitendienst voor het gemak).
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Module station Paul_DMV
echt super gaaf om te zien, ik ( wij ) zijn ook op Eurospoor met Horsely Fields en ik kijk er naar uit om jullie baan live te zien. Dat leren en remmen zou ik me even niet druk om maken, laat die baan maar eens een paar uur draaien. inzake je laatste gedachte, ik neem aan dat je langs het perron 2 blokken hebt gemaakt. een voor de wissel en een na de wissel. geef de juiste blok lengte in en een stop verbod voor te lange treinen, dan hoef je niet met variabele trein routes te werken.
gr.
M.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Module station Paul_DMV
Hi maurits. Het klopt wat je zegt. We hebben inderdaad een blok voor perron a en een blok voor perron b. Het hele station is in twee op volgende blokken. Ook het goederen emplacement.
Een stop verbod voor te lange treinen is net even te weinig info voor de computer. Dit zal niet opgaan voor twee richtingen. Daarnaast moet er een variabele route in zodat hij niet kruist op het wissel. Anders staat de ene helft wel stil langs het perron en het andere deel van de trein staat op het inhaal spoor. Dus van 4a mag hij niet naar 5b of 3b. En hij mag sowieso niet naar 8a anders mist hij perron 7. Dus hij mag niet naar inhaalspoor 8a en niet naar 4a en niet naar 4b. Het stoperbod moet richtings afhankelijk zijn alleen voor dit treintype intercity xl.
Zo zie je maar weer. Als je er even goed over na denkt dan kom je er uiteindelijk wel uit, wat je koploper moet vertellen.
Een stop verbod voor te lange treinen is net even te weinig info voor de computer. Dit zal niet opgaan voor twee richtingen. Daarnaast moet er een variabele route in zodat hij niet kruist op het wissel. Anders staat de ene helft wel stil langs het perron en het andere deel van de trein staat op het inhaal spoor. Dus van 4a mag hij niet naar 5b of 3b. En hij mag sowieso niet naar 8a anders mist hij perron 7. Dus hij mag niet naar inhaalspoor 8a en niet naar 4a en niet naar 4b. Het stoperbod moet richtings afhankelijk zijn alleen voor dit treintype intercity xl.
Zo zie je maar weer. Als je er even goed over na denkt dan kom je er uiteindelijk wel uit, wat je koploper moet vertellen.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Module station Paul_DMV
Wat mij betreft hét credo van Koploper! M.a.w., het zou fijn zijn als je iets selecteert en dat Koploper zou zeggen 'niet mogelijk, want......'.Als je er even goed over na denkt dan kom je er uiteindelijk wel uit, wat je koploper moet vertellen
Veel succes ermee!
J.
Re: Module station Paul_DMV
whehe, het credo voor veel zaken
Paul, ik snap wat je bedoelt, ik had ook een soort gelijk iets op HBF. uiteraard is een variabele route een mogelijkheid en gezien bovenstaande komt het helemaal goed
Paul, ik snap wat je bedoelt, ik had ook een soort gelijk iets op HBF. uiteraard is een variabele route een mogelijkheid en gezien bovenstaande komt het helemaal goed
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Module station Paul_DMV
BAM!! weer een filmpje.
nu eens getest met treinen langer dan een blok. (onze blokken zijn ongeveer 130-150 cm in het station voor perron a /b. De intercity XL (zo noem ik dit trein type) is langer dan een blok. 1m85 om precies te zijn. Op spoor 5, wat een volledig spoor A heeft maar niet een volledig spoor B, rijdt de intercity XL perron A voorbij en stopt vroeg in het volgende blok om daar net aan het eind van het perron te stoppen. Treinen langer als 1m85 rijden door tot het eind van het blok (goederentrein XL). De kortere treinen stoppen altijd op spoor A en zullen niet nog eens op spoor B stoppen. Super geregeld zo, dacht dat dit niet mogelijk was, maar het blijkt weer, niks is onmogelijk! (zie einde filmpje)
De intercity XL mag ook stoppen op spoor 3, hij rijdt dan door tot aan het eind. De hondekopjes die op spoor 3b stoppen zullen eerder stoppen zodat de passagiers niet te ver door hoeven lopen. (in het filmpje zie je dat op spoor 7 dit nog niet is ingesteld en stopt ook het korte treintje aan het eind van het perron)
De goederentrein XL, in het filmpje 2m30, mag door het midden spoor en langs 1 perron spoor als alternatief, deze mag natuurlijk niet al op spoor a stoppen maar moet doorrijden tot hij volledig in het station staat. Mocht de baan vrij zijn, zal hij zonder stoppen in het station verder rijden.
Verder heb ik voor de trekduwtreintjes nog heel wat moeten puzzelen zodat deze niet in het station gaan rond pendelen van spoor 3a naar 4b en dan weer naar 4a en dan naar 3b etc. dat ziet er een beetje vreemd uit. De bedoeling is dat de trein pas een perron verlaat hij ook volledig het station kan verlaten zonder stoppen, maar hier moet ik nog even iets meer tijd aanbesteden. Bij twee trek duwtreinen zie je dat het al meer een rommeltje wordt. Hoe meer variatie in trein types hoe beter het loopt. Anders staan ze te veel op elkaar te wachten. Het is net een echt team, hoe gevarieerder de individuen hoe beter het werkt.
In elk geval, rijden met een trein langer dan een blok, gaat prima! De intercity heeft geen sluitwagen, de goederentrein wel (wil nog wel eens een wagon los raken).
https://www.youtube.com/watch?v=XaHOBGf9A-c
nu eens getest met treinen langer dan een blok. (onze blokken zijn ongeveer 130-150 cm in het station voor perron a /b. De intercity XL (zo noem ik dit trein type) is langer dan een blok. 1m85 om precies te zijn. Op spoor 5, wat een volledig spoor A heeft maar niet een volledig spoor B, rijdt de intercity XL perron A voorbij en stopt vroeg in het volgende blok om daar net aan het eind van het perron te stoppen. Treinen langer als 1m85 rijden door tot het eind van het blok (goederentrein XL). De kortere treinen stoppen altijd op spoor A en zullen niet nog eens op spoor B stoppen. Super geregeld zo, dacht dat dit niet mogelijk was, maar het blijkt weer, niks is onmogelijk! (zie einde filmpje)
De intercity XL mag ook stoppen op spoor 3, hij rijdt dan door tot aan het eind. De hondekopjes die op spoor 3b stoppen zullen eerder stoppen zodat de passagiers niet te ver door hoeven lopen. (in het filmpje zie je dat op spoor 7 dit nog niet is ingesteld en stopt ook het korte treintje aan het eind van het perron)
De goederentrein XL, in het filmpje 2m30, mag door het midden spoor en langs 1 perron spoor als alternatief, deze mag natuurlijk niet al op spoor a stoppen maar moet doorrijden tot hij volledig in het station staat. Mocht de baan vrij zijn, zal hij zonder stoppen in het station verder rijden.
Verder heb ik voor de trekduwtreintjes nog heel wat moeten puzzelen zodat deze niet in het station gaan rond pendelen van spoor 3a naar 4b en dan weer naar 4a en dan naar 3b etc. dat ziet er een beetje vreemd uit. De bedoeling is dat de trein pas een perron verlaat hij ook volledig het station kan verlaten zonder stoppen, maar hier moet ik nog even iets meer tijd aanbesteden. Bij twee trek duwtreinen zie je dat het al meer een rommeltje wordt. Hoe meer variatie in trein types hoe beter het loopt. Anders staan ze te veel op elkaar te wachten. Het is net een echt team, hoe gevarieerder de individuen hoe beter het werkt.
In elk geval, rijden met een trein langer dan een blok, gaat prima! De intercity heeft geen sluitwagen, de goederentrein wel (wil nog wel eens een wagon los raken).
https://www.youtube.com/watch?v=XaHOBGf9A-c
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Module station Paul_DMV
leuk en interessant om te zien
zag nog iets. rond de 3 minuten, die groene hondekop komt aanrijden, stopt op het middenspoor om de gele hondekop te laten vertrekken, volgens mij zou in het echie de groene eerst doorrijden naar het perron en daarna zou pas de gele vertrekken via het middenspoor.
inzake pendelen, kijk even naar de optie deadlocks.
gr.
M.
zag nog iets. rond de 3 minuten, die groene hondekop komt aanrijden, stopt op het middenspoor om de gele hondekop te laten vertrekken, volgens mij zou in het echie de groene eerst doorrijden naar het perron en daarna zou pas de gele vertrekken via het middenspoor.
inzake pendelen, kijk even naar de optie deadlocks.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Module station Paul_DMV
Hi Maurits,
de groene honde kop op 3:30 komt binnen met als doel om op spoor 3b te arriveren, waar op dat moment de 1855 nog staat. Daar wacht hij dus op. Helaas past hij niet nog op spoor 5b (in het verlengde van de gele hondekop).
Deadlocks optie is alleen adviseerbaar als je op 1 spoor met meerdere blokken achter elkaar in twee richtingen kan rijden. Hier is dat niet het geval, na elk blok kan er al gepasseerd worden. Er zal dus geen echte deadlock ontstaan. Dit is puur voorkeur van wat je liever niet wilt zien.
Dan kan je beter kiezen voor de opties in de variabele routes (voordeel is dat je deze tijdens het rijden ook kan aanpassen om een beetje te spelen hiermee).
Ik maak eigenlijk alleen gebruik van de opties; "stopkans opheffen (in blok, uit blok)", "stopverbod na stilstand (in blok,komend uit blok,naar blok)" en "richtingsverbod (komend uit blok,naar blok)" In princiepe moet je met deze opties al bijna alles kunnen beinvloeden (en bovendien, heel belangrijk, kun je dit treintype afhankelijk maken , de deadlock optie is enkel blok afhankelijk.
Ik kijk echt heel uit naar de release van koploper 8.6, dan kan ik de voorkeur voor blok van de intercity anders maken dan voor de hondekop, zodat de intercity vaker naar spoor 5 zal gaan en hondekoppies vaker naar spoor 3, dan kan er 1 trein meer in het station. Ik kan dat nu ook wel doen, door spoor 3 voor de intercity uit te sluiten maar naar mijn mening moet een trein minimaal 1 alternatief spoor kunnen bereiken voor soepele doorgang.
de groene honde kop op 3:30 komt binnen met als doel om op spoor 3b te arriveren, waar op dat moment de 1855 nog staat. Daar wacht hij dus op. Helaas past hij niet nog op spoor 5b (in het verlengde van de gele hondekop).
Deadlocks optie is alleen adviseerbaar als je op 1 spoor met meerdere blokken achter elkaar in twee richtingen kan rijden. Hier is dat niet het geval, na elk blok kan er al gepasseerd worden. Er zal dus geen echte deadlock ontstaan. Dit is puur voorkeur van wat je liever niet wilt zien.
Dan kan je beter kiezen voor de opties in de variabele routes (voordeel is dat je deze tijdens het rijden ook kan aanpassen om een beetje te spelen hiermee).
Ik maak eigenlijk alleen gebruik van de opties; "stopkans opheffen (in blok, uit blok)", "stopverbod na stilstand (in blok,komend uit blok,naar blok)" en "richtingsverbod (komend uit blok,naar blok)" In princiepe moet je met deze opties al bijna alles kunnen beinvloeden (en bovendien, heel belangrijk, kun je dit treintype afhankelijk maken , de deadlock optie is enkel blok afhankelijk.
Ik kijk echt heel uit naar de release van koploper 8.6, dan kan ik de voorkeur voor blok van de intercity anders maken dan voor de hondekop, zodat de intercity vaker naar spoor 5 zal gaan en hondekoppies vaker naar spoor 3, dan kan er 1 trein meer in het station. Ik kan dat nu ook wel doen, door spoor 3 voor de intercity uit te sluiten maar naar mijn mening moet een trein minimaal 1 alternatief spoor kunnen bereiken voor soepele doorgang.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Module station Paul_DMV
Hi Paulus,
ik snap wat je bedoel gelukkig kan je met koploper alle kanten uit, kijk idd ook uit naar de nieuwe release gaat toch wat dingen makkelijker maken.
gr.
M.
ik snap wat je bedoel gelukkig kan je met koploper alle kanten uit, kijk idd ook uit naar de nieuwe release gaat toch wat dingen makkelijker maken.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Module station Paul_DMV
Paul,
De film van de windmolen is ook gaaf.
Het laten rijden van twee treinen over twee kruiswissels naast elkaar is best spannend, gaat het wel goed ?
Maar het gaat meestal goed, als de wissels maar goed omgaan en het programma het goed doet.
De film van de windmolen is ook gaaf.
Het laten rijden van twee treinen over twee kruiswissels naast elkaar is best spannend, gaat het wel goed ?
Maar het gaat meestal goed, als de wissels maar goed omgaan en het programma het goed doet.
Re: Module station Paul_DMV
Jeej! Koploper 8.6 is uit, en dat betekend dat ik blokvoorkeuren per treintype heb kunnen instellen:) Werkt echt super. Elk trein type doen zijn eigen ding, er zijn eigenlijk 4 types, personen, personen langer dan blok, goederen en goederen langer dan blok, Verder komen de getrokkken treinen nooit op kopsporen, meer heb je eigenlijk niet nodig.
Nu stopt de intercity XL ( langer dan blok), bijvoorkeur op spoor 5 terwijl de kortere treinen eerder naar spoor 3a of 3b gaan. Dan zou je denken, dan gebeurd er niks spannend meer, maar dan komt in eens die goederen trein, die het liefst over spoor 4 gaat, maar wat dan net in gebruik is, en moet dan naar spoor 5, vervolgens wil die intercity naar spoor 5, maar ja daar rijdt dan al die goederentrein, dus moet intercity naar spoor 3. Zo brengt een variatie aan treintypes een variatie aan vertrekperrons en loopt het eigenlijk heel soepel langs elkaar zonder dat de personen niet langs het perron komen.
Mocht het te druk worden (en is er geen plekje meer in het station) dan wordt een trein automatisch afgerangeerd naar het naastgelegen emplacement (spoor 9,10,11)
Hier een plaatje van het scherm in koploper (eigen kleurstelling, heeft niks met 8.6 te maken) binnenkort weer eens filmpjes!
Nu stopt de intercity XL ( langer dan blok), bijvoorkeur op spoor 5 terwijl de kortere treinen eerder naar spoor 3a of 3b gaan. Dan zou je denken, dan gebeurd er niks spannend meer, maar dan komt in eens die goederen trein, die het liefst over spoor 4 gaat, maar wat dan net in gebruik is, en moet dan naar spoor 5, vervolgens wil die intercity naar spoor 5, maar ja daar rijdt dan al die goederentrein, dus moet intercity naar spoor 3. Zo brengt een variatie aan treintypes een variatie aan vertrekperrons en loopt het eigenlijk heel soepel langs elkaar zonder dat de personen niet langs het perron komen.
Mocht het te druk worden (en is er geen plekje meer in het station) dan wordt een trein automatisch afgerangeerd naar het naastgelegen emplacement (spoor 9,10,11)
Hier een plaatje van het scherm in koploper (eigen kleurstelling, heeft niks met 8.6 te maken) binnenkort weer eens filmpjes!
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Module station Paul_DMV
eens 8.6 is top. vindt hoe je de layout heb gedaan in kpl ook super om te zien
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Module station Paul_DMV
Heren,
al weer een tijdje geen update, zo druk gehad met werkzaamheden aan de baan / koploper.
we zijn druk bezig met het maken van extra kabels voor de grote baan en het testen van de rechte uitbreidings modules. De splitsing is omgebouwd zodat het geen blok meer is dat over de wisselstraat ligt, maar een echte wisselstraat aansturing via relais.
Hier 3 filmpjes met een voorproefje op Eurospoor 2015
Er zijn veel treinbeweging tegelijk in koploper, vergeleken met het oude handwerk is het veel leuker om te zien zo.
Op het goederen emplacement rijden losse locs automatisch, zonder te vertrekken naar de hoofdbaan, getrokken treinen komen wel binnen en kunnen automatisch de hoofdbaan dan weer op.
Deel 1
https://youtu.be/0qA4AVNOlMI
Deel 2
is nog aan het laden...
Deel 3
https://youtu.be/ucYtFDAjnOk
al weer een tijdje geen update, zo druk gehad met werkzaamheden aan de baan / koploper.
we zijn druk bezig met het maken van extra kabels voor de grote baan en het testen van de rechte uitbreidings modules. De splitsing is omgebouwd zodat het geen blok meer is dat over de wisselstraat ligt, maar een echte wisselstraat aansturing via relais.
Hier 3 filmpjes met een voorproefje op Eurospoor 2015
Er zijn veel treinbeweging tegelijk in koploper, vergeleken met het oude handwerk is het veel leuker om te zien zo.
Op het goederen emplacement rijden losse locs automatisch, zonder te vertrekken naar de hoofdbaan, getrokken treinen komen wel binnen en kunnen automatisch de hoofdbaan dan weer op.
Deel 1
https://youtu.be/0qA4AVNOlMI
Deel 2
is nog aan het laden...
Deel 3
https://youtu.be/ucYtFDAjnOk
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Module station Paul_DMV
Ik blijf dit een heel fascinerende baan vinden. Heerlijk om naar te kijken, en het loopt zo te zien fantastisch goed. Prachtig!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)